Hepatogestoosin sairastaneita? Ehkäisystä

Onko täällä muita hepatogestoosin sairastaneita? Mitä teille on sanottu käyvistä ehkäisymenetelmistä sen jälkeen? Jostain lueskelin että jotkut matalahormoniset vois kuitenkin käydä..

Mulle siis neuvolassa sanottiin sen verran, että hormonaaliset ei enää käy (no se oli omakin käsitykseni asiasta), eli kumin lisäksi kuparikierukka ois ainoa vaihtoehto. Hormonikierukasta ei lääkäri oikein osannut sanoa juuta eikä jaata.. Onko kellään käytännön tietoa asiasta enemmän?

Siis kyllä mulle ainakin hoitajat ja lääkärit puhui että hormonaalinen ehkäisy on sitten loppuiäksi pois vaihtoehdoista. Tuo hormonikierukka oli ainoa, josta lääkäri epäröi, että saattaisi ehkä käydä, tai sitten ei..

Muutenhan tuo onkin vaan raskaudenaikainen juttu, mutta nuo hormoniehkäisyt voi ilmeisesti nostaa taas niitä maksa-arvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mm:
http://kaksplus.fi/vastaanotto/hepatogestoosi
juu, kiitos, tuon jo löysinkin googlaamalla.

tuo on vaan kirjoitettu jo 13 vuotta sitten, joten hieman epäilyttää onko ihan ajantasaista tietoa, kun minulle taas reilu vuosi sitten sanottiin noista hormonaalisista ihan toisin.. Tuntuu vaan että on kai sen verran harvinainen juttu kuitenkin, ettei kaikki lääkäritkään oikein tiedä miten se oikeasti menee :/

Alkuperäinen kirjoittaja JJ:
Mulle laitettiin hormonikierukka koska vaikutus on paikallinen. Eikä maksa-arvoissa ole ollut mitään ongelmia, vuosittain otetaan terveystarkastuksen yhteydessä.
Kiitos :flower:
Näitä kokemuksia kaipasinkin :)

Millanen tuo hormonikierukka muuten on, ootko huomannu sivuvaikutuksia, tykkäätkö?

JJ
Vuotoa tuli laittamisen jälkeen muistaakseni viikon verran ja välivuotoja kolme kk ajan. Sen jälkeen ei menkkoja :) Ei kipuja. Mulle sopinut todella hyvin, nyt neljäs vuosi menossa!! Suosittelen ainaki kokeilemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja JJ:
Vuotoa tuli laittamisen jälkeen muistaakseni viikon verran ja välivuotoja kolme kk ajan. Sen jälkeen ei menkkoja :) Ei kipuja. Mulle sopinut todella hyvin, nyt neljäs vuosi menossa!! Suosittelen ainaki kokeilemaan!
oho :eek: kuulostaa loistavalta :D

muistatko minkä hintanen tuo oli?

Mm
Se on aika kallis (jotain 150) mutta saat sen varmaankin sairauden hoitoon, kun muut ei käy (ehkä voisit saada, luulen) ja silloin se on vain noin puolet tosta hinnasta. Ja useimmat voi siis pitää sitä vähintään 5 vuotta. Usein pidetään 6-7 vuottakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mm:
Se on aika kallis (jotain 150) mutta saat sen varmaankin sairauden hoitoon, kun muut ei käy (ehkä voisit saada, luulen) ja silloin se on vain noin puolet tosta hinnasta. Ja useimmat voi siis pitää sitä vähintään 5 vuotta. Usein pidetään 6-7 vuottakin.
Toisaalta 150 jaettuna viidelle vuodelle on oikeastaan varsin vähän, verrattuna vaikka siihen mitä pillerit tulis maksamaan. Mutta hyvä pointti tuo sairauden hoitoon -juttu, täytyykin kysäistä! :)

Yhteistyössä