Helpottakaa meidän elämää

Neuvokaa helppoja ruokaohjeita joita olette itse
kokeillut. Pojalle ei sovi kotimaiset viljat, herne,
kaali eikä myöskään maito tuotteet. Pojalla ikää
2,7v. Ruoka-aineallergia todettiin vuosi sitten.
Meinaa vaan ruveta mielikuvitus käymään vähiin.
Tuntuu että aina on samaa ruokaa. Olis kiva kokeilla
jotain uutta.

Soiku
Oletko hoksannut kaupasta Glutanon maissimakaroneja? Niitä on ainakin spagettina ja kierremakaronina. Ja sisältävät siis pelkkää maissia. Maistuu mun mielestä aika lailla tavalliselta makaronilta. Hinta on toki paljon kalliimpi kuin tavallinen makaroni, mutta kyllä siitä spagettipussista keittää muutaman kerran yhdelle lapselle. Siihen sitten vain erilaisia kastikkeita tekemään.Tai pelkkää makaroni-jauhelihamussua. Nam!

Meillä syö tytöt perunaa, punaista lenkkiä, vatajan makkaroita ja nakkeja, ananasta, kurkkua, toinen saa lisäksi banaania ja kalaa, lihoista sopii nauta, possu, hirvi ja peura.

Teen paljon keittoja, jauhelihakeittoa, makkarakeittoa. Perunasta :keitettyjä, paistettuja, muusia, paistettua muusia, ranskalaisia, lohkoja, veneperunoita uunissa, muffinsseja ja lettuja. Lihapullia saa tehtyä, kuin myös paistettua kärrynpyöriä lenkkimakkarasta, nakkipyöriä, jauhelihaa muusin kanssa ym.

Välillä tuntuu ettei mielikuvitus riitä, mutta pitää vaan koittaa keksiä.

Tsemppiä ja olethan jo liittynyt yahoogroupsin allergia-listalle, sieltä saa hyviä ohjeitä? :)

Soiku
Kirjoitinkin tuonne ylös jo jotain, kun olin niin tohkeissani maissimakaroneista :) Mutta siis meillä on moniallerginen yksivuotias (maito, vehnä, kananmuna, soija ja pähkinä), jota edelleen imetän, joten ruokien kanssa on tullut tahkottua nyt reilut puoli vuotta. Välillä on myös reseptit hakusessa, ei niinkään allergioiden takia, vaan siksi, että kangistun kaavoihini.. Oli allergioita tai ei. Vinkkejä siis kaivataan täälläkin :)

Mutta jos nyt jotain vinkkiä olisi meiän arkiruuista, niin tällaisia ruokia pyöritän itse:

- makaroni ja jauhelihakastike (tomaattipohjainen)
- "makaronimussu"
- keitetyt perunat/perunamuusi + jauhelihakastike (suurustettu maissijauhoilla)
- lihapullat tai lihamureke (sidosaineena keitetty, muussattu peruna)
- jauhelihakeitto ja makkarakeitto
- ranskalaiset ja makkara/nakit
- riisi + kanakastike (teen tämän kaurakermasta, mutta ilmeisesti markkinoilla on vastaava soijatuote)
- jauhelihakiusaus (kts. edellinen kohta)
- uunilohi (kts. edellinen kohta)
- itsetehdyt lohkoperunat ja pihvi
- karjalanpaisti
- uunimakkara (vuokaan mukaan erilaisia kasviksia, itse laitan yleensä tomaattia, sipulia ja kesäkurpitsaa)

Meillä oli maito- ja vilja-allergia, ja voimaakkaat kasvikset kuten kaali, herneet yms ei sopineet. Mulla oli aina soija- tai riisimaitoa ja kermaa sekä erilaisia gluteenittomia jauhoja (Semperin vaalea jauhoseos korvaa hyvin vehnäjauhot), jota sitten käytin tavallisissa ruokaohjeissa korvaavina tuotteina. Hyvin onnistui ihan perusruuat tavallisen keittokirjan mukaan.

Muista lukea jauhoseos pussit, kamalan monesta oon löytänyt maitoa *ahdistaa moinen* sillä kun lähtee huonolla tuurilla meiltä henki, siis jos ei piipaa auto tule riittävän nopeeta...

Ja tuo soijakerma on hyvää varsinkin kastikkeissa! ja soijajugurtista saapi tosi hyvän dippikastikkeen kun heivaa joukkoon mielimausteita, tulee must parempaa ku kermaviilista..

Meillä on ongelmana kun ei myöskään tuo maissi käy, eikä hirssi eikä kotimaisista ainekan kaura ja vehnä, muita ei olla viel kokeiltu..

Yhteistyössä