Help, illalla maidottomia vieraita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "abcd"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Portin karjalanpiirakat ovat muistaakseni täysin maidottomia. Samoin sininen keiju margariini, josta voi tehdä munavoin. Makeaksi voisi ostaa soijajäätelöä, esim. tofulinen stracciatella on TOSI hyvää ja täysin maidotonta. Tai sitten ostaa maidottoman valmiskakku pohjan, laittaa siihen alpron soija-vaniljavanukasta ja tuoreita marjoja, niin käy kakusta. Naposteltavaksi tummaa suklaata, pähkinöitä ja kuivattuja/tuoreita hedelmiä.

Muistelen, että joku pakastealtaan lehtitaikina on täysin maidoton. Sellaisesta tekee jotain helposti. Samoin yksinkertaisesti leipä&sininen keiju&kinkku/kala on maidotonta, kunhan lukee tuoteselosteet. Maidottomia keksejä löytyy. Ainakin karneval-keksit ja olisiko muumi-keksitkin olleet.

Noi karjalanpiirakat kannattaa tarkistaa. Ainakaan aiemmin mikään ei ollut täysin maidoton. Mun tietämys toki on vuoden takaa, joten tilanne on saattanut muuttua. Mummo joskus syötti lapselle karjalanpiirakoita, joissa luki kyllä laktoositon eli ei ihan sama asia.

Alkuperäinen kirjoittaja fhuplåö;21994285:
Pullapitkoista suurinosa, munkit, osa kekseistä... on niitä paljon. tiesit varmaan että ei saa sis. heraa, laktoosia, maitoproteiiniä....

Joo tiesin, oon itse esikon aikaan dieetannut maidottomalla ja munattomalla. Mut ajattelin et jos sais kauppareissun nopeesti hoidettua valmiilla tuotelistalla kun sama kun 5v sitten ei ehkä enää pidä paikkaansa :D Ja muksut kuitenkin pitää ottaa mukaan ja niiden kärsivällisyys on rajallista tuoteselosteiden lukua ajatellen

Tiedätkö käykö soija? mitä jos tekisit soija jäätelöstä uunijäätelöä?

pannari/lätyt on helppo tehdä maidottomina. Myös margariini taikinaa löytyy maidottomana (esim. pastejoihin tai suolaiseen piirakkaan), kääretortunki saa näppärästi maidottomana samoten rieskarullat

Tekisin ehkä kuitenkin itse.
Tässä esim oikein hyvä ohje mokkapaloille, 60cm uunin uuninpellille

6 munaa
6dl sokeria
8dl jauhoja
5tl leivinjauhetta
3-4rlk kaakaujauhetta
3dl soijamaitoa
300g margariinia (sininen Keiju, Sunnuntain leivontamargariini, se hopeisessa paketissa jossa lukee laktoositon on myös kokonaan maidoton)

Kuorrutus
50g margariinia
5rlk vahvaa kahvia
2rlk kaakauhauhetta (tai 1,5 levyä Pandan Hurmaava Tumma -suklaata)
n.4dl tomusokeria (225-250g)
2tl vanilijasokeria

Tee näin: Vuoraa uuninpelti leivinpaperilla. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita leivinjauhe, vaniliinisokeri ja kaakaojauhe jauhoihin. Sulata margariini (+suklaa). Lisää taikinaan vuorotellen maitoa, voisulaa ja jauhoseosta. Vatkaa taikina tasaiseksi, levitä uuninpellille ja paista kypsäksi 175 asteessa keskitasolla n.25-30 min.

Valmista mokkapalojen kuorrutus (jos oikein haluaa herkutella tee kaksinkertaisena).
Sulata rasva ja sekoita mukaan muut ainekset, viimeisenä tomusokeri ja vaniliinisokeri (siivilän läpi). Kaada kuorrutus hieman jäähtyneen pohjan päälle ja levitä tarpeen mukaan. Koristele.

[QUOTE="mä";21994139]luin että mahdottomia :D[/QUOTE]

Ja minä "madottomia":laugh: ja ihmettelin, mikä ongelma siinä on, pelkääkö ap tartuttavansa jotain otuksia tms.

Yhteistyössä