// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Itse olen kertonut niille jotka tiesivät yrityksestä (siskoni ja kaksi parasta kaveria). Nämä ovat ihmisiä joille kertoisin jos tapahtuisi jotain. Muille sitten joko 12 vk:n ultran jälkeen tai sitten kun alkaa näkymään.
 
Meillä yritetään säästää kertominen rv12 jälkeiseen aikaan...jännä nähä pysyykö suut supussa siihen asti :)

Asiasta tohveliin, onpa hassua kattoa liv kanavalta dokumenttia jossa naiset haluaa tyttövauvoja. Hirveä itku ja suru kun selviää ultrassa että onkin poika. Hassua kun täällä pelätään vaan että kaikki ois hyvin niin että tuollasiakin tuntemuksia ihmisillä... :D
 
Minun läheisin ystäväni kärsii lapsettomuudesta ja ovat yrittäneet jo kohta kaksi vuotta lasta. Testeissä kummastakaan ei löytynyt vikaa ja vielä eivät ole menneet hoitoihin. Ystävälleni tämä lapsettomuus asia on ottanut tooodella koville mutta sanoi miulle heti kun kuuli että alotetaan yrittää että haluaa heti kuulla. Kerroin hänelle siis ja kuulihan sen ettei ollut aidosti onnellinen ja juteltiin vielä facessa pari tuntia. Hän tuntee ettei voi enää voivotella minulle asioitaan ja minusta tuntuu etten uskalla hänelle kertoa taas tästä. Todettiin kuitenkin että ollaan edelleen niitä samoja vanhoja ihmisiä ja pitää nyt vaan löytää kultainen keskitie. Toivoisin heille todella kovasti tärppiä.
 
Sanoin täällä jo aiemminkin, että kerroin jo äidilleni ja kahdelle kaverille. Varmaan vielä yhdelle ystävälle kerron. Me ollaan lähdössä kahdeksan hengen porukalla ulkomaille, kun olen viikolla 11. Siellä reissussa asia paljastuu väkisinkin, kun en juo alkoholia ja valkkaan syömisiä.

Tuo on kyllä ihan hyvä ajattelutapa, että kertoo niille, kenelle kertoisi keskenmenostakin. Miehen perhe on niin iso, että jos heille kertoisi, niin asia alkaisi tosi helposti leviämään. :D
 
Riippuu vähän paikkakunnasta. Täällä pk-seudulla otetaan siinä 8 viikon paikkeilla mutta jossain on otettu jo viikolla 6.

Täällä on ollut oireina jo hieman alkavaa pahoinvointia. Tehnyt jostain syystä autolla ajaminen pahaa. Menkkamaista jomotusta päivittäin. Väsymyksestä ei kuitenkaan tietoakaan. Olen yleensä aina väsynyt ja päikkäreiden suurkuluttuja mutta nyt ei tietookaan mistään väsymyksestä. Normaalisti olen tarvinnut unta sen 8-10h niin nyt olen nukkunut keskimäärin 7 tuntia. Tänäänkin heräsin jo kuudelta :confused: Rinnat ei arista mutta ehkä ihan pienesti turvotusta. Saa nähä mitä kaikkea sitä vielä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä digiin tänään 3+. :heart:

Mä oon tosiaan kertonut lähimmille sukulaisille. Noh, mun serkut on melkein kuin mun siskoja ja ovat tosiaan tienneet näistä meidän hoidoista.
Nyt juhannuksena on varmaan pakko paljastaa miehen ystävälle, kun lähdetään juhannuksen viettoon ja voi hieman ihmetellä kun oonkin yhtäkkiä kuski. :)

Mites seawind? Toivottavasti kaikki on hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Mä oon kertonu muutamalle parhaalle kaverille, vanhemmilleni ja siskolleni sekä tuli pakkotilanne kertoa pomolle.

Pökräsin muuten jostain syystä eilen illalla vessan lattialle. Muutenkin ollut hieman huimaava ja etova olo tänään. Vielä olisi 1,5vrk ultraan ooteltavaa.
 
J2nsku: tervetuloa! Minkälaisella rivillä lisäilen sut listoille tuonne etusivulle? Vinkkinä muuten, että vältyttäisiin ketjun hurjalta pitenemiseltä, voit muokata edellistä viestiäsi painikkeella "muokkaa", jos ekasta viestistä unohtui jotain. Siis tällä tavalla vältetään monet peräkkäiset viestit samalta ihmiseltä :) Kokemusta on siitä, että täällä ketjut venyy ja paukkuu helposti kun asiaa riittää.

Jos varhaisultrassa on kaikki hyvin, niin sitten kerrotaan lähimmille sukulaisille sen jälkeen. Np-ultran jälkeen lienee aika kertoa sitten töihinkin, jos siltä vaikuttaa, että vauva on tosissaan tulossa. Kahdelle ystävälleni olen maininnut, että plussasin, koska nämä vauva-aiheet ovat meille yhteisesti ajankohtaisia.

Voiks muuten liitoskivut alkaa näin äkkiä? Mulla ei oo ollut ekasta eikä tokasta varsinaisia liitoskipuja tuossa etupuolella, mutta nyt kyllä tuntuu. Häpyluu on ihan kosketusarka ja häntäluutakin pakottaa, kun jouduin istumaan pari tuntia putkeen tosi huonolla penkillä. Taitaa asiaan vaikuttaa, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, eikä tässä ihan junnuja enää olla ;)

Huomenna alkaa seitsemäs viikko, jos hyvin käy :)
 
Varhaisultra takanapäin. Neuvola laskee oletusarvosesti kp28 mukaan jolloin tänään olisi 6+0. (mulla kierrot ollut edellisen raskauden jälkeen 24-38 niin oli hieman epäselvät viikot, siksi vu:ssa) Ultran mukaan 5+5, mutta laskettua ei lähdetä muuttaan kun tuota pientä myttyä oli aika mahdoton mitata joten np:ssä tarkentunee. Eli neuvolan mukaan la 2.2 ja ultran mukaan 4.2 ja tällä hetkellä mennään ton 2.2 mukaan.
Niin pientä oli se piperrys vielä, ettei tiedä onko yksi vai enemmän matkassa, alkoi pahoinvointi kumminki jo pari viikkoa sitten mikä on kolme viikkoa aikaisemmin kun edellisessä raskaudessa...

Edit: Sikiökaiun sai just ja just näkyviin kun tökki ultralaitteella vähän syvemmälle :D

Laskeskelin ennen ultraa, että osuuko laskettu samaan kun esikoisesta (1.8), mutta heitti päivällä siis :D

Eli:

2.2 /cockerspaniel /22v. /2. lapsi / VKS
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Kiitti vinkistä pippurihäntä, huomasin kans et multa tulee viestiä viestin perään mut en tajunnu tota muokkaus juttua :) Mut voi lisätä listalle tiedoilla J2nsku 26v la.11.2 ensimmäinen lapsi TAYS :)
 
Viimeksi muokattu:
Huh kylläpä tänne on tullut tekstiä meidän Lapin lomaviikon aikana :wave:

Ihan ensimmäisenä suuren suuret pahoittelut menetyksen kokeneille ja jaksamisia epävarmassa tilanteessa oleville. Voin vaan kuvitella kuinka pitkiä päivät ovat.

Jossain vaiheessa oli ollut puhetta töissä olemisesta... Olen kesän vapaalla ja aloitan uudessa työpaikassa syksyllä... saapa nähdä minkälaisia "suosionosoituksia" tästä vauvauutisesta töissä syntyy. Toivottavasti eivät nakkaa koeajalla pihalle. Olen nimittäin sitten jo vissiin 6.kuulla raskaana kun koeaika loppuu :whistle:

Varasin ajan Meri-Oulun yksityiseen neuvolaan varhaisultraan...kiitosta vaan tänne ketjuun sille joka asiasta vinkkasi. Ja pahoitteluni etten jaksa nyt alkaa selaamaan taaksepäin, kuka se aiheesta jutustellut oli =) Olisin saanut ajan jo ensi maanantaille kun viikkoja olis ollu 6+5, mutta jouduin sitten siirtämään sitä viikolla. Saas nähdä miten jaksaa kaks viikkoa odottaa. Toisaalta esikoinen oli aikoinaan 2 viikkoa pienempi kuin menkkojen mukaan eli ehkä parempi mennä myöhemmin.

Oireista: Pinna on aivan uskomattoman kireenä... tuntuu että koko ajan joutuu laskemaan sataan ettei hermostu. Pahaolo iskee useamman kerran päivässä mutta vielä ei ole tarvinnut oksentaa. Ihan ensimmäisenä oireena oli aivan järkky paleleminen, joka on kylläkin jo loppunut.

Kertomisesta: äitini, veljeni ja pari ystävääni tietävät. En viitsinyt reissussa alkaa valehtelemaan kun arvasivat oikein. Juhannuksenakin jään luultavasti taas kiinni - olen tosi huono valehtelemaan. Muille kerrotaan sitten kun varmuus ultrasta saadaan.

Meillä on takana 4 vuotta esikoisen yritystä ja pari vuotta meni saada tämä toinen alulle. Kyllä toisten vauvauutiset teki silloin kipeää - olisi hullua väittää muuta. Lapsettomuus on nimittäin todella tunnelatautunut asia eikä se minusta ole poistunut vaikka minulla onkin lapsi. Jos itse ei pysty ottamaan vastaan toisen "ei niin riemukasta reaktiota",niin kannattaa ehkä kertoa asiasta viestillä niin ystävä saa sulatteluaikaa. Muutoin kasvokkain kertominen on parempi vaihtoehto. Tuskin se lapseton ystävä haluaa sinua reaktiollaan loukata eikä varmasti halua sinun onneasi pois. Kateus ja katkeruus kohdistui itsellä enemmänkin siihen ettei meille suotu lasta...kuin siihen että joku muu sai. Tosi ystävänä kestää typertyneen reaktion, sanattoman hetken ja palan kurkussa. Toisaalta lapseton tosiystävä kyllä pitää sinuun jatkossakin yhteyttä ja on kiinnostunut elämästäsi, iloitsee ja nauraa kanssasi lapseesi liittyen - kunhan saa hetken vajota sinne pohjalle ja nousta sitten ylös.

Pahoittelen saarnaani enkä tarkoita sitä pahalla kellekään edellä kirjoittaneelle tai ylipäätään. Yritän vain antaa pikkuisen näkökulmaa kokemuksen syvällä rintaäänellä...

Sarah85 ja Sorsa 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Me varmaan kerrotaan sukulaisille tuossa heinäkuun puolessa välissä, jos vain osaan pitää juhannuksena suuni sumpussa :D Mies ei tosiaan halua vielä kertoa kuin vasta heinäkuussa, minä kerroin kahdelle läheisimmälle ystävälle ja työpaikalla kolmelle oleellisella työkaverille. Työkavereille siksi, että kahden kanssa teen syksyllä tiivistä yhteistyötä ja yhdelle, kun hän ikäänkuin sai minut kiinni, nyt jo! :D esikoisesta kun tein positiivisen raskaustestin, niin se oli samantien soitto äidille <3 nyt tuntuu niin jännältä, kun "ei ole lupaa" vielä hihkua äiteelle :) sisko toisaalta saattaa saada tietää jo juhannuksen jälkeen, kun tulee meille lapsenvahdiksi viikoksi.. ;)
 
Sarah85, Toivotaan ettei sua potkita pihalle koeajan jälkeen :) jaiks, kuulostaa niin hurjalta kun sanoit että olet 6kuukaudella kun koeaika loppuu. On vieläkin niin hämmentynyt olo ettei voi kuvitellakkaan että tulisin puolenvuoden päästä olemaan jo 7 kuukaudella. Ja että vuodenpäästä tähän aikaan mulla olisi oma lapsi :O
 
Viimeksi muokattu:
Ultraa siirrettiin huomiselle. Perus tutkimukset kuitenkin tehtiin, samoin gynekologinen tutkimus, joiden mukaan ei viitteitä kohdunulkopuoliselle. Myöskään keskenmenoa ei ole tullut, eli raskaus jatkuu edelleen. Aamulla mitataan uudelleen veren hcg pitoisuus, jolloin ollaan sitten taas vähän viisaampia. Torstaina hcg oli 189, perjantaina 276, ja nyt pitäisi olla vähintään 750, vaikka sekin on normaalin alarajoilla.. Noh, saa nähdä..
 
Onpas tänne tullut parissa päivässä paljon viestejä :)

Tervetuloa kaikille uusille!! Ja onnea plussasta! :)

SeaWind, ihana kuulla, että vuoto loppui ja kaikki on mahdollisesti sittenkin hyvin. Tsemppiä ultraan, toivottavasti sieltä tulee varmistus, että raskaus etenee normaalisti ja kaikki on hyvin!

Lainakengissä, mikä tilanne siellä?

Täällä oli kahden päivän oiretauko ja tänään oireet palasivat näköjään ryminällä takaisin. Voimakasta pahoinvointia, oksennus ei ole kaukana. Rinnat jälleen todella kipeänä. Oudosti oli kaksi päivää, jolloin jopa välillä unohdin olevani raskaana, kun oli niin normaali olo.

Me olemme kertoneet jo muutamalle ja lopuille kerromme vasta rv12 jälkeen, jos kaikki on silloin hyvin. Jonkin verran on kyllä juhlia tms tilanteita, joissa voin paljastua ennen sitä, mutta pakko yrittää jotenkin selvitä niistä. En todellakaan haluaisi kertoa enää kenellekään ennen np-ultraa.
 
onnenpisara
Itse aion nauttia jo tästäkin ajasta ja ottaa vastaan sen mikä tulee. Minun lähimmät ystävät tietävät raskaudesta sekä appivanhemmat. Omalle isälle sanoin eilen, kun kävi työpaikalla. Siellä tuskin sanon mitään ennen kuin asia on varmistunut.

Minulta ei km yhteydessä otettu kertaakaan hcg arvoa, ei neuvolassa, ei päivystyksessä eikä arvauskeskuksessa. Vuotohan alkoi tällöon ensimmäisellä neuvolakerralla ja kun esitin epäilykseni niin asialle ei haluttu tehdä mitään. Lopulta jouduin kahdrn päivän päästä päivystykseen keskussairaalaan vuodon yltyessä sekä voimakkaan päänsäryn vuoksi. Eivät he siellä suostuneet ultraamaan vaan mittasivat kuumeen ja totesivat että onpahan tytöllä kuumetta. Olin sitten jälleen maanantaina terkassa ja sain lopulta lähetteen gynelle. Tässä vaiheessa menetys oli jo varma.. Tulipahan ajeltua monia satoja kilometrejä ns turhaan, näin sitä vaan juoksutetaan täällä syrjäkylillä.
 
Sara85 juuri noin itsekin ajattelin ja sanoin ystävälleni että ymmärrän täysin jos ei pysty iloitsemaan tästä. Asumme melko kaukana joten soitin asiani. Minulla on jopa jollain tavalla huono omatunto että tulin itse neljännestä yrityksestä raskaaksi kun toiset ovat yrittäneet yli 20 kertaa. Eipä tässä kuitenkaan kannata noin ajatella mutta hassuja nämä ajatukset..

seawind kiva kuulla että siellä todennäköisesti on kaikki hyvin. Tsemppiä vielä ultraan.

Täällä oli viime yönä melko kovaa vatsakipua. Sellaista mitä on kun on kovat menkkakrampit. Heräsin siihen ja kävin ottamassa panadolin kun ei meinannut löytyt hyvää asentoa olla. Kipu kuitenkin loppui yks kaks. Mietin jo että tässäkö tää oli. Mitään vuotoha ei ole ollut...

Tänään lähdetään äidin, siskon ja hänen laste kanssa ruotsin laivalle. Äidilleni en haluaisi vielä kertoa. Saa nähä arvaako.
 
Kaneli88: Mulla on kanssa eilisillasta asti ollut vähän niinkuin menkkamaista tunnetta alavatsalla, nivusten yläpuolella lähinnä, lasken sen kohdun kasvukivuiksi, joita voi olla varsinkin alkuraskaudessa satunnaisesti (jossain sanottiin, että rv8 paikkeilla yleistä, enkä muista milloin mulla oli tämä pahimmillaan, alkuraskaudessa kumminkin). Menkkakivut ovat enemmän semmoisia "supistusmaisia" ja aaltoilevia, jotka tulee ja menee, tämä kasvukipu taas tasaisen jomottavaa, kuumottavaa, venyttävää tai juilivaa, vaikka tuntuukin samalla alueella. Ja sitä voi kestää pitkäänkin samanvahvuisena tai voimistuvana. Niin kauan kun ei vuoda, niin ei kannata huolestua.

onnenpisara: Jopa oli kurja tarina. Mikähän siinäkin oli, että piti tuolla tavalla hyppyyttää?

seawindin jännitysnäytelmää seurataan täälläkin. Vuotoa lukuunottamatta kaikkihan kuulostaa sulla täysin normaalilta, ja joillakin se pikkuvuoto on sekin ihan normaalia eli mahdollisuudet siihen, että kaikki on sulla hyvin, on yhtä hyvä kuin meillä muillakin. Toivottavasti kohta voit lakata tutkimusrallin ja ootella rauhassa raskauden etenemistä :)

Lapsettomista ystävistä on ollut puhetta - Mulla on jäänyt matkanvarrelle yksi ystävä, jonka kanssa etääntymiseen on varmasti vaikuttanut se, että hän ei koskaan saanut lapsia ensimmäisen eikä toisen miehensä kanssa. Ja niistä lapsitoiveista alettiin siis puhua jo 15 vuotta sitten, kun olimme vähän päälle parikymppisiä. Itse tulin yllättäen raskaaksi siinä vaiheessa kun he olivat ekan miehensä kanssa hakeutuneet tutkimuksiin, eikä miehestä ollut löytynyt vikaa. Minusta tuntuu, että hän ei koskaan pystynyt täysin avoimesti näyttämään tunteitaan tämän asian suhteen minulle ja vähitellen etäännyimme niin, että emme ole oikeastaan enää missään tekemisissä. Uskon siihen, että ihmissuhteilla on kaarensa ja niin läheisiä kun olimmekin opiskeluaikoina, niin nämä elämänpolut veivät meidät täysin vastakkaisiin suuntiin eikä meillä ole oikein mitään yhteistä enää. Nykyisestä lähipiiristäni en taida tällä hetkellä tunnistaa ketään, jonka suhteen tarvitsisi jotenkin miettiä vauvauutisista kertomista. Me vissiin ollaan niin vanhoja jo, että kaikki ovat muksunsa tehneet, jotka niitä haluavat :D

PH 6+0
 
Hyi olkoon... lähdin tänään tapani mukaan tyhjällä mahalla bussilla töihin tarkoituksena syödä töissä. Yrjö meinasi bussissa tulla ja töihin päästyäni piti makailla työhuoneen lattiallakin hetken aikaa. Se aamupala ei mennyt alas oikein ollenkaan. Ei liene hyvä idea lähteä tyhjällä mahalla enää liikenteeseen. :D Saa nähdä meneekö lounas alas. Kunpa saisi vain maata kotona peiton alla.
 
onnenpisara
Pippurihäntä Sitä tässä on ihmetelty monen muun kanssa. Myös minua asia kummastuttaa, koska tämä neuvolatäti joka on varsinaisen neukan sijainen sanoi että jos raskausaikana on ennen np-ultraa verenvuotoa voidaan tehdä lisäultra pikana. Tätä mahdollisuutta ei minulle tarjottu, ei edes viikonloppuna silloin päivystyksessä vaikka oma vointi oli huono ja veren vuoto ei ollut mitään pientä tuhruttelua vaan sitä oikeasti vuosi.

Sain neuvolatädin lopulta tänään kiinni. Meillähän on kunnassa soittoaika neuvolaan 9-9.30 ja minä olen ymmärtänyt että tähän aikaan ei saa olla asiakkaita paikalla, koska aika on varattu juuri näitä yhteydenottoja varten. Annoin sitten palautetta suoraan, kun soittoajalla ei vastattu ja täti oli pahoillaan. Kuulosti nuorehkolta naiselta, pitää varmasti minua täysin hirviönä... Parasta oli se, että nyt joudun menemään "vähän turhan pienillä viikoilla ekalle käynnillä" koska kunnassa ei ole paikalla ketään neuvolassa heinäkuulla kuin parina ensimmäisenä päivänä.. Siis täh?! Kysyin samalla milloin on np-ultra kun viimeksi se aika tuli niin myöhään vaikka ei ollut edes raskausviikot tarkasti selvillä. Kuulemma viikolla 12 eli tarkoittaako tämä sitä että täytyy olla 12 viikkoa täynnä (eli periaatteessa kolmastoista raskausviikko)? Ajattelin kuitenkin jos varaan yksityiselle varhaisultran ihan varmuuden vuoksi. Olen lomalla heinäkuun alun niin kävisin silloin mielelläni esim 9+0 paikkeilla.. ihan mielenrauhan takia.

Hain myös apteekista digitaalisen raskaustestin ja ajattelin sen tehdä torstai aamuna kun on 5+0. Samalla ostin loppuvien tilalle Multivitan raskaus/imtystabletteja sekä Multitabsin omega-3. Meillä ruokavalioon ei sisälly ollenkaan kalaa, en ole syönyt neljään vuoteen kalaa. Mietin nyt vain että ei kai noiden tabujen yhdistelystä tule nyt liikaa jotain josta voisi haittaa? Apteekin täti oli ainakin sitä mieltä että olisi vain hyväksi ja tarkisti ettei ole sitä a-vitamiinia. Mutta jos joku tietää paremmin niin saa valaista asiassa.

Edit. Varhaisultra varattu 10.7. (9+0).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Uusi ilmoittautuu mukaan, ja nyt on pakko uskoa kun diginäytti RASKAANA 1-2 viikkoa et se voi tapahtua. 3 vuotta yritystä takana ja vihdoin! HUI
Kauhistuttaa, ihastuttaa, ihmetyttää ja hämmästyttää, siinä tämän hetkiset fiilikset.
Itse siirryin Inssiläisistä tänne ja 2.iui + luomuilu päälle tuotti tuloksen. Ja syytä olikin koska inssi oli kivulias.
Ihanaa et toi kamala lääkecombi touhu ja piikittely olisi nyt ohi. Tosin Luget edelleen matkassa. Onko muilla mitä tukilääkityksiä?
Nyt toivotaan et naperolla on tiukasti tarrasukat jalassa.

14.02 Chiligail 35v 1.lapsi MKS


Maikki1985: Ihanaa nähdä sinua täällä puolella vaikka tuolla toisella listalla vain piipahdit ja sitten plussasit.
 
  • Tykkää
Reactions: cherise ja Kaneli88

Yhteistyössä