Hermot menee! Mies suuttui marsujen takia!

Pakko tulla räyhäämään tänne etten pakahdu.

Lapseni kysyi voiko hänen kaverinsa marsut tulla meille hoitoon sillä he lähtevät lomalle. Käsitin, että olisivat neljä päivää lomalla ja kysyin mieheltä, että onko hänelle ok jos lapsen kaverin marsut tulee meille heidän matkan ajaksi. Mies sanoi ok, tulkoot, ei halua hoitaa. Sanoin että ok, sitten sanon että saa tulla. Emme puhuneet kauanko ne on, mies ei kysynyt minulta enkä minä sanonut, tuo oli nopea whatsapp keskustelu.

No sitten kävin hakemassa lastani seuraavana päivänä tältä kaveriltaan leikkimästä ja kyselin samalla kyselimme marsujen hoidosta. Selvisi, että he ovatkin 2 viikkoa matkalla. Olin ihan ihmeissäni mutta en kehdannut perua sillä rouva oli niin onnessaan, että suostumme ottamaan ne. Lapset olivat puhuneet 4 päivästä... Minun virheeni kun en kysynyt heti rouvalta.

No, sitten ne tuli meille ne marsut... Seuraavana päivänä. Mieheni valittaa miten hän selviää hengissä seuraavat 2 vko... Ei ole mitään allergiaa tms ja laitoimme ne sellaiseen huoneeseen missä kukaan ei nuku eikä se ole olohuone. Koko ajan kuuluu jupinaa ja mäkätystä kun ne haisee. Miten herra selviää hengissä kun haju telmahtaa heti nenään! Mielestäni vain siinä huoneessa haisee. Ei se nyt mieltä ylentävä haju ole mutta lapset ne eläimet hoitaa (katson kyllä että menee oikein) eikä miehen tarvitse koskea niihin eikä syöttää.

Jos ne kerran alkaa haista jo tulopäivänä niin minkä minä sille mahdan. Nyt mies kiukuttelee, mököttää ja v*ttuilee kun otin ne meille.

Kaikki oli väärinkäsitystä sillä luulin, että ne ovat neljä päivää. Tiedän, se oli minun syytäni kun en heti kysynyt rouvalta mutta luulin, että lapset tiesivät. Kaikki on minun syytäni ja nyt saan seuraavat kaksi viikkoa kuunnella tuota valitusta ja mäkätystä. Mrrrrrr ärsyttää!!!!!!
 
vierailija
Vai turhasta. Ne rotathan voi levittää kaikenlaisia bakteereita. Muistaakseni mustasurmakin levisi rottien välityksellä.
Kuka yleensä haluaisi omaan asuntoonsa jotain jyrsijöitä.
Olen täysin miehen kannalla. Vapauttakaa ne takaisin luontoon.
 
Vai turhasta. Ne rotathan voi levittää kaikenlaisia bakteereita. Muistaakseni mustasurmakin levisi rottien välityksellä.
Kuka yleensä haluaisi omaan asuntoonsa jotain jyrsijöitä.
Olen täysin miehen kannalla. Vapauttakaa ne takaisin luontoon.
Duoda duoda...:whistle:

Ensinnäkin nuo hoidokit ei ole rottia. Toiseksi, lemmikkimarsuja ei saa päästää luontoon! Kuolevat heti kylmässä.

Kolmanneksi, tässä uutta tutkimustietoa rotista ja mustasta surmasta. No en minäkään rotista tykkää, sain poistettua koko porukan, kun asettuivat ullakolle viime talvena. Loukkuun eivät menneet yksikään niistä, piti keksiä muita keinoja.

Tiede
Tutkimus: rotat eivät ehkä olleetkaan syypää mustaan surmaan, joka tappoi kymmeniä miljoonia
Tietokonemallinnusten mukaan tauti levisi todennäköisemmin ihmiseltä toiselle pienempien välikäsien kantamana.
Keskiajan pelottavimpia tauteja oli rutto. Hans Holbein nuoremman puupiirros Kaupustelija ja kuolema.
Niko Kettunen
Julkaistu: 18.1. 19:29

MUSTA surma oli keskiajalla Euroopassa levinnyt äärimmäisen tuhoisa ruttoepidemia, joka tappoi kymmeniä miljoonia ihmisiä.

Yersinia pestis -bakteerin aiheuttama paiserutto levisi halki maanosan ja hävitti Euroopan väestöstä kymmeniä prosentteja. Paiserutto turvottaa imusolmukkeita, aiheuttaa kuolioita ja synnyttää märkäpesäkkeitä ympäri kehoa.

Vallitseva teoria on, että paiseruttoa levittivät mustarotat, joissa elävien kirppujen puremista tauti tarttui ihmiseen. Y. pestis on äärimmäisen tartuntakykyinen. Yksi ainoa bakteeri riittää sairastuttamaan laboratoriohiiren.

Nyt Oslon yliopiston tutkijat esittävät toisenlaista selitystä taudin leviämiselle. Siihen ei välttämättä tarvittu rottia, vaan kirput ja täit saattoivat levittää taudin ihmisestä toiseen. Tutkijoiden luoma tietokonemallinnus tukee tätä teoriaa.

”Rutto todella muutti ihmiskunnan historiaa, joten on tärkeää ymmärtää, miten se levisi niin nopeasti”, sanoo tutkimuksen johtaja Katharine Dean Oslon yliopiston ekologian ja evoluution tutkimuskeskuksesta National Geographic -lehdessä.

TIEDETÄÄN, että rotat ovat levittäneet ruttoa myöhemmissä epidemioissa. Tutkijat pitävät kuitenkin pulmallisena sitä, että musta surma levisi Euroopassa huomattavasti nopeammin kuin myöhemmät ruttoepidemiat maailmalla. Mustan surman ajalta ei ole myöskään raportteja samanlaisista rottien massakuolemista, joita on havaittu myöhempien epidemioiden yhteydessä.

Selitys voisi olla, että tauti olisi levinnyt ihmisestä toiseen suoraan kirppujen ja täiden välityksellä. Tuon ajan Euroopassa hygienia oli huonoa ja ihmiset elivät lähekkäin.

RYHMÄ kokosi kuolleisuustilastoja Euroopan tautiepidemioista 1300-luvulta 1800-luvulle. Musta surma riehui Euroopassa 1346–1353, ja tutkijat tarkastelivat sen vaikutuksia yhdeksässä kaupungissa.

Sitten he loivat matemaattisia malleja taudin leviämisestä kolmessa eri skenaariossa. Ensimmäisessä tartunta levisi rottien välityksellä, toisessa ilmateitse ja kolmannessa ihmisestä toiseen.

Malli, jossa kirput levittivät paiseruttoa ihmisestä toiseen, vastasi parhaiten todellisuutta seitsemässä tutkitussa kaupungissa yhdeksästä. Ainoastaan tässä mallissa tauti levisi riittävän nopeasti.

TUTKIJAT uskovatkin, että mustarottien roolia taudin levittäjinä on liioiteltu.

Tutkimus ei silti ole viimeinen naula mustan surman arkkuun. Ruton leviämisestä on monta kiistanalaista teoriaa, ja aihetta pitää tutkia lisää.

”Rutto herättää kiivasta keskustelua”, Dean toteaa.

Tutkimuksen julkaisi Pnas-lehti.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005530076.html
 
Vai turhasta. Ne rotathan voi levittää kaikenlaisia bakteereita. Muistaakseni mustasurmakin levisi rottien välityksellä.
Kuka yleensä haluaisi omaan asuntoonsa jotain jyrsijöitä.
Olen täysin miehen kannalla. Vapauttakaa ne takaisin luontoon.
Mitä sää höpötät?:D
Tutkimukset on osoittaneet jo aikaa sitten, että musta surma lähti liikkeelle kirpuista...ei rotista, eikä todellakaan lemmikki marsuista^^
 
vierailija
Siis meillä on 3 marsua, 2 kania+6 poikasta, chinchilloja, vanhus hiiret.lisäksi kääpiöhamsterit jotka mies toi mulle viimeksi ulkomaanreissultaan kun tiesi mun pitkään niistä haaveilleen. ei oo kyllä koskaan enben tuonut mitään tolleen.

Eikä mun mies oo valittanut mistään hajusta, eikä kukaan muukaan. Siivoon heti kun siltä näyttää. Hiiret on ainoat joista tulee jonkun verran hajua, mutta muut ei.

Viimeksi mies suri yhtälailla kun joutu lopettaa pieneläimen.. vaikka aiempina vuosina on kyllä saanu puhuu kuukausia ennenkuin on suostunut.

Ja teillä noi on hoidossa!!!

Eli herää kysymys mitä niillä marsuilla on alusina?

Ja mikä sen miehen ongelma on? 2 marsua ne osaa hoitaa vaikka min 9v lapsi silmät sidottuna.. turhaa kitinää ukolta
 
vierailija
Siis meillä on 3 marsua, 2 kania+6 poikasta, chinchilloja, vanhus hiiret.lisäksi kääpiöhamsterit jotka mies toi mulle viimeksi ulkomaanreissultaan kun tiesi mun pitkään niistä haaveilleen. ei oo kyllä koskaan enben tuonut mitään tolleen.aiempina vuosina on kyllä saanu puhuu kuukausia ennenkuin on suostunut.

Eikä mun mies oo valittanut mistään hajusta, eikä kukaan muukaan. Siivoon heti kun siltä näyttää. Hiiret on ainoat joista tulee jonkun verran hajua, mutta muut ei.

Viimeksi mies suri yhtälailla kun joutu lopettaa pieneläimen..

Ja teillä noi on hoidossa!!!

Eli herää kysymys mitä niillä marsuilla on alusina?

Ja mikä sen miehen ongelma on? 2 marsua ne osaa hoitaa vaikka min 9v lapsi silmät sidottuna.. turhaa kitinää ukolta
 
Ei, en mä ruttoa pelkää:ROFLMAO: Ihan siistejä nuo on ja söpöillä silmillä tuijotti kun kävin äsken toivottamassa hyvää yötä:love:

Niillö on jotain ihan vaaleaa purua siellä pohjalla. On siinä ruokaheinässäkin joku haju.

Hajut siis haittaa miestä:sick: Minua ei sillä ne hajustaa vain yhden huoneen. Ei koko kotia.
 
Hajut siis haittaa miestä:sick: Minua ei sillä ne hajustaa vain yhden huoneen. Ei koko kotia.
Miehesi ei taida pitää hirveesti eläimistä lemmikkeinä? Sellaselle voi olla toki hajuaisti herkemmässä, mutta ei mun käsittääkseni marsut nyt mitään ihan kamalia hajupommeja ole etteikö niitä muutamaa viikkoa kodissaan siedä. Edesmennyt koirani ja nyk. kissani sen sijaan osasivat piereskellä yhessä niin järkyttävän hajuisia pieruja, että oli pakko paeta eri huoneeseen:eek:
 
Edesmennyt koirani ja nyk. kissani sen sijaan osasivat piereskellä yhessä niin järkyttävän hajuisia pieruja, että oli pakko paeta eri huoneeseen:eek:

Tuttua :LOL: Kymppikiloisesta koirasta lähtee melkoisia hajupommeja. No yleensä vaimo on kärsijänä, kun istuu divaanilla koira vieressään telkkua katsomassa ja meikäläinen on tietsikan ääressä kauempana.

Vaikken haista pöydälleni asti, tiedän kuitenkin. Kuuluu takuuvarma ääni kun vaimo työntää alahuulen eteenpäin, ja puhaltaa ilmaa ylöspäin sieraimiin ja huitoo ilmaa kämmenillään :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Usein asianalaita on näin, että jos miehesi kaveri olisivat pyytäneet miestäsi ottamaan marsut hoitoon, niin ihan varmaa on, ett miehesi olisi sanonut "yes, of course", my pleasure" ; niin silloin marsut eivät häntä haittaisi pätkän vertaan, vaan hän palvoisi niitä. ;)
 
vierailija
Onneksi en tämän raketti-insinöörin a.k.a. sluiban kanssa joudu olemaan tekemisissä oikeassa elämässä. En ehkä kestäisi idiootin sähellystä ja hyvin kyllä ymmärrän miehen kiukun.
 
vierailija
Tuttua :LOL: Kymppikiloisesta koirasta lähtee melkoisia hajupommeja. No yleensä vaimo on kärsijänä, kun istuu divaanilla koira vieressään telkkua katsomassa ja meikäläinen on tietsikan ääressä kauempana.

Vaikken haista pöydälleni asti, tiedän kuitenkin. Kuuluu takuuvarma ääni kun vaimo työntää alahuulen eteenpäin, ja puhaltaa ilmaa ylöspäin sieraimiin ja huitoo ilmaa kämmenillään :ROFLMAO::ROFLMAO:
Vaimo? Olen aina kuvitellut, että olet nainen. o_O
 

Yhteistyössä