HERNETÄTI!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävällinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko nää pienimenoiset todela laittaneet kaikki menot ylös vai onko tää vaan arvio?
Monesti sitä luulee, että kauppaan/ruokaan menee paljon vähemmän kuin oikeasti meneekään...

Kyllä meilläkin lapset syö aamupalaksi puuroa, mutta silti me ei tehdä keittoja kun eivät pidä nälkää, varsinkaan mun ja miehen, mut näähän jokaisen omia makuasioita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ystävällinen:
Kyllä meilläkin lapset syö aamupalaksi puuroa, mutta silti me ei tehdä keittoja kun eivät pidä nälkää, varsinkaan mun ja miehen, mut näähän jokaisen omia makuasioita ;)
Koulussakin on lounaaksi keittoa, joten kyllä sillä täytyy lapsen saada vatsansa täyteen. Leipäähän voi syödä sen keiton kanssakin. Meillä leipää on syöty pääasiassa aamuisin ja keiton kanssa, mutta olen ajatellut ottaa leivän myös ruokapöytään. Junnu vetää kyllä vaikka kilon lihaa aterialla, jos vaan on tarjolla, mutta mun mielestä leipä ruuan kanssa on oikeastaan ihan hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onko nää pienimenoiset todela laittaneet kaikki menot ylös vai onko tää vaan arvio?
Monesti sitä luulee, että kauppaan/ruokaan menee paljon vähemmän kuin oikeasti meneekään...

meillä ei ole arvio, vaan kun ei ole tilillä enempä käyutettävänä niin ei sitä voi käyttää eenmpää, yksinkertaista.

ja nyt on possunfileet olleet aika halpoja noin 5e/kilo, koko filee ja kun osta esim kokonaisetn, saa siitä monta pikkupihviä, vähän sipulia kaveriksi ja vaikka muussia niin ruoka on valmis

Olet nyt laittanut kaksi esimerkki ruokaa, jossa toisen hinta, siis pelkän lihan on 5 euroa ja toisen 3,20 euroa. Edelleen puuttuu kaikkien kasviksien puuroainesten, kastikermojen jne. hinnat. Ja jos keskiarvoisesti lihat/kalat/kanat per ateria on 4 euroa per päivä, tuo on jo 120 euroa kuussa. Aika vähän jää siis rahaa maitoihin, kahviin, ruokakermaan, kasviksiin, leipään, hedelmään, puurohiutaleisiin ja niihin hygienitarvikkeisiin.

Ihan tuohon 250 euron summaan en minäkään usko. Tosin itse voisin kuvitella että pärjäisimme jos ihan pakko olisi 300 eurolla kuussa. Nyt lasku on siis 400 - 500 ja meitä on siis 5.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kai te puhutte ihan pelkästä ruoan osuudesta kauppalaskuissa, ettekä laskun loppusummista? Ruokakaupan lasku kun koostuu paljon muustakin kuin pelkästä ruoasa... :)[/

tä on siis kaikki hygieniatuotteet mukaan luettuna. vaatteet sitten o eriksee3n, niitä kun ei joka kuukausi edes ostella,

meille kelpaa halvimmat shamppoot ja saippuat, puhdasta tulee niilläkin

Tuntuu että kateus tässäkin keskustelussa välillä pilkahtelee. Minkäs teet jos toinen pärjää halvemmalla ja itse ei siihen kykene. Kyllä uskon että HERNETÄDIN lapsoset oikein hyvin on ruokittu ja oikein mainiotahan on että kykenee pieneen budjettiin, siitä voi olla mielestäni ylpeä. Ottakaa huomioon että todellakin leivät leipomoista ja isot satsit lihaa ei ole tavallisten kauppojen hinnoissa. Saatika ilmaiset vihannekset, marjat ja muut.
Minä ainakin nostan hattua HERNETÄDILLE ja yritän ottaa hieman itelleni neuvoja miten voisi sitä omaa kauppakuittia lyhentää.

Alkuperäinen kirjoittaja kokki kakkonen:
Kovin on vähäistä lihan määrä, jos 6 hengelle jauhelihakeitossa on 400g jauhelihaa. meillä se määrä laitetaan 2-3 ihmisen keittomäärään:|

No huh. Jos vaikka kahdelle tuo määrä jauhelihaa ja potut, sipulit yms. päälle niin siinähän tulee aivan älytön annos. Saarioisten pizzat on 200g ja mulla kyllä semmosella täyttyy maha :o

Me jos tehdään miehen meille kahdelle ruoka (400g jauhelihaa) niin jää väistämättä puolet suurin piirtein syömättä ja ollaankin suosiolla nykyään laitettu vaan puolikas jauheliha.

Kovin on vähäistä lihan määrä, jos 6 hengelle jauhelihakeitossa on 400g jauhelihaa. meillä se määrä laitetaan 2-3 ihmisen keittomäärään:|
Suomalaiset syövätkin yleensä aivan liian paljon eläinproteiineja. Meillä tuo 400 g jauhelihaa menee yhdelle :D

Anteeksi kun kysyn, mutta minkälaista jauelihakeittoa teillä oikein syödään jos tuo määrä lihaa ei riitä? Murekkeet ja pihvit on erikseen, niitä minä en keittooni halua lillumaan!

Meidän 3 henkinen perhe syö 2-3 päivää tuosta määrästä keittoa, ja sopii tosiaan ottaa huomioon, että jos ei ole kasvisten ystävä, niin onhan se keitto laihanlaista. Mutta kun pari-kolme pakastepussillista keittojuureksia pataan heittää niin johan piisaa makua ja keittoa! ...Ja takuulla nälkä lähtee raavaalla miehelläkin!

Keitto keittona ja pataruuat pataruokina...

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Ja mä ainakin nostan hattu HERNETÄTILLE ym. jotka osaavat laskea ruokamenonsa noin hienosti näkemättä nälkää.

Niin minäkin. Täällä taas ollaan monttu auki kun Hernis tän homman osaa mutta itse ei.

Meitä on kolme (minä ja kaksi ala-asteikäistä tytärtä ) ja ruokamenot on paljon suuremmat kuin Herniksellä, mutta tiedän että halutessani pääsisin paljon vähemmälläkin, kun vaan itseltä löytyisi sitä viitseliäisyyttä. Eikä tässä kohdin pidä unohtaa myöskään sitä, että Hernetäti on ammatiltaan kokki, joten osaa varmasti taikoa maittavaa ruokaa vaikka kynnysmatosta niin halutessaan.

Kukkia Hernikselle! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:
Meillä on 5 henkinen perhe, ja ruokaan menee n.200?/kk, ja ihan terveellisesti syödään, ja välillä herkutellaankin!

Ikävä kyllä en usko että tuolla rahalla 5 henkinen perhe syö kunnolla,monipuolisesti ja terveellisesti.
ja tuota herkuttelua en usko ollenkaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja vai niin:
Ikävä kyllä en usko että tuolla rahalla 5 henkinen perhe syö kunnolla,monipuolisesti ja terveellisesti.
Mikset usko? Ko kirjoittajahan kertoi saavansa perusruoka-aineet omasta maasta. Jos ei tarvitse ostaa kuin lihat, jauhot ja maidot, niin 200 eurolla saa jo aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:

No huh. Jos vaikka kahdelle tuo määrä jauhelihaa ja potut, sipulit yms. päälle niin siinähän tulee aivan älytön annos. Saarioisten pizzat on 200g ja mulla kyllä semmosella täyttyy maha :o

Me jos tehdään miehen meille kahdelle ruoka (400g jauhelihaa) niin jää väistämättä puolet suurin piirtein syömättä ja ollaankin suosiolla nykyään laitettu vaan puolikas jauheliha.

Mä laitan mulle ja likalle 400g jauhelihaa ruokiin, mutta yleensä sitä ruokaa sitten syödäänkin seuraavana päivänä. Itse saatan syödä sitä samaa ruokaa kolmekin kertaa

jos lidliin mahdollista päästä niin säilyke tonnikala,herkkusienet ja tomaattimurska ovat halpoja...samoin herkut eli sipsit,jotkut kakit,rahkat ja limsat.myös mausteet ovat edullisia,lidlin lihaliemikuutioista en vain itse pidä enkä perunamuussijauheesta.pakaste vadelmat ja mansikat edullisia..
rainbow ja x-tra halvempia monesti esim.pakastejuurekset yms.itsekkin teen keittoja ja perunoita kastikkeella jne.Kyllä keitot täyttää,minun mies ei mikään kepponen äijä ole ja liikkuukin,mutta keittoa silti syö..samoin pastaruuat edukkaita..

Kyllä meilläkin riittää vallan mainiosti 400gr jauhelihaa keittoon.Lisäksi tulee kasvissuikaleita.Keitonsyöjiä on 6; vauva kun nauttii vielä vain Tuttelia.

Meillä on 5 henkinen perhe, ja ruokaan menee n.200?/kk, ja ihan terveellisesti syödään, ja välillä herkutellaankin!

No esim. tänään oli välipalaksi jätskiä.

Ja siis tämä 200? menee kuukaudessa RUOKAKAUPPAAN, eli siihen sisältyy myös pesuaineet, ja vessapaperit yms..

Ja siis tämä 200? menee kuukaudessa RUOKAKAUPPAAN, eli siihen sisältyy myös pesuaineet, ja vessapaperit yms..
meidän perhe kuolisi keripukkiin tolla summalla, jos ostettais ruokaa. toki jos perhe syö useita ruokia päivän aikana muualla kuin kotona se voi olla mahdollista

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:

meidän perhe kuolisi keripukkiin tolla summalla, jos ostettais ruokaa. toki jos perhe syö useita ruokia päivän aikana muualla kuin kotona se voi olla mahdollista

Meidän perheessä ei kukaan syö yhtään ruokaa kodin ulkopuolella, mieskin siis ottaa eväät mukaan töihin.

Yhteistyössä