Hepatoosista/maksa-arvoista kysymys

Oisiko jollain kokeneemmalla tietoa voiko raskaushepatoosin poissulkea pelkästään maksa-arvojen ASAT ja ALAT perusteella? Itsellä on ollut jalkapohjien kutinaa näin loppuraskaudesta ja em. arvot olivat aivan normaalit, eli ei pitäisi olla hepatoosia. Luulin että myös sappiarvo tms. katsottaisiin mutta sitä ei otettu verikokeessa. Toisin sanoen, onko hepatoosissa ainakin jompi kumpi maksa-arvoista koholla? Vai voiko pelkästään sappiarvo nousta?
 
Minulla on ollut hepatoosi 2 kertaa aiemmin ja nyt kolmannessa raskaudessa arvoja seurataan tarkasti. Kun odotin toista lasta minulla oli kaikista eniten koholla sappihapot ja asat. Kyllä niitä kaikkia ainakin minulla seurataan. Asat, alat, afos, asppihapot...
 
Minulla ei valitettavasti enempää tietoa, mutta kiinnostuneena ottaisin myös vastaan :wave: Minulla ALAT ja sappihapot koholla, huomenna osastolle :eek: Jännittää mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.. Mitkähän on rajat jotta päätetään ottaa lapset maailmaan :|

Anni-äiti, Hulda ja Hilda 35+0
 
Moi!

Ööööh, koitin googlettaa, enkä löytänyt selkeää vastausta tuohon...itselläni kaikki Asat, Alat ja Sappihapot on olleet koholla. Toisessa raskaudessa jouduin osastolle mutta kun tuo taas tuli neljännessä raskaudessa niin en joutunutsairaalaan, vaan sitä hoidettiin kylläkin samalla lääkkeellä(adursal) mutta sain olla kotona! Verikokeissa kävin toki, missä seurattiin noita arvoja, että alkoivat laskea. Synnytyshän pyritään käynnistämään viim.rv 38. Minulta tutkittiin (2. rask.)vauvan keuhkojen kypsyys viikolla 36, eikä olleet kypsät, joten käynnistettiinkin vasta vkolla 38+2. toisella kerralla ei tutkittu mitään kun verikokeet oli hyvät ja adursal auttoi niin käynnistys olisi ollut vasta 38+5, vauveli päätti onneksi syntyä itse ennemmin! ;)

Toivottavasti joku tietää tarkemmin!! =)

Terkuin, Möökö
 
Kävin siis äitipolilla, enkä joutunut osastolle :whistle: Minullakin nyt tuo adursal-kuuri,ja käynnistyspäiväksi määrättiin 26.9 jolloin viikkoja 38+2. Verikokein seurataan miten lääke alkaa vaikuttaa. Ihan hyvämieli käynnistä, oli mukava ja asiantunteva lääkäri :flower:

Anni-äiti, Hulda ja Hilda 35+1
 
Mullakin oli ekassa raskaudessa hepatoosi, mutta ihan loppuvaiheessa enkä muista arvoja yhtään. Vauva syntyi muutaman päivän päästä diagnoosista. Nyt odotan toista ja arvot on jo kaksi kertaa kontrolloitu ja oli ihan normaalit. Tänään alkoi kutina, joka paikka kutisee, huomenissa pitää pyytää taas lähete labraan. Kivointa on että raskausviikkoja on vasta 31...

Oon ymmärtänyt että juuri sappiarvot aiheuttavat kohotessaan kutinaa. Ja ne pitäisi ehdottomasti tarkistaa myös, multa ei ekalla kerralla otettu sappiarvoja ollenkaan ja lääkäri oli ihan ihmeissään ja määräsi toisen tutkimuksen.
 

Yhteistyössä