helvata mikä tilanne....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankkilaina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pankkilaina

Vieras
mun sukulainen, joka on myös mun kaveri ja ollaan kuljettu aina samoissa piireissä, pöllähti meille eilen extempore...
no, juotiin vähän viiniä ja juteltiin, syötiin ja oli tosi mukava pitkästä aikaa puhella niitänäitä..
kunnes puheet siirtyi raha-asioihin hänen puoleltaan. on tosi surkea raha-asioissa, maksaa ulosottoon tällä hetkellä parisataa kuussa, luottohäiriömerkintää löytyy ja kun saa rahaa niin se polttaa näpeissä niin et pakko tuhlata, ei pysty yhtään säästämään tai ajattelemaan esim.loppukuuta... käy kyllä töissä, tienaa ihan hyvin, mutta kaikki meneekin -vääriin kohteisiin.
no, hän sitten siinä puheli, että aikoo hakea lainan millä "putsaa pöydän" ja maksaa sitten vaan sitä pois. kävi pankissa ja sieltä sanottiin että ko.summalle riittää 1 takaaja. tän henkilön äiti on luvannut lähteä JOS saa jonkun toisenkin takaajan.
ja tättärää, sehän olen minä!!! siis tän kaverin mielestä. yhteinen sukulainen oli kertonu et mut on vakinaistettu just ja tää pölähtää meille kärppänä vaatiin mua takaajaksi.....!!

hermostuin ja sanoin, et onpa kiva kun tuut käymään tolleen pyyteettömästi ja ihan kivasti esitit tän asian, että great. no, tää rupes itkeen et haluaa päästä elämässään eteenpäin ja alottaa puhtaalta pöydältä ja et mä oon ainoo oljenkorsi.

LÄHTISITKÖ SINÄ takaamaan tällaisen ihmisen lainaa??!!!!

asia jäi auki, mutta en kyllä uskalla!! haaveissa autolaina et hankkisin piakkoin elämäni ensimmäisen kunnon auton eikä mitään rupusta kotteroa ja mä en kyllä halua sitä riskiä et maksan kaverin/sukulaisenkin lainaa kun se ite törsää rahansa turhuuksiin....

aargh. suku on pahin.

täti on 1.takaaja eli menee ensin hänen pussistaan jos niin kävis ettei lainanottaja itse pysty maksamaan, mutta riski on että sinä voisin joutua maksajaksi jos täti ei pystyisi.

itse en missään nimessä lähtis takaamaan!!! sanot vaan jotenki hienovaraisesti asian. sanot vaikka että periaatteena ettei kukaan takaa sun velkoja etkä sinä muiden.

ÄLÄ hyvä ihminen pilaa omaa elämääsi lähtemällä tuohon mukaan! Ihan hyvällä omalla tunnolla voit tuosta kieltäytyä. Tuo on NIIIIIN suuri asia, että ei todellakaan kaverilta/ystävältä voi tuollaista odottaa. Itse en pystyisi edes pyytämään ketään takaajaksi!

tuo ei ole muuten totta. joskus ihmiset joutuu esim. eron takia niin mahdottomaan tilanteeseen, ettei maksuista selviä vaikka mitä tekis. ja siis ilman että olis elänyt yli varojensa tmv.

Eiköhän ap olisi maininnut jos olisi raha-asiat mennyt solmuun ilman omaa syytä. Ja hirveän monessa paikassa voi ihan soittamalla sopia maksuaikataulun. Suurimmalla osalla kuitenkin ihan omasta tyhmyydestä kiinni luottotietojen menetys.

en ikinä lähtis mukaan tohon en ikinä!!! takuusäätiö antaa tietääkseni takuun velkaisille..
kuulostaa niin siltä että laina jää sun ja tädin harteille sitte ku tätä tyyppiä ei huvita enää maksaa. älä suostu!!! menee sun elämä pilalle

tuo ei ole muuten totta. joskus ihmiset joutuu esim. eron takia niin mahdottomaan tilanteeseen, ettei maksuista selviä vaikka mitä tekis. ja siis ilman että olis elänyt yli varojensa tmv.

Toiset taas on käveleviä katatrofeja raha-asioidensa suhteen. Omia rahojaan ei kannata tällaiseen sotkea.

... on tosi surkea raha-asioissa, maksaa ulosottoon tällä hetkellä parisataa kuussa, luottohäiriömerkintää löytyy ja kun saa rahaa niin se polttaa näpeissä niin et pakko tuhlata, ei pysty yhtään säästämään tai ajattelemaan esim.loppukuuta... käy kyllä töissä, tienaa ihan hyvin, mutta kaikki meneekin -vääriin kohteisiin.

niin ja tuosta viimeisestä oljenkorresta joka sä sille muka oot niin älä ota yhtään sitä itseesi, ongelmaiset saa syyllistyttämällä ja siirtämällä vastuuta helposti kaiken anteeksi ja pystyvät jatkamaan huonoa tapaansa elää

niin, en todellakaan lähde, mutta mä en tiedä miten asian sanoisin....
toinen itki ja poras että nyt alkaa uus elämä ja pakko alkaa elään niinkun muutkin, auta....
sanoin et no katotaan, et älä itke ja toivonpilkahdus kävi silmässä...
mä oon niin kiltti, että tuntuu tosi pahalta "vetää matto jalkojen alta" jos se nyt kuvittelee et mä lupasin vaik sanoin vaan et katotaan... haluaisin enemmän kun mitään et tää ihminen sais asiansa kuntoon, mutta aika suuri riski.. mulle..!

En lähtisi. Lainalle tarvittaisiin vain yksi takaaja, mutta tämän sukulaisen oma äitikään ei suostu yksin takaamaan tyttärensä lainaa. Mun mielestä tuo kertoo jo ihan riittävästi.

Mä varmaan sanoisin sukulaiselle, että ymmärrän hänen tilanteensa, mutta en takaa lainoja kenellekään.

olisiko tuollaisessa lainassa mahdollista olla takaajana vain osalle lainaa? ja siis tuo äiti olis lopulle?

Kun ainakin asuntolainassa tuo onnistuu, kun mun tuttu on takaajana kaverinsa asuntolainassa, mutta vain ensimmäiselle 20 000€, kun kokonais lainamäärä on 150 000.. Tuo toimii niin että kun lainan ottaja on maksanut 20 000€ tämä mun tuttu pääsee irti lainasta, eikä ole enää vastuussa vaikka lainaa ei enempää maksettaisikaan...

[QUOTE="muumimamma";22445699]täti on 1.takaaja eli menee ensin hänen pussistaan jos niin kävis ettei lainanottaja itse pysty maksamaan, mutta riski on että sinä voisin joutua maksajaksi jos täti ei pystyisi.

[/QUOTE]

Väärin. Pankit eivät nykyaikana käytä muotoa että joku on ensisijainen takaaja. Takaukset ovat aina yhteisvastuullisia. Tarkoittaa siis sitä että jos lainan saanut jättää maksamatta, niin pankki voi lähettää vain sinulle karhun tuosta lainasta ja täti ei joudu maksamaan penniäkäään.

Ylipäänsä lainan takaukseen täytyy suhtautua kuten omaan lainaansakin. Kylmä tosiasisahan on se, että jos sulla on esim. 20.000 takaus niin rupeeppa sitten harkitsemaan esim. asunnon ostoa. Kas, voipi olla ettei maksuvara riittä koska tuo takaussumma luokitellaan ihan kuin sulla olisi se laina... Ei missään tapauksessa takaajaksi jos ei itsellä ole tuota rahaa niin paljon ettei mahdollinen maksuosuus tee lovea omaan kukkaroon.

Yhteistyössä