Helsinkiläiset, suositelkaa hyvää lastenlääkäriä! (2 v.:n ehkä kireä kielijänne)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Epäilen että 2 v. pojallani on kireä kielijänne. Poika puhuu paljon mutta suurin osa siansaksaa, välillä erottuu selkeitä sanoja. Lisäksi kun poika työntää kielen ulos, sen keskelle tulee lovi, olen kuullut että se viittaa usein em. vaivaan.

2v. neuvolassa sanoin asiasta th:lle, mutta se jäi siihen kun poika ei antanut katsoa suuhun, eikä suostunut näyttämään kieltään.

Miten kireän kielijänteen voi lääkäri todeta lapselta joka ei ole yhteistyökykyinen? Ja kelle lääkärille kannattaisi viedä Helsingissä. Yksityistä siis meinaan, en jaksa tuollaista asiaa alkaa kunnallisella sektorilla selvittelemään.

[QUOTE="Jepulis";24248808]Homma lienee korva-nenä-kurkkulääkärin heiniä, ainakin Tapiolan Pikku-Jätissä ottaa vastaan Robert Ginström. On ok, leikkaa myös itse.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä!

Meille on sanottu monta kertaa niin lääkärissä, neuvolassa kuin hammaslääkärissäkin että asialle ei tehdä mitään kuin vasta sitten jos oikeasti alkaa puheen kehitystä haittaamaan. Olen ollut huolissani pojan puheesta kun tyttö oppi niin paljon pienempänä puhumaan.Ja meillä siis on pojalla tosi kiree, vielä jonkin aikaa sitten ei saanut edes kieltä ulos suusta, nyt on vähän helpottanut ja sehän voi itsestään jäädä ns. taka-alalle kun kieli alkaa kasvamaan pituutta. Täyttää muutaman viikon päästä kaks ja alkanu puhumaan paljon enemmän tunnistettavia sanoja.

[QUOTE="Yks";24249044]Meille on sanottu monta kertaa niin lääkärissä, neuvolassa kuin hammaslääkärissäkin että asialle ei tehdä mitään kuin vasta sitten jos oikeasti alkaa puheen kehitystä haittaamaan. Olen ollut huolissani pojan puheesta kun tyttö oppi niin paljon pienempänä puhumaan.Ja meillä siis on pojalla tosi kiree, vielä jonkin aikaa sitten ei saanut edes kieltä ulos suusta, nyt on vähän helpottanut ja sehän voi itsestään jäädä ns. taka-alalle kun kieli alkaa kasvamaan pituutta. Täyttää muutaman viikon päästä kaks ja alkanu puhumaan paljon enemmän tunnistettavia sanoja.[/QUOTE]

No kun pojalla joku jo ihan oikeasti haittaakin puheen kehitystä. Ikää kohta 2 v. 3 kk, selkeitä sanoja tai ilmaisuja hei hei, oho, ei, joo, hau hau, miau, ihahaa, määäää, (lammas) murr, (karhu) jne. Paljon tulee höpötystä josta ei saa mitään selvää, joskus olen kuulevinani sen seasta sanan tai kaksi, mutten ole varma onko ne tulleet vahingossa. Ja kielijänne on tosiaan selvästi kireä. Mielestäni on siis ihan mahdollista että pojan siansaksa alkaisikin tuon jänteen nipsaisun jälkeen selkeytyä niin että huomaisinkin hänen puhuvan enemmän kuin mistä olen saanut selvää. Ymmärryksessä hänellä ei ole mitään vikaa, se on ihan ikäisensä tasolla, ja kaikki muut taidot. Ja varsinkin motoriset taidot ovat erittäin kehittyneet.

En panikoisi asian kanssa vielä. Meillä mennään samaa linjaa ja kuukauden nuorempi tapaus. Muutamia yksittäisiä sanoja tulee sekä muutama parin sanan lause sekä jonkin verran omia sanoja kuten tyyti, ammo, trulla jne. Terkka sano 2-v. neuvolassa, että jos ei 2,5-vuotiaana tule kunnolla puhetta niin sitten vasta yhteyttä neuvolaan ja katsotaan mitä tehdään. Ei kaikki opi puhumaan samalla aikataululla. Toki ymmärrettävää on, että äitinä haluaa lapsen parasta ja on huolissaan.

En panikoisi asian kanssa vielä. Meillä mennään samaa linjaa ja kuukauden nuorempi tapaus. Muutamia yksittäisiä sanoja tulee sekä muutama parin sanan lause sekä jonkin verran omia sanoja kuten tyyti, ammo, trulla jne. Terkka sano 2-v. neuvolassa, että jos ei 2,5-vuotiaana tule kunnolla puhetta niin sitten vasta yhteyttä neuvolaan ja katsotaan mitä tehdään. Ei kaikki opi puhumaan samalla aikataululla. Toki ymmärrettävää on, että äitinä haluaa lapsen parasta ja on huolissaan.

No ei meillä tule läheskään noin paljon sanoja, eikä yhtään lausetta, tai ellei se siansaksa ole sitten oikeasti puhetta, josta ei saa selvää.

Haluaisin vaan että asiasta tietävä lääkäri katsoisi tuota kielijännettä, ja kertoisi mielipiteensä siitä että voisiko tuo puhuminen helpottuakin huomattavasti jos tuo jänne nipsastaisiin.

Meillä 2 v. neuvolassa oli rajapyykkinä se 3 v., eli jos ei 3v. neuvolaan mennessä tule puhetta, niin puheterapiaan tms.

Pojalla kun vaan on tosi hankalan näköisesti se kieli-keskeltä sydämen muotoinen, siis tosi syvä lovi, ei minusta mitenkään mahdotonta ettei voisi muuttaa täysin järjellisen puheen siansaksaksi. Kun sieltä siansaksan joukosta tosiaan olen joskus erottavinani sanojakin.

Yhteistyössä