hepatoosiäitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirsuli

Aktiivinen jäsen
07.05.2006
1 698
0
36
"Uskalsitteko" tehdä toisen lapsen ja uusiutuiko vaiva?Vauvakuume vaivaa mutta esikoisen aikana ollut hepatoosin uusiminen pelottaa sairaalassa makaamisineen ja sektioineen......Lapsi 4 ja puoli ja itse olen syntynyt 1971.

Täällä yks :wave: Meillä esikoinen on 2 v ja toista yritetään nyt 5. kiertoa. Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin kalvot puhkasemalla ja synnytys meni hienosti. Itse oli tosi väsynyt, olin aika huonossa kunnossa, mulla oli vielä rask. myrkytys hepatoosin lisäksi.
Mulle sanottiin tytön syntymän jälkeen, että maksan takia olis hyvä, että raskauksien välillä olis 2 v. Tosin yritys aloitetiin aikasemmin B)
Hepatoosin uusiutumista ei voi mitenkään ennustaa, mahdollisuudet on 50-50, eli tulee tai on tulematta. Sitä ei voi etukäteen sanoa. Mutta koska sulla eka raskaus ei sujunut ihan normaalisti, niin seuraavassa raskaudessa sua syynätään vähän tarkemmin. Näin ymmärsin neuvolassa jälkitarkastuksessa sillon aikoinaan. Tsemppiä :)

Kaksi hepatoosiraskautta takana ja kolmatta odottellen nyt jo rv 22.

Mulla on ollut lieviä hepatooseja, kummallakaan kerralla en joutunut sairaalaan eikä synnytyksiä tarvinnut käynnistää aiemmin. Seurannassa olin molemmilla kerroilla. Ensimmäisessä kävin viikoittain verikokeessa + ultrassa, kakkosesta vain verikokeissa koska maksa-arvot kohosivat vähemmän ja sappihapot pysyivät raja-arvoissa. Esikoinen syntyi rv 39+4, kakkonen 41+0, molemmat normaalisti alateitse. Raskauksien jälkeen ei ole ollut mitään kontrolleja eikä ole ollut mitään puhetta, että pitäisi olla joku tietty aika raskauksien välissä. Meillä lasten ikäero on 2,5 vuotta ja nyt tulee muutaman kuukausi enemmän.

Kun alla on hepatoosi, niin verikokeita aletaan ottamaan rv 32 alkaen. Aiemmin aloitetaan, jos alkaa olla kutinoita.

Yhteistyössä