Helsinki tyhmentää ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn vaan

Vieras
Hassu juttu, että aina kuulee haukkumista helsinkiläisistä. Ovat kuulemma nokkavia, uusavuttomia, jopa tyhmiä. Minä olen tätä ihmetellyt. Esimerkiksi minun lukioluokalta (n. 25 kirjoitti ylioppillaaksi) 5 lähti opiskelemaan Helsinkiin. Ja nuo olivat juuri ne luokamme fiksuimmat. Ei sillä, etteikö 2-3 muuta fiksua lähtenyt jonnekkin muualle.

Nyt tyttöni on tekemässä lähtöä Helsinkiin opiskelemaan. Kirjoitti hyvät paperit. Aika moni muukin hänen ystävistään lähtee Helsinkiin, kaikki menestyneet hyvin koulussa ja muutenkin oikein fiksua porukkaa. Pitäisikö nyt olla huolissaan, että muuttuvatko hekin nokkaviksi, uusavuttomiksi ja suorastaan typeriksi?

Kysyn vaan.

No, mä olen itse asunut kaksi vuotta Helsingissä, ja paljasjalkaiset stadilaiset ovat mitä avoimimpia ja mukavimpia ihmisiä. Valitettavasti enemmistönä ovat kuitenkin nämä jostakin Köyliöstä muuttaneen nousukkaat, jotka viikon Helsingissä asuttuaan puhuvat vain stadia (päin helvettiä) tai vaihtoehtoisesti englantia salatakseen todelliset juurensa. He korostavat omaa erinomaisuuttaan ja pilaavat oikeiden hesalaisten imagon -koska he usein valheellisesti väittävät myös itse olevansa helsinkiläisiä.

En kuitenkaan viihtynyt siellä. Helsinki ei ole riittävän suuri metropoliksi, eikä riittävän pieni ollakseen kotoisa.

Mikä on viisautta? Ikuisuus ongelma. Onko se viisautta kun osaa ajatella loogisesti ja maanläheisesti, toteuttaa asioita. Vaiko se että muistaa paljon luettu ja osaa teoriatasolla yhdistellä asioita.

Itse taas olen kokenut, että mitä syvemmälle Suomen pöndelle lähtee, sitä tyhmempiä ja rasistisempia ihmisiä sieltä tulee vastaan. Asioista ei oteta itse selvää ja uskotaan naapurin juoruja. Joo, kyllä sitä varmaan osaa rottia tappaa, mutta maailman menosta ei kyllä tiedetä mitään. Sitten kun joltain pöndeltä kysytään "Kumpaa äänestit presidentiksi ja miksi" niin vastaus on aina tähän tyyliin "Niinistöä koska Haavisto oli vitun homo sivari ja se on ällöttävä perseeseenpanija". Että näin.

Toi "käytännön järki"-juttu on niin klisee. Yhtä lailla mä voisin sanoa, että jollakkin maalaisella ei ole käytännön järkeä kun se sählää ja sohlaa ratikkojen kanssa. Mutta ilmeisesti kyseessä on kumminkin harjoittelun puute. Ja toisekseen Helsingissä varmasti asuu todella koulutettuja ja fiksuja ihmisiä, jotka voivat olla vähän toheloita (esim. aika moni tuntemani professori), mutta se vaan menee niin, että kun päässä raksuttaa isommat koneet, ei aina jaksa miettiä pieniä käytännön seikkoja. Käytännön järki on yleensä käsite jolla asioiden syvällisen pohtimiseen väliin jättävät perustelevat asioita. Ja tottakai sitä jossain tilanteissa pitää toimia vaan miettimättä ja "tehdä niinkuin ennenkin", mutta joskus se "käytännön järjettömyys" voi olla ihan virkistävää ja suorastaan luovaa. Tokihan se raskaaksi menee, jos arkisimmakin askareet menee säätämiseksi, mutta semmosta se sitten vaan on.

Minä mielestäni kyllä kehuin stadilaisia...

Minun mielestä avaus ei ollut Helsingin haukkumista vaan erittäin helposti avautuvaa ironiaa. Mutta mielestäni paikkaansa pitävää.

Yleensä se menee niin, että nimenomaan suuri osa niistä fiksummista nuorista muuttaa opiskelemaan Helsinkiin (ja muihinkin kaupunkeihin, jotkut kenties ulkomaillekkin). EI ole vaikea sitten arvailla, miten tästä sitten nousee kateudenkin aiheita.

Ja toiseksi. Miksi aina puhutaan niistä, jotka muuttavat Helsinkiin ja alkavat leijua? Miksei puhuta niistä, jotka muuttavat Närpiöön ja alkavat leijua? Ai, niin...

Mulla on kaksi kaveripiiriä. Toinen on syntynyt Helsinkiin ja koostuu mun opiskelukavereista. Toinen koostuu mun lapsuudenkavereista. Jälkimmäinen porukka on pääosin jäänyt tuonne pikkukaupunkiin.

Tuon pikkukaupunkiporukan kanssa puhutaan lapsista (minulla on nyt eka tullut, joten olen lopultakin taas täysivaltainen jäsen) ja sitten juorutaan sen-ja-sen-lapsista ja sen-ja-sen-suhteista. Kun tulee tylsää joku alkaa puhumaan julkkiksista ja siitä mitä Seiskassa luki. Sitten puhutaan tv-ohjelmista kuten Idols, Salkkarit, BB ja vaikka mitä niitä on. Uskomattomia määriä reality-sontaa kyllä tulee.

Mies saa kuunnella äijäporukassa keskustelua autoista, armeijasta ja rahasta. Ja etenkin siitä, miten sillä-ja-sillä-on-rahaa...

Helsinki-porukan kanssa keskustellaan kirjoista, leffoista, politiikasta, musiikista vaikka mistä. Keskustelu on yleensä mielenkiintoista eikä kierrä samaa kehää. Mieheni viihtyy näiden naisten miesten kanssa, koska voi keskustella mistä vaan. Muttei koko ajan tarvitse keskustella juuri siitä, että "Joo, se osti sen talon, se makso 240 000 euroa. Että kai se hyvin tienaa..."

On ne hesalaiset niin huonoja tossa käytännön järjessä.

Se, miten näissä ketjuissa yleensä puhutaan helsinkiläisistä, ei oikein vastaa sitä kuvaa joka itselläni on. Tekevätkö ihmiset johtopäätöksiä muutaman ihmisen perusteella, vai mistä on kyse? Maalaisjärjen puutetta :D Tuntuu, että arvostelijat antavat omien ennakkoluulojensa ohjata mielipiteitään.

Mulla on kaksi kaveripiiriä. Toinen on syntynyt Helsinkiin ja koostuu mun opiskelukavereista. Toinen koostuu mun lapsuudenkavereista. Jälkimmäinen porukka on pääosin jäänyt tuonne pikkukaupunkiin.

Tuon pikkukaupunkiporukan kanssa puhutaan lapsista (minulla on nyt eka tullut, joten olen lopultakin taas täysivaltainen jäsen) ja sitten juorutaan sen-ja-sen-lapsista ja sen-ja-sen-suhteista. Kun tulee tylsää joku alkaa puhumaan julkkiksista ja siitä mitä Seiskassa luki. Sitten puhutaan tv-ohjelmista kuten Idols, Salkkarit, BB ja vaikka mitä niitä on. Uskomattomia määriä reality-sontaa kyllä tulee.

Mies saa kuunnella äijäporukassa keskustelua autoista, armeijasta ja rahasta. Ja etenkin siitä, miten sillä-ja-sillä-on-rahaa...

Helsinki-porukan kanssa keskustellaan kirjoista, leffoista, politiikasta, musiikista vaikka mistä. Keskustelu on yleensä mielenkiintoista eikä kierrä samaa kehää. Mieheni viihtyy näiden naisten miesten kanssa, koska voi keskustella mistä vaan. Muttei koko ajan tarvitse keskustella juuri siitä, että "Joo, se osti sen talon, se makso 240 000 euroa. Että kai se hyvin tienaa..."

No sehän riippuu ihan, mitä porukkaa sattuu tuntemaan. Sattumoisin itsekin tunnen Helsingistä (samoin kuin vaikka Turusta) juuri tuon tyyppistä porukkaa, mitä kuvailit, mutta en silti erehtyisi luulemaan kaikkien helsinkiläisten olevan samanlaisia. Varmasti täältä löytyisi kohtalaisen helposti noiden pikkukaupungin tuttujesikin hengenheimolaisia ja vielä tylsempää ja juntimpaankin porukkaa (kannattaa muistaa, millaiset määrät ääniä Halla-aho sai, ja myös Helsingin rikkailta porvarialueilta!) - niihin ei vaan törmää, jos liikkuu itse ihan erilaisissa porukoissa. (Ja toki, onneksi ei törmääkään :D )

Mutta joo, tajusin silti pointtisi.

Tsadissa bamlataan: "Joo, se osti yksiön 240.000 eurolla..."

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26976547:
No sehän riippuu ihan, mitä porukkaa sattuu tuntemaan. Sattumoisin itsekin tunnen Helsingistä (samoin kuin vaikka Turusta) juuri tuon tyyppistä porukkaa, mitä kuvailit, mutta en silti erehtyisi luulemaan kaikkien helsinkiläisten olevan samanlaisia. Varmasti täältä löytyisi kohtalaisen helposti noiden pikkukaupungin tuttujesikin hengenheimolaisia ja vielä tylsempää ja juntimpaankin porukkaa (kannattaa muistaa, millaiset määrät ääniä Halla-aho sai, ja myös Helsingin rikkailta porvarialueilta!) - niihin ei vaan törmää, jos liikkuu itse ihan erilaisissa porukoissa. (Ja toki, onneksi ei törmääkään :D )

Mutta joo, tajusin silti pointtisi.

22.8.2012 20:17, julkaistu 22.8.2012 20:16.Ramadanin rajut juhlat: Väkivaltaisuuksia, jos poliisi ei tottele - Ministeri hätäkokoukseen
AamulehtiLähetä palautetta toimittajalle.

Tanskan Odensessa kuohuu rajusti. Aseistautunut joukko uhkaa väkivaltaisuuksilla Vollsmosen lähiössä, jos poliisi ei vapauta iltakuuteen mennessä levottomuuksista vangittuja kuutta miestä.

Noin 20–40 miestä on kokoontunut yhteen, ja moni on peittänyt kasvonsa.

Kaikki alkoi siitä, kun ramadanin päättymisen juhliminen muuttui Vollmosessa joukkotappeluksi. Juhlijoiden luokse ajoi auto, ja he alkoivat tapella. Välikohtauksessa ammuttiin 26-vuotiasta miestä.

Myöhemmin tiistain vastaisena yönä 70 miestä tunkeutui Odensen sairaalaan aseistautuneita. He yrittivät pyrkiä haavoittuneen miehen luokse, ilmeisesti aikeenaan vahingoittaa tätä. Miehet eivät kuitenkaan onnistuneet aikeissaan.

Tanskan pääministeri on järkyttynyt tapahtumasta. Hänen mukaansa tapauksessa vastuussa olevien täytyy harkita, haluavatko he olla olla tanskalaista yhteiskuntaa vai mennä kotiinsa niihin maihin, joista he ovat kotoisin.

Ainakin Tanskan oikeusministeri matkustaa torstaina hätäkokoukseen Odenseen. Suuressa kokouksessa yritetään keksiä keinoja tilanteen käsittelyyn ja keinoja kommunikoida sairaalassa riehuneiden maahanmuuttajien kanssa.

Esimerkiksi minun lukioluokalta (n. 25 kirjoitti ylioppillaaksi) 5 lähti opiskelemaan Helsinkiin.

- Vanhemmat satojen kilometrien päässä eli ei näkemässä.
- Muitakaan tuttuja ei tule vastaan. Ensimmäisen puolen vuoden ajan muutosta 99,99-prosenttinen tunnistamattomuus kaduilla liikkuessa. Sen jälkeen jopa Helsingissä tuttujen naamojen määrä alkaa lisääntyä..
- Satunnainen vastaantulija ei osoita pienintäkään kiinnostusta tuntemattomien kampausta, vaatetusta tai muuta ulkonäköä kohtaan
- 18 vuotta vain vähän aikaa sitten täytettynä. Luvallisia viinaksia! :p
- Kuumia kolleja/misuja joka nurkalla.

No, mä olen itse asunut kaksi vuotta Helsingissä, ja paljasjalkaiset stadilaiset ovat mitä avoimimpia ja mukavimpia ihmisiä. Valitettavasti enemmistönä ovat kuitenkin nämä jostakin Köyliöstä muuttaneen nousukkaat, jotka viikon Helsingissä asuttuaan puhuvat vain stadia (päin helvettiä) tai vaihtoehtoisesti englantia salatakseen todelliset juurensa. He korostavat omaa erinomaisuuttaan ja pilaavat oikeiden hesalaisten imagon -koska he usein valheellisesti väittävät myös itse olevansa helsinkiläisiä.

En kuitenkaan viihtynyt siellä. Helsinki ei ole riittävän suuri metropoliksi, eikä riittävän pieni ollakseen kotoisa.

Näin juuri!

22.8.2012 20:17, julkaistu 22.8.2012 20:16.Ramadanin rajut juhlat: Väkivaltaisuuksia, jos poliisi ei tottele - Ministeri hätäkokoukseen
AamulehtiLähetä palautetta toimittajalle.

Tanskan Odensessa kuohuu rajusti. Aseistautunut joukko uhkaa väkivaltaisuuksilla Vollsmosen lähiössä, jos poliisi ei vapauta iltakuuteen mennessä levottomuuksista vangittuja kuutta miestä.

Noin 20–40 miestä on kokoontunut yhteen, ja moni on peittänyt kasvonsa.

Kaikki alkoi siitä, kun ramadanin päättymisen juhliminen muuttui Vollmosessa joukkotappeluksi. Juhlijoiden luokse ajoi auto, ja he alkoivat tapella. Välikohtauksessa ammuttiin 26-vuotiasta miestä.

Myöhemmin tiistain vastaisena yönä 70 miestä tunkeutui Odensen sairaalaan aseistautuneita. He yrittivät pyrkiä haavoittuneen miehen luokse, ilmeisesti aikeenaan vahingoittaa tätä. Miehet eivät kuitenkaan onnistuneet aikeissaan.

Tanskan pääministeri on järkyttynyt tapahtumasta. Hänen mukaansa tapauksessa vastuussa olevien täytyy harkita, haluavatko he olla olla tanskalaista yhteiskuntaa vai mennä kotiinsa niihin maihin, joista he ovat kotoisin.

Ainakin Tanskan oikeusministeri matkustaa torstaina hätäkokoukseen Odenseen. Suuressa kokouksessa yritetään keksiä keinoja tilanteen käsittelyyn ja keinoja kommunikoida sairaalassa riehuneiden maahanmuuttajien kanssa.

Avaa lepsa ihan oma ketju tälle asialle. Kiitos.

Yhteistyössä