Helsingin uimahallit / saako pitää kellukkeita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kelluke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kelluke

Vieras
Tietääkö kukaan, mikä käytäntö Helsingin uimahalleissa on kellukkeiden käytön suhteen? Siis lähinnä saako niitä käyttä lämminvesialtaissa (mitä terapia-altaita viralliselta nimeltä lienevätkään)? Espoossa on kielletty, kellukkeet saa olla vaan lastenaltaassa ja 2-vuotiaan kanssa siellä ei montaa hetkeä voi olla kun on vesi sen verran viileää. Poika on nyt niin innostunut käsikellukkeiden kanssa uimisesta ja tykkää niillä uida, ei jaksa vaan olla sylissä koko ajan.

Tai onko jossain vähän lämpimämpää lastenallasta? Joskus nuorena itse oon käynyt Itäkeskuksen uimahallissa ja muistelen että silloin siellä oisi ollut lastenallas myös samanlämpöinen kuin se terapia-allaskin.

Espoon keskuksen lastenaltaan vesi on selvästi lämpimämpää kuin esim tapiolassa tai leppävaarassa. Siksi käydään aina espoon keskuksessa. Siellä myöskin lastenallas on loivemmin syvenevä kuin tapiolassa joten siinä on pienten kanssa kiva olla.
Terapia-altaassa saa käyttää kellukeuimaoukua, sellainen on muutenkin parempi kuin käsikellukkeet.

Mutta siis helsingin tilanteesta en tiä kun meille on hyvin riittäny tuo espoon keskus.

Me ollaan käyty vaan tuolla Tapiolassa, mutta hyvä tietää tosta Espoon keskuksen altaasta, pitääpä suunnata sinne kokeilemaan! Meillä ois sellainen kellukeuimapuku, mutta poika ei suostu pitämään sitä.

Pakko kommentoida/kysellä, vaikken Helsingin touhuista tiedäkään. Itse olen tätä käytäntöä ihmetellyt Seinäjoen uimahallissa, kellukkeilla ei saa mennä monitoimialtaaseen ja kellukeikäiselle ei näin ollen ole paikkaa uida. Normi lastenallas liian kylmä ja kahluuallas, jossa lämmintä, liian matala. Näin ollen kun kuopus oli kellukeiässä, boikotoitiin kyseistä uimahallia. Muissa halleissa täälläpäin ei ole tuota kieltoa enkä ymmärrä, miksi se kielletään. Muistelisin, että joskus kyseinen halli jollekin perusteli turvallisuussyillä, mutta kuka vanhemmista jättäisi yksin kellukeikäistä uimaan. Ja kuitenkin on olemassa täällä kerran viikossa tunnin mittainen perheuinti, jossa samaiseen altaseen voi mennä lapset hetkeksi kellukkeilla, joten ei voi kyse olla muusta kuin siitä, että vanhukset valittaa, että lapset ovat kellukkeineen tiellä.

Turussa on myös terapia-allas, joka on selvästi tavallista allasta lämpimämpi. Samoin lastenaltaat ovat lämpimämpiä. Enkä ole kuullut, etteikö kellukkeilla saisi mennä. Ihan hölmö rajoitus, miten ihmeessä se vaarantaisi lapsen turvallisuuden?

Se vielä että ainakin viime talvena torstai-ilta oli paras ilta käydä uimassa. Silloin terapia-allas on koko illan vapaakäytössä ja lastenallaskin kokonaan vapaa, muina arki-iltoina puolet lastenaltaasta on ollu uimakoulun käytössä. Tän syksyn aikatauluista en oo vielä päässyt selvyyteen.

[QUOTE="Vieras";29036441]Se vielä että ainakin viime talvena torstai-ilta oli paras ilta käydä uimassa. Silloin terapia-allas on koko illan vapaakäytössä ja lastenallaskin kokonaan vapaa, muina arki-iltoina puolet lastenaltaasta on ollu uimakoulun käytössä. Tän syksyn aikatauluista en oo vielä päässyt selvyyteen.[/QUOTE]

Niin siis tää pätee siihen keski-espoon halliin :)

Ei näissäkään halleissa saa lämminaltaaseen mennä kellukkeilla ja yhdessä paikkaa ei koululaisaltaaseen syvempään päähän. On siis aika tiukka turvallisuussysteemi. Tehtii sitte niin että uitiin kellukkeilla ja käytiin välillä lämpimässä sylikkäin/lapsi reunakaiteella. Enää lapsi ei kellukkeita käytä.

Joku tuttu oli jossain hallissa kysellyt valvojalta, miksi tällainen käytäntö on. Oli sanottu, että turvallisuussyistä. Että lasten on kuulemma turvallisempaa uida ilman kellukkeita kuin niiden kanssa. Jaa. En ihan ymmärrä tuota syytä. Meillä on ainakin tällä hetkellä ihan turha mennä yrittämään "uimista" ilman kellukkeita, poika huutaa kuin syötävä koska haluaa itse uida eikä olla vaan sylissä.

Ja vielä, että ymmärrän kyllä ettei aikuisten altaaseen saa niillä mennä, koska siellä suurin osa oikeesti yrittää uida. Mutta monitoimialtaat on joka tapauksessa usein lasten valloittamia, niin eiks se oo aika yks ja sama onko kellukkeet vai ei.

[QUOTE="vieras";29036423]Pakko kommentoida/kysellä, vaikken Helsingin touhuista tiedäkään. Itse olen tätä käytäntöä ihmetellyt Seinäjoen uimahallissa, kellukkeilla ei saa mennä monitoimialtaaseen ja kellukeikäiselle ei näin ollen ole paikkaa uida. Normi lastenallas liian kylmä ja kahluuallas, jossa lämmintä, liian matala. Näin ollen kun kuopus oli kellukeiässä, boikotoitiin kyseistä uimahallia. Muissa halleissa täälläpäin ei ole tuota kieltoa enkä ymmärrä, miksi se kielletään. Muistelisin, että joskus kyseinen halli jollekin perusteli turvallisuussyillä, mutta kuka vanhemmista jättäisi yksin kellukeikäistä uimaan. Ja kuitenkin on olemassa täällä kerran viikossa tunnin mittainen perheuinti, jossa samaiseen altaseen voi mennä lapset hetkeksi kellukkeilla, joten ei voi kyse olla muusta kuin siitä, että vanhukset valittaa, että lapset ovat kellukkeineen tiellä.[/QUOTE]

Sama tuusulassa. koulaisallas hemmetin kylmä eikä viihtyny lastenaltaassa kun aivan pienenä. Lämminaltaassa mentiin sylikkäin. Ei viihtyny kukaan meistä siinä hallissa. Aikustekin allas tosi kylmä. Järvenpäässä on lämpimähköjä nekin isompien lasten altaat joten sielä terapia-altaassa ei tarvi ravata vähän väliä. Tarkenee kellukkeilla uida ja aikunen vieressä.

Yhteistyössä