Heräämisestä aamulla

kuu
Tämä saattaa jostakusta teistä tuntua aika vähäpätöiseltä ongelmalta, mutta onpahan kuitenkin.

Meillä ennen poika (kohta 1v3kk) nukkui ilta kahdeksasta aamu kahdeksaan, mutta nuo aamuheräämiset on alkanut aikastumaan ja aikastumaan niin että poika herää nyt kuudelta. Sitten poika meni ainoille päiväunilleen kahdentoista aikaan, mutta nyt väsähtää jo yhdeksän-kymmenen aikaan ja ottaa toiset torkut vielä iltapäivästä.

Sinäänsä ei haittaa että oikeastaan nukkuu nyt päivällä enemmän että jää äidille enemmän aikaa opiskeluun, mutta tuo aamuherääminen.

Eteenkin mies valittaa että on järjetöntä että poika herää ennen kuutta, ja että meidän pitäisi antaa pojan valittaa/leikkiä sängyssään vähintään seitsemään asti ennen kun noustaan ylös pojan kanssa että poika oppisi nukkumaan vähän myöhempään.

Onko siis mahdollista "kouluttaa" poika nukkumaan aamulla pidempään, vai onko se vaan noustava ylös aiemmin?

Ja missä menee raja? jos poika alkaa heräämään viideltä, neljältä?

Kiitos jos joku viitsii jakaa mielipiteensä kun meidän mietinnät miehen kanssa on vähän jumissa.
 
Meillä lapset kans menee 20.00 nukkuu.....ja heräävät aamulla seitsemältä..ja nyt on alkanut se että nousevat jo ennen kuutta... :/ mutta olen vaan vienyt lapset takaisin sänkyyn ja sanonut että vielä ei nousta ylös..ja mennyt itse omaan sänkyyn..sinne ne ihan kiltisti ovat jääneet ja nukkuneet seitsemään asti tai sit joskus oon joutunu jo herättelee....eli jospas se siitä sitte sujuis =)
 
Tuttu ongelma ;) Meillä oli sama ongelma pojan ollessa noin 1v6kk. Päiväunet (yhdet 12->) pitenivät 3-4 tuntiin ja aamulla herättiin jo 6-6.30. Ja aamupäivä ennen päikkäreitä oli turhan pitkä. Kuukausi meni ennen kuin rytmi saatiin palautettua. Tosin poika on hoidossa, joten päiväunien lyhentämisestä sai kinata hoitotätien kanssa. Mutta käytännössä rytmi palautui pitämällä päiväunet jonkin aikaa väkisin normaaleina noin 2 tunnin mittaisina. Nyt taas nukutaan noin 11-12 tunnin yö. Hoidossa sanoivat, ettei ole mahdollista että ns. liian pitkät päiväunet johtavat liian aikaiseen heräämiseen. Lähinnä ongelmia pitäisi tulla nukkumaanmenossa. Valittelin ongelmaa muutamille kavereille ja jonkusen kohtalotoverinkin löysin, joten ei tuo niin epätavallista tunnu olevan. Itse en pitänyt kivana, että yöunet lyhenevät, vaikka niinkin toki voi päivän suunnitella. Mielestäni tuon ikäinen kuitenkin tarvitsee kunnon yöunet, vaikkei sitten päivällä nukkuisikaan.
 
äiti81
Meillä kanssa poika, 1v 3kk, ennen nukku tonne 7.30-8 mutta nyt on alkanu heräilee ennen seitsämää. Mä kyllä annan jonkun aikaa, noin 15min./ puoli tuntia pojan itsekseen olla sängyssä (nukkuu omassa huoneessa). Kyllä hän sitten ilmottaa kun ei enää jaksa pötkötellä/leikkiä sängyssään :D Joskus myös nukahtaa itse uudelleen.

Näin meillä varmaan mennään niin kauan ennenku poika oppii kiipeämään (jos oppii) pois pinnasängystä, sillon ei kyllä uskalla jättää sinne köllöttelemään :eek: Mutta sittenhän on jo aika vaihtaa lastensänkyyn ;) Ja sitte varmaan kyl tulee sieltä pois kun herää.

Eihän nää vähän ennen 7 herätykset näin kesäisin niin hurjia ole , mutta talvella ja syksyllä olis kiva nukkua vähän pidempään ;)
 
Miskan äiskä
Pimennysverhot ikkunoihin jos on liian valoisaa. Meilläkin herätään nyt välillä tuntia aikasemmin kuin talvella ja se juhtuu valoisista aamuista, mutta eipä tuo haittaa, saan pojan ns. normaaliakaan päikkäreille.
 
Meillä toi oli aikanaan tuttu juttu ja oli nyt taas hetken aikaa, kun isoon sänkyyn siirryttiin. Mä en antanu enää nukkua aamutorkkuja. Oltiin ulkona aamupäivä ja sitten syömään ja unille.
Päästiin yksiin uniin.
 
kuu
Kiitos.
Näin tarkemmin ajatellen saattaa auttaakin jos vaan yritän lyhennellä ja päästä uudelleen eroon noista takasin tulleista aamupäikkäreistä. Iltapäivällä kyllä paras antaa koisia kun muuten väsähtää illalla liian aikaseen taas.

Ihan loogista, aamulla väsyneenä ei vaan oikeen aivot russuta :)
 
Vähän sen jälkeen, kun tyttö alkoi nukkua 1v3kk:n ikäisenä yönsä putkeen, hän alkoi herätä kuuden maissa, joskus jo 5.30. Päiväunet edelleen yleensä 1-2 tuntia, joten niitä ei viitsisi lyhentää.
Nyt kesäaikaan nukahtaa "vasta" 20.30-21, mutta herää silti kuuden maissa, pimennysverholla sain pidennettyä unia tuonne 6.20 asti...
Eikä kyllä nukahda uudestaan, vaikka itse leikkisin nukkuvaa tai sanoisin, että "nukutaan vielä".
Oli aluksi vähän sulattelemista noissa aamuissa, mutta nykyään on jo juhlaa, jos tyttö joskus sattuu nukkumaan puoli seitsemään saakka. :\|
 
No juuri eilen kokeilin että annoin pojan 1v 8kk valvoa vartin yli kymmeneen että nukkuisi sitten aamulla pitempään, ei mitää vaikutusta taas heräsi kuudelta. Tulin katsoneeksi euroviisut ja kävin vasta sen jälkeen nukkumaan, nyt kyllä väsyttää. Meillä myös herätään joka aamu klo kuusi viimeistään riippumatta siitä monelta nukkumaan.
 
Mä olen kanssa miettinyt,että kuinka saisi nuo lapset nukkumaan pidempää.Olen kaikkea mahdollista ja mahdotontakin kokeillut ja mikään ei auta.Meillä lapset (poika 3v ja tyttö 1,5v) yöllä n.9,5h ja päikkäreitä 1,5h.Olen myös miettinyt,että pitäskö noita päikkäreitä lyhentää,se on ainut keino mitä en vielä ole kokeillut.Se ainakin tepsisi tuohon vanhempaan.
 
Meillä ihan selkeästi vaikuttaa pojan (1v9kk) päikkäreiden pituus! Vapaapäivinä päikkärit saattaa venyä 3-3,5 tuntiin, jolloin tiedän ettei seuraavana yönä nukuta kunnolla ja herätään aikaisin. Hoidossa poika nukkuu n.2 tuntia ja tietty touhuaa kavereiden kanssa kovasti, silloin yöt menee hienosti. Ei kuulu inahdustakaan yön aikana ja unta riittää kasiin asti. Joka ilta menemme nukkumaan klo 20.
 
Kaukomaija harmaana
Meilläkin heratään ajoissa. Ennen nukuttiin jopa seitsemään, mutta nykyään 5-5.30 on enemmän sääntö kuin poikkeus. Päikkärit vaihtelee yksistä kaksiin ja pituus 45min-2h. Iltaunille seiitemän, kaheksan maita. Meillä herätään aikaisin, jos päiväunet repaleiset ja päivä ollut levoton. Jos päivällä nukkuu hyvin, on yötkin parempia ja aamusta unta riittää. Melu- ja valotasolla ei vaikutusta ;)
 

Yhteistyössä