Tytti, minusta on tutkimuksia ja tutkimuksia, toisilla enemmän painoarvoa kuin toisilla, siksi että ne on julkaistu oikeissa lehdissä ja että ne täyttävät uskottavuusehdot. Mm sen, että jos on tehty testejä, niillä on riittävän suuri testaaja määrä ja verrokkiryhmät.
Mutta minusta on hirmuisen väärin sanoa, että ilman makeutusaineita tulee toimeen. Näin varmasti ihan tavallisessa elämäntilanteessa onkin, se ei vain paljon lohduta, jos saat syödä 1800 kaloria päivässä, ja olet saanut tarkat ohjeet mitä saat syödä. Niissä ruuissa ei todellakaan ole hunajaa, ei rusinoita, ei juurikaan niitä hedelmiäkään, eli yksi pieni omena mahtui päiväaterioihin.
Siksi toisekseen, esim. hunajaa ei saa antaa alle yksivuotiaalle.
Juuri kuuntelin televisiosta ohjelmaa, jossa kerrottiin, että meilläkin kroppaan kertyy talvisaikaan juuri hedelmistä kaikenmoista, ja että nämä aineet ovat tanskassa aiheuttaneet sen, että miesten siemennesteen laatu on kovasti heikentynyt. Suomalainen tutkija kehoitti syömään luomua!
Itse asiassa minä olen sitä mieltä, että loputtomiin täällä ei ole tarkoituskaan elä, moni, todella moni asia aiheuttaa syöpää ja muita sairauksia, kaikista syy ja seuraussuhteista meillä ei ole tietoa.
Itselläni on erittäin vahva sukurasite diabetekseen, isoisoäitini ja isoäitini sairasti sitä, samoin äitini ja nyt myös isäni (isäni vanhemmat ovat kuolleet isäni lapsuudessa, joten siltä puolelta ei tietoa ole). Minun kohdallan on siis jo nyt viisasta lisätä liikuntaa ja noudattaa ruokavaliota, josta karsitaan niitä hedelmiä. Ja minä kyllä kaipaan makeaa välillä, joten käytän sitten huoletta makeutusaineita, limua ja teessäni makeutusainetta. En usko, että käyttämäni määrät ovat mitenkään itselleni vaaraksi, enemmän vaaraksi olisi se, että sokeritasapainoni häiriytyisi ja saisin sitten sen diabeteksen.