Helppo synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensisynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liian hätäisesti taas vastasin :D

Niin, ei siis PIDÄ olla vaikeaa synnytyksessä jotta pidän sitä positiivisena. Mutta synnytys voi olla positiivinen kokemus kivusta ym. vaikeudesta HUOLIMATTA. No, ymmärsitte varmaan pointtini. ;)

Riippuu paljon millaista kipu on. Itse kestin hyvin kovatkin ja tiheät supistukset ja synnytystä voisi sanoa "helpoksi" niistä huolimatta jos ponnistus ym. menee hyvin, mutta jos tulee pahat repeämät tms., homma ei enää olisi niin positiivinen. Eli samaa mieltä että kivuliaskin kokemus voi olla positiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja onni täällä vaihtelee:
Mielenkiintoista, että ensisynnyttäjäksi olet selviytynyt noin lyhyellä ajalla. Yleensä, jos takana ei ole abortteja tai keskenmenoja, ensisynnytys kestää kaemmin kuin alta kymmenen tuntia. Onneksi olkoon myönteisestä synnytyskokemuksesta!

Vaikuttaako aikaisemmin tehty abortti synnytyksen kestoon?

Minusta synnytykseni oli myös ns. helppo, vaikka kestikin papereiden mukaan 19,5 tuntia.

Säännölliset supistukset 5 min välein alkoivat iltakuudelta. Illalla kuitenkin vielä saunoimme ja menimme nukkumaan. Herätin miehen kahdelta ja synnytyssairaalassa olimme kotona syödyn "aamupalan" jälkeen n. 3.30 (4cm auki). Synnytyssaliin pääsimme 4.30, kun ensin juoksentelimme aikamme sairaalan portaissa vauhtia ottamassa.

Salissa aika kului kuin siivillä, enkä osannut kaivata mitään "viihdykettä" (jotkut kertovat ottaneensa mukaan musiikkia, lukemista tms.). Kivunlievitykseksi sain jossain välissä aamua epiduraalin, mutta mielestäni sillä ei sen isompaa tehoa ollut. Ilokaasua höngin läpi koko synnytyksen ja minulla se toimi. Olipahan ainakin joku johon supistuksen aikana keskittyä...

Ponnistamaan pääsin puoliltapäivin ja ponnistusvaihe kesti puoli tuntia. Tytön synnyttyä olin helpottunut, sillä olin koko ajan pelännyt joutuvani pitkän synnytyksen päätteeksi sektioon, kuten muutamalle ystävälleni oli käynyt. Istukka ei meinannut suosiolla irrota ja sen irrotus mahan päältä kovakouraisesti painelemalla tuntui tosi ikävältä (tuli lopulta kovalla painamisella, kun vedin samalla kunnon hönkäyksen ilokaasua). Samoin episiotomian ompelu oli ikävää, vaikka onneksi siinä vaiheessa suuri osa huomiosta meni jo rinnan päällä lepäävään vastasyntyneeseen (=

Toivuin kuitenkin synnytyksestä todella nopeasti ja sanoin jo salissa: "Ei tämä niin kamalaa ollut, etten tähän toistekin ryhtyisi". (Nyt sitten olenkin uudelleen raskaana...)
Noin viikon kuluttua synnytyksestä välilihahaavakaan ei enää juuri tuntunut.

Ei ehkä nopein mahdollinen synnytys, eikä mitenkään kivutonkaan, mutta positiivinen ja odotuksiini nähden helppo kuitenkin (=

Minun molemmat synnytykseni alkoivat vesien menolla ja kestivät noin kolme tuntia. Ensimmäisessä en saanut pyynnöstä huolimatta kivunlievitystä, muka nopeasta etenemisestä johtuen. Kipu oli järkyttävää ja lamaannuttavaa, plus leikata täytyi nopeuttaakseen ponnistusta. Toisella kerralla sain heti pyynnöstä epiduraalin ja olin taivaassa. :) Sen vaikutus lakkasi tosin ollessani auki n. 8 cm, mutta kestin ne viimeiset kaksi cm paremmin kuin ensimmäisellä kerralla, pystyin jopa vitsailemaan niiden aikana, kuten myös ponnistustenkin välillä kätilön ja mieheni kanssa. Ekan synnytyksen jälkeen palautuminen kesti kauan, seksielämämmekin alkoi vasta puolen vuoden kuluttua, leikkausarvet pistivät pitkään. Nyt tokalla kerralla - josta on neljä kk aikaa - en uskoisi että olen synnyttänyt mistään muusta kuin että meillä on toinen vauva ja meijerit toimivat. Seksielämä aloitettiin tasan kuukausi toimituksen jälkeen ja nykyään harrastan liikuntaa jo entiseen malliin. Toka kerta on ollut vaan älyttömän helppo ja mukava.

Kiva lukea tällaisiakin synnytyskertomuksia! Yleensä tosiaan kerrotaan ne kauhutarinat vaan. Itselläni ensimmäinen synnytys oli aika karmea kokemus; kesto 20h ja ponnistusvaihe 40 min. Tosi kovat kivut oli kyllä ja epiduraalikin epäonnistui. Lapsi oli tosi isokokoinen. Nyt kesäkuussa on toisen lapsemme laskettu aika ja toivoisin "helppoa" tai edes helpompaa synnytystä! =)

Minulla synnytys kesti 16h25min, papereiden mukaan, Vesien menosta oli kylläkin kulunut jo 25h siihen kun poika syntyi. Mutta synnytys oli minusta helppo.

Eli aamulla 9 aikaan meni vedet kotona ja siinä 12.30 oltiin sairaalssa(tulehdusriskin takia). Supisteluja tuli jo aamulla ja puoli kahdelta niitä alkoi tulla reippaammin. Illalla puoli kahdeksan aikaan alkoi säännölliset supistukset ja neljän aikaan aamulla pääsin saliin. Siinä sitten lilluin siinä ammeessa, ja se oli ihanaa, rentouduin niin että meinsin nukahtaa sinne, muuten hyvä mutta naama kävi aina välillä vedenpinnalla nuokkuessa. =)Epiduraalin sain, ja se toimi minulla hyvin. Ponnistus kesti 14min ja nauroin loppuun asti, siis ilman ilokaasua. Kätilöt oli aivan ihania, johtuen toisaalta ehkä siitä että kaikki ne tunsivat äitini joka on samassa sairaalassa töissä. Heti vaikka olisin voinut toisenkin synnyttää, tässä nyt kovasti toista kokeillaankin.

Esikoinen on nyt 1v ja 2kk.

Eli kaiken kaikkiaan synnytys oli helppo ja yllätävän rento tilanne, vaikka kestoa olikin. =)

Ainiin, ja episiotomia mulle leikattiin, ja tikkaus tuntui hiukka hassulta, tuntui kuin ois tikattu koko alakerta umpeen, vaikka tikkejä laitettiin vain pari. Ton epparin kyllätiesin jo etukäteen kun yhdellä äippäpolikerralla synntyslääkäri sanoi että väliliha on tiukka. Osasin varautua joko siihen tai sitten repeämiseen.

Toki synnytykset on tehny kipeää, mutta silti menisin sinne uudelleen koska vaan. Neljä takana ja mielestäni ovat olleet helppoja ja positiivisia kokemuksia.
1.synnytys: kesto n. 6 tuntia (laskettu säännöllisten supistusten alkamisesta) ponnistusvaihe 10 min. Sain epiduraalin ja se auttoi n. tunnin verran. Kalvot puhkaistiin ja minulle tehtiin episiotomia. Kuukauden verran istuin renkaan kanssa, mutta eipä tuo haitannut
2.synnytys: käynnistetty kesto n. 4-5 tuntia, ponnistusvaihe 6 min. Sain spinaalin ja olin kuin taivaassa. Ponnistusvaiheessa en tosin yhtään tiennyt koska pitää ponnistaa. Tuli pieni repeämä, 4,3 kiloinen vauva syntyi käsi poskella. Ommeltiin vähän. Mutta istuin heti ja olo oli kuin ei olisi synnyttänytkään. Tämä oli henkisesti raskain, koska yhtään ei tiennyt kuinka kauan kestää. Lääkäritkin sanoivat vain, että voi kestää jopa kolmekin päivää. Ja vaatii siis monta käynnistystablettia. Mutta minulla se lähti ekasta. Eli aika pian itse osasin ajatella, että nyt vauva tulee pian. Vaikka siinäkin vaiheessa topuuttelivat ja sanoivat, että siltikin voi mennä vielä pitkään. Enkä päässyt ihan helpolla synnytyssaliin. Jouduin sitä melkein vaatimaan. Olin kolmen hengen huoneessa kahden vuodelepoon määrätyn raskaana olevan äidin kanssa. Oli siinä kiva puhkua, kun toiset pelkäsivät vauvan menetyksen puolesta.
3.synnytys: supistukset alkoivat aikaisemmin, mutta hyvin lievinä. Lähinnä tiesin aikaisemmasta, että jotain varmasti tapahtuu. Kesto tällä kertaa vähän epämääräinen. 9 tuntia ennen vauvan syntymää supistuksia tuli 10 min välein, mutta se oli vain sellainen tunne, että supistuksia nämä ovat. 4-5 tuntia aikaisemmin supistukset olivat jo aika kivuliaita. Välillä 10 min väliä, välillä 1 min. Ja välillä ne loppuivat ja yhtäkkiä niitä tuli taas 1 min välein. Joten vähän sellaista vuoristorataa. Kalvot puhkaistiin ja sain spinaalin. Joka ei tosin auttanut ollenkaan. Pahin tämä oli siinä mielessä, että jouduin odottamaan makuulla puudutusta lähes tunnin. Kätilö oli jo valmistellut kaiken,pessyt selän jne., joten en saanut liikkua. Jos olisin tiennyt, että se ei auta. Olisin mennyt luomuna, koska niinhän siinä lopulta kävi. Ponnistusvaihe kesti 1-2 min. Kätilö arvioi näin. Sanoi, että ei oikein ehtinyt katsoa aikaa, kun kaikki tapahtui niin nopeasti.
Taas palauduin nopeasti. Tällä kertaa ei pienintäkään repeytymää. Vauva painoi kuitenkin 4,5 kiloa.
4.synnytys: kesto 4 tuntia, ponnistusvaihe 1 min. Luomuna. Ja oli tosi helppo. Palautuminen nopeaa. Vauva lähes viisikiloinen.
Nyt odotan viidettä. Ja iso vauva taas tulossa. Kaikki aikaisemmat syntyneet 1-2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Toivottavasti tämäkin, ettei kovin isoksi kasva.

minulla on 5 synnytystä takana.kaikki kestäneet alle 5 tuntia.3 ensimmäisen kohdalla en saanut puudutuksia,ja kivut olivat kovat.4.s oli kaksosraskaus, synnytyksen kesto vain 55 min.kohdunkaulan puudutuksen sain,se myös toimi.erittäin helppo synnytys.kaksosille tuli ikäeroa 9min. 5.s synnytys kesti 3 tuntia.kohdunkaulan puudutus ei onnistunut,joten kipuja oli enempi kuin kaksosilta.

Ekaa pidän helppona sen takia, että sain epiduralin, joka vaikutti tosi hyvin ja lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon eli kivutonta sekin. Toista pidän helppona sen takia, että se oli niin nopea (3h), vaikka kivut olivat kovemmat (ilman kivunlievitystä). Toisesta pidin silti enemmän, vaikka kipuja oli enemmän.

Kaikki on paljon suhtautumisesta kiinni. Jonkun muun mielestä molemmat synnytykseni olisivat voineet olla IHAN HIRVEITÄ. Molemmassa kuitenkin draamaa ja yllätystä riitti. Onneksi olen hyvä heittäytymään uusiin tilanteisiin :)

Menin avoimin mielin synnytykseen ja ajattelin, että yksi vuorokausi (jonka aikana synnytys yleensä ohi) ihmisen elämässä on niin lyhyt aika, että sen jaksaa kärsiä miten päin vain. Ja niinhän se oli. Yllätyin positiivisesti ja hienoja kokemuksia molemmat synnytykset.

Yhteistyössä