Henkilökortti passin tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omena.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omena.

Vieras
Olen muuttanut juuri ja meillä on kaikki laatikot purkamatta ja tavarat sekaisin. En löydä passiani joka on vielä ensi vuoden kesäkuuhun asti voimassa mistään koska tavaraa on niin paljon 15-vuoden ajalta kertynyt. Olen varma, että se on jossakin tavaroissa, mutta en ehtisi etsiä sitä enempää ennen matkaa. Jos hankin vaan väliaikaisen passin eli teen passista rikosilmoituksen ja lisäksi maksan väliaikaisesta passista joka on voimassa vain hukassa olevan passin voimassaoloajan se maksaa enemmän jopa kuin viiden vuoden passi.

Toinen vaihtoehto on henkilökortin hankkiminen matkustusta varten. Lähdemme Puolaan joten se riittäisi ja lisäksi saisin sen viideksi vuodeksi ja pienemmällä vaivalla mikä koituis passiin liittyvistä katoamisilmoituksista ja lisäksi joutuisin hankkimaan uuden passin jo ensi vuonna kun sen saisi voimaan vain kadonneen passin loppuajan. Mutta sitten on ongelma, että riittääkö henkilökortin hakua varten ajokortti henkilöllisyyden todistamista varten vai tarvitsenko sitä varten passin?

Auttakaa. kiitos. En kaipaa mitään moraalisaarnaa hukkaamisesta vaan neuvoja kiitos :)

Milloin olette lähdössä matkalle? Jos on aikaa, yrittäisin vielä etsiä passia. Tosin se pitäisi kuitenkin uusia alle puolen vuoden kuluttua, joten jos se vaan ei löydy, ottaisin mieluummin uuden passin jo nyt. Jos seuraavan viiden vuoden kuluttua sattuu tarvitsemaan passia, joutuu sen kuitenkin hankkimaan.

Lähdemme jo parin viikon kuluttua ja mulla on tosi kiireistä ennen sitä ja tuskin ehdin kotona olemaankaan paljon jotta ehtisin etsiä sitä. Jos nyt hankkisin väliaikaisen passin niin se maksaisi enemmän kuin viiden vuoden passi vain ensi vuoden kesäkuuhun asti ja sitten taas joutuisin hankkimaan uuden passin joten kalliiksi tulisi. Siksi ajattelin tuota henkilökorttia kun siinä on muitakin hyödyllisiä toimintoja. fgfg: poliisin linkki ei aukea.

Jos joku tietää kelpaako ajokortti henkilöllisyyden todistamiseen kun haen henkilökorttia joka matkustusominaisuuksilla niin oisin kiitollinen :)

Siis kun jos nyt teen katoamisilmoituksen niin saan passin vaan kadonneen tilalle loppuvoimassoloajaksi ja se maksaa paljon. Ja sitten ensi vuonna joudun hankkimaan vasta sen viiden vuoden passin jota en siis vielä saa kun kadonnut voimassa vaikka kadonnut.

Tekevät siellä poliisiasemalla sinulle erilaisia varmistuskyselyjä asioista, mitä näkevät tiedostoistaan, vanhoja osoitteita, ketä siellä on asunut yhtäaikaa, äidin tyttönimi yms asioita, joita sinun pitäisi tietää. Ota se ajokortti mukaan, saavat luettua viivakoodista tietosi suoraan auki ja sanot unohtaneesi ottaa passin mukaan.

Ajokortti/kuvallinen kelakortti tai kirjastokorttikaan ei kelpaa henkkariksi kun haet uutta passia tai henkilökorttia vaan joudut henkilötunnistukseen, siellä siis kysellään ihan simppeliä lähinnä minä vuonna lapsesi on syntyneet niiden henkkarit, vanhempiesi syntymävuosi, jos olet naimisissa niin minä vuonna vihitty jos eronnut voivat kysyä milloin ero astui voimaan jne. eli ihan perus kysymyksiä millä saadaan varmistus että sinä olet sinä.

T:elokuun alussa hankin passin kun edellinen oli mennyt vanhaksi ja näin siis toimittiin niin minun kuin mieheni kohdin eli henkilötunnistukseen jouduimme

Siis kun jos nyt teen katoamisilmoituksen niin saan passin vaan kadonneen tilalle loppuvoimassoloajaksi ja se maksaa paljon. Ja sitten ensi vuonna joudun hankkimaan vasta sen viiden vuoden passin jota en siis vielä saa kun kadonnut voimassa vaikka kadonnut.

Siis mikset vain hanki uutta 5 vuoden passia saman tien? Mistä olet saanut päähäsi että uusi passi olisi voimassa vain vanhan voimassaolonajan?

Jos sattuisitkin vaikka halajamaan kaukomaille, pitää passin yleensä olla voimassa puoli vuotta sen jälkeen kun maasta lähtee, joten eipä siitä haittaakaan ole että päivität uuden passin ajoissa.

[QUOTE="huokaus";30239701]hanki kokonaan uusi passi mitä siinä kitiset[/QUOTE]

Peesi tälle, asiat on just niin vaikeita, kun niistä haluaa itsellensä tehdä.

Väliaikainen passi myönnetään vain erityistapauksissa esim. tietyn matkan ajalle jos muut passivaihtoehdot (pika-, expresspassi) eivät ole mahdollisia. Eli jos nyt menet tekemään katoamisilmoituksen ja passihakemuksen, sinulle myönnetään viiden vuoden passi.

Minulla on olut vaan henkilökortti ja juuri hain uuden. Passia en tarvitse sillä mihinkään ryssiiin en matkusta. Euroopan shengenmaat riittää. Henkilökortissa on Kela-kortti samassa ja nyt siihen sai pin-koodit tulevia äänestyksiä ja muita omituisuuksia varten.

Kuin saisit vaan loppuajaksi uuden? Mä rouviinnuttuani rupesin hakemaan uutta enkä löytänykään entistä muuton jne jäljiltä. Tein siitä ilmoituksen ja sain kokonaan uuden passin normaalilla voimassaoloajalla. Se entinen sitten jossan kohtaa tuli vastaan ja vein sen laitokselle.
Hae se uusi 5v passi ja tee ilmotus kadonneesta. Se oli vain paperi jossa piti selittää missä se edellinen on.