Henkilökohtainen avustaja pyörätuolissa olevalle. Rutkasti kysymyksiä ja paljon tiedonhalua :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onkos jollain kokemuksia tälläisestä?:)

Mitä kaikkea hommaan kuuluu? Siis tottakai avustaminen päivittäississä askareissa, pesuissa, vessassa käynneissä yms. Mut millaista se sit on? Onko rankkaa? Jaksaako tälläinen pieni kokoinen nais ihminen auttaa sitä kenties isoakin ihmistä pyörötuolilla liikkumisessa? Ja tarvitseeko auttaa tuoliin, tuolista pois? Mites se sujuu? Vai tarvitseeko sinulla olla hommaan mielettömät lihasmassat?

Olen siis kiinnostunut tälläisestä hommasta ja paikka olisi lähellä kotiani ja kenties minulla olisi hyvätkin mahdollisuuset päästä pestiin. Mut mietityttää lähinnä se et olisko minusta siihen. Tähän saakka ollut töissä kaupanalalla.
Mut kauheasti kiinnostas astua tämän alan saappaisiin :)

Tuota noin, vaikka on pyörätuolissa ei ihminen silti välttämättä tarvitse apua henkilökohtaisessa hygienassa. Toiset tarvitsevat avuastajaa kodin ulkopuoliseen asiointiin tai vaikka kodin puhtaanapitoon. Se niin paljon riippuu siitä, miksi ihminen on pyörätuolissa.

Minusta kannattaa hankkia alan koulutus niin olet valmiimpi ottamaan vastuuta. Ja koulussa opit oikeat tekniikat esim. nostamiseen. Ilman koulutusta et saa myöskään koskea esim. lääkkeisiin jos avustettavallasi niitä on.
Fyysisesti työ on rankkaa mutta kyllä siinä pienikin pärjää. Henkinen puoli riippuu enemmän avustettavasta.

Tuota noin, vaikka on pyörätuolissa ei ihminen silti välttämättä tarvitse apua henkilökohtaisessa hygienassa. Toiset tarvitsevat avuastajaa kodin ulkopuoliseen asiointiin tai vaikka kodin puhtaanapitoon. Se niin paljon riippuu siitä, miksi ihminen on pyörätuolissa.

Hakemuksen mukaan tarvitsisi avustamista erilaisissa kodinhoidollisissa töissä, pesuissa, vessassa käynneissä sekä ulkoilussa. Ja koska on pyörätuolissa niin myös sen suhteen.

Vanhempi ihminen kyseessä.

[QUOTE="...";24939698]Minusta kannattaa hankkia alan koulutus niin olet valmiimpi ottamaan vastuuta. Ja koulussa opit oikeat tekniikat esim. nostamiseen. Ilman koulutusta et saa myöskään koskea esim. lääkkeisiin jos avustettavallasi niitä on.
Fyysisesti työ on rankkaa mutta kyllä siinä pienikin pärjää. Henkinen puoli riippuu enemmän avustettavasta.[/QUOTE]

Minä taas olen sitä mieltä että tekemällä oppii ja ilmeisesti tähän tehtävään ei alan koulutusta vaadita joten ei siis voi olla sellaista hommaa joka sen koulutuksen vaatisi. Ja tämän kautta voisi hyvinkin poikia ap:lle lisä pestiä kenties kouluttutumist työn ohella tms.
Rohkeasti mukaan vaan!

[QUOTE="äiti";24939688]Mä olin joskus omaishoitajana pyörätuolissa istuvalle miehelleni. Olihan se rankkaa.[/QUOTE]

tää on varmaan pikkiriikkisen eri juttu kuin ap:n tapaus..

[QUOTE="aloittaja";24939855]Ei. Tehtävään ei myöskään sit vaadita.[/QUOTE]

Joo no ajattelinkin niin..opiskeluaikana työharjotteluissa oli juurikin tällasiakin "tapauksia", ja sai sellasen pohjatiedon. No, olin opiskelujen jälkeen jonkun vuoden avustaja.
Hankala on tarkkoja neuvoja antaa - koska riippuu niin tapauksesta. Mutta se on tärkeää ettei tee liikaa toisen puolesta vaan motivoi omatoimisuuteen niin paljon kun mahdollista.

[QUOTE="öö";24939896]Joo no ajattelinkin niin..opiskeluaikana työharjotteluissa oli juurikin tällasiakin "tapauksia", ja sai sellasen pohjatiedon. No, olin opiskelujen jälkeen jonkun vuoden avustaja.
Hankala on tarkkoja neuvoja antaa - koska riippuu niin tapauksesta. Mutta se on tärkeää ettei tee liikaa toisen puolesta vaan motivoi omatoimisuuteen niin paljon kun mahdollista.[/QUOTE]

Nimenomaan tämä minua kovasti kiinnostaisi ja minä olisinkin halunnut alkaa opiskella oppisopimuksella mutta paikkaa ei vaan ole löytynyt (pieni paikka).

Ajattelin että jos vaan suinkin tähän pääsisis saisin tästä hommaan tuntumaa ja kenties jalkaa oven väliin ja kenties sen avulla paikkaa että voisn työn ohella opiskella.

Uskon että minusta olisi hommaan, eniten minua vaan tässä askaruttaa se et jaksanko minä sen pyörätuolin kanssa "teluta" et vaatiiko homma sellaista tai et piitäkä sitä ihmistä nostella jne.
Kyllä mulla voimaa on, mut onko aikuisen (kenties isonkin ihmisen) nostamiseen..

Voimia et työssä melko varmasti tarvitse, yleensä nosteluihin ja siirtelyihin on apuvälineet. Luultavasti ilmoituksessa olisi mainittu, jos tarvitsisit raakaa voimaa. :)

Nuo paikat ovat tosiaan yleensä kovin erilaisia, joten vaikea kertoa tarkalleen, mitä tuleman pitää. Kuitenkin juuri siivoilut ja kaupassa käymiset ovat yksi keskeinen asia. Henkilöstä riippuu, minkälaista puuhailua on tiedossa, jotkut tykkää käydä paljon ulkona/reissuissa, toisten luona on hiukan tylsempää ja arkisempaa. :)

Riippuu hirveästi siitä avustettavan vammasta että kuinka raskasta työ on. Ja tietenkin myös henkilön koosta... 50kiloista on aika paljon helpompi siirrellä/avustaa kuin 100kiloista.

Yleisesti kuuluu varmaan normi kodinhoidon askareita, ja asiointia, papereiden täyttämisesää avustamista, terapioissa käyntiä...

Yhteistyössä