Helsingin Sanomat: Hei muijat, töihin sieltä

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Itsenäinen
[QUOTE="vieras";23156286]Niin eli olet kuitenkin ollut neljän lapsen kanssa äitiyslomalla. Miten se eroaa kermaperseilynäkökulmasta siitä, että joku on sitten sen saman ajan yhden lapsen kanssa kotihoidontuella? Enkä vieläkään oikein ymmärrä, että olet ennen töihin menoa kuitenkin opiskellut maisteriksi (ei käsittääkseni vuodessa onnistu) ja hoitanut vielä jossain välissä naapureidenkin lapsia saman verran kuin he ovat hoitaneet sinun lapsiasi.[/QUOTE]

Se on tosiaan vähän eri onko vajaan vuoden vanhempainvapaalla kuin että on sen lisäksi vielä vuositolkulla hoitovapaalla. Miksi et ymmärrä että olen opiskellut ja hoitanut naapurin lapsia?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23159109:
Se on tosiaan vähän eri onko vajaan vuoden vanhempainvapaalla kuin että on sen lisäksi vielä vuositolkulla hoitovapaalla. Miksi et ymmärrä että olen opiskellut ja hoitanut naapurin lapsia?
Niin eli sinulla oli siis neloset, jos et ole ollut kuin vajaan vuoden vanhempainvapaalla, vaikka sinulla on neljä lasta?

Ja siksi en ymmärrä, että olet opiskellut ja hoitanut naapurin lapsia, koska se maisteriksi opiskeleminen vie käsittääkseni muutaman vuoden, enkä milläään jaksa uskoa, että tuosta ajasta olet vain esim vajaan vuoden pitänyt lapsia hoidossa. Ja jos olet vastavuoroisesti hoitanut naapurin lapsia sen opiskeluajan hoitoa hyvittääksesi, olet käsittääkseni silloin kuitenkin ollut kotona etkä töissä ja suunnilleen saman ajan siis kuin itse olet hoidattanut lapsiasi naapurissa.

Eli minun on hankala ymmärtää tätä kuviota, kun käytät ympäripyöreitä ilmaisuja. Olet opiskellut ja käynyt töissä lastenhoidon ohessa, mutta kuitenkin lapset ovatkin olleet hoidossa. Olet ollut vanhempainvapaalla elämässäsi vain vajaan vuoden, vaikka sinulla on neljä lasta. Olet hoitanut naapurin lapsiakin jossakin välissä, vaikka olet koko ajan opiskellut ja ollut töissä. Ja mitä vielä..
 
äitykkeliini harmaana
No aika monelle siellä töissä olisi enemmän lomaa ku himassa. ;)
Voihan sitä itsetuntoaan pönkittää ja kuvitella laiskoiksi ne jotka himassa ovat kauemmin kuin 9kk mutta ei se mitään muuta. :D
Niin kun esim minulla olisi töissä enemmän lomaa kuin kotona! Saisin rentoutua päivän aikana :D Vaan en halua laittaa lastani niin nuorena hoitoon.
 
V
Jos sun lasten hoito maksaa / on maksanut n. 800 euroa per perse niin se tekee kuussa jo yli 3000 euroa. Ja sä maksat veroja 2000 + vaikka 500 euroa päivähoitomaksuja. Minä olin kotiäitinä ( tietenkin) yli 2 vuotta, lapsi ei kuluttanut kunnan rahoja ja minä maksoin töistäni veroja useamman satasen. Kas vain, taisi käydä niin että jos vertaillaan näin niin sinä olet ollut uraäitinä elätimpi kuin minä kotiäitinä ;)
;)
 
äitykkeliini harmaana
[QUOTE="vieras";23151528]Minä olen kotona hoitovapaalla ihan itsekkäistä syistä. En halua olla erossa lapsistani näinä ensimmäisinä vuosina. En halua, että elämästämme tulee kiireistä hoitoon-töihin-hoitopaikkaan-kotiin -juoksua. Haluan herätä aamuisin lasteni kanssa rauhassa, pötkötellä ja hassutella sängyssä, lukea kirjoja, askarrella, ulkoilla ja katsella kun lapset oppivat uusia asioita ihan joka päivä eikä vaan viikonloppuisin.

Mun puolesta työnantaja, yhteiskunta ja yleinen tasa-arvokehitys saavat odottaa vielä hetken.[/QUOTE]

Veit jalat korvistani!
 
Itsenäinen
[QUOTE="vieras";23159269]Niin eli sinulla oli siis neloset, jos et ole ollut kuin vajaan vuoden vanhempainvapaalla, vaikka sinulla on neljä lasta?

Ja siksi en ymmärrä, että olet opiskellut ja hoitanut naapurin lapsia, koska se maisteriksi opiskeleminen vie käsittääkseni muutaman vuoden, enkä milläään jaksa uskoa, että tuosta ajasta olet vain esim vajaan vuoden pitänyt lapsia hoidossa. Ja jos olet vastavuoroisesti hoitanut naapurin lapsia sen opiskeluajan hoitoa hyvittääksesi, olet käsittääkseni silloin kuitenkin ollut kotona etkä töissä ja suunnilleen saman ajan siis kuin itse olet hoidattanut lapsiasi naapurissa.

Eli minun on hankala ymmärtää tätä kuviota, kun käytät ympäripyöreitä ilmaisuja. Olet opiskellut ja käynyt töissä lastenhoidon ohessa, mutta kuitenkin lapset ovatkin olleet hoidossa. Olet ollut vanhempainvapaalla elämässäsi vain vajaan vuoden, vaikka sinulla on neljä lasta. Olet hoitanut naapurin lapsiakin jossakin välissä, vaikka olet koko ajan opiskellut ja ollut töissä. Ja mitä vielä..[/QUOTE]

Olen ollut vajaan vuoden per lapsi vanhempainvapaalla. Vanhempainvapaalla ja sen jälkeen opiskelin, välillä lapset olivat hoidossa, välillä taas oli kimppajärjestelyitä naapureiden kanssa. Pointtini oli että en koskaan ollut vain kotona lorvimassa vaan opiskelin ja tein töitä siinä sivussa. Minulle siis vieras ajatus että ollaan vaan lomalla toisten rahoilla tekemättä mitään.
 
[QUOTE="lastenhoitaja";23149526]Niin, kyllä mä jäisin kotiin vaikka mulle siitä ei mitään maksettaisikaan. Niin varmaan tekisi moni muukin, ei kotona olla vain "rahasta".

Ja ei ne alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmät mitään upeita virike- ja hoitolaitoksia ole, hah hah. Sit kun on tehnyt täysipainoisesti töitä vauvojen päiväkotiryhmässä niin voi tulla sanomaan että se on lapsille hyväksi, jos kehtaa![/QUOTE]

Just näin. Ite olen ollu kotona 3v ja nyt töissä alle 3v-porukassa. En todellakaan ois halunnu lastani samaan tilanteeseen. Ja EN pakoillut töitä, se 3v uran keskellä on yks kärpäsen paska koko työhistoriassa. Olen tyytyväinen siihen että sain hoitaa lapseni kotona ne varhaisvuodet ennen työhön paluuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitykkeliini harmaana;23159417:
Niin kun esim minulla olisi töissä enemmän lomaa kuin kotona! Saisin rentoutua päivän aikana :D Vaan en halua laittaa lastani niin nuorena hoitoon.
Näin. Mulla on nyt helpompaa kun oon töissä. Ei se kotona olo oo mitään lomaa ja makaamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23160055:
Olen ollut vajaan vuoden per lapsi vanhempainvapaalla. Vanhempainvapaalla ja sen jälkeen opiskelin, välillä lapset olivat hoidossa, välillä taas oli kimppajärjestelyitä naapureiden kanssa. Pointtini oli että en koskaan ollut vain kotona lorvimassa vaan opiskelin ja tein töitä siinä sivussa. Minulle siis vieras ajatus että ollaan vaan lomalla toisten rahoilla tekemättä mitään.
Kotihoidontukijärjestelmä ei siihen lorvailuun ketään aja. Siitä toki voi keskustella käyttääkö sitä joku joskus lomailuun. Helpompiakin tapoja lorvailuun löytyy kuin lasten tekeminen.

Enemmän kysymys kuitenkin on mielestäni arvoista ja siitä mahdollisuudesta että vanhemmat voivat panostaa pieniin lapsiin hetkellisesti enemmän. Useinkaan se ei tänä päivänä käytännössä ole mahdollista esim. osa-aikatyön puiteissa, joko olet töissä kokoaikaisesti tai et ollenkaan. Sitten on joskus toki tilanteita, kuten itsellänikin, että lastenhoito onnistuu vanhemmilta vuorotellen ja tarvittaessa saa apua esim. sukulaisilta tai naapureilta.

Järjestelmiä varmasti olisi varaa kehittää siten että kannustavuutta ja mahdollisuuksia osa-aikaiseen työhön tai esim. omaehtoiseen opiskeluun lisättäisiin. Samoin toki kotona lasten kanssa olevia pitäisi nykyistä enemmän kannustaa sosiaalisiin kontakteihin ja verkostojen luomiseen, niin että sieltä kotoa on matalampi kynnys lähteä takaisin työelämään tai opiskelemaan. Avoimia päiväkoteja, erilaisia kerhoja, pienimuotoista opiskelua tai tapahtumia, joihin voi osallistua päivisin yhdessä lasten kanssa, voisi lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Missä asiallisuus
Pakko laittaa lusikka tähän soppaan. Ensinnäkin Hesarin kirjoitus on ihan täyttä sontaa... Toki tuhansien äitien joukkoon mahtuu sellaisiakin, jotka haluavat elää jonkun siivellä, mutta itseäni en kyllä siihen kastiin voi laittaa millään. Enkä kyllä ketään muutakaan tuntemaani kotiäitiä. Asioista pitäisi voida puhua kärjistämättä tai vetämättä överiksi, suuntaan tai toiseen.

Olen ollut kotona reilun kolme vuotta, lapsia on kaksi. Kokopäivätyötä olisi ollut tarjolla, mutten ole niihin "ehtinyt". Kotona on riittänyt töitä aivan tarpeeksi. Yrityksen paperityöt vievät kaiken ajan mikä lasten hoitamiselta ja kotihommilta jää. Palkka siitä on pieni, mutta ihan kiva lisä se pari hunttiakin on. Kuntalisää ei täällä saa.

6+6+6 järjestelmä kuulostaa mukavalta, varsinkin niiden perheiden kannalta, jotka sen avulla voivat hoitaa lasta selvästi pidempään paremmalla rahalla kotona kuin nykyisen systeemin turvin. Se, auttaako ko malli äitien työllistymistä on asia erikseen... Lisäksi on olemassa sellaisia perheitä, joissa isällä ei olisi kiinnostusta tai mahdollisuutta jäädä työstä pois. Oma mieheni lukeutuu tähän joukkoon. Hän ei kestäisi olla lasten kanssa kotona viikkoakaan. Ja sanoo sen ihan itse. Lisäksi jos hän jäisi kotiin puoleksi vuodeksi, kaatuisi yritys. Hän on hyvin työsuuntautunut, joten käytännössä hoidan lapset aika pitkälti yksin.

Se, että minulle maksetaan kotihoidontukea, ei tarkoita, että röhnäisin kotona tekemättä mitään. Lasten hoitamisen ja arjen pyörittämisen lisäksi olen saanut pystyyn elinkelpoisen yrityksen, jonka paperityöt vievät myös aikaa. Aikani ei riittäisi muuhun työhön. Silloin kärsisivät lapset tai kaatuisi yritys, joka työllistää myös mm. mieheni. Jossain vaiheessa etsin osa-aikaisen työn, mutta epäilen siihen menevän vielä aikaa ainakin sen verran, että esikoinen aloittaa eskarin. Jos tämä on jonkun mielestä siivellä elämistä ja kermaperseilyä, niin huh huh...!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23160055:
Olen ollut vajaan vuoden per lapsi vanhempainvapaalla. Vanhempainvapaalla ja sen jälkeen opiskelin, välillä lapset olivat hoidossa, välillä taas oli kimppajärjestelyitä naapureiden kanssa. Pointtini oli että en koskaan ollut vain kotona lorvimassa vaan opiskelin ja tein töitä siinä sivussa. Minulle siis vieras ajatus että ollaan vaan lomalla toisten rahoilla tekemättä mitään.
Niin eli olet kuitenkin kermaperseillyt kotona vajaan vuoden x4! Ja jos oletkin opiskellut tuona aikana olet kuitenkin vienyt lapsesi hoitoon, etkä hoitanut heitä kokonaan itse kuten aiemmin sanoit (vai vieläkö väität, että maisterin paperit saa neljän lapsen pyöriessä jaloissa).

Eli kun haukut täällä muita kermaperseiksi sillä perusteella, että he ovat lapsiensa kanssa monta vuotta kotona (mikä esim kahden lapsen äidillä on max 6-7 vuotta), olet itse ollut kuitenkin kotona lähes neljä vuotta. Se, että olet opiskellut samalla ei ole mielestäni mitenkään erityistä, jos olet kuitenkin hoidattanut lapsia muualla opiskeluajan.
 

Yhteistyössä