Herpes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina

Vieras
Minulla on kai herpes sukupuolielimissä tai klamydia, huomenna ehkä tiedän mitä. Olen ollut 20 vuotta naimisissa, ylä- ja alamäkineen. Minä en ole juossut vieraissa niin sitten se on ollut mies. Jos minulla nyt sitten on sukupuolitauti pitäisikö vai antaa anteeksi perheen takia?
Mies kyllä kieltää olleensa vieraissa, ja haluaisin sen täydestä sydämestäni uskoa, rakastan häntä vielä yhtä paljon kuin kauan kauan sitten. Onko kellään käynyt näin? Minulla on tosi surullinen olo, ajattelin että jos aamulla en olleenkaan heräisi, mutten sitten en näkisi enää lapsiani.

No ensinnäkin, jos sinulta jotain löytyy, on teistä jompikumpi sen todellakin ulkopuolelta tuonut. Eli juttu 1: katso totuutta silmiin äläkä usko valheisin. Sillä se jää kaivelemaan, et usko kuitenkaan syvällä sisimmässäsi, että se tauti on pudonnut taivaasta.
2. sen jälkeen voitte yhdessä pohtia suhteenne tilaa - ja parantaa sitä eli jatkaa, tai miettiä sitä toista vaihtoehtoa.

P.S. Minuun tartutti kumppanini klamydia, ja minä tartutin sen tietämättäni sitten eteenpäin (minulla ei oireita)... yhteen ukkomieheen.

Herpes-virus elää elimistössämme myös oireettomana jopa vuosikymmeniä. Huuliherpes voi tarttua myös alapään limakalvoille, joten kysyhän lääkäriltä, älä täältä, jotta saat oikeaa tietoa eikä vain luuloja ja uskomuksia.

Joo ja jos kondyloomaa on niin se voi lääkärini mukaan tarttua muutenkin kuin sukupuoliyhydynnässä. Esim yleisestä saunasta. Tosin mahdollisuus on pieni. Ja kondyylomahan voi myös pysyä oireettomana vuosikymmeniä ja putkahtaa esiin. Tietenki luultavampaa on tosiaan syrjähyppy.. Mutta ei 100% varmasti.

Rehellisesti on keskusteltu mies sanoo ettei ole vieraissa juossut enkä minäkään. Kuitenkin nyt kävin lääkärissä ja sain lääkityksen herpekseen. Ihan varma asiasta ei ollut lääkäri, olen ajellut karvoja - siitä voisi tulla ehkä vastaava infektio. Lääkäri ei kyllä ihan suoranaisesti kertonut että se tarttuisi vain sukupuoliyhdynnässä. Tuntuu itselle kyllä aika oudolta - kuin odottelisin että pian herään pahasta unesta ja kaikki onkin hyvin.

No kysyppä mieheltä, että miltä hänestä tuntuisi, jos hän olisi yllättäen saanut herpes/klamydian ja sinä senkun porskuttaisit naama peruslukemilla etiäppäin. Toki jos on kysymys ihmisestä, joka ei tiedä mitä myötäeläminen tai astuminen toisen ihmisen saappaisiin tarkoittaa voipi olla turha tälläistä ajatusleikkiä edes lähteä kokeilemaan.

:D
Jos siis miehesi vastaa ""Ööööööööö, en mä tiijä, kait sitte kait mää menisi lääkärii ja ööö"", tai ei vastaa mitään. Niin onneksi olkoon! Olet löytänyt valioyksilön kaikkien hakijoiden joukosta!
:D

Valioyksilöistä en tiedä. Mutta ei se mies tunteettomasti ole asiaan suhtautunut, päinvastoin. Lääkäriin en häntä vielä ole pyytänyt menemään, varmistan ensin asian omalta kohdaltani. Tuskin hän kieltäytyy menemästä lääkäriin.

Vai sait lääkityksen herpekseen? Eikä lääkäri tiennyt varmasti onko kysymyksessä herpes?

Herpes todetaan ottamalla näyte rakkuloista. Yleensä mitään lääkitystä ei anneta. Vasta sitten jos herpeksesi alkaa uusimaan tiuhaan. Herpekseen ei katsos ole muuta kuin estolääkitys. Sukuelinherpekseen on turha käyttää niitä zovirax-voiteita, joita huuliherpekseen käytetään. Rakkuloista otettavasta näytteestä myös todetaan onko kysymyksessä 1 vai 2.tyypin virus.

Jos olet mieheltäsi saanut herpes-tartunnan asia on niin, että hänellä on jossain vaiheessa täytynyt olla tämä puhjenneena eli rakkuloita ja muita oireita. herpes voi olla vuosi kausia oireeton, mutta jotta sitä voi muihin tartuttaa, on täytynyt itsellä puhjeta. Ensimmäinen puhkeaminen on tavallaisesti todella kivulias, ei jää huomaamataa ja oireet kestävät viikosta kahteen. Ensi puhkeamisen jälkeen oireet voivat olla jopa niin lieviä, ettei niitä huomaa. Siksi tartunta saadaan usein oireettomilta kumppaneilta. Kantaja siis voit olla vuosia, mutta tauti puhkeaa milloin haluaa; jos puhkeaa.

Onko teistä kummallakaan huuliherpestä? Se tarttuu alakertaankin.

Ottikos se lääkäri sitten niitä muita näytteitä? Ihmetteln suuresti hänen diagnoosiaan tai tapaa jolla hän teksi sen?

Annettiin suun kautta lääkitys ja otettin verikoe ja rakkulasta yritettiin ottaa nestettä mutta näyte jäi vähäiseksi. On kait miehellä ollut joskus joku rupi huulessa mutta ei nyt.

No kuule, mitä jos ihan lukisit vaikka jostain lääkärikirjasta tai lääkärien nettisivuilta sukuolitaudesta? Et näytä tietävän yhtään mitään.

Huulihepres muuten tarttuu sukupuolielimiin. Ja se riittää että on ""joskus ollut"" rupi. Eli teillä on perheessä herpes siis. Ei se heti puhkea.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos on herpestä ollut joskus huulessa,se voi putkahtaa ihan mihin vaan.

Itselläni herpes iski peppuvakoon pari vuotta sitten. Seksiä en ollut harrastanut ainakaan vuoteen,joten se oli ihan omasta kehosta lähtöisin.

Kun pyllyvako on muutaman viikon riekaleina, niin ei pidä huuliherpestä enää minään. Sen verran kivulias se on, ja paraneminen hidasta. Kun hakeuduin lääkäriin, en voinut kuvitellakaan että kyseessä on herpes.

Herpes tulee minulla aina kun elämässä on stressitilanne.
Työkaveri kertoi, että hänellä herpes tuli lapsen synnyttyä lonkkavikaisena. Häneltä lähtivät kulmakarvat,koska herpes iski kulmiin. Neuvolan täti oli tokaissut hänelle, että kuulhaahan rouva, teillä on herpes kulmissa.

Ihan kirjoittelin rauhoitellakseni alkuperäistä, ja ettei tulisi mahdollisesti syytöntä miestä syyllistettyä.

Huuliherpeksen aiheuttaja on herpes-viruksiin kuuluva herpes simplex 1 -virus. Ihmiselle infektioita aiheuttavia herpes-viruksia tunnetaan tällä hetkellä kahdeksan erilaista, joista esimerkiksi herpes simplex 2 -virus aiheuttaa sukuelinherpeksen ja herpes-virus 6 vauvarokon. Herpes-infektiot voivat kuitenkin tarttua myös ristiin, eli huuliherpes voi olla herpes simplex 2 -viruksen aiheuttama.

Akuutin sivulta google.fi niin ei sotketa asioita

Niin, kun on herpes huulessa pitäisi pestä kädet ENNEN kuin pyyhkii persuksensa vessapaperilla - ja ottaa sitä paperia niin paljon, että ei mene puhki eli sormet satu limakalvoihin. Ja paperia ei saa käännellä (eli sormien kosketusjälki /-puoli limakalvoille). Pesulla ollessa ei myöskään saisi sormilla sattua alapään limakalvoihin.

Huuliherpeksensä tartuttaa huolimatomuutaan muihin limakalvoihin. Ja kuppien, pillien ja pusujen kautta muille ihmisille.

Joo, on muuten sen verran *ttumainen tuo kuvailemasi loppuelämän ""kaveri"", joka kyllä säännöllisin väliajoin muistaa muistuttaa itsestään. Meillä molemmilla. Tästä syystä seksielämä on melkoisen rajoitettua.
Ja oh! Sitä ""ekaa kertaa"" en unohda ikinä..- tuskallisempaa tapausta en toivottavasti tule koskaan kokemaan. Nainen 41, mites teillä petipuuhat vaikuttaa herpekseen? Aktivoiko samantien?
Huuliherpestä minulla ei ole kyllä ollut, (alakerrassa senkin edestä) toisin kuin miehelläni, mutta olen kuullut aika karkeita tarinoita, minne kaikkialle se voi iskeä.. Argh!

Nythän olet saanut aika paljon mieltä rauhoittavaa tietoa täältäkin, joten älä lemppaa sitä miestäsi ainakaan tämän takia menemään. Kantajina olette voineet olla kumpi tahansa tai molemmatkin ihan tietämättänne.

Herpes on todellakin viheliäinen vaiva, itse sain huuliherpeksen isältäni jo lapsena, meillä kun halailtiin ja sumpiteltiin ahkeraan. Olen potenut sitä koko elämäni, 60 v, äiti ja veljeni eivät ole oireilleet koskaan, siskollani ensimmäisen kerran nyt vasta. Se on siis arvaamaton käyttäytymiseltään. Koko perheellä se kuitenkin piilevänä elimistössämme on.

Herpes on tarttuva aktiivivaiheessa, siis kun rakkulat ovat esillä. Jos sait lääkäriltäsi niukasti tietoa, pyydä sitä lisää. Joudutte elämään tämän vaivan ehdoilla loppuelämänne.

Alapään karvoja ei pitäisi ajella, siisti mieluummin leikkaamalla. Siellä on niin herkät ja ohuet paikat, että ei tarvita paljonkaan pöpäjä tulehduksen aikaansaamiseksi. Tuli mieleeni märkärupi karvojen ajelun seurauksena, sen aiheuttaa sama bakteeri, joka on peräsuolessamme. Sekin on kostea ja vähän saman näköinen, kuin herpes pahimmillaan. Märkärupi vaatii parantuakseen antibiotit ja ehdotonta hygieniaa, se on herkästi leviävä. Hyvänä apuna sterisointiin on Betadine-lios apteekista, kannattaa hakea heti.

Oli miten oli, lääkäriä ja labraa tarvitaan, jotta oikea hoito löytyy.

Lykkyä tykö ja halaa miestäsi, varovasti ja etäältä!! Kyllä se tästä.

Kiitos viesteistänne. Lääkärissä on käyty, viikon verran popsin paljon pilereitä ja verikoe ja rakkulasta otetut näytteet saan pian. Uskon miestäni ettei hän ole vieraissa ollut, ajattelen että olen tainnut saada suuseksissä miehen suusta herpeksen. Tämä tauti on kyllä ollut järkyttävin tai paremminkin ehkä kivulian tauti mikä minulla on ollut. Tauti on kuin koko kropassa, suukin on vielä rikki ja virtsaaminen tuntuu jostain virtsaputkesta aivan kauhealta, en olisi itse uskonut tälläistä olevankaan. Onkohan ne seurraavat kerrat jotenkin helpompia? Olen myös miettinyt että pitääkä meidän nyt sitten käyttää kondomia ettei mies saa sitä alapäähänsä vai antaako vaan tulla niin sitten on taas jotain yhteistä muisteltavaa vanhuudessa.

Kondomihommat ovat turvallisimmat, sitten se vasta riemun lykkää, kun vuorottelette vaivassa! Tämän jälkeen ette ole kumpikaan turvassa, valitettavasti. Eikö ole kamalaa, että kun on kerrankin kaikkien ruikuttajien seassa itse tyytyväinen liitossaan, siitäkin rangaistaan?

Ostapa apteekista liukastusvoiteita, ne säästävät limakalvoja ärsytykseltä, jottei vaiva niin herkästi uusiutuisi. Onneksi nykyään on jo saatu herpeslääkkeitä suunkin kautta, mutta itse paikat kannattaa kosteuttaa todella hyvin. Vaiva on viheliäisin, minkä voi saada! Helpompia uusia kertoja ei voi luvata, mutta ei aina ihan yhtä kamalia.

Teidän perreessä ei taideta vastaisuudessakaan hyppiä aidan yli, on tämä sellainen järkytys.
Meillä kuitenkin vielä toistaiseksi on kärsitty rupihuulia ja suuta, luojankiitos hyvästä tuurista!

Ja muuten nykylääketieteen mukaan herpes tarttuu myös ei-aktiivivaiheessa. Eli ainut suoja on, että limakalvokosketusta ei ole (mm. seksissä).

Joten hauskaa loppuelämää.

herpse simplex 1 on huuliherpes ja herpes simplex 2 on genitaaliherpes. Suuseksin kautta esim voi herpes siirtyä alapäähän ja toisinpäin.

Primaari infektiossa ensimmäisen kerran rakkuloita on yleensä runsaasti alapäässä ja tästä voit päätellä että olet saanut sen aivan juuri tiedät kyllä itse keneltä. Itämisaika on noin 5-8 päivää sukupuoliyhdynnästä kun oireet tulevat. Jos sinulla on ollut jo herpes kauemmin oireet ovat lievempiä yleensä.

Hoitona: asikovir voidetta rakkuloille ja kun tilanne on paha niin 5 päivän kuuri tabletteja lääkärin kautta(asiclovir ranbaxy..)se helpottaa.
Herpes voi uusia tiheästi tai esiintyä vain harvoin sen saatuasi. Tartunta tapahtuu yleensä rakkulavaiheessa koska rakkula erittää tuoksuvaa märkää.Kutina on tyypillistä sekä kirvely. Myös peräaukko on vaarassa tartunnalle levitä.Vatsa voi olla löysänä myös. Huolehdi hyvä hygienia.

Ei elämä viruksiin kaadu..niiden kanssa on vaan opittava elämään! Tilanteesi on vaikea..selvitä miten paljon miehesi on sinua pettänyt ja pistä mies tiukille..ei sukupuolitautien kanssa leikkimään pidä kuitenkaan ryhtyä. Niistä voi tulla kohtalokkaita seurauksia syyttömille! Herpes ei sinänsä aiheuta syöpää eikä muuta kuin oman ongelmansa silloin kun se on. Yritä jaksaa. Älä anna itseäsi polkea alas, nyt on aika sinun nousta seisomaan ja sanomaan missä kaappi seisoo vai seisooko eri poluilla.

WTF???
Jakomielisen tekstiä?

""herpse simplex 1 on huuliherpes ja herpes simplex 2 on genitaaliherpes. Suuseksin kautta esim voi herpes siirtyä alapäähän ja toisinpäin.""

ja lopussa toteat

"" Tilanteesi on vaikea..selvitä miten paljon miehesi on sinua pettänyt ja pistä mies tiukille..ei sukupuolitautien kanssa leikkimään pidä kuitenkaan ryhtyä.""

Aika tarkistaa lääkitys?
Jospa ens kerralla lukisit ketjun. Ennenkuin kommentoit.

Kommentoin sen verran,että minulla itselläni herpes ei tullut lainkaan genitaaleille, vaan ainoastaan pyllyvakoon.
Tästä on pari vuotta aikaa. Seksi sen jälkeen ei ole millään lailla aktivoinut herpestä. minä olen siinä uskossa että tämä oli stressin aiheuttama- ainakaan miehestä en voinut tartuntaa saada,kóska olin ollut vuoden sinkkuna.

Tiinalle tsemppiä, ajattele että tämä on yksi pieni vastoinkäyminen elämässäsi,jolla vähän testataan rankemmin huumorintajuasi.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä