Helpoin kantamisratkaisu vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta 2 x äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta 2 x äiti

Vieras
Meille on syntymässä toinen lapsi vuoden vaihteessa. Esikoinen on silloin 2v 4kk. Esikoinen oli vauvana todellinen sylivauva, oli aina joko sylissä tai peiton päällä lattialla (sitteriä käytettiin vain syöttötuolina alkaen 6kk aina siihen asti että osasi istua syöttötuolissa). Haluan itsekin pitää vauvaa mahdollisimman paljon sylissä, jos vauva vaan sylissä viihtyy.

Nyt mietin kuitenkin sitä että miten voisin helpottaa sylissä pitämistä toisen vauvan kohdalla kun esikoinenkin on vielä sen verran pieni että tarvitsee paljon huomiota ja seuraa ja äidin käsiä. Minulla on trikoinen ja kudottu kantoliina, mutta en esikoisen kanssa oikein päässyt hommaan sisään. Yhden kanssa oli helppoa pitää vauvaa vain sylissä ilman liinaakin, kotihommat tehtiin sitten illalla miehen ollessa kotona. Lisäksi liinan sitominen vei sen verran aikaa ja liina hiosti sisätiloissa että nyt olisi hakusessa helpompi keino. Meillä on myös Yamonin kantoreppu, joka on jäänyt vähälle käytölle.

Olisiko rengasliina helpompi? Muita ehdotuksia?

Rengasliina on ihanan helppo, mutta ei ehkä siinä iässä kun osaa katsella maailmaa mutta ei istua. Rengasliinassahan istutaan tai maataan kehtoasennossa (josta ei kyllä näe mitään). Itse olen kantanut rengasliinassa vasta istuvaa lasta, meillä kun ei tytöt olleet mitään sylikissoja. Voihan olla että teilläkin kakkonen ei vaadi sylipalveluja. Luulen että kantoliinat ovat kuitenkin helpompia ennen kuin oppii istumaan.

Meillä sama tilanne. Esikoinen on 2 v 3 kk, kun kakkonen syntyy. Mä käytin trikoolinaa esikoisen kanssa, koska oli varsinainen sylivauva. Myöhemmin selvisi, että kärsi ylijäykkyydestä ja vasta jumpan avulla alkoi viihtymään lattialla ja liikkumaan. Kävelemisen iloista saimme nauttia vasta heinäkuussa, joten kannettu on. Käytin trikooliinaa ja tuplaristi II sidontaa ja sitten myöhemmin matkoilla esim. buddhaa. Selässä en oo kantanut. Mieten myös sitä, että pitäiskö ostaa kaksosten rattaat, kun aamulla pitää viedä esikoinen hoitoon ja vauva pitää ottaa mukaan. Vai laittaisko vauvan kantoliinaan ja esikoisen rattaisiin. JOten liityn neuvoja odottavien joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:
Meillä sama tilanne. Esikoinen on 2 v 3 kk, kun kakkonen syntyy. Mä käytin trikoolinaa esikoisen kanssa, koska oli varsinainen sylivauva. Myöhemmin selvisi, että kärsi ylijäykkyydestä ja vasta jumpan avulla alkoi viihtymään lattialla ja liikkumaan. Kävelemisen iloista saimme nauttia vasta heinäkuussa, joten kannettu on. Käytin trikooliinaa ja tuplaristi II sidontaa ja sitten myöhemmin matkoilla esim. buddhaa. Selässä en oo kantanut. Mieten myös sitä, että pitäiskö ostaa kaksosten rattaat, kun aamulla pitää viedä esikoinen hoitoon ja vauva pitää ottaa mukaan. Vai laittaisko vauvan kantoliinaan ja esikoisen rattaisiin. JOten liityn neuvoja odottavien joukkoon.

Meillä ei ollut mitään fyysistä syytä siihen että poika viihtyi sylissä, tykkäsi vaan olla sylissä. On itseasiassa motorisesti melko hyvin kehittynyt ikäisekseen paljosta sylittelystä huolimatta. Puheen tuottamisen suhteen ei sen sijaan ole pitänyt kiirettä.

Ehkä hommaan rengasliinan pikkuvauvavaihetta ja sitten myöhempää käyttöä silmällä pitäen. Ei ne nyt niin kalliita ole vaikka vähälle käytölle jäisikin. Onko muuten merkkivinkkejä? Se merkkien viidakko kun on aina noissa loputon suo.

Meille on tulossa tuplat ihan sen takia että meillä ei ole ollenkaan autoa eikä asuta missään ydinkeskustassa. Meillä on yhdistelmät, rattaat ja lisäksi sitten tulee kaksosten rattaat. Ja seisomalauta yhdistelmiin. Ei tosin osteta mitään kalliita tuplia vaan ilmeisesti eräältä naapurilta 50 eurolla vajaat pari vuotta vanhat vähän käytetyt halpistuplat. Lähinnä kaipaan tuplia henkiseksi tueksi, tuntuu että kiukkuava esikoinen on helpompi laittaa tupliin istumaan kuin yrittää suostutella seisomalaudalle silloin kun on mentävä neuvolaan tai vastaavaan paikkaan jossa on oltava tiettyyn aikaan perillä.

Suosittelen lämpimästi manducan kantoreppua. Voi kantaa edessä, sivulla ja takana. Paino jakutuu ergonomisesti. Kasvaa vauvan mukana ja menee useamman vuoden. Mun 1.5v viihtyy siinä edelleen selkäpuolella kun vaikka siivoilen yms. On pelastanut meidät monella kaupunkilomalla ja muutenkin.

Ostin juuri tuon Manduca-repun vauvalle, jonka la. marraskuun lopulla. :wave:
Sitä on ainakin kehuttu kamalasti.

Kuopuksen vauva-aikana mulla oli trikoinen liina, tykkäsin kyllä siitäkin, mutta onhan tuo reppu kätevä, kun ei tarvitse sitoa.

Mä meinasin hankkia Manducan (kantoreppu), siinä on samanlaiset ergonomiset ominaisduudet kuin pitkässä liinassa, mutta on nopeampi ja helpompi laittaa päälle :) Olen kuullut siitä pelkkää hyvää ja aion nyt itsekin kokeilla! Meille tulossa ikäeroksi 1v10kk enkä aio tuplia siis hankkia. Tämä on siis ihan eri asia kuin ne kamalat rintareput, huom! Kannattaa tutustua!

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Suosittelen lämpimästi manducan kantoreppua. Voi kantaa edessä, sivulla ja takana. Paino jakutuu ergonomisesti. Kasvaa vauvan mukana ja menee useamman vuoden. Mun 1.5v viihtyy siinä edelleen selkäpuolella kun vaikka siivoilen yms. On pelastanut meidät monella kaupunkilomalla ja muutenkin.

Mainitsin alkuperäisessä viestissäni että meillä on Yamonin kantoreppu, joka on hyvin samanlainen Manducan kanssa, ei vaan päässyt hypetyksessä ikinä samalle tasolle. Eli ei kiitos reppuja, sellainen on jo.

Mä käytin trikoista liinaa kuopuksen kanssa, äkkiä sen sidonnan oppi kun joka päivä useemman kerran teki. Vauva oli ensimmäisen 2kk liinassa päivät, jäi kädet vapaaksi esikoiselle. Ja liina ei painanut mihinkään kohtaan erityisesti kun paino jakautui tasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogy:
Mä tykkään käyttää rengasliinaa ja mies taas kantoreppua.

Edelleen kaipaan vinkkejä rengasliinamerkeistä, vai onkohan niissä mitään eroa edes? Varsinaisissa kantoliinoissahan on vankat kannnattajakunnat merkeittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:

viet noin pienen hoitoon, vaikka olet itse kuitenkin vauvan kanssa kotona? ei hemmetti tätä subjektiivista päivähoito-oikeutta taas............

Yksi soraääni Manducalle. Se on aikamoinen säädettävä ja hiostava lapselle ja kantajalle. Lasta ei saa kasvot menosuuntaan, mikä saattaa toisten lasten kohdalla olla ongelma. Meill' ei lapset ole viihtyneet kasvot kantajaan päin 3-4kk eteenpäin.

Alle kolmikuisen laittaminen reppuun on vähän työlästä ja vaatii istumapaikan. Ergonominen se on, mutta esim. Ergo minusta monikäyttöisempi.

Onko tuo manduca helppo laittaa päälle vauvan kanssa ilman ylimääräisiä käsiä? Meillä esikoisella vuosia sitten oli joku Emman rintareppu lainassa ( vauva oli tosin jo 5 kk eikä siinä oppinut viihtymään enää ) mutta sitä ei oikein pystynyt laittamaan päälle ellei ollut toinen apuna :/

Ihan kotioloissa kanteluun on meillä toiminut tämä:

http://www.minimonkey.com/

Kantimeen asettelu ja säädöt vaativat hieman harjoittelua, mutta meillä vauva ainakin viihtyy tuossa. Kun kasvaa hieman niin otan varmaan käyttöön ulkoillessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Onko tuo manduca helppo laittaa päälle vauvan kanssa ilman ylimääräisiä käsiä? Meillä esikoisella vuosia sitten oli joku Emman rintareppu lainassa ( vauva oli tosin jo 5 kk eikä siinä oppinut viihtymään enää ) mutta sitä ei oikein pystynyt laittamaan päälle ellei ollut toinen apuna :/

Ei ole helppo vauvan ollessa alle 4kk. Ei onnistu seisaaltaan nimittäin ollenkaan. Lisäksi selän yli menevä remmi hankala laittaa.