Henkinen työpaikkaväkivalta

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
:headwall: Hyvää päivää, vaikka aihe, josta kysyn nyt, ei ole lainkaan hyvä ja kaunis asia. Mutta ehkä siitä voidaan tehdä loppu?

Kysymys ei ole omasta asiastani, vaan läheiseni ja usean muun samassa duunissa olevan ihmisen asiasta ja kurjasta tilanteesta. Tässä vieressä seuraan huolestuneena tilannetta. Työpaikalla mennyt siihen, että "päällystö" kyttää, antaa varoituksia aiheetta, järjestää toisia työntekijöitä vaklimaan toisia, haukkuvat, epäilevät poissaoloja, nolaavat julkisesti, eivät ymmärrä osan työnkuvaa, vaan syytetään laiskuudesta, vaikka työprosessiin kuuluu vaiheita ettei koko ajan juosta ja helistä jne. jne. Voi kuulostaa sekavalta. Ihmisillä vaikuttanut jo työnteon fiilikseen ja koko elämään tämä tämmöinen.
Luottamushenkilöstä ei apua.

Onko jollakulla kokemusta voisiko näissä asioissa olla liittoon yhteydessä? Sinnehän sitä joka kuukausi maksetaan, että olisi turvaa erilaisissa tilanteissa. Voiko sinne jutella ainakin alkuun luottamuksellisesti? Olen yrittänyt kannustaa näitä ihmisiä olemaan liittoónsa yht. mutta pelkäävät jotenkin, että menee tilanne töissä vain pahemmaksi? Jollakulla "valittajalla" mennyt jo! Monellakin sellainen tilanne, ettei vara menettää työtä, kun ei noita työpaikkoja joka oksalla kuki.

Kiitän etukäteen vastaamaan vaivaantuneita. Ja toivon kaikille hyviä viihtyisiä työpaikkoja, työn iloa ja voimia siihen, oli ne duunit sitten kotona tai vieraalla, tai omissa firmoissa!

=) :wave: =)
 
Insku76
Toihan oli just niinkun mä olisin kirjoittanut.

Keskustelin mun esimiehen kanssa siitä että otamme pian liittoon yhteyttä,jos ei asiat selkeydy.Esimies ilmoitti sit et sen jälkeen ei taida olla enää työpaikkaa jäljellä.
Uhkailuahan tuo oli,mun onni et tulin raskaaksi,enkä enää kuunapäivänä mene samaan firmaan töihin.Haistakoon Paskan mun puolesta. \|O
 
kii
Itse entisenä työpaikkakiusattuna sanoisin, että ota mieluummin yhteyttä työsuojelupiiriin. Minulla itselläni on huonoja kokemuksia liitosta (esim. siskoni on alansa liiton luottamusmies ja on pikku pomo töissä ja silti työasioihini liittyvät neuvot ovat kuin suoraan työnantajan suusta, on siis työnantajan puolella). Omasta liitosta en saanut mitään apua, lakimieskin olisi suositellut, että kannattaa suostua kultaiseen kädenpuristukseen, jos vain sellainen on tarjolla.

Ota vaikka alkuun yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun.

Kurja tilanne ja varmaan liian monelle tuttua. Taitaa olla tämä nyky-yhteiskunta vain sellainen, että katsotaan aina vain sitä, miten yritys tuottaisi eniten voittoa ja se taas saa aikaan sairaan ilmapiirin. :(
 
Dana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2004 klo 11:55 Insku76 kirjoitti:
Toihan oli just niinkun mä olisin kirjoittanut.

Keskustelin mun esimiehen kanssa siitä että otamme pian liittoon yhteyttä,jos ei asiat selkeydy.Esimies ilmoitti sit et sen jälkeen ei taida olla enää työpaikkaa jäljellä.
Uhkailuahan tuo oli,mun onni et tulin raskaaksi,enkä enää kuunapäivänä mene samaan firmaan töihin.Haistakoon Paskan mun puolesta. \|O
Esimies ei voi erottaa sillä perusteella, että olet puolustanut oikeuksiasi ja ottanut liittoon yhteyttä. Tarpeen vaatiessa voit tehdä liitolle valituksen esimiehesi käytöksestä ja kertoa, miten hän sinua uhkailee.

Itse olen kokenut sikäli samaa, että en tullut toimeen esimieheni kanssa. Odottaessani esikoistani jouduin puoleksi vuodeksi sairaslomalle ja sehän ei ollut esimiehen mieleen... Enkä voinut kuvitellakaan, että olisin palannut samaan duuniin enää ikinä! Mutta jälkeen päin ajatellen ei olisi pitänyt irtisanoa itseä (tein sen silloin, kun olin palaamassa työelämään), koska järkevämpää olisi kuitenkin ollut mennä siihen työhön siihen asti, kunnes löytää jotain muuta. Olin nimittäin loppujen lopuksi työtön ja Kelan työmarkkinatuella monta kk... Työssä olisin sentää saanut RAHAA!

Liittoon vaan yhteyttä, niiden tehtävä on auttaa epäkohdissa!!!
 
Itse olen tehnyt vaikka minkälaisia määräaikaisia töitä ja nähnyt vaikka kaikenlaisia työtovereita. Ja voin sanoa ihan omasta kokemuksesta että toimistoalalla jossa naisia on paljon kiusaamista on todella paljon!!!! Papatetaan selän takana ja meno on kuin parhaasta saippuaoopperasta!

Itse olen huomannut että kannattaa ensin vaikka soittaa liittoon ja työsuojelupiiriin ja ottaa asioista selvää. Ei ala kauheasti soittamaan työpaikalla suutaan esimiehelleen. Sanoo vaan napakasti epäkohdista ja antaa ymmärtää että on selvillä omista oikeuksistaan. Silloin sinua arvostetaan kun huomataan että et rupea tikulla kaikkia asioita kaivamaan mutta että sinulle ei ruveta turhista asioista naputtamaan.

;)
 

Yhteistyössä