Hermot menee ton kuivaksiopettelun kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Ja joo, tiedän ettei se auta asiaa sitten pätkääkään. Mutta minkäs teet?

Tyttö siis 2v4kk ja muutama viikko sitten alkoi itse ilmoittaa pissahädästä. Sitä ennen ei asiasta ollut hajuakaan. Kakka on tehty pottaan (aloitettiin kovan vatsan takia ja oppi homman nopeasti) 7-kuisesta lähtien, eli jo yli 1,5 vuotta. Pissahommaa ei ollut aiemmin tosiaan tajunnut, vaikka oli harjoiteltu. Tuli siis usein kyllä pisu pottaan kun käytiin siellä, mutta itse ei ilmoittanut mitään ei ennen eikä jälkeen, oli vaippa tai ei.

Nyt sitten viikko meni oikein kivasti, pari kertaa päivässä itse ilmoitti ja muutoin pisu saatii ruuan tai ulkoilun jälkeen kun minun aloitteesta meni potalle. Mutta nyt. Stoppi tuli, ei ilmoita mitään, ei haluaisi enää potalle ja kun sinne mennään, ei sinne mitään tule. Tänä aamuna tuli ekat ihan hyvin, sitten aamiaisen jälkeen ei mitään, kolme kertaa käytiin kokeilemassa ja sitten olikin taas pissa housussa. Vaihdettiin housut ja hetken päästä uusi pissa housussa. EN JAKSA!

Mikä mättää?? Liikaa paineita? Kaikenlisäksi kakkakin on tullut viime viikon aikana monta kertaa housuun, tätä ennen ei oikeastaan ikinä.

Nyt laitoin vaipan ja ajattelin jättää asian sikseen pariksi viikoksi molempien mielenrauhan vuoksi. Mutta mistä tuollainen johtuu? Tekeekö sen tahallaan vai miksi ei suostu enää potalle? Ja ollaan yritetty olla painostamatta, mutta kyllähän tuo huomaa että äitiä ärsyttää olla koko ajan luuttuamassa ja suihkuttamassa.

Höllää vähän! :)

Me yritettiin kuivaksi opettelua viime kesänä kun poika oli 1v10kk anopin kovasta painostuksesta. Lapsi pissasi koko ajan housut ja kaikki paikat, joten luovutin ja laitoin vaipat takaisin. Lisäksi lapsi lopetti kakkaamisen, kun vatsa oli aina kovalla eikä todellakaan halunnut potalle.

Helmikuussa lapsi oli 2v5kk ja ilmoitti itse ettei enää tarvitse vaippaa. Sitten jätettiin päivävaippa kokonaan pois. Vahinkoja sattui todella vähän ensimmäisen viikon aikana ja sen jälkeen ei ollenkaan. Kuukausi sitten jätettiin yövaippa pois ja lapsi käy yöllä itse pissalla, jos on tarvetta.

Sinuna lopettaisin kokonaan potasta puhumisenkin. Kyllä tyttö kuivaksi oppii kun on valmis siihen. Välillä voisit kertoa että "naapurin maijakin jätti jo vaipat pois, kun hän on iso tyttö". Meillä tuo auttoi. :D

Tarrataulukin voisi toimia! Aina kun tulee pissa tai kakka pottaan niin lapsi saa valita ja liimata mieluisan tarran tauluun. Se taulu kannattaa pitää esillä, että isovanhemmat ja kaikki voi kehua että "oletpas käynyt hienosti potalla" ja sopikaa joku palkinto kun on monta tarraa! :D

Anna lapsesi kehittyä rauhassa.
Kyllä se pidäytys toimii sittenkun lapsen keho on siihen valmis :)

Meillä tyttö oppi kertalaakista kuivaks 2v 8kk.
Ihan itse pyysi potalle, ja siitä lähtien oli myös yöt ilman vaippaa.
Ekaks laitoin potalle tietyn välein, mutta ei sinne mitään ikinä tullu. Yks pvä vaan tyttö ilmoitti että haluaa potalle, siitä lähtien on siellä käynny. YKSI vahinko on käynyt.

Tuo tarrataulu meillä on ollut jo keväästä käytössä. Se on tosin tainnut kokea pienen inflaation :)

Joo kyllä tässä pitää nyt ottaa takapakkia, tuo kakan tekeminen housuun musta kertoo että on tullut jo vähän "kammoa" tuota pottaa kohtaan. Ja se, että alkuun ilmoitti itse että haluaa potalle vaikka oli vaipoissa ja nyt ei menisi sinne millään ja pissat tulee housuun.

On kamalaa kun itseä ärsyttää eikä sitä voi tietenkään lapselle näyttää! Vaikka kyllähän tuo sen huomaa vaikka miten yrittäisi ärtymystään piilottaa.

Äsken tuossa leikkiessään ilmoitti että nyt tuli ja kun kysyin että mikä tuli niin sanoi että ei mikään. Hmm. Vaipoissa on siis nyt, saa olla muutaman viikon ainakin.

Mutta siis lohduttavaa lukea että teilläkin on opittu kuiviksi "myöhemmin". Tuntuu että kaikki muut lapset ovat kuivia viimeistään 2-vuotiaina!

Unohda potta hetkeksi, tai jätä se vaan lojumaan itsekseen johonkin näkyvään paikkaan, jotta tyttö voi halutessaan itse hipsiä sinne.

Oletteko kokeillut ostaa pönttöön pienentäjän, ja tyttö kävisi siinä pisulla?!

Eräs tuntemani lapsi oppi kuivaksi 2v1kk iässä, oli kuukauden ihan kuivana ilman vaippaa. Kunnes joku takapakki tuli ja koko syksy-talvi-kevät meni jälleen vaipoissa, ei mitään merkkejä, että pisut/kakat tulisi pottaan/pönttöön. Nyt keväällä, lapsen ollessa 2v10kk alkoi jälleen olla vaippa kuiva ja se jätettiin pois. Eli takapakkeja saattaa tulla, ja ne voi kestää pitkään.

Tsemppiä! =)h

Mä en taida tietää yhtäkään 2-vuotiasta, joka olisi kuiva. :D (Anoppi tosin väittää kiven kovaa että _hänen_ lapset on molemmat olleet TÄYSIN kuivia alle 2-vuotiaina. Mutta kun valokuvia katselee niin 3:n vanhana niillä on vielä vaippoja näkynyt! :D
Mun tuttavapiiristä meidän lapsi ja hänen kaveri ovat nuorimpia kuivia ja vanhemmat lapset ovat jopa 3,5v.

Ei mitään hätää. En tiedä yhtään (tervettä) aikuista joka tarvitsisi vaippoja. ;)

• Tykkää
Reactions: Kvart över
Pienentäjä meillä on, siitä tyttö ei tykkää yhtään. Ja potta on vessassa (molemmissa vessoissa oma), mutta ei sitä voi lattialla pitää muissa huoneissa kun vauva menee nuoleskelemaan sitä.

Kaipa tuo joskus oppii, välillä vaan alkaa kyllästyttää tää (nyt 9kk jatkunut) kahden lapsen vaipatus :D Pidetään breikki nyt, vaipat vaan jalkaan. Odotellaan että kiinnostus herää uudelleen, nyt selvästi joku kapinavaihe menossa niin turha sitä on kai riidellä.

Totta tuo on, että ei se aikuiseksi saakka noissa vaipoissa kulje :)

Meillä poika ei koskaan tykännyt potalla istumisesta, potta oli jostain syystä aina hirveä kammotus jonne poika ei halunnut. syytä en tiedä kun ei poikaa sinne koskaan oltu pakotettu. poika oli vasta 3v kun jätin vaipat kokonaan pois ja laitoin wc pönttöön pienentäjän. poika oppi viikkoon sekä päivä että yö kuivaksi.

Vaikka äitini olikin aina ihan varma että poika pitää vaippoja vielä kouluun mennessäkin, kun poika ei oppinut potalla käymään. äitini mielestä potta opettelu olisi pitänyt aloittaa jo 6kk ikäisenä. Eikä hän voinut ymmärtää että annan pojan oppia omaan tahtiin. syöminen oli sama juttu, poika ei koskaan halunnut syödä itse ja äitini aina sätti kun se ei syö itse.

Yhteistyössä