Hetkauttaako lapsityövoima?

• Viestiketjun aloittaja VanhaTuttu
  • Ensimmäinen viesti
Miten tämä asia sitten, että meillä täällä länsimaissakin tilanne oli vielä reilut sata vuotta sitten lähes sama, lapsetkin tekivät työtä eikä koulutus ollut kaikille ollenkaan mahdollista. Nyt on monessa maassa asiat paremmin, mutta onko se unohtunut, ettei näin ollut aina? Eikö siihen riitä ymmärrystä, että tämä asia on kesken (liekö edes parantumassa ) niin monessa maassa ja meidän on ehkä turha hurskastella kovin monella eettisen kuluttajan sukupolvella. En tarkoita, etteikö asioille pitäisi tehdä kaikki mahdollinen. Noh, en oikeastaan tiedäkään mitä tarkoitan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Millä perusteella nimenomaan H&M on aina lapsityövoiman vastustajien silmätikkuna? entäs ne kymmenet muut halpisvaateketjut, tai kalliimmatkin merkit...
VanhaTuttu tuossa jossain kohtaa mainitsikin, että otti H&M:n vain esimerkiksi, onhan niitä paljon muitakin... Ikävä kyllä :-(

valitettavasti näin on
Mä olen valitettavasti sitä mieltä että onneksi niillä pikkuisilla on edes työtä:( Miten pahalta se tuntuukaan niin pahempia olisi ne muut vaihtoehdot (nälkään kuoleminen, itsensä myyminen).

VanhaTuttu
Millä perusteella nimenomaan H&M on aina lapsityövoiman vastustajien silmätikkuna? entäs ne kymmenet muut halpisvaateketjut, tai kalliimmatkin merkit...
Siksi, että ihmettelin aiemmin avatun H&M-kuvastoa koskevan ketjun riemuitsijoiden lyhytnäköisyyttä. Uusi kuvasto tuntui olevan kuin raamattu:(. Miksi tästä asiasta muutenkaan pitäisi vaieta, oli yritys mikä tahansa? Ja tuosta ylle linkitetystä listasta (kiitos!) selviävät ne muutkin kyseenalaiset yritykset.

Miksi ei vaan voi jättää ostamatta? Laatukin on kehno.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
VanhaTuttu tuossa jossain kohtaa mainitsikin, että otti H&M:n vain esimerkiksi, onhan niitä paljon muitakin... Ikävä kyllä :-(
tuo lista ei oikeen vakuuta mua...

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Tässä viitattiin vissiin mun ja Kevätauringon värittämään H&M-ketjuun.. :whistle:
Huonoja äitejä kai sitten ollaan, kun H&M:ltä tykätään lastenvaatteita ostaa VAIN sen takia, että ovat kivannäköisiä.
Siihenhän sitä viitattiin.
Siihen mun alottamaan ketjuun joku kirjoittikin jo oliskohan sama kuin tämän ketjun ap.

VanhaTuttu
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Tässä viitattiin vissiin mun ja Kevätauringon värittämään H&M-ketjuun.. :whistle:
Huonoja äitejä kai sitten ollaan, kun H&M:ltä tykätään lastenvaatteita ostaa VAIN sen takia, että ovat kivannäköisiä.
Siihenhän sitä viitattiin.
Siihen mun alottamaan ketjuun joku kirjoittikin jo oliskohan sama kuin tämän ketjun ap.
Joo, se olin minä. Siksi nimimerkkinikin.

Ei se tee kenestäkään huonoa ÄITIÄ, mutta huonon kuluttajan kyllä. Ei vaadi montaa ajatusta jättää kaupan hyllylle kolmen euron teepaita, missä lukee "made in bangladesh." Kyllä sä silloin tiedät, mikä sen paidan tausta on. Ei tarvitse olla fanaatikko kiinnittääkseen näihin juttuihin edes minimihuomion...

yritän tehdä eettisiä valintoja, mutta valitettavan usein se jää kaiken muun hässäkän alle. Tänään juttelin 5-vuotiaan tyttöni kanssa aiheesta - keskustelu lähti siitä, että Crocksien pohjissa luki "Made in China". Hmm, tässä olisi kyllä taas terästäytymisen paikka!

Naapurin täti
Mä olen ihan mykistynyt tän ketjun luettuani. Uskomatonta, että ihmiset oikeasti tuudittautuvat harhaluuloon, että "pikkasilla on paremmat olot siellä tehtaassa kutomakoneeseen kytkettynä 14-tuntisen työpäivän ajan, palkkanaan piiskaa ja kupillinen riisiä" kuin että olla olematta töissä ollenkaan, "voin siis hyvällä omalla tunnolla ostaa lapsityövoiman tuotoksia"... :( Ihan järkyttävää!!

Ja typerää ja lapsellista alkaa vikiseen sitä saamarin virttä, jota täällä saa kuulla AINA, kun joku tietää tekevänsä väärin, mutta ei voi muutta toimintatapaansa (esim. lasten ruumiillinen kuritus-kysymyksessä): "käit mä sit oon huono äiti kun ostan lapsityövoimalla tehtyjä tuotteita"... Ettekö te yksinkertaisuudet tajua, että ei tällä asialla ole mitään tekemistä äitiyden kanssa, tuo on vaan kortti, jonka tieytyt ihmiset vetävät jostain kumman syystä asiassa kuin asiassa esiin. En ymmärrä.

Lukekaa tämä runo, en tiedä, kuinka omaksi sen koette, mutta minä huomasin sen ensimmäistä kertaa luettuani, että se kertoo minusta.

Joka kerran on äidiksi syntynyt
hän äiti on kaikkien lasten,
ja kaikkia maailman lapsia
hän on painanut rintaansa vasten.

Ja maailman lasten itkua
hän on korvissaan alkanut kuulla,
sillä maailman lapset puhuvat
hänen omien lastensa suulla.

Anna-Mari Kaskinen

Mä en näe asiaa ihn niin mustavalkoisesti.
Mun mielestä pitäis enempi panostaa siihen, että lapset saisi myös koulutusta, muta lapsityövoimaa ei missään nimessä pidä kokonaan kiltää, koska silloin on vaihtoehtona monestikin todellinen kurjus. Parempi tehdä töitä ja opiskella vähemmän, sekä elää siedettävästi kun periaatteessa kietää lapsityövoima, jonka jälkeen jä jäljelle pelkä nälkä ja kurjuus.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä pitäis enempi panostaa siihen, että lapset saisi myös koulutusta, muta lapsityövoimaa ei missään nimessä pidä kokonaan kiltää, koska silloin on vaihtoehtona monestikin todellinen kurjus. Parempi tehdä töitä ja opiskella vähemmän, sekä elää siedettävästi kun periaatteessa kietää lapsityövoima, jonka jälkeen jä jäljelle pelkä nälkä ja kurjuus.
Mutta eihän maailma voi muuttuakaan parempaan suuntaan, jos lapsityövoimaa kannatetaan. Se on loputtava, ehkä tilalle tulee kammottavampia asioita, mutta nekin on saatava loppumaan. Ei ole lasten paikka töissä vaan koulutusjärjestelmä on saatava toimimaan myös noissa maissa joissa lapsityövoimaa käytetään. Lapsia niissä nöyryytetään, eikä he osaa pitää puoliaan kuten aikuiset. Meistä jokainen voi vaikuttaa tähän asiaan, katsomalla mistä ja minkälaisen tuotteen ostaa.

Naapurin täti
Tiedätkö, millaisissa oloissa lapset joutuvat työskentelemään? 14-18 tuntisia työpäiviä, kytkettynä kiinni työpisteeseensä, jatkuvan pahoinpitelyn kohteena, ilman oikeaa ruokaa, korkeintaan kupillinen pelkkää riisiä, majoitus ja tuo riisi ainoat palkat.. ilman yhtään tuttua ja turvallista aikuista kaukana kotoa... Niin millä tavalla näiden lapsiraukkojen elämä voisi vielä kurjemmaksi muuttua?

Naapurin täti
En nyt muista, mikä se oli Intiassa lapsityöläisen keskimääräinen elinikä, oliko 12 vuottakaan. Aliravitsemus ja huono hygienia ynnä muut tappavat nuo lapsoset nuorena.

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:
Tiedätkö, millaisissa oloissa lapset joutuvat työskentelemään? 14-18 tuntisia työpäiviä, kytkettynä kiinni työpisteeseensä, jatkuvan pahoinpitelyn kohteena, ilman oikeaa ruokaa, korkeintaan kupillinen pelkkää riisiä, majoitus ja tuo riisi ainoat palkat.. ilman yhtään tuttua ja turvallista aikuista kaukana kotoa... Niin millä tavalla näiden lapsiraukkojen elämä voisi vielä kurjemmaksi muuttua?
No toiset tulkitsee lapsityövoimaksi kaiken työn, mitä alle 18 vuotias tekee. Sietämättömät työ olot taas on ongelma myös aikuisilla. Eikös tässä puhuttu lapsityövoimasta, eikä työ oloista?
Toiset yristykset panostavat myös siihen, että lapsille tarjotaan koulutusta työn lisäksi.

Naapurin täti
No toiset tulkitsee lapsityövoimaksi kaiken työn, mitä alle 18 vuotias tekee. Sietämättömät työ olot taas on ongelma myös aikuisilla. Eikös tässä puhuttu lapsityövoimasta, eikä työ oloista?
Toiset yristykset panostavat myös siihen, että lapsille tarjotaan koulutusta työn lisäksi.
Et ole tainnut tutustua koko aiheeseen. Minä puhun juuri LAPSITYÖNTEKIJÖIDEN työoloista. Googletappas vähän kansainvälisiä aiheesta kertovia sivustoja, on aika raakaa luettavaa. :(

Naapurin täti
Ja missä ihmeen pumpulissa elät? Luuletko että yksikään intialainen tehtaanomistaja, joka ostaa lapsia mattokutomoihinsa orjiksi, tarjoaa lapsille koulutusta???? Just joo.

Ja eikö ne sietämättömät työolot juuri ole se tärkein syy vastustaa lapsityövmoimaa, miten voit pitää erillisenä nämä kaksi asiaa? En ymmärrä.

Mutta pitäähän sitä jollain saada puolustaa välinpitämättömyyttään.

Yhteistyössä