help! auenneet suupielet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zusu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zusu

Jäsen
12.06.2007
440
0
16
Mä tuun hulluks näitten kanssa |O En saa kunnolla suuta edes auki, ja sattuu ja kirvelee niin... |O
B-vitamiineja syön päivittäin, ei aua yhtään. Mistä muusta vois olla kyse? kaikki maholliset rasvat oon koe käyttäny mutta ei apua.
pitääkö tässä kohta lääkäriin lähteä... ? :snotty:

syön kyllä monipuolisesti, mutta ei teho leivät yms
:ashamed: onko kukaan kuullut että jostain sinkki-voiteesta oli apua?
miten toi hammastahnan vaihto vois vaikuttaa? tyhmä kuin olen :whistle:

siis jos olet allerginen hammastahnalle ja se ärsyttää limakalvoja ja haavauttaa suupielet. sinkki voide rauhoittaa tulehdusta,kuivattaa samalla. mä käytän sinkkipastaa apteekista finneihin ja auttaa hyvin :D

Miulla on sama vaiva ja syy: allerginen tomaatille ja suklaalle... Aina jos vähänkin syön jotain tomaattista tai suklaista, ni suupielet on auki samantien.. Mut onneks on hyvä rasva ihotautilääkäriltä siihen vaivaan, ni pystyy sentään silloin tällöin niitä syömään...

Luomutomaattia mullekin täytyy olla ja suklaassa (tai jäätelössä, jogustissa ym) ei saa olla karrageenia E407 yhtään

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/afta.htm

Oletko käynyt tarkastuttamassa veriarvosi? Terveydenhoitajalta saat lähetteen -puhutaan, että b12-vitamiinin puutos halkaisisi suupielet, mutta myös c-vitamiinin puutos aiheuttaa moista, samoin a-vitamiinin. Voi olla, ettei syömästäsi monipuolisesta ruuasta imeydy tarpeeksi vitamiineja elimistösi käyttöön.

Onko sinulla muita oireita? Vatsavaivoja, väsymystä, toistuvia tulehduksia? Oletko juuri sairastanut kovan flunssan? Onko suussa muita haavoja, ovatko limakalvot (ikenet) arat? Jos näitä muitakin oireita on kannattaa hakeutua tarkempiin tutkimuksiin, mutta muuten voi kokeilla mahdollisimman puhtaan (lisäainevapaan) ruuan syömistä, välttää kovia mausteita ja esim. tomaattipitoisia ruokia, koska myös allergiat noille voi aiheuttaa suupielien halkeilua. Itse myös ostan apteekista geelimäistä hammastahnaa, se parantaa suun haavat alta aikayksikön.

Sinkkivoide voi auttaa, en ole kokeillut -itse olen hyötynyt eniten Basibact voiteesta.

HIIVA. Mulla oli 2 kk auki suupielet, ja nyt kun olen käyttäny lääkärin kehotuksesta Sibicort-voidetta useemman päivän, niin se on helpottanut! Siis alunperin oli varmaan muusta syystä haljenneet, mutta sitten siihen pesiytyi se hiiva joka esti paranemisen. Toki voit kokeilla myös esim apteekista saatavaa Salutem-hammastahnaa jossa ei ole mitään ärsyttäviä aineita, ja välttää tomaattia, suklaata ja paprikaa yms mikä mahdollisesti pahentaa tilannetta.

Mulla oli sama vaiva tosi pahana.Toimin näin:

Ostin B-strongia ja otin sitä rautatabletin ja tuoremehun kanssa.

Suupieliin sivelin vuoroin Canestenia, Bepantenia, Basimysiniä ja kortisonia.

Mutta vasta kun aloin syödä porkkanoita ,vaiva paranai eli ilmeisesti oli a-puutosta, kun raskaan aei saa a-vitamiinivalmisteita syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Naturcaren tooth geelillä tai aloe geelillä.

Mä vannon kans aina ja joka paikassa tuon alogeelin nimiin ja samassa uskossa ostin tuota hammasgeeliäkin. Mutta mutamassa päivässä mun ikenet alkoi vuotaa verta!

Mulla oli joskus suupielet usein auki, niin terveydenhoitaja sanoi että suupielien halkeamat eivät johdu enää nykyaikana vitamiinien puutoksesta kuin todella harvoin. Yleensä kyse on siitä, että suupielissä on liikaa kosteutta ja bakteerit hautovat suupielet auki, ja sit niitä tulee vielä likaisilla sormilla usein näpelleltyä niin se tietysti pahentaa vaan sitä.

Yhteistyössä