Henkinen riippuvuus pillereistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina73

Vieras
Ihan totta. Lopetin pillerien syönnin jo kaksi vuotta sitten, syötyäni lähes koko aikuisikäni vauvanteko- ja sinkkuvaiheita lukuunottamatta. Söin aika matalahormonisia yhdistelmäpillereitä. Hoidamme ehkäisyn nykyisin muuten. Mutta unissani en usko sitä. Säpsähtelen öisin, että olen unohtanut syödä pillerin. Taas näin unta, missä ihmettelin kuinka olen voinut unohtaa hoitaa ehkäisyn. Olen hermostunut näissä unissa, vaikka uusi raskaus ei edes olisi katastrofi. En keksi muuta selitystä kuin että olen henkisesti riippuvainen päivittäisestä hormoniannoksesta. Kaiken huipuksi minulla on vuotohäiriöitä, joihin lääkärini viimeksi ehdotti - hormonikierukkaa. Onkohan tämä ihan tervettä? Aivan kuin sekä kroppani että pääni huutaisivat keltarauhashormonia. Olen 36-vuotias. Onko muilla samoja oireita?

Sama homma täällä. Kymmenen vuotta pillereiden syöntiä aina samalla kellonlyömällä ja vaikken kahteen vuoteen ole enää syönyt niitä, usein iltayhdeksältä tulee levoton olo, että on unohtanut jotain. Kyse ei kuitenkaan mielestäni ole mistään riippuvuudesta (eiköhän kroppa ole jo toipunut keinotekoisista hormoneista), vaan ihan vain siitä, että kun kymmenen vuotta on jotain rutiinia tehnyt, se on niin selkäytimessä ettei siitä enää pääse eroon.

Yhteistyössä