Herkku sämpylät (ohjeita kiitos)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lila88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lila88

Vieras
Eli olisin vailla sämpylataikinan ohjetta, oon kokeillu vaiks mitä mut mikään ei tunnu onnistuvan.
Nyt haluisin kokeilla jotain erittäin näppärää ja helppoa vehnäsämpyla ohjetta, ei kellään sattuis löytymään semmoista?

ja aina kun teen sämpylöitä ne on ihan kivi kovia :S

Mä tein just sunnuntaina tosi hyviä sämpylöitä, muttei mulla oo mitään ohjetta, kun tein näppituntumalla. Kaurapuuroon kuitenkin tein (sitä oli ehkä 5dl), vettä 5dl, pussi kuivahiivaa, siirappia hitunen.suolaa ja vehnäjauhoja ja taikinan jätin löysähköksi. Tuli pehmeitä ja meheviä sämpylöitä :p

Niin ja paistoin 200 asteessa ja kun näyttivät valmiilta, nopautin sämpylän pohjaan. Ontto ääni merkitsee, että sämpylä on kypsä.

Porkkanasoseeseen tein viimeks ja hyviä oli. Kannattaa käyttää mahollisimman vähän jauhoja pyörittelyvaiheessa ja voidella sulalla margariinilla tai öljyllä. Tohen porkkanasoseeseen lisäsin vähän vettä ja kaurahiutaleita, niin että sosetta oli hieman reilu 5dl. Sitten sekoitin vehnä ja ruisjauhot sekä pussin kuivahiivaa taikinaan niin että tuli hieman letkeäksi. Sitten kohotetaan kunnolla ja vaivataan jauhoja lisäten niin että taikina jotenkin irtoaa käsistä. Sitten paistetaan 200 asteessa n 20 min, tai kunnes pinta on kauniin ruskea.

Osta sämpyläjauhopussi ja paetti hiivaa, maitoa on varmaan kotona ja tee IHAN ohjeen mukaan. Seuraavalla kerralla sama ohje mut sämppärijauhojen tilalle pelkkää vehnäjauhoa jos kerran haluat...

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/leivat_ja_sampylat/juustosampylat/
nää on herkkuja..ja tota pohjaa muokaten millon minkäkin laisia.. mutu tuntumalla :)

Yhteistyössä