Hevos-/maatilaihmiset! Ohessa kuvia, kertoisitteko onko unelmani ihan typerä?

Onpa hyvä idea, kiitos siitä. Mitenkähän talviaikaan tuo toimii? Kun nehän jäätyy, eikä pellollekaan talvella pääse?

iso kärry kahdelle hevoselle kestää kuule pitkään. Varmaan vuodessa vasta täyttyy eli ei ole ongelmaa, että se liian nopeasti täyttyy. Pari hevosta tuottaa ehkä kottikärryllisen lantaa/turvepissaa päivässä.

Onhan tuossa vähän työsarkaa, että siitä talli saadaan, mutta varmasti onnistuu :) Muistathan, että hevosia/poneja pitää olla vähintään 2.

Kaksi on ajatuksissa :) Ja kahta karsinaa tuohon jo mallailin. Tarvittaessa pystyy kyllä koko tuon puoleisen rakennuksen tekemään niin, että tulee ne kaksi karsinaa eikä jää sitä "hoitotilaa". Silloin saa isommat karsinatkin. Mutta sen mitä paikanpäällä katselin, niin isot karsinat tulee kyllä silloinkin, jos jakaa noissa kuvissa olevan tilan kahtia keskeltä. Hankala selittää, ehkä joku ymmärtää. Noista kuvista ei käy ilmi tuon rakennuksen oikea koko, mutta siis molemmat karsinat ois yhtäsuuria kuin tuossa yhdessä kuvassa näkyvä "yhden karsinan paikka".

Mitä luulet, onko se työsarka sellainen, että siitä selviää naisihminen jolla ei kokemusta rakentamisesta ole?

En ajatellut mitään isoa hevosta, vaan pieni hevonen tai sitten tosiaan poni. Ja siis kaksin kappalein. Kevyttä ratsastusta, täällä on paljon pelto-/metsäteitä joilla voi ratsastella. Ihan vaikka jokin eläkepollekin kävis meille, se hoitaminen ja paijaaminen ois pääjuttu ja ratsastus sitten bonuksena. Tietenkin mielelläni myös ratsastellaan, eli ilman liikuntaa ei hevonen/poni jäisi.

Kyllä mä varmaan perusasiat vanhasta muistista muistaisin, tietenkin opiskelisin lisää hoitamisesta yms tässä matkan varrella. Eihän tuo tallikaan heti valmis olisi.

Katsopa toi linkki, minkä sikinsokin laittoi.

Vuonna 2014 tiukentuu monet määräykset aika paljon, mm. karsinoiden koon, tallin korkeuden ja lantalan osilta.

Lisäksi oman kunnan puolelta kannattaa ottaa selvää, koska monilla kunnilla on kuntakohtaisia määräyksiä liittyen hevosten pitoon.

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että hevosta ei enää saisi pitää yksin, vaan niitä olisi nykymääräysten mukaan oltava vähintään 2.

Jos sitä hevostaustaa noin muuten löytyy, niin oletettavasti tiesitkin, että mitään pelkkää juhlaa se hevosten pito kotona ei ole, vaan todella sitovaa, tehtävä silloinkin kun ei huvita, eikä todellakaan ihan ilmaistakaan.

Mä olen pyörittänyt omaa tallia kohta 4 vuotta, siitä asti kun muutettiin maalle. Ihan hyvin tää on mennyt, eikä mikään ole varsinaisesti tullut yllätyksenä. Vähänhän se on karannut lapasesta tää homma. Piti tulla pari hevosta, nyt kuun vaihteessa tänne muuttaa kahdeksas...
Mutta aikaa, rahaa, ja vaivaa palaa. Eikä se paljon hymyilytä siinä vaiheessa, kun keuhkokuumeessa tai esim. päivä synnytyksen jälkeen lähtee talikkoa heiluttamaan... Tai kun talutat ähkyhevosta toista tuntia keskellä yötä odotellen päivystävää eläinlääkäriä.
Korjaat aitoja ja juokset karanneita kopukoita kiinni...

Ja mullakin on vähän remppaakin edessä vuoteen 2014, tuo tallin korkeus tulee olemaan iso kysymys monessa vanhemmassa tallirakennuksessa.

Mutta en mä tätä kyllä mihinkään vaihtaisi, silti :)

iso kärry kahdelle hevoselle kestää kuule pitkään. Varmaan vuodessa vasta täyttyy eli ei ole ongelmaa, että se liian nopeasti täyttyy. Pari hevosta tuottaa ehkä kottikärryllisen lantaa/turvepissaa päivässä.

Lantakärrystä täytyy muistaakseni nykyään tehdä erillinen ilmoitus, jossa eritellään kärryn koko, lannan vuosittainen määrä ja se, mihin lanta kuskataan. Kuivikkeesta riippuen kaikkea ei nykyään saa ajaa peltoonkaan, vaan sitten täytyy olla esittää kirjallinen sopimus lannan hakemisesta ja jatkokäsittelystä sellaisen tahon kanssa, jolla on siihen luvat.

Kiinteästä, katetusta, ja esim. betonipohjaisesta lantalasta ko. ilmoitusta ei tarvitse tehdä...

Se on sitten eri asia, kuinka moni pikkutallinpitäjä jossain syrjäkylillä näitä noudattaa. Ikävämpää se on siinä vaiheessa, jos joku viranomaistaho eksyy pihaan tekemään tarkastusta.

En ajatellut mitään isoa hevosta, vaan pieni hevonen tai sitten tosiaan poni. Ja siis kaksin kappalein. Kevyttä ratsastusta, täällä on paljon pelto-/metsäteitä joilla voi ratsastella. Ihan vaikka jokin eläkepollekin kävis meille, se hoitaminen ja paijaaminen ois pääjuttu ja ratsastus sitten bonuksena. Tietenkin mielelläni myös ratsastellaan, eli ilman liikuntaa ei hevonen/poni jäisi.

Kyllä mä varmaan perusasiat vanhasta muistista muistaisin, tietenkin opiskelisin lisää hoitamisesta yms tässä matkan varrella. Eihän tuo tallikaan heti valmis olisi.

Muista, että niistä pienistä polleista tai eläkepolleista on sama vaiva ellei jopa enemmän vaivaa, kun eläkepollen terveys alkaa heikentymään ja alkaa kolotuksia oleen jokapuolella. Eläinlääkärit vievät rahaa ja aikaa jne. Myös hevosen lopettaminen on sit kallista puuhaa eli kannattaa miettiä haluaako sellaista valmista teuraskama hevosta itselleen lopunviimein...

No siis sanoisin, että PIENIN ongelma on tuo miten remontoitte.

Onko sulla oikeaa osaamistaitoa ottaa vastuuta isosta hevosesta? Onko osaamistaitoa nähdä sairaudet, osaatko hoitaa, osaatko suunnitella ruokinnat yms?

Oletko ottanut huomioon rahan menon, mitä oma hevonen tuo tullessaan? Olisiko hevonen vain lemmikki pihalla vai onko tarkoitus sitä liikuttaa jne? Missä liikkuisitte, pitkin metsiä ja mäntyjä?

Hevonen ruokitaan 3 krt päivässä vähintään. Aamulla, päivällä ja illalla. Onko tähän mahdollisuutta? Se hoidetaan, vaikka olisi itse oksennustaudissa, vaikka olisi 40 asteen kuumeessa. Sille hoidetaan hoitajat myös silloin, kun itse on sairaalassa vaikak jalkavammasta, onko teillä tarpeeksi lähipiiriä hoitamaan hevosta tuolloin? Hoitopuoli ei ole ihan niin helppoa kuin osaisi kuvitella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jopa yhdenpäivän lomareissut, jossa lähdette aamulla aikaisin ja tulette illalla myöhään voitte jättää unholaan, ellei teillä ole hevosen hoitajaa katsottuna tjms järjestelyä, että hevonen saa ruokansa. Olethan siis ottanut tämän sitovuuden omaan asuntoon, jos hevosista haaveilet?

Sitten tuosta tallista, uskon, että tuon saisi aika helposti ja suht. edullisestikin rakennettua hevosille sopivaksi. Ja kyllä ne valot on aika tärkeitä tallissa ihan sun omaksi mukavuuden vuoksi (tallityöt on helpompi tehdä jne). Tarhat hevoset tarvitsevat, mutta nekin tekee suht. edullisesti, joten tuskin ongelmaksi muodostuu noista mikään, jos teillä on lääniä siinä. Kesäisin sitten vaikka laitumille, jos peltoo on. Hevosiahan pitää olla sitten kaksi aina eli jos toinen on vaikka pullahevonen ja toinen lapsien pikkuponi, niin hyvinhän ne tuolla teillä soveltuisi :)

No ei se hevosen pitäminen mitään tähtitiedettä ole!! Minulla ol iaikoinaan poni ja sen varsa siihen päälle ja olin tuolloin 15vuotias! Ja aika helppo homma oli!

Eikä sitä tarvitse 3kertaa päivässä ruokkia,einähän on sen pääruoka jota on koko ajan tarjolla, sitten liikunnan määrän hevosen koon yms perusteella kaurat yms. Mut esim.ravihevosten ruokavalio on ihan eri kuin sen lemmikkinä olevan pari kertaa viikossa ratsastetun hepan.

Kyllä mä olen valmistautunut siihen, ettei hevosen pito ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Tiedän, että aamulla ennen töihin lähtöä on herättävä tallille ja mentävä sinne myös illalla töiden jälkeen. Joka päivä. Ei sitä varmaan voi verrata mitenkään, mutta mä oon viimeiset 10 vuotta ollut useamman lapsen yh, ja samalla tavoin joutunut joka päivä hoitamaan nuo lapset vauvasta saakka yksin, olin sitten kipeä tai mitä tahansa muuta. Joten ei sinänsä tule uutena asiana se, että velvollisuudet on hoidettava vaikka pää kainalossa.

Silloin teiniaikoina en käynyt pelkästään ratsastuskoulussa hevostelemassa, vaan sen lisäksi vielä enemmän yksityistalleilla. Joten mulle on tullut erittäin tutuksi se, mitä muuta hevosenpito on kuin pelkkää ratsastamista. Me tehtiin teineinä kaikki tallityöt ja välinehuollot ja hevosten hoitamiset jne noilla yksityistalleilla, ratsastus oli pieni osa sitä harrastusta. Eli ei tule yllätyksenä sekään, että hevosenpito on paljon muutakin kuin sitä hupia.

Ja lapsia ei ole tarkoitus enää tehdä lisää, joten sitä ongelmaa ei tähän perheeseen tule ;) Nuo mun lapset on kaikki tosiaan jo kouluiässä, joten mulla olis nyt aikaa tälle hevosjutulle.

Mähän nimenomaan oletin, että olet tietoinen tallielämän arjesta, ei siinä mitään.
Aika tyhjistä mä tämän tallinpyörityksen aloitin kun tähän muutettiin, oli takana taukoa hevosista jne., vaikka pitkä harrastustausta olikin.

Niiden parin oman lisäksi tuli tosiaan useampi muukin, tallia on laajennettu, ja remppaa on vielä edessä.

Nykyään teen tätä ihan työkseni, sekä kotona, että muilla talleilla toiminimellä lomittajana.
Hevoshieroja-koulutus on loppunäyttöä vaille valmis, kengittäjäkouluun laitoin just hakemuksen :)

Ei se siis pelkästään rankkaa ja tylsääkään ole, ja nopeasti ne jutut sieltä palautuu mieleen, uuttakin oppii kun opettelee. Kantapään kautta viimeistään.

Eniten mua noissa sun kuvissa huolestuttaa tuo sisätilan korkeus, tiedätkö paljonko se on?

Uusien vaatimusten mukaan sen piti olla muistaakseni aika korkea, ei taida edes 2,5m riittää. Se siis tietää isoa remppaa sitten : /
Muuten toi näytti ihan ok, pintaremppaa, karsinoiden rakennus ja ikkunaan kalterit.

Mutta lue tosiaan ne määräykset tallinpidosta, siinä käy hyvin selväksi kaikki, mitä pitää ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa jo.

Mulla on karsinoita kolmessa eri tilassa. Lämpimässä tallissa on ihan karsinaelementeistä tehty. Niitä kannattaa googlettaa, niitä saa valmiina jos jonkinlaisia.

Latokarsinat tehtiin miehen kanssa kahdestaan, sahalta vaan tavaraa ja porakoneet huutamaan. Ei se mikään kummoinen homma ollut, muutama tunti per karsina meni kun ne laitettiin kasaan. Ja tuli huomattavasti halvemmaksi.

Toivon, että saat unelmasi toteutettua :D

Meah, ok, ymmärsin sitten väärin :) Mukava kuulla, että ne asiat palautuu sieltä mieleen. Itsellä ei ole aikomusta tästä sen suurempaa, kunhan omaksi iloksi ja harrastukseksi ne pari ponia tai pikkuheppaa tuohon.

Arvioisin huonekorkeudeksi tuolla tällä hetkellä jotain pari metriä ehkä. Sitä maa-ainesta oli siinä lattialla varmaan lähemmäs metrin, että se poistamalla saa huonekorkeuttakin. Ja tietysti viimeinen vaihtoehto on sitten se vintin lattian poisto, jolloin huonekorkeutta tulee monta metriä lisää. Jos niin pitää tehdä, niin riittääkö silloin että niitten pilttuiden yläpuolelta vaan ottais sitä vintin lattiaa pois? Siellä kun ois kuitenkin aika hyvä säilyttää heinät.

Ja siitä lantalahommasta, muistelisin lukeneeni jostain noista uusista säännöksistä, että kaksi hevosta/ponia ei vielä tarvitse sellaista lantalaa, vaan jätteet voi hävittää muuten.

Kunhan kevät tulee, lähden lapion kanssa tutkimaan tuota kanalaa paremmin :) Siellä oli vielä seinillä sellaiset kanojen munintajutut, voikohan niitä käyttää hyväksi vaikka tavaroiden säilyttämiseen tallissa vai oisko ne paras polttaa (= voiko niissä olla jotain elukoita?)

Kannattaa tehdä suunnitelma jonkun rakentajaimmeisen kanssa, mitä tulisi maksamaan, jos alatte uudistamaan/ remontoimaan tallia. Ja jos korkeutta on vähä reilu pari metriä, niin ihan hirveän suuri hevonen ei sinne mahdu. Mutta sitten kannattaa miettiä sellaista vaihtoehtoa, että rakennuksen viereen rakentaa siirtotallin. Ne eivät ole hurjan kalliita. Muut, kuten varusteet ja hoitotoimenpiteet suorittaisi siellä remontoidussa tallissa...

Ei meille ole tulossa mitään isoa hevosta. Itsekin olen alle 160cm pitkä, joten mieluummin hoitelen pienempää pollea :)

Mun haaveeni ja unelmani on siinä "vaiheessa", että mikäli pelkällä pintarempalla selviää niin ryhdyn puuhaan. Mutta jos tarvitaan jotain suurempaa urakkaa, niin kyllä tää sitten varmaan jää koko unelma. Toisaalta mä oon kovin optimistinen, kun rakennus vaikuttaisi noin muuten olevan hyvässä kunnossa (siis perustukset) ja sinne sähkö ja vesi jo tulee. Eihän siinä voi olla mitään isompaa puuhaa, eihän :D

Oispa se ihanaa, jos meillä vuoden päästä kesällä ois ne pari pollea :) Varmaankin vuosi täytyy ottaa tuohon kunnostusurakointiin ja seuraavana kesänä sitten tehdä ne tarhat.

Mulla ois tuossa kaksi tarhanpaikkaa olemassa. Toinen on niittyä ja ihan pientä puustoa jos rajaan sen tallin nurkalle jotenkin. Ja sitten toinen on tällä hetkellä sellaista pusikkoa ja jotain muuta epämääräistä kasvustoa tuossa pellon vierellä. Niittylaidun on hiukan pienempi, mutta tuo toinen onkin sitten paljon reilumpi. Voihan sellaiseenkin tarhan tehdä? Tietysti sitä voi sitten raivata.. toisaalta mä kyllä näin siinä kohtaa sieluni silmillä ratsastuskentänkin jo ;) Taikka mahtuishan siihen molemmatkin rinnakkain, sekä laidun että kenttä.

Kannattaa tehdä suunnitelma jonkun rakentajaimmeisen kanssa, mitä tulisi maksamaan, jos alatte uudistamaan/ remontoimaan tallia. Ja jos korkeutta on vähä reilu pari metriä, niin ihan hirveän suuri hevonen ei sinne mahdu. Mutta sitten kannattaa miettiä sellaista vaihtoehtoa, että rakennuksen viereen rakentaa siirtotallin. Ne eivät ole hurjan kalliita. Muut, kuten varusteet ja hoitotoimenpiteet suorittaisi siellä remontoidussa tallissa...

Meah, ok, ymmärsin sitten väärin :) Mukava kuulla, että ne asiat palautuu sieltä mieleen. Itsellä ei ole aikomusta tästä sen suurempaa, kunhan omaksi iloksi ja harrastukseksi ne pari ponia tai pikkuheppaa tuohon.

Arvioisin huonekorkeudeksi tuolla tällä hetkellä jotain pari metriä ehkä. Sitä maa-ainesta oli siinä lattialla varmaan lähemmäs metrin, että se poistamalla saa huonekorkeuttakin. Ja tietysti viimeinen vaihtoehto on sitten se vintin lattian poisto, jolloin huonekorkeutta tulee monta metriä lisää. Jos niin pitää tehdä, niin riittääkö silloin että niitten pilttuiden yläpuolelta vaan ottais sitä vintin lattiaa pois? Siellä kun ois kuitenkin aika hyvä säilyttää heinät.

Ja siitä lantalahommasta, muistelisin lukeneeni jostain noista uusista säännöksistä, että kaksi hevosta/ponia ei vielä tarvitse sellaista lantalaa, vaan jätteet voi hävittää muuten.

Kunhan kevät tulee, lähden lapion kanssa tutkimaan tuota kanalaa paremmin :) Siellä oli vielä seinillä sellaiset kanojen munintajutut, voikohan niitä käyttää hyväksi vaikka tavaroiden säilyttämiseen tallissa vai oisko ne paras polttaa (= voiko niissä olla jotain elukoita?)

Se lienee vähän sitten tulkintakysymys, riittääkö korkeampi talli vain karsinoiden osalta, vai pitääkö olla kokoniasuudessaan. Luulisin, että kokonaan, mutta kannattanee tarkistaa jotain virallisemmalta taholta.

Kanojen munintakopit kyllä polttaisin pois, jos ei ole aikomus kanoja ottaa. Ei niissä varmaan mitään syöpäläisiä pesi, mutta on niissä varmaan sen verran kiinni jämähtänyttä, vuosien takaista kananpaskaa, että mieluummin hommaisin jonkun uudemman säilytysjärjestelmän.

On kyllä tosiaan mahdollista, että kahden hevosen paskan hävittämiseen ei niitä ihan järeimpiä säädöksiä tarvitse noudattaa.
Mä en enää muista ihan tarkkaan, kun tästä on jonkin aikaa kun viimeksi niitä oppaita selailin.

Hei! Meillä samanlainen unelma, ehkä olen itse hieman arempi toteuttamaan, koska en näiden kuvien perusteella ja mikäli rakennus on todella ollut vuosikymmeniä kylmillään lannat sisällä, en laittaisi siihen enää eläintä. Tai homevauriot pitäisi selvittää ja saada lanta pian pois siltä, että voi kalkita ja alkaa kuivattamaan. Meillä on tilalla myös vanha navetta missä on ollut hevosia pari vuotta sitten, mutta en itse uskaltaisi lain puitteissa laittaa hevosta sinne enää on niin matalakin se tila. Meillä on nyt lampaita edellisissä hevoskarsinoissa, mitkä on harjattu, kalkittu ja heinitetty. Vanhoja seiniä kaadoimme ja laitoimme karsinoiden väliin lautoja. Pohja on betonia ja osittain alla on kuilu. Kuilua ei saa enää käyttää, joten sillä osalla ei ole eläimiä, kuilupohja täytyy täyttää hiekalla ja valaa päälle betonilla, mitään virtsaa ei enää saa imeyttää maahan ei kuiluun, joka ei toimi. Navetan huonompi puoli on ennnenkin ollut lampailla, mutta enää sinne ei voi laittaa mitään eläintä, seinät syöty ja lattia pehmeää lautaa :/ Aiomme tehdä siitä pihaton, eli uudet lautavuoraukset seinille ja pohja auki ja siihe valetaan betoni. Mutta työtähän tämä vaatii kaikilta halukkailta, kyllä eläinten pito on kuintenkin mukavaa ja kuvat voivat vääristää teidän tilannetta.

Olisi tuossa pihassa navettakin, mutta sen kunnostamisessa olisi isompi työ. Siitä on sortunut yksi tiilikerros (seinästä) viime talven lumimäärästä, lisäksi entiset asukkaat ovat hajoittaneet navetan päätyseinän. En edes tiedä kuinka kauan se pystyssä pysyy ennenkuin romahtaa kasaan. Siellä kyllä olisi vanhat eläinsuojat valmiina, mutta tosiaan taitaisi olla liian suuri projekti mulle.

Mutta oisko helpoin rakentaa laudoista hevosille uusi suoja. Esim. suomenhevonen kestää kylmää ja pari hevosta ei tosiaan tarvi mitään tekniikkaa paljoa. Olen nähnyt suomenhevosille rakennetun parakin ja kunhan se oli kuiva ja puhdas sekä vedoton, niin ne kyllä pärjäsivät talven hyvin. Tämä paikka oli ihan ratsastuskoulu. Parille hevoselle voi veden kantaa ja lannat kantaa ulos. Pohjan valaminen ja laudoista rakentaminen ei varmaan maksa paljoa tuohon remonttiin nähden, joten itse ehkä teen niin, kun hevosia alan laittamaan, koska meidän vanha navetta on liian matala hevoselle. Mikäli on vaarana, että jokin osa navetasta sortuu, sinne ei varmaan remontillakaan voi laittaa eläimiä.

Nykyiset lait on aika tiukkoja ja viimeaikoina on annettu paljon sakkoja eläinten huonosta pidosta, joten siksi olen tullut varovaiseksi edes ottamaan isoja eläimiä. Se voi olla hyväkin asia, ottaa eläimiä sitten, kun on varma niiden tiloista. Käsittääkseni hevosetkin ovat arkoja esim. homeitiöille, joten ainakin täytyy jonkinlainen tutkimut teettaa vanhassa tilassa. Mikäli navetassa on maapohja, se täytyy jokatapauksessa valaa, kun nykyään ei maahan saa mennä mitään, siitä myös tulee herkästi sakkoja. Anteesi tämä epäluuloisuus, mutta sellasta se nykyään on, joten jokin tutkimus rakennukseen ja kunnan eläinsuojeluviranomaiselta lausunto, voiko siihen laittaa hevosia. Niin minä aion tehdä ihan lampaidenkin kanssa, saatikka hevosten.

Joo, siis haaveiluasteella tämä kaikki vasta, ja lopullisen päätöksen pystyy tekemään vasta sitten kun kevät tulee ja pääsee kaivelemaan tuota sisäpohjaakin paremmin. Muutenkin etenen asian kanssa rauhassa ja harkiten, ei mulla ole tarkoitusta niitä polleja heti tänä kesänä hommata :) Aikaisintaan vuoden päästä kesällä, mikäli tuo kanala nyt osoittautuu sellaiseksi, että siihen voi karsinat ja muut tilat suht vaivattomasti naisihminen rakentaa.

Mitenkä muuten tuo tallin lämmitysjuttu, riittääkö että siellä on eristetyt seinät vai pitääkö siellä olla jonkinsortin lämmitystä? Mahdolliset asukit tulevat olemaan jotain kylmäveristä sorttia sitten tulevaisuudessa, eikös niillä ole paksumpi karvapeite ja siis enemmän "kylmänkestäviä" kuin muut rotukaverinsa?

Mitenkä muuten tuo tallin lämmitysjuttu, riittääkö että siellä on eristetyt seinät vai pitääkö siellä olla jonkinsortin lämmitystä? Mahdolliset asukit tulevat olemaan jotain kylmäveristä sorttia sitten tulevaisuudessa, eikös niillä ole paksumpi karvapeite ja siis enemmän "kylmänkestäviä" kuin muut rotukaverinsa?

Mulla on "lämpimässä" tallissa eristys, ei mitään erillistä lämmitystä. Pysyy talvellakin plussan puolella. Sitten jos on se -30, niin pidän hevosia vähän vähemmän pihalla, en ihan aamusta iltaan niin kuin normaalisti. Ne kyllä sitten lämmittää sen tilan sisällä ollessaan niin, ettei putket jäädy.
Latotallissa ei ole edes eristeitä, ihan kylmää tilaa on.

Eikä mulla ole kylmäverisiä kuin tuo yksi shettis.

Loput on lämminverisiä, mutta kyllä nekin kunnon talvikarvan kasvattaa jos ei klippaa pois, ja sitten ihan kylmimmillä keleillä pidetään vähän takkeja päällä tallissakin.
Tää nyt on vähän mielipidekysymys, mutta mulle on opetettu, että hevonen ei kovin lämmitettyä tilaa tarvitse. Mitä vähemmän hevosen ympäristön lämpötila vuorokauden aikana vaihtelee, niin sen paremmin sen kroppa toimii. Vuodenaikojen vaihteluunhan sitten aina tottuu pikkuhiljaa kelien muuttuessa... Mutta tästä varmasti löytyy melkoisen monta mielipidettä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä