Herää aina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikaisemmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikaisemmin

Vieras
Kyseessä 8 kk poika.Tähän asti nukkunut aina aamu 8 saakka,tosin öisin välillä heräilee ja kerran syö.No nyt parin viikon ajan alkanut heräämään aina vaan aikaisemmin,tänä aamuna jo 6.20.Miten ihmeessä saan pojan jatkamaan uniaan?Pitääkö todella sillon jo nostaa sängystä pois?On aina ollut ns.kellolapsi,aika tarkat uni ja ruoka-ajat.Nyt kun herää aikaisemmin pitääkö sen päivän osalta koko aikataulu pistää uusiksi?Teenkö väärin kun annan pojan vaan olla sängyssään?Välillä käyn kaatamassa kumolleen kun nousee ylös laitaa vasten,on väsyn näköinen ja muutamaan otteeseen onkin sen oloinen että jatkaa uniaan vaan ei,hetken on paikallaan silmät kiinni ja taas kampeaa ylös.Tätä jatku tänäänkin siihen asti kun nostin pois hänet sängystä vähän ennen 8.Nyt on ihan väsynyt kun normaalisti päikkäreille käy 11 aikaan.Valvotanko kuitenkin siihen asti?Nyt ois hyvät neuvot tarpeen...???

Meillä on myös ollut samanlaisia kausia jolloin rytmiä on haettu ja heräilty aikaisemmin kun normaalisti. Poika on kyllä aina herännyt 6-7 aikaan aamulla ja mennyt päikkäreille 9-10 aikaan mutta vähän aikaa heräiltiin jo klo 05 ja mentiin ""päikkäreille"" jo klo 08 aamulla. Mutta annoin lapsen itse päättää rymistään ja pikkuhiljaa se palautui entiselleen. Eli mä neuvoisin sua elämään pojan rytmin mukaan. Laita hänet nukkumaan silloin kun on väsynyt ei ehkä kannata niitä totuttuja rutiineita nyt noudattaa vaan anna pojan hakea rymi itse. Kyllä se siitä!

Tsemppiä!

Meillä kohta saman ikäinen poika, ja samoin kahdeksaan on nukuttu. Mietin, että vaikuttaako tuo aina vaan aikaisempi auringon nouseminen asiaan. Meilläkin herätään nykyään kuuden aikoihin. Huoneessa, missä vauva nukkuu on ainoastaan sälekaihtimet ja ajattelin, että kokeilen josko pimentävät verhot auttaisivat asiaan.

Kaverin 8,5kk vanha poika on kanssa alkanut heräämään 6:n maissa. Hän syöttää pojan, siis aamupuurot ja maidot, ja leikkivät jonkin aikaa. Viimeistään klo 8 kuulemma rupeavat takaisin nukkumaan pariksi tunniksi.

Mutta eihän ne kaikki lapset tietenkään samalla tavalla toimi, ajattelin vain kertoa, että on niitä muitakin aamuvirkkuja lapsia =)

Se on tämä kevät ku herättää muksut aikasemmin ja aamulla väsyttää siksi,että yöunet on jääneet liian lyhkäsiksi.Aikasemmin päikkäreille ja yöunille ni jo jaksaa taas.

Oma rytmintarkka poikani nukkui ennen vähintään 0800 asti,nyt herää aikaisemmin.Aikaistin yöunillemenon ja jo herää aamulla taas pirteä poika :)

Sinuna siis aikaistaisin koko rytmin.

meillä myös 9kk tyttö jonka aamut aikaistuu päivä päivältä,aamu auringosta ei voi olla kyse koska neidin huoneessa on pimennys rullaverhot joten huone pilkko pimeä.

meillä rytmi vaihtuu päivittäin mutta eletään tytön ehdoilla,tänään noustiin 6.45 ylös ja syötiin puuro ja maito, nukkumaan meni takaisin ysin pintaan....ja illalla menee nykyään paljon aikaisemmin nukkumaan n. 19.30...jopa joskus aikaisemminkin!

Ei siihen välttämättä auta mitkään pimennysverhot tms. Monet lapset aikaistavat aamujaan keväällä vaikka ikkunoissa olis pimennysverhot tai aurinko ei edes osuisi silleen lapsen huoneeseen.

Meidän tyttö teki juuri tuota saamaa samassa iässä. Oli aiemmin nukkunut kahdeksaan ja yhtä-äkkiä alkoi herätä kuudelta. Tämä tapahtui sydäntalvella, joten valon lisääntymisestä ei voinut olla kyse. Pakko siinä oli kammeta itsensäkin ylös. Eka päikkäreitä piti sitten aikaistaa ja samoin nukkumaan menoa. Tätä jatkui reilun kuukauden jonka jälkeen on herätty seitsemän aikoihin.

Monesti olen lukenut täältä tästä ""ilmiöstä"" juuri 8-9 kuisilla. Mistä lie johtuu. Minä kyllä kuuntelisin tätä lapsen uutta rytmiä ja mukautuisin siihen. En siis pakottaisi olemaan sängyssä enkä valvottaisi turhaan. Rytmit kai muuttuvat tässä iässä, kun unentarve hiljalleen vähenee ja mennään kohti yksiä päikkäreitä. Meillä tyttö siityi yksiin jo 10 kk iässä.

Meillä samoin poika 11kk alkoi heräämään aikaisemmin kuin normaalisti. Nyt on kolme aamua taas nukuttu seitsemään, kun laitoimme ikkunaan pimennyt verhon. Voihan olla tietysti ihan sattumaan, mutta uskon kuitenkin, että verhosta on ollut meillä hyötyä!

Minähän sanoin ettei siihen VÄLTTÄMÄTTÄ auta verhot,lapsi saattaa niistä huolimatta herätä aikasemmin keväällä,tiedän moooonta semmosta lasta.Joillain se toki auttaa ja siitä vaan kokeilemaan,sanoin vain ettei se kaikilla auta.Lue ja ymmärrä kiitos.

Ei mun nokassa ole yhtään mitään ylimääräistä sinne kuulumatonta.Ja millä ihmeen linjalla? Mun linjani oli se,että halusin kertoa ettei pimennysverho välttämättä auta.En mie nyt oikeen ymmärrä mitä pahaa tein...mutta voin kyllä olla kirjottelematta jos sun päiväs siitä paranee...kiitos vaan...

Oisko aikaisin heräämiseen vaikuttanut se kun alkuviikosta siirryttiin kaksiin päiväuniin?Vielä viime viikolla poika otti kolmet unet.Unirytmiä siinä jo muutettiin vähän.Eikö kukaan kannata rytmien säilyttämistä?Ite olen sillä kannalla ettei mene yöt hillumiseksi.

Nämä rakkaat lapsukaiset muuttavat rytmejään kasvaessaan,joten rytmiasioissa pitää ""kuunnella"" lasta ja tehdä sen mukaan,eikä niin kuin on aina tehty.Tottakai rytmit ovat tärkeät,oma poikani on aina ollut rytmintarkka,kun rytmi on kunnossa niin poika menee nukkumaan hienosti ja nukkuu hyvin jne. päivät sujuvat hyvin.Jos rytmit jostain syystä menevät sekaisin,tai ainakun tulee jotain rytminvaihdoksia niin silloin menee asiat aina hetkeksi sekaisin.

Oma poikani on nyt jo 1v3,5kk ja ennen on aina nukkunut aamuisin pitkään,vähintään 0800 asti ja mennyt illalla nukkumaan 2100.Nyt poika kuitenkin aikaisti aamujaan ja siinä ei auttanu yhtään se,että ensin yritin pitää vanhasta rytmistä kiinni,lopputulos oli vain väsynyt haukotteleva kitisevä pikkumies,liian vähän unta.Lopulta annoin periksi,okei,meillä herätään sitte aamulla aikaisemmin,mutta jotta poika saisi tarpeeksi pitkät yöunet,niin sitten mennään yöunillekkin aikaisemmin.Rytmi on siis tavallaan edelleen sama,se vain siirtyi aikaisemmaksi ja nyt poika nukkuu hyvin ja on pirteä.

Meillä meni yöt hillumiseksi yliväsymyksen takia,nyt poika nukkuu taas yönsä heräämättä.

Olen ihan samaa mieltä kuin nim. Z. Myös ""kellontarkat"" vauvat muuttavat aikataulujaan jatkuvasti itselleen sopivammiksi. Sama aikataulu ei pysy kuukausikaupalla.

Vauvasi on jättänyt yhdet unet pois eli unentarve on vähentynyt. Nyt hän varmaan vähän hakee uutta rytmiä. Jos vauvasi herää aamulla kuuden jälkeen niin eihän se ole ""yöllä hillumista""? Kyllä minä ainakin heräisin hänen kanssaan, enkä pitäisi sängyssä väkisin kahdeksaan saakka. Vastaavasti laittaisin illalla aikaisemmin nukkumaan, että tulee tarpeeksi pitkät yöunet.

Omani kohdalla olen huomannut, että vaikka laittaisi myöhemmin nukkumaan, ei tyttö kuitenkaan aamulla nuku yhtään pitempään. Joku sisäinen kello lapsen aina herättää samaan aikaan.

Eilen poika nukkui 8 asti mutta tänään heräsi taas 6.30.Kokeilen nyt niin että tänään syodään ja mennään nukkumaan tuntia aikaisemmin kun yleensä.Yöunille menokin sitten aikaistuu,toivottavasti ei huomen aamuna herää viideltä...Vauvan tahtisesti koitan nyt toimia,on vaan itse niin rutinoitunut samoihin rytmeihin ja aikoihin että vaikea muuttaa toimintatapoja,kun vielä aika kellolapsi ollut.Onko vielä muilla samanlaisia ""aamuvirkkuja vauvoja""?

Täällä on alkanut poika heräillä aamuyöllä neljän-viiden aikaan!
Ihan käsittämätöntä kyllä! Aamuyön unet menny muutenkin tosi rikkonaiseksi. Nukahtaa yleensä yheksän maissa iltaunille.

Meillä tyttö 10 kk ja ollut aina kova yöheräilijä mut yöt nukuttiin kuitenkin 20.30 - 8.00 suurinpiirtein. Kuukausi sitten kun aloitti puolipäivähoidossa(liekö saa purkaa siellä päiväkodissa energiaansa niin että yöllä uni sitten maistuu paremmin), loppuivat yöheräilyt ja sen jälkeen onkin noustu jo klo 6.00-6.30. Ajattelinkin et tuo unen tarve on vuorokaudessa vakio eli jos yöllä nukutaan putkeen pitkät pätkät niin sitten ei tarvitse aamua kovin pitkälle venyttää, vaan noustaa jo aikaisin... Päikkärit on yhteensä n. 2½-3h. Mua toi aikainen herääminen ei oikeastaan haittaa; olin jo niin kyllästynyt tuohon meonen kuukauden kestäneeseen heräilyyn et menenpähän sitten itse aikaisemmin illalla nukkuman niin jaksaa nousta jo kuudelta. Voithan tietysti yrittää ottaa sitä unta pois vaikka päikkäreistä, jos haluat, että vaavisi nukkuisi aamulla pitempään. Mut niinkuin joku täällä sanoikin niin ei luultavasti ole mitään hyötyä; ne muruset nyt herää silloin kun huvittaa...

Ei se lapsi kanaa viisaampi voi olla. Pimennysverhot vaan kehiin, niin takuulla nukkuu ja siirrä kelloa taaksepäin. Sekin auttaa vaikka ei uskoisi. Lapsi näkee, ettei kello ole vasta kuin kuusi, vaikka olisikin kahdeksan, Lapsi on tosi viisas, eikös ainakin teitin suvussa?

Yhteistyössä