Herätänkö vauvan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laura"

Vieras
10 kk vauva muksahti aamulla selälleen suorilta jaloilta ja löi takaraivonsa lattiaan. Itki tietenkin kovasti hetken aikaa, mutta rauhoittui sitten.

Nyt nukkunut päiuväunia normaalia pitempään, yleensä nukkuu korkeintaan 1,5 h näin aamupäivällä, mutta nyt on nukkunut jo yli kaksi tuntia.

Olen käyny katsomassa aika tiheään tahtiin, varsinkin nyt viimeisen puolen tunnin ajan. Vauva on vaihtanut asentoa vähän väliä ja hengittää rauhallisesti.

Pitäisikö kuitenkin vauva herättä nyt/kohta jos ei itse herää? Voihan tämä hellekin tehdä uneliaaksi, mutta vähän huolestuttaa kyllä.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos vauva on saanut aivotärähdyksen ja nukkuu siksi niin pitkään?!
Eikös ohje ole, että aivotärähdyspotilaan ei saa antaa nukkua montaa tuntia yhtä soittoa, vaan pitää herätellä välillä?

Vauva kaatui joskus 8- 8.30 maissa ja kävi nukkumaan n. 9.40. Siinä välissä en siis havainnut mitään outoa käytöksessä.

Meillä kävi kans noin pari kk sitten kun tää reilu 8 kuinen päätti opetella seisomista jo vähän aiemmin. Itse annoin nukkua useat unet päivällä, mutta herätin aina noin 30min välein. Soitin myös neovolaan myöhemmin päivällä kun tk:sta ei saanut ketään aiemmin kiinni; tuli nimittäin aika iso mustelma päähän niin halusin että ämä kaatuminen merkitään Lapsen hoitokertomukseen -> ei tule sitten ls-viranomaiset syyttämään lapsen hakkaamisesta tms kun on tiedossa miksi on päässä mustelma. Neuvolasta sanoivat että olen toiminut ihan oikein ja varsinkin pienillä noin 4-5h olisi hyä kuulema pitää hereillä/ herätellä tiuhaan unilta, sillä näin voidaan arvioida onko esim. uneliaisuun kaatimisesta johtuvaa.

Kiitos kaikille vastauksista. Vauva heräsi juuri itse hyväntuulisena :) Huh helpotusta. Tarkkailen iltapäiväunet vielä, mutta sen jälkeen voinee olla huolettomin mielin.