Herpes ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanna"

Vieras
Gen.herpes ei yleensä voi tarttua sikiöön raskausaikana, riski on synnytyksessä....Mutta tuo pienikin mahdollisuus pelottaa. Minulla on vasta rv 5+0 ja tuo vanha, inhottava vaiva puhkesi muistuttamaan itsestään. Tuntuisi turvallisemmalta jos se tulisi vasta isommilla viikoilla. Nyt mennään näin alussa, joten onko asia niin ettei vauvanalku ole ehtinyt saada minulta mitään vasta-aineita ja on siten alttiimpi virukselle? Kamalaa..Miksi juuri minä olen tämän riesan saanut. Pelottaa niin että oksettaa.

Voi kun joku sattuisi olemaan paikalla, jolla tämä olisi oireillut myös alkuraskaudesta ja osaisi sanoa jotain lohduttavaa.

Mulla on oireillut raskauksissa eikä ole tullut ongelmia. Estolääkitys määrätty aina kuukautta ennen laskettua aikaa jottei vauva synnytyksessä saa tartuntaa.

Minäkin aion ehdottomasti ottaa eston sitten lopussa. Mutta kun aina lohdutetaan ettei näissä uusintainfektioissa ole niin suuri vaara, varsinkaan raskauden aikana (eri asia synnytys), kun sikiö on saanut vasta-aineita...mutta eihän sillä pienellä ole mitään vasta-aineita näin alussa...: ´(

ei ole todettu kyseistä vaivaa, mutta vauvamme sai synnytyksessä herpestartunnan ja taisteli elämästään teholla 6 viikkoa.Lääkärit käskivät varautua pahimpaan ja jos selviytyisi, niin vammaisuuden riski olisi olemassa.Virus tuhosi jo keuhkoja ja matka aivoihin ei olisi ollut pitkä.Keuhkot vauvalla uusiutuivat. Luojalla oli toisenlaiset suunnitelmat.Vauva parani, vuodet kuluivat ja nyt on aikuinen, terve nuorimies.

Joo, näitä kauhutarinoita saa lukea, eikä ne yleensä pääty noin hyvin. Olet tainnut tänne kirjoittaa joskus aiemminkin saman tarinan nimimerkilläsi?

Mutta onneksi teillä meni kaikki hyvin ja aika harvinaisiahan nuo tartunnat on mutta jokainen liikaa...:( Siksi pelottaa. Testattiinko sinulta ihan verikokeella että oletko kantaja? Eihän kaikilla ikinä oireile mutta 20% meistä sen tartunnan on saanut.

Mulla on oireilu iskenyt juuri raskausaikana. Kerran sanottiinkin, että saattaa uusiutua raskauden aikana jatkuvasti. Onneksi muutamalla kerralla selvittiin. Älä murehdi turhaan etukäteen, vaan nauti odotuksestasi. Mulla herpeksestä huolimatta, tartunnan saammisen jälkeen, on syntynyt neljä tervettä lasta. Estolääkityksen olen halunnut aina, vaikka oireita ei olisi ilmaantunutkaan.

[QUOTE="sanna";25403818]Joo, näitä kauhutarinoita saa lukea, eikä ne yleensä pääty noin hyvin. Olet tainnut tänne kirjoittaa joskus aiemminkin saman tarinan nimimerkilläsi?

Mutta onneksi teillä meni kaikki hyvin ja aika harvinaisiahan nuo tartunnat on mutta jokainen liikaa...:( Siksi pelottaa. Testattiinko sinulta ihan verikokeella että oletko kantaja? Eihän kaikilla ikinä oireile mutta 20% meistä sen tartunnan on saanut.[/QUOTE]

Kyllä testattiin.Ennen tuota tapausta en tiennyt herpeksestä yhtään mitään, mutta nykyään tiedän enemmän.

Mulla on oireilu iskenyt juuri raskausaikana. Kerran sanottiinkin, että saattaa uusiutua raskauden aikana jatkuvasti. Onneksi muutamalla kerralla selvittiin. Älä murehdi turhaan etukäteen, vaan nauti odotuksestasi. Mulla herpeksestä huolimatta, tartunnan saammisen jälkeen, on syntynyt neljä tervettä lasta. Estolääkityksen olen halunnut aina, vaikka oireita ei olisi ilmaantunutkaan.

Meillä syntyi esikoisen jälkeen useampi terve lapsi eikä tarvittu estolääkityksiä.Tartunnan lähde jäi epäselväksi.

Mulla kävi vähän päinvastoin, oireilu loppui ensimmäisen raskauden alettua. Nyt kuopuskin jo 5- vuotias ja hänen syntymänsä jälkeen on tainnut kerran olla oireita. Molemmissa raskauksissa estolääkitys aloitettiin silti reilua kuukautta ennen laskettua aikaa.

Nimimerkki "Minulla", jos sulla on täällä käyttäjätunnus, kirjoitatko mulle!!!! Anteeksi ap. Mutta mulla vähän samantapainen mysteeri kuin ko. nimimerkillä, en nyt tässä ala kertoa enempää, sanon vaan kaikesta selviää vaikka tosiasia on että olen ihan pimennossa, mieluummin keskustelen näistä henk.koht.!

Nostan tämän, sillä sama asia pelottaa nyt minuakin! Mäkin olen vasta viidennellä viikolla raskaana ja sama vaiva minullakin. Kaksi varhaista keskenmenoa ennen tätä raskautta, joka kerta herpes on uusinut kun positiivisen testin tein... Olisi kiva tietää ap, miten sinulle kävi? Lapsi varmaankin jo syntynyt?

kivasti. Herpes alapäässä todettu kaksi vuotta sitten , mystistä yhä keneltä sen sain . *Olen syönyt estona Valaviriä tabletin päivässä ja nyt RV 8 enkä ole pariin kk.hn siis lääkettä ottanut. Viime viikolla alkoi päänsäryllä ja kipeälläololla ja nyt jo kolmas rakkula menossa eikä helpota millään. Inhottavaa ja todella kipeää kun vessassakäyntejä on niin usein ja hirmu kirvely.... saakohan noita apteekin ulkoisesti käytettäviä voiteita käyttää raskausaikana? JA onko kenelle ollut niistä mitään apua?

Mulla herpes uusii melko usein ja raskauduttuani oli heti kolme rakkulaa jo ennen raskaustestin tekoa. Useampaan kertaan uusi raskauden aikanakin. Estolääkitustäkään en ehtinyt aloittaa ennen synnytystä mutta terve lapsi syntyi.
"Vanha" olemassaoleva herpes ei ole niin vaarallinen kuin uusi tartunta. Jos herpes-tartunta tulee raskauden aikana siitä voi olla haittaa lapselle mutta harvemmin vanhasta tartunnasta.

Genitaaliherpes ei tartu lapseen raskausaikana. Äidillä ja sikiöllä on erilliset verenkierrot, istukan läpi ei mene herpes eikä muuten hiv:kään.
Jos herpes on rakkulavaiheessa synnytyksen aikaan on lapsella suuri riski saada tartunta alatiesynnytksessä. Sen takia estolääkitys aloitetaan hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Joten kaikki raskaanaolevat voivat aivan rauhassa kasvattaa masujaan ja sitten aikanaan aloittaa se estolääkitys, neuvolassa sitten kertovat koska on sen aika.

Hei! Mitä aiheuttaa jos huuliherpekkeen käyttää itsehoitolääkettä Flushi 500 mg alkuraskauden aikan eli viikot - 12?
Sitä ei ohjeissa suositella raskauden aikan eikä imetyksen aikana.
Tiedän naisen joka oli lääkettä käyttänyt ja keskenmeno tuli viikoilla 11-12.
Kiitos vastauksestanne!

Yhteistyössä