Hevos-/maatilaihmiset! Ohessa kuvia, kertoisitteko onko unelmani ihan typerä?

minulla on unelma

Uusi jäsen
18.02.2012
21
0
1
Asutaan siis maaseudulla, ja olen koko elämäni ollut heppahöperö. Teininä olin tallilla melkein 24/7, joten siltä ajalta kokemusta hevoselämästä löytyy. Sitten tuli aikuisuus ja lapset ja opinnot ja kaikki, ja hevoset jäi.

Muutama vuosi sitten muutettiin tänne maalle. Tää on vanha maatilan pihapiiri, ja omaa pihaa ja tonttia on reippaasti. Muutosta saakka mussa on virinnyt haave siitä, että vihdoin ja viimein ottaisin sen oman ponin/hevosen. Tänne meille. Lähinnä jokin kiltti ja rauhallinen puskaratsu tai polle, kevyttä ratsastamista ja runsaasti paijaamista.

Lapsetkin olisi varmasti innoissaan. (Kouluikäisiä jo kaikki).

Ja sitten siihen kohtaan, johon kaipaisin eniten niitä kommentteja. Nimittäin itse tallirakennus. Noista piharakennuksista kaikkein parhaimmassa kunnossa on vanha kanalarakennus. Se seisoo ryhdikkäänä, eikä ole kallellaan mihinkään suuntaan. Rakennettu hirrestä, puuverhoilu, peltikatto. Käytössä viimeksi joskus vuosikymmeniä sitten, siitä saakka ollut kylmillään. Sähköt ja vesi sinne tulee, koska seinillä on johtoja ja katoissa lampunpaikkoja, keskellä lattiaa jonkin sortin juoma-automaatti. Lattialla tällä hetkellä jotain ainesta todella paljon, jos sitä sieltä ulos kärräis niin huonekorkeuskin kasvaisi ainakin metrillä. Nyt korkeutta ehkä jotain parimetriä tai vähän reilu. Eristeenä on käytetty karhunvillaa ainakin, ja seinien yläosissa on sellaiset pikkuluukut, joiden kautta ilmanvaihto on ilmeisesti järjestetty.

Rakennus on suuri ja tilava, sinne mahtuisi kevyesti kaksi suurta karsinaa jonka jälkeen tilaa jäisi vielä hyvin sellaiselle nurkkaukselle, jossa voisi hevosta harjailla ja satuloida yms. Lisäksi vielä kaksi huonetta, joissa mahtuisi pitämään ruokia ja tarvikkeita jne.

Remonttia siellä toki vaaditaan, maalaamista ja karsinoiden rakentelua, pari ikkunaakin oli rikki. Lattialle pitäisi jotain tehdä. Mutta noin muuten, miltä tää kaikki teistä viisaammista vaikuttaa? Onko ihan hullun hommaa lähteä tekemään tuosta tallia parille pikku hevoselle tai ponille? Tonttia on sen verran, että kaksi suurta laiduntakin järjestyisi.

Laitan oheen muutaman kuvan, kun kävin äsken siellä haaveilemassa..

009169590447

Tuossa kanalan takaseinää. Tuohon saisi hyvin kaksi karsinaa, ja silti tilaa jäisi vielä hyvin. Rakennus jatkuu samanverran vielä toiseen suuntaan. Kuva vähän vääristää mittasuhteita, mutta tuo alue oli pituussuuntaankin varmaan ainakin 4-5 metriä tuohon kohtaan, jossa kuvasin.

v.php

v.php

Haittapuoli on sitten se että hevonen on aika sitova lemmikki... ellei teillä ole naapureita tms. jotka saatte tarvittaessa hoitamaan, niin milläs lähdet edes viikonloppuvierailulle mihinkään.

No mina luulisin , etta sun pitais ehka repia ne sahkojohdot sielta pois. Hevonen ei tarvitse valoja.
ja ne vois jopa olla vaaraksi , jos polle sais ne jotenkin paansa ymparille.
Ja se juottolaite kans pitais aidata niin , ettei hevonen siihen vahingoissa loukkais itseaan
Tama vain ,jos se juottolaite toimii viela, jos ei niin sekin pois.

Ei tietenkään ole hullun hommaa yhtään sen enempää kuin hevosten pito ylipäätään on =)

Kyllä sinä itse tiedät kokemuksellasi, mitä se vaatii.

Tärkeintä on, että viemäröinti ja vedentulo pelaa, ja lämmitys nyt ainakin siten että putket eivät jäädy. Muutenhan hepo ei viileääkään pelkää.

Kannattaa toki kartoittaa myös lähialueen heinän-, ja rehuntuottajia, ja mihin saat lantakuormaa tyhjennettyä?

Noissa linkin kuvissa sitä kohtaa, johon ajattelin että karsinat voisi laittaa. Mun selkäni taakse ja kaksi huonetta, joihin voisi sitten ne varusteet yms laittaa. Ja tuo kohta missä seison ja kuvaan, siinä ois tilaa niin paljon että mahtuisi hevosta/ponia hoitamaan.

Ei me nyttenkään kauheasti matkustella, ja aina on hoitopaikka etsittävä myös jo olemassa olevalle koiralle ja kissalle :) Mulla asuu sukulaismies tässä muutaman kilometrin säteellä, jolla myös pari omaa hevosta. Luulen että tarpeen vaatiessa saisin hänet ruokkimaan hevoset jne. Siis silloin harvoin, kun olisin itse jonnekin menossa.

Anna mennä vaan jos olet tuosta jo unelmoinut pitkään, ja jos sun tutulla jo on hevosia niin osais varmaan kertoa sulle enemmän millaseks noi tilat kannattaa remontoida. Noista sähköjohdoista, et kait sinne ois ihan hyvä tulla valotkin, kun meillä kuitenkin aika paljon on pimeetä talvea niin hoitaminen ois helpompaa, tai jos joutuu käymään tarkistamassa pimeällä hepan vointia.

Tuo, mista valo tulee kuvan oikeassa laidassa, se myos taytyy suojata jotenkin ,ettei elukka vahingoissa sarje sita , jos se on vaikka ikkuna.
Jos niita tuuletusrekia on kovin monta niin osa niista ehka pitais tukkia , ettei tulis lapivetoa.

Ne sähköjohdot on siis kauniisti laitettu menemään seinien yläosia pitkin, ei ne roiku missään :) Ja tuolla juottolaitteellakin lähinnä ajattelin sitä, että sinne on vesi vedetty, eli ei ehkä tarttis kantaa kauheita määriä vettä talousrakennuksesta. Ja onhan se kiva, että talliin tulee valot, niin näkeekin jotain pimeinä vuodenaikoina.
Joskus luin jostain, että jos hevosia/poneja on yksi tai kaksi, saa ne lannat kipata ihan maahan, ei tarvita lantalaa? Ja tuossa ihan vieressä on monta kilometriä peltoa, mä luulisin että joku niistä maajusseista varmaan ihan mielellään ottaa hevosen lantaa pellolleen jos kysyy? Ainakin ne sinne jotain lantaa ajelee keväällä hajusta päätellen.

No mina luulisin , etta sun pitais ehka repia ne sahkojohdot sielta pois. Hevonen ei tarvitse valoja.
ja ne vois jopa olla vaaraksi , jos polle sais ne jotenkin paansa ymparille.
Ja se juottolaite kans pitais aidata niin , ettei hevonen siihen vahingoissa loukkais itseaan
Tama vain ,jos se juottolaite toimii viela, jos ei niin sekin pois.

Ne sähköjohdot on siis kauniisti laitettu menemään seinien yläosia pitkin, ei ne roiku missään :) Ja tuolla juottolaitteellakin lähinnä ajattelin sitä, että sinne on vesi vedetty, eli ei ehkä tarttis kantaa kauheita määriä vettä talousrakennuksesta. Ja onhan se kiva, että talliin tulee valot, niin näkeekin jotain pimeinä vuodenaikoina.
Joskus luin jostain, että jos hevosia/poneja on yksi tai kaksi, saa ne lannat kipata ihan maahan, ei tarvita lantalaa? Ja tuossa ihan vieressä on monta kilometriä peltoa, mä luulisin että joku niistä maajusseista varmaan ihan mielellään ottaa hevosen lantaa pellolleen jos kysyy? Ainakin ne sinne jotain lantaa ajelee keväällä hajusta päätellen.

Kyllähän toki talli valot tarvitsee, ethän sinä talvellä näe siellä ilman mitään tehdä =)

Kaikista helpoin ratkaisu lantalalle olisi saada jostakin traktorin peräkärry johon voisit suoraan lannat kipata, siitä sitten täyttyessä paikallinen maajussi vaihtamaan uutta tyhjää alle ja lannat pellolle uusiokäyttöön.

Narikka83, mitä tuolle lattialle pitäis tehdä? Sen huomasin itsekin siellä käydessäni, että tuota moskaa lattialla on todella paljon ja sitä täytyy kyllä siitä pois saada. Minkähänlainen lattia sieltä alta mahtaa löytyä.. oiskohan mitään mahiksia että siellä ois betonia?
Betonilattiaa nimittäin en kyllä varmaankaan itse osaa valaa, vaikka maalipensseli ja vasra ehkä kädessä jotenkin pysyiskin.

Kyllähän toki talli valot tarvitsee, ethän sinä talvellä näe siellä ilman mitään tehdä =)

Kaikista helpoin ratkaisu lantalalle olisi saada jostakin traktorin peräkärry johon voisit suoraan lannat kipata, siitä sitten täyttyessä paikallinen maajussi vaihtamaan uutta tyhjää alle ja lannat pellolle uusiokäyttöön.

Onpa hyvä idea, kiitos siitä. Mitenkähän talviaikaan tuo toimii? Kun nehän jäätyy, eikä pellollekaan talvella pääse?

Alkuperäinen kirjoittaja mikä ettei;25694567:
Jos perheestä löytyy remppataitoa ja tai rahhaa niin mikä ettei.

Hmm..
Mä oon innokas oppimaan, eikä kai maalaaminen ja naulaaminen ja muu pintahomma kovin vaativaa liene? Kun eihän tuossa tartte tehdä mitään putkihommia eikä sähkötöitä tai muitakaan vaativia juttuja, luulen. Isäni osaa auttaa sähköhommissa tarvittaessa, luulen että sukulaismieheni sitten muissa jutuissa kun on itse rakentanut omille hevosilleenkin tallin.
Rahaakaan ei ole mitenkään hirveitä summia, mutta kyllä mä aina maalit ja puutavaran saan hommattua. Ja siis itse olen valmis tekemään niin paljon kuin ikinä kykenen plus vielä vähän päälle :)

No siis sanoisin, että PIENIN ongelma on tuo miten remontoitte.

Onko sulla oikeaa osaamistaitoa ottaa vastuuta isosta hevosesta? Onko osaamistaitoa nähdä sairaudet, osaatko hoitaa, osaatko suunnitella ruokinnat yms?

Oletko ottanut huomioon rahan menon, mitä oma hevonen tuo tullessaan? Olisiko hevonen vain lemmikki pihalla vai onko tarkoitus sitä liikuttaa jne? Missä liikkuisitte, pitkin metsiä ja mäntyjä?

Hevonen ruokitaan 3 krt päivässä vähintään. Aamulla, päivällä ja illalla. Onko tähän mahdollisuutta? Se hoidetaan, vaikka olisi itse oksennustaudissa, vaikka olisi 40 asteen kuumeessa. Sille hoidetaan hoitajat myös silloin, kun itse on sairaalassa vaikak jalkavammasta, onko teillä tarpeeksi lähipiiriä hoitamaan hevosta tuolloin? Hoitopuoli ei ole ihan niin helppoa kuin osaisi kuvitella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jopa yhdenpäivän lomareissut, jossa lähdette aamulla aikaisin ja tulette illalla myöhään voitte jättää unholaan, ellei teillä ole hevosen hoitajaa katsottuna tjms järjestelyä, että hevonen saa ruokansa. Olethan siis ottanut tämän sitovuuden omaan asuntoon, jos hevosista haaveilet?

Sitten tuosta tallista, uskon, että tuon saisi aika helposti ja suht. edullisestikin rakennettua hevosille sopivaksi. Ja kyllä ne valot on aika tärkeitä tallissa ihan sun omaksi mukavuuden vuoksi (tallityöt on helpompi tehdä jne). Tarhat hevoset tarvitsevat, mutta nekin tekee suht. edullisesti, joten tuskin ongelmaksi muodostuu noista mikään, jos teillä on lääniä siinä. Kesäisin sitten vaikka laitumille, jos peltoo on. Hevosiahan pitää olla sitten kaksi aina eli jos toinen on vaikka pullahevonen ja toinen lapsien pikkuponi, niin hyvinhän ne tuolla teillä soveltuisi :)

Itse pyytäisin tilalle käymään jonkun sellaisen jolla talli ja hevosia on itsellään. Paikanpäällä varmasti osaisi tilat mieltää paremmin ja sen mikälaisia asioita pitää ottaa huomioon tallia remontoidessa, esim. sen että riittääkö lämpö talvella jos tilassa on vain yksi tai kaksi hevosta/ponia. Myös lannan hoito ja käyttö kannattaa kysyä ja ratkaista etukäteen, saattaa hyvinkin olla että paremmat mahdollisuudet sen hyödytämiseen on kotipuutarhurilla kuin viljelijällä jolla on jo valmiit suunnitelmat peltojen lannoituksesta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä