Hermo kiitos tänne. surkea äiti täällä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kokkikolmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kokkikolmonen

Vieras
Hohhoijaa. Tuo esikoinen taas haukkui, että pahaa ruokaa ja se pitäisi tehdä nopeammin ja kiire harrastukseen ym.
No minä sitten siihen tokaisin, että teen niin nopeasti kuin pystyn ja jos ei kelpaa niin tehköön itse.
No hän sitten sanoi, että kyllä hän tekee kunhan opetan.
Ja minä siihen, että minä en ala kenellekään kokkaamista opettamaan. Kun en itsekään ole mikään gourmet-kokki, kotitalousoppilaitokset on käymättä. ja jäävät käymättä.

Ja se saakoon riittää, että minä autan läksyissä ja kuulustelen kokeeseen, minä olen opettanut pyöräilyt uinnit hiihdot ym, minä autan ja opetan soittamaan (itsekin opettelin yhden uuden instrumentin soittamisen kun lapset siitä kiinnostuivat), minä leikkaan perheen hiukset, ja teen kampaukset, minä hoidan siivoukset, minä olen auttanut leipomisessa ja opettanut ja opetan, minä olen autonkuljettaja ja minä olen auttanut askartelut ja maalaukset öljyväreistä lähtien, minä autan käsitöissä. Minä olen hoitanut puheterapiaharjoitukset toiselle lapsista, minä olen joka paikan höylä ja teen kaiken, tai siltä tuntuu.

en tiedä. Ehkä olin liian jyrkkä. Miksei sitä itsekin voisi opetella kokkaamista oikein kirjan kanssa ja samalla opettaa esikoisen? Hän on alakoulussa ja leipoo jo melko usein ja touhuaa keittiössä.

ilman lapsia olisi aika toistaitoinen. He haastavat kyllä.

Totta kai lapsille pitää opettaa ruoanlaittoa kotona! Ihan omien taitojen ja voimien mukaan. Eikä mitään erillisiä opetussessioita tarvita, otat mukaan katsomaan kun teet ruokaa ja pikkuhiljaa voi auttaa, helpoimmista tehtävistä alkaen.
Meillä opetus on jo alkanu kaksivuotiaalla...

Olen sitä mieltä että menet ajatuksissasi ja käytöksessäsi lapsesi tasolle (onko lapsesi murrosiässä?), ja olet kasvattanut hänet vähän oudosti kun puhuu tuolla tavalla äidilleen.
Lapset haastavat, ja ovat aika ajoin työläitä, mutta näin se vaan menee.
Hyvä äiti olet varmasti, sitä en epäile.

Kannattaa koittaa päästä vaikka jollekin kokkauskurssille yhdessä lapsen kanssa ja kyllähän sitä nyt helppoja ruokia lapsikin oppii yhdessä aikuisen kanssa valmistamaan. Meillä ainakin lapset otetaan mukaan ruuanlaittoon, jos niilllä sattuu olemaan innostusta sillä hetkellä ja kyllä tuollainen 6v. jo ihan hyvin osaa jauhelihan ruskistaa sillä aikaa kun minä teen vieressä jotain muuta eli valvon kyllä koko ajan mitä lapsi tekee ja annan samalla suullisia ohjeita hänelle.

Myös salaatin tekeminen lapsen kanssa on ihan mukavaa ja kappas vaan, kun lapsi pääsee itse tekemään esim. salaattia, niin kyllä se sitä myös syö kun on itse tehnyt. Kannattaa kokeilla joskus kun on enemmän aikaa ja jos aikaa ei koskaan ole, niin kannattaa miettiä missä mättää, harrastuksia vähemmäksi jne.. Jaksamista ja tsemppiä!

No mä ymmärrän kyllä ap:tä että ärsyttää. Mua ainaki ärsyttää jos mun ruokia haukutaan eikä heti ekana tuu mieleen opettaa haukkuvaa henkilöä tekeen parempaa ruokaa :D Mut joo, ajatuksena kyllä hyvä tuo ruuanlaiton opettelu, kivaa yhdessä oloa ja oppiipa lapsi, ettei se ruuan laitto aina niin nopeesti käy, eikä siitä aina tuu ees hyvää :D Et tuskin niistä sen pöperöistä yhtään sen parempia tulee kuitenkaan, mut saapahan tehä ite. Meiän seiskaluokkalaisen ruuat ei ainakaan makuhermoja (vielä) hivele.

Yhteistyössä