Hervantalaisia kuulolla?

vieras
Kun kukaan muu ei vastaa, niin kai mun on vastattava, vaikkei kokemusta olekaan.

Pallopuistolla näyttää ainakin olevan oikein kiva ja tilava piha, mitä siitä olen ohi lenkkeillyt. Ja muutenkin rauhallisessa paikassa, ei isoja teitä lähellä tms. Ja jos noi metsäretkiä tekevät, niin metsä alkaa heti aidan toiselta puolelta. Itse rakennus on ulkoa ruma, mutta tuskinpa se nyt mitään vaikuttaa.

Mä sulle jo joku päivä vastasin...

Mä olen itte ollu Kyyhkysessä samoin meen lapset, ja se on ihana paikka ja mahtavat tädit. Kyyhkysen etuja on, että se sopeuttaa maahanmuuttajia eli ryhmäkoot pysyy kohtuullisina.

Pallopuistossa lapset oli yhden kk varahoidossa, eikä huonoa sanottavaa siitäkään. Varsinkin se piha on kiva siinä me käytiin usein iltasella ja viikonloppuisin leikkimässä.

Ja sit kun viä oppis lukemaan, tällä kertaa et kysynytkään kyyhkysestä mitään... No kehuimpa sitä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Abramis brama:
Mä en löytäny sitä ketjua enää mistään :ashamed: Kiitos kuitenkin, eikä se kyyhkynen pois suljettu vaihtoehto vielä ole :D
Kato oma profiilis niin siellä vanhoissa viesteissä vois olla vielä. Tosin enpä mä tainnu siihen ketjuun paljon muuta kirjoittaakaan kuin mitä nyt tähän.

Pedi
Syksyllä saa varmaan paremmin,mutta kesken vuotta on varmasti vaikeampaa,niinkun joka puolella, ja riippuu minkäikänen lapsi on, pieniä on niin paljon että 0-3vee ryhmät täyttyy täyteen syksyisin, muuten saa paikan jos on joku täyttänyt tai täyttääs 3vee ja isompien ryhmiin mahtuu siirtymään.

vieras
Kiitti Pedi, hyvä tietää. Noi pienemmät ryhmät maahanmuuttajien takia voisi olla ihan hyvä juttu. Jotenkin kuvittelisin, että tuollaisiin lähtevillä työntekijöilläkin on hieman ehkä keskimääräistä enemmän halua tehdä työnsä hyvin, kun tietää, ettei kaikki mene aina ihan helpoimman kaavan mukaan.

t. supisuomalainen

Pedi
No onhan se tietysti työntekijöille haasteellista kun on monen kulttuurin lapsia samassa ryhmässä ja saada kaikki lapset "samalle" viivalle, mutta en mä ainakaan ole huomannut että kukaan lapsi olis erilaisessa asemassa, ja lapsillekkin maahanmuuttajat ovat vaan toisia lapsia, ei niitä silleen erotella, no joskus puheeksi tietysti tulee kun joku lapsi on ollut lomalla kotimaassaan jne,mutta ei muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Pedi:
No onhan se tietysti työntekijöille haasteellista kun on monen kulttuurin lapsia samassa ryhmässä ja saada kaikki lapset "samalle" viivalle, mutta en mä ainakaan ole huomannut että kukaan lapsi olis erilaisessa asemassa, ja lapsillekkin maahanmuuttajat ovat vaan toisia lapsia, ei niitä silleen erotella, no joskus puheeksi tietysti tulee kun joku lapsi on ollut lomalla kotimaassaan jne,mutta ei muuten.
Lapsille se on tosiaan ihan sama. Tälleen äidin kannalta ajateltuna päänvaivaa tuotti nimet joiden kirjoitusasusta ei ollut aivan varma (täyty luntata lokerosta joskus kun synttärkutsuja kirjoitettiin) ja sitten jos synttäreille on tulossa esim. islamilaisen perheen lapsi niin täyty hiukan miettiä tarjottavia (ei esim. kinkkupiirakkaa). Ainoa mitä lapset joskus sanoi oli "xxx ei puhu suomea ollenkaan" tai "xxx ja yyy puhuu keskenään venäjää". Mutta sekään ei ollu mikään ongelma keskinäisissä leikeissä.

Mun mielestä avartava kokemus kaikenkaikkiaan.

supisuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pedi:
Lapsille se on tosiaan ihan sama. Tälleen äidin kannalta ajateltuna päänvaivaa tuotti nimet joiden kirjoitusasusta ei ollut aivan varma (täyty luntata lokerosta joskus kun synttärkutsuja kirjoitettiin) ja sitten jos synttäreille on tulossa esim. islamilaisen perheen lapsi niin täyty hiukan miettiä tarjottavia (ei esim. kinkkupiirakkaa). Ainoa mitä lapset joskus sanoi oli "xxx ei puhu suomea ollenkaan" tai "xxx ja yyy puhuu keskenään venäjää". Mutta sekään ei ollu mikään ongelma keskinäisissä leikeissä.

Mun mielestä avartava kokemus kaikenkaikkiaan.
Näitä kokemuksia oli kiva kuulla. En ole koskaan ajatellut ulkomaalaisuutta sen kummemmin ollenkaan (en negatiivisena enkä positiivisena), mutta tästä keskustelusta vasta aloin ajattelemaan, että tavallisella suomalaiselle lapselle monikulttuurinen päiväkoti voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto.

Tosiaan jos ryhmät on pienemmät ja resurssit pikkaisen suuremmat, eikä sinne ehkä valikoidu kaikkein ennakkoluuloisin ja leipääntynein henkilökunta. Eivätkä varmaan suomalaistenkaan lasten vanhemmat ole niitä kaikkein ennakkoluuloisinta väkeä. Yleensä jos ihmiset ovat erittäin ennakkoluuloisia ulkomaalaisia kohtaan, he ovat sitä myös kaikkea muuta erilaista kohtaan.

Yhteistyössä