HELPP!!!!Mistä sais ostaa vauvalle joka tunnista hengitykseen esim.jos kätkykuleman estäkseni!!!!?????

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BreeV:
Mä muistan joskus lukeneeni että äidinmaidossa ja korvikkeessa olisi joku entsyymi tms joka saattaa muuttua vauvalle vaaralliseksi . Aihessta oli tehty tutkimusta ja se tuntuisi todenmukaiselta sen vuoksi että kätkytkuolemaa ei yleensä ilmene yli vuoden ikäisillä, silloinhan siirrytään tavalliseen maitoon.

Muistaako kukaan tällästä??
En ole kyllä ikinä kuullut.

 
Kyllä tiedän kätkytkuolleita lapsia, jotka nukkuneet perhepedissä. Samalla linjalla olen siinä, että aivojen mekanismissa jokin häikkä eivätkä vedä uudelleen henkeä, jolloin ei estettävissä. Äidinmaito-juttu kuulostikin huvittavalta, korvikeruokitut lapsetko eivät siis voi nukkuessaan kuolla? Joskus on vaan hyväksyttävä että elämässä tapahtuu traagisia asioita, joita ei omalla toiminnallaan voi estää. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
No ei kaikki todellakaan tuon syyn takia nukuta lasta omaan sänkyynsä.. Meillä esim. mies todella sikeäuninen ja vielä liikkuu paljon nukkuessaan. Pari kertaa olen itse sen alle jäänyt enkä todellakaan halua nähdä miten pienelle vauvalle käy jos satakilonen isukki vyörähtää päälle. :/
Peesi tähän... Odotusaikana kaveri kertoi miten heidän tutun perheessä oli äiti todella väsyneenä yöllä kääntynyt ja vauva jäi alle... voin vaan kuvitella sen järkytyksen kun aamulla herää vauvansa päältä ja tajuu ettei toinen ole sanut henkeä enää pitkään aikaan. :'( Tosin mä ite en varmaan ees ois saanu nukuttua jos vauva ois ollu samassa sängyssä kun alkuaikana kuumeessa ja väsyneenä rupesin yöllä hädissäni tönii miestä et nouse äkkiä pois kun sä makaat vauvan päällä... (olin siis unessa) ja poika nukkui tyytyväisenä omassa sängyssään. :heart:
 
Jostain luin, että vauvat, jotka ovat kuolemaisillaan kätkytkuolemaan, ovat todella vaikeita elvytettäviä. Eli vaikka mitä teet, niin lapsi ei vain ala hengittämään.
Onko vielä se kampanja menossa, että tämä puoli ylöspäin, jossa vanhempia valistetaan nukuttamaan lapset selällään.
Esikoista valistettiin nukuttamaan vatsallaan, tai kyljellään. Jotta ilma tulisi paremmin ulos, eikä vatsanväänteitä ja toinen asia, että vauva ei tukehdu omaan oksennukseensa. Kuopus kun oli ihan vauva, niin valistettiin nukuttamaan selällään.
 
pihvi
Meillä oli tuollainen Babysense laite, joka rekisteröi hengityksen liikkeet patjan alla ja on erittäin herkkä. Koskaan ei hälyttänyt väärin, mutta toimi kyllä jos jäi päälle eli kun vauvan nosti pois ilman koneen sulkemista niin kohta alkoi piipitys.
Ihan loistava juttu, maksoi joku 200 e ja tilasin netistä, en enää muista mikä sen suomalaisen jälleentuojan nimi oli, mutta sen jälkeen sain itse nukutta yöni rauhassa, eikä tarvinnut enää tarkkailla hengitystä.

Tämän tyyppisiä laitteita annetaan myös sairaalasta lainaksi "riskiryhmille"eli käsittääkseni voidaan käyttää keskosten seurannassa. Korjatkaa jos olen väärässä? Sitä kuitenkin ihmettelen että miten "Huoh" osaa kertoa kätkytkuoleman syyn, koska käkytkuoleman varsinaista aiheuttajaa ei ole koskaan pystytty varmentamaan, ei vielä missään tuhansista ympäri maailmaa tehdyissä tutkimuksissa?

Eli neuvoisin sinua googlettamaan "baby sense" nimistä laitetta.
 
Meillä on tuo Angel care itkuhälytin, koskaan en ole sitä patjaa koskaan kokeillut mutta muuten oon ollu tohon itkuhälyttimeen tosi tyytyväinen, pitää linjaa koko ajan auki ja ottaa äänet tosi kaukaa, on siis tosi herkkä verrattuna joihinkin muihin hälyttimiin joita on testattu.

Perhepetiä mainostaneelle sanoisin että itsekin suosittelen perhepetiä, mutta ainahan sitä ei voi käyttää, esim. jos äiti on raskauden aikana tupakoinut niin perhepeti on kielletty vauvan vaillinnaisten refleksien takia, ja tietysti jos vanhemmat tupakoivat parhaillaan niin perhepedissä vauva hengittäisi yöllä myrkkyjä.
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja JemiJassu:
Kyllä tiedän kätkytkuolleita lapsia, jotka nukkuneet perhepedissä. Samalla linjalla olen siinä, että aivojen mekanismissa jokin häikkä eivätkä vedä uudelleen henkeä, jolloin ei estettävissä. Äidinmaito-juttu kuulostikin huvittavalta, korvikeruokitut lapsetko eivät siis voi nukkuessaan kuolla? Joskus on vaan hyväksyttävä että elämässä tapahtuu traagisia asioita, joita ei omalla toiminnallaan voi estää. :(
Luehan uudelleen. Viestissä luki, että äidinmaidossa JA korvikkeessa!
 
Milla
Moi! Meille ostettiin babysense kätkythälytin ja ollaan oltu TODELLA tyytyväisiä. Toinen sensori sänkyyn ja toinen vaunuihin päikkäreitä varten. On ollut paljon helpompi itse rentoutua! Suosittelut!!
 
vauvoista
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
KÄTKYTKUOLEMA johtuu siitä ettei lapsella ole aivoissa hengityksen säätely kehittynyt normaalisti, toisin sanoen aivot eivät tunnista hapenpuutetta jos lapsi lakkaa hengittämästä (mikä myös voi johtua tästä aivojen osan kehityksen puutteesta), eikä näin ollen anna käskyä vetää henkeä. Mikä siihen auttaa? EI mikään. Hengitys voi muuttua ensin pinnalliseksi ja lakata kokonaan vasta myöhemmin. Vahinko on jo tapahtunut siinä vaiheessa.
Kätkytkuolema on myös yhteydessä alhaiseen serotoniini tasoon.

Toiset erilliset tutkimukset kertovat, että pikkuvauva voi kuolla hoidon puutteseen. Vaipuu apatiaan, ja vain kuolee pois. Pelkkä mekaaninen syöttö ja vaipanvaihto ei ole riittävä hoito ihmisen lapselle. Vauva tarvitsee monenlaista vuorovaikutusta, tai se vaipuu masennusta muistuttavaan tilaan ja saattaa jopa kuolla.

Aikuisella: "Serotoniini vaikuttaa mielialaan, ja sen vajaus voi ilmetä alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä."
--
Kyllä monenlaisella rahastetaankin.
 
kuokkavieras
Kylla taalla taas tuntuu olevan asiantuntijoita liikkeella...

Kaikille epailijoille tiedoksi; katkytkuolemia voidaan estaa halyttimien avulla!!! Minun keskospoika olisi kuollut ilman sita monta kertaa. Yhta tarkeaa kuin itse halytin on tietenkin osata elvyttaa pikkuvauva.

Uniapneaa on ollut kahdella omallani eika todellakaan kyse ole siita etteiko vauvaa voisi elvyttaa tai etta se olisi mitenkaan vaikeaa. Vauva vain unohtaa hengittaa ja hyvin pienella arsykkeella hengitys alkaa taas, vaikka varpaiden kutittelu tai muu kosketus riittaa. Halyttimen aani on tarpeeksi kova paitsi herattamaan vanhemmat, usein myos vauvan itse.

Sitahan ei tietenkaan pysty tietamaan johtuuko katkytkuolemat uniapneasta vai jostain muusta vai monen asian yhteisvaikutuksesta.


 
kuokkavieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Kätkyä ei todellakaan estetä millään laitteilla. Keskosella varmaan ihan muut ongelmat kyseessä.
Minulla heraa kysymys: Jos esim keskosvauva kuolee uniapnean seurauksena, menee se katkytkuoleman piikkiin, eiko? Jos halytin olisi pelastanut vauvan niin silloinhan se olisi yksi katkytkuolema vahemman? Ei liene ihan hullu ajatus etta osa kuolemista olisi talloin estettavissa?

Mina en lahde vaittamaan sinua vastaan mutta sairaalasta sain paitsi vauvan, myos halyttimen mukaan ja perusteellisen ohjeistuksen mita tehda jos tarvetta tulee. Jollei lastani olisi mikaan laite voinut pelastaa niin miksikohan ne turhan halyttimen lainasivat... ei varmaan muutakaan rahanreikaa keksineet...?

 
vieras
Meillä kans apnea-vauva ja saatiin sairaalasta hälyttimet kotiin ja elvytysohjeet myös. Meillä kun hälytin hälytti niin riitti poskesta silittäminen et vauva muisti taas hengittää.

Et meille ainakin sanottiin ettei kätkytkuolemaa voida varmasti estää millään laitteella mutta sen riskiä ainakin näiden tietyjen riskiryhmien kuten apneaa sairastavien kohdalla voidaan pienetää noilla laitteilla eli et tilanne huomataan heti ja elvyttämään päästään heti.
 

Yhteistyössä