hermestans vai canderell?

:/ hei!joku aika joku kysyi onko näillä makeutusaineilla jotakin erovaisuutta muu kuin nimi?ite kysyn samaa ja lähinnä siks et jos on raskaana ni miksi jompaa kumpaa pitäis välttää?onko niissä jotaki ainesosia joista voi olla haittaa raskaana ollessa äidille tai vauvalle?vastatkaa,please?!!!! :ashamed:

Hei! Olen jonkinverran perehtynyt ravitsemustieteisiin, joten en kyllä suosittelisi kenellekään makeutusaineita. Mitä vähemmän syöt keimiallisesti käsiteltyjä tuotteita ja lisäaineita, sitä parempi sinulle ja vauvallesi. Makeutusasia on pitkälle tapa ja opittu asia. Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan ja ruoka-aineteollisuus ja yleensä emännät käyttävät tätä hyväkseen. Valkoinen sokeri lisää tulehdusreaktioita elimistössä ja lisää esim. allergista kutinaa. Itse ja perheeni ei käytä raffinoituja tuotteita kuten valkoista vehnäjauhoa, makaronia, riisiä tai valkoista sokeria. Kolme lastani ja itse sairastan vaikeaa atopiaa, joten ei ole ihan sama mitä syömme. Flunssatkin pysyvät paremmin poissa, koska virukset käyttävät sokeria ja lisääntyvät siten hurjasti.Kemialliset makeutusaineet limpaareissa, karkeissa yms. sisältävät esim. syöpää aiheuttavia aineita. Jos haluat makeaa, käytä hunajaa tai makeita hedelmiä. Lapseni eivät juuri makeasta piittaa ja syövät viinimarjat puuron kanssa sellaisenaan. Rusinat ja taatelit ovat hyviä makeutukseen ja erilaiset hedelmät. Jos itse olisin odotusaikana tiennyt esim. kalaöljyjen positiivisen vaikutuksen, olisin varmasti syönyt niitä raskausaikana ja muitakin luonnon omia herkkuja, kuten marjoja.Onnea matkaan ja mitä terveellisemmin syöt, sen paremmin jaksat ja vauvasi voi hyvin.

Varsinkin raskausaikana on tilanteita, jolloin joutuu käyttämään makeutusaineita. Raskausdiabeteksen aikana jopa hedelmien syömistä on rajoitettu, verensokeritasapaino yritetään pitää tasaisena, sokeria, myös hedelmäsokeria kehoitetaan välttämään.

Meidän tavallisten ihmisten käsitys terveellisestä syömisestä poikkeaa kovastikin raskausdiabetesdieetistä.

Joten en todellakaan toivo, että ketään neuvoo edellisen kaltainen neuvoja.

On hyvä että raskausdiabeteksenkin aikana voi nauttia jostakin asioista, mm. lasillisesta makeutusaineilla makeutettua limua, tai juoda sen kahvi- tai teekupillisen, josta on tottunut nauttimaan makeutusaineilla makeutettuna.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2006 klo 19:43 tytti kirjoitti:
. Kemialliset makeutusaineet limpaareissa, karkeissa yms. sisältävät esim. syöpää aiheuttavia aineita.
Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan päivässä pitää limuja juoda yli 3 litraa, jotta siitä olisi vaaraa.
[quoete]Jos haluat makeaa, käytä hunajaa tai makeita hedelmiä. Lapseni eivät juuri makeasta piittaa ja syövät viinimarjat puuron kanssa sellaisenaan. Rusinat ja taatelit ovat hyviä makeutukseen ja erilaiset hedelmät.
[/quote]
Väärin, väärin, väärin. Kaikkien näiden syömistä rajoitetaan raskausdiabeteksen aikana. Eli ei hunajaa, ei hedelmiä, ei rusinoita taikka taateleita. Minun raskausdiabetesdieettini mahtui yksi pieni omena päivässä. Kasviksia sitä vastoin pitikin syödä, ja reilusti.

Asioita pitää tarkastella kokonaisuutena. Jokainen ihminen on oman kroppansa asiantuntija. Moni meistä uskoo lääketieteen kaikkivoipaisuuteen ja medikalisaatioon, onhan meidät kasvatettu siihen. Jos näin olisi, että he ovat oikeassa, eihän eäällä sairauksia olisikaan.Hyvä ja asiantunteva ja ennenkaikkea ihmisistä välittävä lääkäri on painonsa-arvoinen kultaa. Tiesittekö, että lääkärit ja lääketeollisuus ovat ennenkaikkea bisnestä. Eli omien aivojen käyttö ja vertaishenkilöiden kanssa keskustelu ovat sallittua. Lisäaineiden vaikutuksia vasta tutkitaan, ja tulokset näkyvät vasta seuraavan sukupolven aikana. itse en todellakaan käytä makeutusaineita, onhan tuota pärjätty ilmankin tuhansia vuosia. Jos seuraatte tieteeliisiä tutkimustuloksia, huomaatte, että toinen tutkimus helposti kumoaa toisen. ;)

Tytti, minusta on tutkimuksia ja tutkimuksia, toisilla enemmän painoarvoa kuin toisilla, siksi että ne on julkaistu oikeissa lehdissä ja että ne täyttävät uskottavuusehdot. Mm sen, että jos on tehty testejä, niillä on riittävän suuri testaaja määrä ja verrokkiryhmät.

Mutta minusta on hirmuisen väärin sanoa, että ilman makeutusaineita tulee toimeen. Näin varmasti ihan tavallisessa elämäntilanteessa onkin, se ei vain paljon lohduta, jos saat syödä 1800 kaloria päivässä, ja olet saanut tarkat ohjeet mitä saat syödä. Niissä ruuissa ei todellakaan ole hunajaa, ei rusinoita, ei juurikaan niitä hedelmiäkään, eli yksi pieni omena mahtui päiväaterioihin.

Siksi toisekseen, esim. hunajaa ei saa antaa alle yksivuotiaalle.

Juuri kuuntelin televisiosta ohjelmaa, jossa kerrottiin, että meilläkin kroppaan kertyy talvisaikaan juuri hedelmistä kaikenmoista, ja että nämä aineet ovat tanskassa aiheuttaneet sen, että miesten siemennesteen laatu on kovasti heikentynyt. Suomalainen tutkija kehoitti syömään luomua!

Itse asiassa minä olen sitä mieltä, että loputtomiin täällä ei ole tarkoituskaan elä, moni, todella moni asia aiheuttaa syöpää ja muita sairauksia, kaikista syy ja seuraussuhteista meillä ei ole tietoa.

Itselläni on erittäin vahva sukurasite diabetekseen, isoisoäitini ja isoäitini sairasti sitä, samoin äitini ja nyt myös isäni (isäni vanhemmat ovat kuolleet isäni lapsuudessa, joten siltä puolelta ei tietoa ole). Minun kohdallan on siis jo nyt viisasta lisätä liikuntaa ja noudattaa ruokavaliota, josta karsitaan niitä hedelmiä. Ja minä kyllä kaipaan makeaa välillä, joten käytän sitten huoletta makeutusaineita, limua ja teessäni makeutusainetta. En usko, että käyttämäni määrät ovat mitenkään itselleni vaaraksi, enemmän vaaraksi olisi se, että sokeritasapainoni häiriytyisi ja saisin sitten sen diabeteksen.

Yhteistyössä