Hengellinen kotisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ev lut kirkot täällä Helsingissä. Suosikkeja: Käpylän kirkko, TUomiokirkko, Alppilan kirkko :D
jos tätä tarkoitit.
Muut seurakunnat vieraita; siis muut kuin evlut

Olen entisen pyhäkoulunopettajan tytär ja ev.lut. pappeja on suku väärällään. Joten tuommoinen perusluterilainen arvomaailma neuvostokarhun varjossa ja kekkosenkuva seinällä on siis se henkinen ympäristö missä olen kasvanut. Metsän siimeksestä sain mielenrauhani, kirjastokin antoi paljon.

"Kotikirkkoni" on ollut viimeiset viisi vuotta tuo kilometrin päässä sijaitseva ev.lut. kirkko. Mutta en ole käynyt siellä kertaakaan. Maksan kirkollisveroni kyllä, koska mielestäni ev.lut. kirkko on yleishyödyllinen laitos, joka hoitaa merkittäviä yhteiskunnallisia asioita, vaikka olenkin monesta seikasta kirkon kanssa eri mieltä.

Hengellinen oikea kotini taitaa olla jotain buddhalaista ja panteististä. Nykyään. Kirjasto ja metsä on edelleen kova sana...

Hengellinen kotini löytyy itämaisestafilosofiasta ja ajatuksesta "uskonto on nille jotka pelkävät helvettiä, hengellisyys niile, jotka tulevat sieltä" sekä "uskonnollinen istuu kirkossa ja ajattelee kalastusta, uskova istuu kalastamassa ja ajattelee jumalaansa".
Hengellinen kotini on kaikkialla ja aina mukanani sydämessä.

• Tykkää
Reactions: Orion-
Oman evlut seurakunnan uudestisyntyneet uskovat, ne joita ei välttämättä näe joka sunnuntai kirkossa klo 10 vaan klo 16 tai 18 (niillä tilaisuuksilla on eroa).
Vapis ja hellarit on tärkeitä kans, vaikka nyt en ole pitkään aikaan niissä käynyt.

Voi kun olisikin oikea hengellinen koti. Nuoruusvuosien jälkeen muuttanut paljon + epäsosiaalisuus -ei oikein omaa löytynyt paitsi ihan viimeisen vuoden aikana olen paljon käynyt yhden ev.lut kirkon messuissa, tuntuu hyvältä, en tiedä arvaako vielä kodiksi sanoa. Tuossa kirkossa hyvä henki ja hyvä olla.

Hengellinen kotini löytyy itämaisestafilosofiasta ja ajatuksesta "uskonto on nille jotka pelkävät helvettiä, hengellisyys niile, jotka tulevat sieltä" sekä "uskonnollinen istuu kirkossa ja ajattelee kalastusta, uskova istuu kalastamassa ja ajattelee jumalaansa".
Hengellinen kotini on kaikkialla ja aina mukanani sydämessä.

Minä istun kalassa, rauha löytyy mereltä ja luodoilta.

Minä istun kalassa, rauha löytyy mereltä ja luodoilta.

Samaa minäkin olin tulossa ehdottamaan.

Vesi/metsä/henkeäsalpaava maisema. Iltayön hiljaisuus, kirkas tähtitaivas ja metsän tuoksu, nuotio etc.
Tuolloin tulee ajateltua elämää suurempia asioita ja sielu lepää.

Luonto on mun hengellinen koti.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Minun hengellinen kotini löytyy heh, jyväskylän jamkin rajakadun ylimmästä kerroksesta sieltä pääty luokkahuoneesta.

Kun rentoutuessa pitää mennä sinne paikkaan, jossa on aina ollut hyvä ja lämmin olla, paikka jossa sait olla täysin oma itsesi vikoinesi ja ongelminesi. Niin sielä oli sellainen paikka niinä vikonloppuina.
Säkkituolissa, lämpimän viltin alla, keskittyen vain omaan itseen ja onnelliseen elämään.
Kiitos Marja-liisa

Yhteistyössä