// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Tervetuloa uudet! :) Mukavaa, että porukka kasvaa! :)

Kaneli88, mulle määrättiin primperania. Lääkäri sano et on turvallinen raskausaikana ja ei tee vahinkoa sikiölle. Kumma ettei sulle mitään määrätty. Yks mitä oon kans kuullu et jotkut on kokeillu pahoinvointiin on toi cetiriziini eli se allergialääke histec mikä on kans turvallinen raskausaikana ja sit närärstyksen hyvä hallinta. Tsemppiä vu:n ensi viikolle, että pikkuinen näkyisi jo!

Sarah85 ja Sushan
, peukut pystyssä, että on vaaratonta! Tosiaan joskus se tutkimus saattaa tehdä sitä vuotoa jonkun verran. Toivotaan parasta!

Pippurihäntä
, täällä ton pahan olon karttelun suhteen samat fiilikset. Tuntuu että syö kun porsas kun jatkuvasti pitää mättää ja yhtään jos pitää pidempää väliä niin sit etoo ja yökittää ihan kamalasti. Vatta tuntuu olevan turvoksissa sen takia koko ajan. Tosin ei se syöminen mulla oo kokonaan pahaa oloa peitonnut mut semmonen siedettävä olo edes hetkittäin.

Maikki85, Väpä, kaneli88 ja Heilanga, Voimia pahoinvointeihin! Mulla oli edellisessä raskaudessa vastaavaa ja olinkin tiputuksessa silloin sairaalassa. Toivotaan, että loppuisi pian eikä teiän tarvitsisi koko raskausaikaa oksennella!

ON: Tänään ollut vähän parempi päivä kun eilen. Näköjään mulla on tähän mennessä ollut pahoinvointien suhteen joka kolmas päivä helpompi ja kaks päivää siinä välissä menee sit yökkien. Huomasit et mulle näköjään tyypilliseen tapaan vatsa alkaa kasvaa karvaa. :D Ja himmeänä on näköjään alkanut piirtymään tuo linea negrakin. Jännä nähdä vahvistuuko miten siitä. Oon tässä miettinyt et yritän nyt nää pari päivää tässä tuloksia odotellessa ihan vaan nauttia raskaudesta ja surra sit jos tuloksissa jotain ikävää on. Toki sitä on hyvin pessimistinen tässä ollut ettei sitten tipu niin korkealta. Huimaus tuntuu lisääntyvän ja pulssi tikuttelee jo nyt siellä 100 pintaan.

Te keillä jo enemmän lapsia, niin koska olette heille kertoneet uudesta tulokkaasta? Miten ovat suhtautuneet? Ei olla vielä kerrottu kun ovat sen verran pieniä vielä, että sitten sen tietää koko kylä.

Kun tuo siskoni odottaa nyt samaan aikaan niin tilattiin jenkeistä semmoset kumpi tulee, tyttö vai poika? -testit molemmille ihan huvin ja urheilun vuoksi. Siihen kuulemma pissataan ja se näyttää sitten joko pinkkiä tai sinistä. Mielenkiintoista nähdä pitääkö paikkansa. Voi kuulemma jo rv 10 lähtien sen tehdä. Maksoi kun osti 2kpl niin jotain 16,50e/kpl.
 
Palaan tuohon sykekeskusteluun, Personal trainer sanoi että punaista sykealuetta pitää vältää, ei kuitenkaan haittaa jos lyhytaikaisesti siellä käy. Itellä punainen alue alkaa n.165:sta. Ihan omien voimien mukaan voi harrastaa liikuntaa ihan loppuun asti jos ei ole ennenaikaisen synnytksen vaaraa.

Äippävaatteista, ite ajattelin ainakin mammafarkut ostaa, mahdollisesti jo lähikuukausina, normifarkut on jo hieman epämukavat.

Huomenna ekalle neuvolakäynnille, Tervetuloa uusille ja edelleen vaan jaksamista pahoinvoiville, kyllä se siitä jossain vaiheessa helpottaa! :)
 
Heissan helmiodottajat, minua ei täällä juuri ole näkynyt ja nyt onkin selvinnyt, että raskaus on pitemmällä kuin aluksi arvelin; laskettu aikani siirtyy reippaasti tammikuun puolelle. Rosman voi siis poistaa listalta, hauskaa ja turvallista matkaa helmikuuhun teille kaikille!
 
Tervetuloa taas uudet! Mukavasti täällä alkaa olla jo porukkaa. Minä en vielä uskalla siihen fb ryhmään ilmoittautua, kun pelkään niin kovasti, ettei tää kestä loppuun saakka.

Otan todella osaa pahoinvoinnista kärsiville. Ei kuulosta helpolta :(

ON: toivun flunssasta, mutta en tiedä mistä tämä äärettömän nuutunut, väsynyt ja heikko olo johtuu. Flunssan jälkimaininkeja tai sit vaan tätä raskautta. En ole vuosikymmeniin nukkunut päikkäreitä näin helposti, pitkään ja ennen kaikkea syvästi nukkuen, kuin nyt. Tuntuu et kun herää, ei pääse hereille ollenkaan.

Ja eilen tuli outo mielihalu kaupassa: oli pakko saada sekä appelsiinia että verigreippiä. Tänään oli pakko miehen ostaa kaupasta myös greippimehu hedelmälihalla. Olen elämäni aikana vaan pari kertaa aiemmin syönyt verigreippiä, laihduttaessani. Kai se raikas hapan jotenkin tuntuu vatsassa hyvältä, kun on jotenkin epämääräisen turvonnut, röyhtäilevä ja ummehtunut olo muuten. Mäkin kauhuissani mietin, kuinka paljon mahdan lihoa tällä menolla, kun koko ajan tekee mieli jotain ruokaa. : /
 
22.2/hepokatti83 / 30 / viides /

Isommille lapsille kerrotaan aikaisintaan np-ultran jälkeen.
Emme taida vielä kertoa edes ystäville. Aiemmin olen kertonut parille ystävälle ja äidilleni nyt ei taideta ainakaan vielä vähään aikaan.. Kun malttaisi mielensä jopa puoleen väliin. En usko että maltan tai että pystyisin salaamaan niin kauan

Varhaisultraan ei taideta nytkään mennä. Kahden ekan raskauden aikana kävimme, mutta nyt ei ellei tule tarvetta.

Äitiysvaatteet olen joutunut ottamaan käyttöön todella aikaiseen yleensä. Nyt tavoitteena jopa laihtua tämän raskauden aikana, kun painoa on todella paljon.
Jäi edellisen raskauden raskauskilot melkein kokonaisuudessaan kroppaan, kun hän oli yövalvottaja pahimmalla mahdollisella tavalla niin ei riittänyt rahkeet laihduttaa.. ainakaan toimivasti =(

Ehdin juuri äskettäin myydä KAIKKI vauva ja äitiystarvikkeet sekä vbaatteet pois! Joten uudet pitää hommata kunhan sen aika on.

Autoon onneksi vielä mahdutaan, mutta täyteen tulee

Hepo ja 5+2? kai? La kai 22.2? Ei tietoa. Neuvolaankin soitin eikä sanonut mitään tarkkaa. Yleensä on edes la sanottu..
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Ihana kun täällä alkaa olla porukkaa paljon!
Onko muilla ollut näin alkuraskaudessa turvotusta vatsalla?
Hitsi oma maha näyttää kunnon ilmapallolta, ihan kuin olis jo pidemmällä raskaus! :) Ja tarkoitus olisi pitää raskaus omana tietona np-ultraan saakka, joten saisi tuo turvotus laskea! :D
Äitiysvaatteita on vähän tullut katseltua netistä, mutta aikaisemmilla kerroilla olen pärjännyt sukkiksilla, leggareilla ja tunikoilla. Mutta nyt kun on talvella vatsa suurimmillaan, täytyy se takki varmaan ostaa.
Minä pöljä oon ollut niin epäuskoinen koko raskaudesta, kun ei oireitakaan ole ollut, että tein vielä yhden r-testin... No saipahan mielenrauhan kun 2 viivaa ilmestyi samantien. :) Jos sitä nyt malttaisi ensimmäiseen neuvolaan saakka joka on 17.7.
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville!
Tänään muuten 5+0 poks!
 
onnenpisara
hepokatti83 Eri valmistajilta on saatavilla raskaus- ja imetysajalle tarkoitettuja tabletteja. Ne ovat monivitamiini ja hivenaineita. Toiset syövät sitä jo yrittämisestä lähtien, kuten myös foolihappo lisää. Foolihappoa saa myös vihreistä kasviksista, parsakaali, lehtikaali, kukkakaali, persilja, paprika, palkokasvit, kokojyvävalmisteet, leseet, hiiva, munankeltuainen jne..

Itse syön Multivitan raskaus- ja imetystabletteja. Foolihappo lisää en ole ostanut, sillä uskon monipuoliseen ja terveelliseen ruokailuun. =)
 
Heippa taas! Olen hetken ollut täältä pois... paljon tullut uusia näköjään! :)

Mulla oli maanantaina eka neuvola. Kivasti meni. Joku muuten sanoi käyttävänsä samariinia. Mulle sanottiin neuvolassa että sitä ei saisi käyttää. Jotain haitallisia suoloja tms.

Pahoinvointia täälläkin vaihtelevasti. Tänään paljon helpompi olo sen suhteen. Vaihteleeko teillä pahoinvointi kovasti päivästä toiseen?
 
mites muuten, toi neuvolan ensikäynti...onkohan toivoa kuulla sykettä? olis niin kovin kiva kuulla, että siellä on kaikki hyvin.... :)
Ensimmäinen neuvolakäynti ei yleensä ole muuta kuin jutustelua jutustelun perään. Käydään läpi koko perheen tupakoinnit, alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden käytöt. Suvun periytyvät sairaudet ja minkälaisessa tilanteessa parisuhde on.
Seuraavalla kerta onkin sitten ultra ja riippuen sairaalan laitteistosta niin saattaa olla mahdollista kuulla syke. Ainakin sydämen pompotuksen näkeminen pitäisi olla mahdollista kaikissa Suomen sairaaloissa.
 
Onko muilla ollut näin alkuraskaudessa turvotusta vatsalla?
Hitsi oma maha näyttää kunnon ilmapallolta, ihan kuin olis jo pidemmällä raskaus! :) Ja tarkoitus olisi pitää raskaus omana tietona np-ultraan saakka, joten saisi tuo turvotus laskea! :D

Tänään muuten 5+0 poks!
Noilla viikoilla itsellänikin oli aivan älytön turvotus. Nyt olen menossa viikossa 7 ja vatsa on taas normaali litteä aamuisin. Illalla taas turvotus on kova, jos olen erehtynyt syömään vääränlaista ruokaa. Esimerkiksi sipuli, viljat ja palkokasvit aiheuttavat itselläni tällä hetkellä hyvinkin runsasta turvotusta.
 
  • Tykkää
Reactions: mussukkanuppunen
Epäuskoinen vielä testailee, digillä raskaana 2-3 <3

Pahoinvoinnista kärsivät oletteko juoneet sitruunavettä? itse aamulla puristan sitruunasta mehut kannuun, vettä päälle ja jääkaappiin. Sitä sitten siemaillaan pitkin päivää. Minulla auttaa hiukkasen, kannattaa kokeilla :)

Manta81 ja vielä nimetön 4+4
 
Helou, täälä ilmottauu myös yksi helmikuun odottaja mukaan :) kolmas lapsi siis tulos,tyttö on 3,5v ja poika pian 2v. hieman jännittää,kun pian on 3 pientä,mutta silti erittäin onnellinen!
eli näillä tiedoilla mukaan Henttu86/28v./3.lapsi/SeKs
 
Sain hyviä uutisia eli kokeen tulokset tuli. NORMAALI!! :D Eli ei ole syöpää! Jotain normaali raskauden aiheuttamaa hormoonimuutosta oli mut ei mitään vaarallista. Wohoo! Johan tässä on ihan hulluna saanut pelätä kuukauden verran! Ensin kaksi viikkoa keskenmenoa kun vuotaa kun seula sen 12pv ja sitten syöpää kun löytyi patti, joka sitten katosikin samalla kun limakalvot kuoriutui. Et jostain muusta johtuvaa siis. Jää vissiin arvoitukseksi. Ihanaa, että nyt voi stressata sit ihan normaaleja raskausjuttuja ja oikeasti alkaa odottamaan. :D :heart: Mä oon niin iloinen!

mussukkanuppunen
, mulla kans turvotteli noilla viikoilla. :D Sit oli joku viikko taukoa ja maha littuna, mut nyt on taas semmonen turvotuspallo.

Vitamiineista, Mun on hankala niellä kokonaisena noita isoja nappuloita niin mulla on ihan minisun pure monivitamiini ja lisänä joka toinen päivä foliren 400micr.g foolihappoa.

Kampiakseli ja heebo rv 8+0
 
Viimeksi muokattu:
Wuf
Ekasta neuvolasta muistelisin, että meillä ainakin silloin 6 vuotta sitten kyllä kuunneltiin sydänääniä. En toki tiedä miten nykyään toki on.
Turvotusta löytyy täältäkin eikä meinaa housut enään kiinni mahtua illasta. Onneksi onparittodella löysät verkkarit niin niitä on tullut nyt lomaillessa käytettyä, mutta saa nähdä miten käyens viikolla kun töihin palaan.

Me aiotaan neidille kertoa vasta ultran jälkeen, koska muuten koko suku tietää hetkessä.
Mä tilasin tollasen kotidopplerin ajatuksena se,et pääsee neiti kuuntelemaan sitten myös siskoa/veljeä. Mistään en vaan löytänyt tietoa kuinka aikasin sillä mahtaa äänet kuulla. Onko teistäkellään kokemusta?

Wuf 5+2
 
Jännittääää!

Tänään yksityisellä varhaisultra (rv 7+0) iltapäivällä, luoja sentään mitä piruja oon maalaillu seinille koko päivän.. Toivotaan parasta.

Ihanaa, uusia! tervetuloa minunkin puolesta!

Onko kaikilla siten, että neuvolan yhteydessä voidaan ultrata?
Meillä on kaksi eri paikkaa missä tehdään np jne..

Pikasetti näin töiden lomassa, parempia oloja kaikille yökkäileville <3
 
Rouva Kampiakseli - Ihan mahtavia uutisia!!!! Oon tosi iloinen sun puolesta, niin paljon huolta ja murhetta noista riittänyt. Viikot on sitäpaitsi jo hyvää vauhtia pitkällä, yhdeksättä jo mennään, niin kriittisimmät ajat alkaa noiden keskenmenojenkin suhteen olla vähenemään päin. Ei muuta kuin nauttimaan :)

Luin täältä Kaksplussalta "Lapsellista" blogista, kuinka kolmatta (ja viimeistä) odottava blogin pitäjä oli vihdoin sallinut itselleen hurahtaa baby shower -tyyppisen hömpöttelyyn. Pakko sanoa, että pystyn jakamaan jotenkin tunteen juuri nyt. Tää on toivonmukaan viimeinen kerta kun olen raskaana. Eka raskaus, kun oli yllätysvauva nuorena, meni enemmänkin piilotellessa kuin juhliessa ja tokassa en peloiltani uskaltanut mitään juhlia enkä suunnitella. Nyt on mieli muuttunut, haluan kulkea maha pystyssä äitiysvaatteissa ylpeänä, juhlia tulokasta jollain tapaa, vaikka sitten niillä ällömakeilla kuppikakkupirskeillä, tehdä hankintoja, kuolata kaikkea söpöä, miettiä nimiä ja sisustusta jne jne. Kaikkea, mihin en ole antanut itselleni aikaisemmilla kerroilla lupaa. Mä oon aina niin perhanan järkevä ja looginen, "ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa" -opetukset kaikuu jossain korvassa. Mutta ei enää.

Siitä koko kakkosen raskausajan kestäneestä jännittämisestä ja jonkun pieleenmenemisen pelkäämisestä ei ollut MITÄÄN hyötyä, kaikki meni hyvin ja sitä aikaa ei saa enää ikinä takaisin. Nyt iloitsen, juhlin, suunnittelen ja nautin just niin kauan kuin tätä kestää. Jos ei kestä, niin olenpahan ainakin nauttinut elämän ihmeestä sen hetken. Mieskin sanoi, että hänellä ei ole nyt mitään syytä himmata tän uusimman tulokkaan odotusta eli ei aio salailla sitä mitenkään erityisesti, vaikka ei olla kuin toukka vasta nähty. Asiat menee just niin kuin ne menee, se otetaan mitä annetaan, ja tää on jotain tosi ainutlaatuista missattavaksi. Niin se elämä opettaa, entinen superhermoilija on saanut selätettyä osan peloistaan ja se on iso juttu se! Mulle.

MUOKS: Meillä neuvola on lähiterveysasemalla, siellä ei kuunneltu viimeksi sydänääniä ennen kuin rv20 paikkeilla. Tosin eipä ollut käyntiäkään rv 7-19. Nyt on käynti joskus rv 13-16, ehkä silloin kuunnellaan. Neuvolan yhteydessä ei myöskään tehdä meillä (HKI) niitä ultraseuloja, vaan ne tehdään synnytyssairaalassa. Viimeksi kylläkin paljastui, että meidän neuvolalla oli ultralaite, mutta sitä meidän täti käytti vasta loppuvaiheessa tarkistaakseen, että miten päin se vauva siellä oikein majaili, kun ei tuntenut päätä kunnolla. Ihan hauska oli nähdä pikkuinen yllättäen siinäkin vaiheessa vielä :)

MaijaLee
, toivottavasti saatte hyviä uutisia! Jännät paikat ne olivat kyllä... Ja pieni itkuntirauskin siinä sitten tuli helpotuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Fanning linkistä ihanille vaatesivuille ???? täällä ei oo mitään ihmeellisiä oloja..rinnat arat ja mahaa turvottaa..ihan outoa kun ekassa raskaudessa oksensin 18 viikkoa putkeen..ihan sellanen olo et oonkohan ees raskaana..mut tunteet on pinnassa et enköjän ole ????
 
  • Tykkää
Reactions: Fanning
Täällä meni aamu taas oksentaessa mutta nyt iltaa kohden on pysynyt pienet määrät ruokaa sisällä. Jee! Sängyn pohjalla tosin olen edelleen kun ei ole voimia tehdä muuta. Tulehdusarvo oli normaali. Oikein ekstoottinen reissu laraan kun oksensin sielläkin jo pari kertaa. Ihme kuumotuksia tullut. Iho hohkaa lämpöä mutta kuumemittarin mukaan ihan normaalia näyttää.

Kampiakseli ihania uutisia! Ihan mahtavia!!!

Täällä taitaa jyllätä todelliset alitajuntaiset pelot. Olen nähnyt parina yönä unta keskenmenosta ja viimeisimmissä kaavin alkkareista verisiä jäänteitä. Kiva. Sitten koko ajan sellainen selittämätön ahdistus päällä. Johtuu aivan varmasti osin jatkuvasta huonosta olosta ja univajeesta. Ahdistaa jo se että ahdistaa :stick: Miunhan piti olla onneni kukkoloilla ja nyt vaan on pää ihan pyörällä.

Ainiin eilen kun oli muutenkin hieman itkuherkkäpäivä ja oksennus koko ajan tulossa niin juttelin kaverilleni (joka on siis myös kätilö) näistä ahdistuksista ja huonosta olosta niin sieltä tuli sitten ihan puun takaa etten osaa iloita mistään ja että on olemassa vaihtoehtoja jos pää ei kestä. Hänellä ei kuulemma yhdessäkään kolmesta raskaudesta oo ollut muita huolia kuin ettei lapsi vammautuisi. Eipä paljoo eilen piristänyt tämmöiset kommentit.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin ekaa kertaa neuvolassa. Otti sykkeen ja hemoglobiniin, molemmat alhaset. Hieno homma. Varmisti ajatukseni loppuraskauden suonensisäisestä raudan ottamisesta ja todenäköisestä pyörtyilystä... muuten löi kasan lappuja kouraan ja uusi aika sovittiin 30.7 jolloin ultrataan ja kuunnellaan sydänääniä. Määräs myös verikokeisiin.

tänään mennään 8+1
 

Yhteistyössä