Henna Tuominen puhuu asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Raskaana oleva Henna: Suomalaisnaiset ottavat raskaudesta tekosyyn jäädä sohvalle makaamaan | Viihde | Iltalehti.fi

Minäkin olen liikkunut 3 raskauden aikana tosi aktiivisesti ja uskon sen olevan syy, että liikakilja ei kertynyt ja synnytykset olivat "helppoja" samoin kuin palautuminen synnytyksestä.

Osa kavereista ja tuttavista on heti plussan saatuaan "sairaita" vähän joka puolelta ja liikunta ei mukamas onnistu. Ymmärrän, jos on lääkärin määräys pysyä levossa mahdollisen ennenaikaisen synnytyksen pelossa, mutta normaaliraskauden aikana saa ja tuleekin liikkua!

Liikunnallinen olen minäkin, mutta ensimmäisten kuukausien pahoinvointi ja sitä seurannut väsymys kyllä pistivät polvilleen. Muutaman kuukauden raskauden keskivaiheilla liikuin lähes normaalisti. Ja loppukuukaudet meni liikuntakiellossa ennenaikaisten supistelujen kanssa.
Kiloja kertyi 15 ja pudotin ne lapsen ensimmäisen vuoden aikana.

Taitaa olla siun järjentaso samalla aallolla myös.

Kaikki raskaudet kultapieni ei ole samanlaisia. Nimimerkillä rv 15 asti vuodelevossa, ihan lääkärien passittamana. Ja juu, kahdesti vielä kaiken lisäksi. Ja juu. Minulla on kaksi pikkukeskosena syntynyttä lasta. Ja juu, viimeisen jälkeen vietin viikon teholla tajuttomana pahan raskausmyrkytyksen jälkimainingeissa.

Eli jos ei älli riitä tajuamaan niin sitten ei riitä.

Mulla oli eka raskaus maailman helpoin. En harrastanut silloin mitään liikuntaa kävelyn lisäksi. Kun tulin toisen kerran raskaaksi, olin 15 kg hoikempi kun tuon ekan raskauden alkaessa ja harrasti aktiivisesti liikuntaa. Jatkoin liikuntaa myös raskausaikana kahdeksannelle kuukaudelle asti. Toisessa raskaudessa olen kärsinyt suonikohjuista, ennenaikaisista supistuksista ja toistuvista virtsatie- ja hiivatulehduksista.
Olen toki sitä mieltä, että itsestään kannattaa huolehtia myös raskausikana, mutta ärsyttää se, miten ihmiset vetävät jotain suuria johtopäätöksiäihan vaan omien kokemustensa pohjalta.

Kaikki raskaudet kultapieni ei ole samanlaisia. Nimimerkillä rv 15 asti vuodelevossa, ihan lääkärien passittamana. Ja juu, kahdesti vielä kaiken lisäksi. Ja juu. Minulla on kaksi pikkukeskosena syntynyttä lasta. Ja juu, viimeisen jälkeen vietin viikon teholla tajuttomana pahan raskausmyrkytyksen jälkimainingeissa.

Eikös älli riitä itselläsi. Minähän sanoin, että en ymmärrä, jos NORMAALIRASKAUDESSA ei liiku. En ole puhunutkaan, jos on ennenaikaisuuden riski. Luepa vähän tarkemmin ennenkuin alat vaahtoamaan.

Minusta Henna Tuomisen näköisen naisen ei kannattaisi alkaa neuvomaan tai arvostelemaan ketään.
Kaikkinen naurettavine pelle tekorusketuksineen ja taltta hampaineen olisi vain ihan hiljaa.

[QUOTE="aapee";26844872]Eikös älli riitä itselläsi. Minähän sanoin, että en ymmärrä, jos NORMAALIRASKAUDESSA ei liiku. En ole puhunutkaan, jos on ennenaikaisuuden riski. Luepa vähän tarkemmin ennenkuin alat vaahtoamaan.[/QUOTE]

Ystävälläni on takana kaksi NORMAALIA raskautta. Molemmissa hän oksensi 6-30 kertaa vuorokaudessa 7. kuulle asti, ja kävi aina välillä tiputuksessa hakemassa vähän voimia. Mitä urheilulajia olisit hänelle suositellut?

Minullakin oli todella helppo raskaus, vähä aamupahoinvointia ja siinä se taisi olla. Harrastin liikuntaa koko raskauden ajan.

Mutta miten meni ystävällä, pahoinvointi alkoi rajusti ja kesti kuukausia, oli täysin voimaton kuten kuvitella saattaa jos koko ajan oksentelee, sillon ei paljoa urheilua harrastella. Hän sai raskausmyrkytyksen ja turposi nesteestä useita kiloja vikoina viikkoina, häneen sattui joka paikkaan ja kyllä teki pahaa katsella.

Ja mikäs se meidän ero sitten oli, kun vielä samasta urheilujoukkueesta tultiin? Ei kyllä tullut mieleenikään leuhkia että ansaitsin jotenkin helpon raskauden, hyvä tuuri sensijaan oli minulla!

Voi että osaa naiset ollakin tyhmiä! :D

"Juuri liikunnan ja terveellisen ruokavalioni vuoksi raskauskiloja ei ole kertynyt"

Tällasille naisille kyllä melkein toivoisin turvottavan raskausmyrkytyksen. ;)

Vai miten Henna selittää että minulta lähti ekana viikkona 15kg pois hujauksessa? Läskiäkö? :laugh: WAU!

Osittain samaa mieltä, mutta ei sekään kuulosta hyvältä jos normaalipainoinen tai hoikka ihminen ei kerää yhtään raskauskiloja (niinkuin hennan kommentista ymmärsin) tulee mieleen että onko siinä jotain pakonomaista painonhallintaa taustalla ja onko se hyväksi äidille ja lapselle.

No kyllä mullakin tämä lasketaan "normaaliksi" raskaudeksi, mutta jos kävelylenkillä supistaa vartin jälkeen niin, että on pakko kyykistyä niin en mä nyt sit ihan hirveesti viittis alkaa tätä vähäistä liikuntaani lisäämäänkään.. Uintia pitäis kyllä kokeilla, mutta taaperon kanssa se ei kauheen hyvin kahdestaan onnistu.

Kaverilla myös ensimmäinen raskaus täysin oireeton. Toisesta selkä ja supistukset vaivasivat jo puolesta välistä lähtien.. Raskaudet ON erilaisia, jopa samalla ihmisellä.

Eihän se raskaus sairaus ole, mutta jos oireet on samat kun mahataudissa tai paikat prakaa niin ei siinä paljon auta tuota mantraa hokea ja lähteä vaan reippaasti lenkille.. Itsekin olen sitä mieltä, että itsestä pitää pitää huolta myös raskausaikana, eikä se ole syy syödä kolmea suklaalevyä päivässä, mutta jos liikunta tekee kipeää niin ei sitä kannata väkisin harrastaa. Varsinkaan nyt siksi, että joku Nobody tuomitsee..:D

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Henna Tuominen osaa järjestää aikaa myös synnytyksen jälkeiselle treenaamiselle...ensimmäinen lapsihan asuu kätevästi isällään. Kauankohan Hennukka jaksaa leikkiä äitiä tälle toiselle ?

mä an harrastanut liikuntaa enkä syönyt sen terveellisemmin kuin muulloinkaan, kiloja tuli 6 jotka jäivät synnytyssaliin.

pitäiskö mun nyt tuntea jotakin erityistä ylemmyydentunnetta? :xmas:

Jos itsellä on mennyt hyvin, niin siitä ei pitäisi vetää johtopäätöstä, että kaikilla muillakin menee hyvin ja että hyvin meneminen olisi jotenkin kiinni omista tekemistä. Mulle sattui raskauden loppupuolella (vk 34) valitettavasti lääkäri, jolla oli ollut samantapainen raskaus kuin minulla. Luulen, että koska hänellä oma raskaus oli mennyt hyvin loppuun saakka, niin hän oli siinä harhaluulossa, että muillakin raskaus sujuu yhtä hyvin. Eipä sujunut ja tuloksena oli vammainen lapsi.

Raskaushan on normaaliraskaus siihen saakka, kun kaikki on kunnossa. Toinen kysymys on se, missä menee normaaliraskauden ja riskiraskauden raja. Äidin oudot tuntemukset ovat usein ensimmäinen merkki siitä, että kaikki ei ole täysin kunnossa.

Syönyt normaalin terveellisesti. Kiloja kertyny 30kg ekassa, 15kg tokassa ja kolmas raskaus vielä meneillään. Aikaisemmista lähteneet 6 kk-1 v. On tarpeellista kerätä vararavintoa jotta jaksaa ja pystyy imettää. Nämä normaali ja alipainoiset kilojen kauhitelijat joille ei juuri mitään sais tulla. Miksi luulette maidon tulonne ehtyvän? Itse olen tuolla vararaavinnolla imettänyt molempi yli vuoden... Ylipainoiset, ja roskaruuan ym. Mussuttajat on sitten asia erikseen.

Ihan mielenkiinnosta, ovatko lapset terveitä? Pikkukeskosilla kun tuppaa olemaan kaikkea kremppaa. Tiedätkö onko tuollainen periytyvää? Surullista jos lapsesi joutuvat myös läpikäymään tuollaista.

Joidenkin on pakko liikkua koko raskauden ajan, kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Ihan siis hyötyliikuntaa kuten kaupassa käynti ja koirien ulkoilutus.

Toisaalta jos ei ihminen liiku ollenkaan niin miksipä se raskausaikana alkaisi harrastamaan?

Tämä just, mulla oli helppo raskaus ja liikuin ihan alusta loppuun saakka (aamupahoinvointia oli ekat 3kk, mut siinä se sitten olikin), mutta ei mulla silti tulis mieleen mennä pätee jollekulle muulle, miten heidän pitäis olla raskaana tai miten heidän pitäis tehdä tai elää. Jokainen olkoon raskaana niinkun on, jos se on jollekulle tekosyy syödä mitä huvittaa tai maata sohvalla, niin syökööt tai maatkoon, mitä hiivattia se minun ongelma on. O.o

Sitä paitsi, mikä hemmetin normaali raskaus? Epänormaaliako se sitten on, jos on pahoja liitoskipuja, supisteluja tai vaikka läpi raskauden pahoinvointia? :D

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Niin...
Täytyy myöntää, että mä oon ajatellut ehkä vähän samalla tavalla aiemmin. Viime raskaudessa ei ollut "mitään muuta" kuin puoleen väliin oksentelua 24h. Mutta sen jälkeen en edes huomannut et oisin raskaana vaikka oli tosi iso mahakin.

Nyt tässä toisessa mulla on rv n34 ja vieläkin aika pieni maha mutta nukkuminen ihan helvettiä.
Supistellut jostain vk 20, etten ole pystynyt harrastamaan ollenkaan liikuntaa enkä kävelemään nopeasti. Ja nää on ihan "vaarattomia" suppareita mutta maha kiristyy niin että tuntuu, että se repee, ei kovin mukavaa...
Leikkipuistossa istun vaan penkillä ja huutelen esikoiselle, että "leiki nyt vaan yksin, äiti ei nyt jaksa". Ulkopuolisen silmin se näyttää varmaan just siltä et oon vaan laiska mutta hemoglobiini niin alhaalla, ettei meinaa jaksaa edes seistä.

Eli normaali raskaus mullakin on mutta silti ihan paska olo.

Siis mä luin ton jutun oikein ajatuksella niin mä en huomannu tos mitään pahaa?!?! Oikeessahan se on. Ja hennahan ei puhu mitää niistä tapauksista jotka voi huonosti ym tiputukses jne

[QUOTE="vieras";26844898]Minusta Henna Tuomisen näköisen naisen ei kannattaisi alkaa neuvomaan tai arvostelemaan ketään.
Kaikkinen naurettavine pelle tekorusketuksineen ja taltta hampaineen olisi vain ihan hiljaa.[/QUOTE]

Älkäämme unohtako peitepuikkoa huulipunana :x

Mutta joo, mulle on jokaisen raskauden aikana tullut painoa n.7kg enkä ole liikkunut yhtään enempää (tai vähempää) kuin ennen raskauksia ja syönyt mitä mieli tehnyt.

Heh, en lopettanut liikuntaa yhdessäkään raskaudessa, silti ekasta tuli 30kg, tokasta 27kg ja tästä tullut nyt 10kg (rv26). Että semmosta. Aika helposti nuo kilot onneksi lähtee kun molemmista jäänyt 11kg synnärille. =) synnytykset on kyllä ollut helppoja ja palautuminen suht nopeaa.

Viimeksi muokattu:
Tottahan hän puhuu. :) Ja jokainen toki voi käyttää maalaisjärkeään siinä että mikä on "normaaliraskaus" ja mikä normaaliraskaus. :) Pakko kyllä myöntää etteä en minäkään ole viitsinyt joka raskaudessa liikkua.