Tässä synnytyskertomusta vielä tähän ketjuun ennen vauvapuolelle siirtymistä.
Vähän sekavaa tektiä, kun oma ajantaju ja tapahtumien järjestys vähän hukassa, mutta koittakaa saada selvää.
Perjantai-lauantai yöllä ehdin nukkua mukavat 1,5h, kun siinä puolen yön jälkeen tuntui eka kipeä supistus. Kävin vessassa ja totesin seuraavan tulevan n. 10 min. päästä ja siitä ne jatkuikin säännöllisesti. Yritin vielä mennä nukkumaankin, mutta makuulla supistus tuntui vielä kipeämmältä. Kauratyynyllä pärjäilin melko hyvin. Kolmen jälkeen kävin herättälemässä miestä, että nyt pitäis valmistautua lähtöön ja soitella mamma lapsenvahdiksi. Mies vaan käänsi kylkeä ja käski nukkumaan, ehän me yöllä mihinkään lähdetä... :stick: Mä tarkistin vielä sairaalakassin sisällön ja vaihdon vaatetta jne. Puolen tuntia meni ennen kuin mies kömpi ylös. Kahvit piti toki ensin keittää ja muutama leipäkin syödä. Mamma ehti tulla paikalle, kun mies vielä söi. Itse pitelin seinistä kiinni tasaisesti 10min. välein. Neljän jälkeen esikoinen heräs... Oli vähän ihmeissään, kun mammakin oli keskellä yötä paikalla, no he lähtivät koittamaan unta uudestaan ja me lähdimme ajelemaan sairaalaan. Vielä matkallakin mies kysyä, että onko tää nyt ihan varmaa.
Aloin sitä itekin kyl epäillä, kun supistukset ei yhtään tihentyneet, kipeitä kyllä olivat, kauratyyny ei ollut ihan riittävä lievitys enää. Sairaalassa oltiin klo 5.00, vähän aikaa otettiin käyrää ja kätilökin totesi, että hyviä supistuksia, mutta kovin harvoin. Tutkimuksessa kuitenkin 5cm auki ja päästiin synnytyssaliin. Välillä tuntui supistukset olevan helpompiakin ja välit pidemmät... Alkuun pärjäilin kauratyynyllä, mutta ilokaasuakin pian jo kokeilin. Alkuun en yhtään osannut ottaa sitä ajoissa, mutta pian senkin jo oppi. Eniten häiritsi jatkuva kipu alavatsalla ja -selässä, supistukset erottui selkeästi vasta, kun teki tosi kipeää... (Enää en kellon aikoja muista ja papereita en kotiin saanut) Jossain vaiheessa tutkittiin kohdun suun tilanne, kun supistukset edelleen harvat. No auki olin 6cm eli edistystä vain sentti, aikaa oli ehkä mennyt 3-4 tuntia... Tutkimus sen verran kiusasi kohtua, että pian tekikin tosi kipeetä ja supistukset tiheni. Olisin halunnut epiduraalin, mutta kätilö suositteli kohdunkaulan puudutetta ja sen sitten otin. Sattu niin perkeleesti sekin, mutta teho oli ihmeellinen! Puudute taas aiheutti supistusten harvenemista... Kivut palili pikku hiljaa ja ilokaasu ei auttanut, joten sain uuden kohdukaulan puudutteen, tosin vain toiselle puolelle, kun toiselta puolelta kaula hävis lääkärin tutkiessa. Eli eipä siitä ollut hyötyä. Tässä vaiheessa oli kalvot osittain puhki ja lääkäri teki suuremman reijän, niin saatiin lapsivedet kunnolla pois. Uskoisin, että kello oli jotain 12-13 paikkeilla. Supistuksia tuli edelleen harvoin ja koko ajan silti sattui. Spinaalin olisin saanut jossain vaiheessa, mutta siinä kyljellä maatessa alkoi ponnistuttamaan, joten eivät antaneet. :stick: Olis pitänyt olla ihan vaan hiljaa... Olin toivonut jakkarasynnytystä, joten siihen siirryttiin ja ponnistamisen tarve hävisi ja vauvakin kuulemma aika ylhäällä... Ponnistamista siinä kuitenkin "harjoiteltiin" ja kivut vaan yltyi. Kätilö halusi antaa oksitosiinia, mä suostuin sillä ehdolla, että spinaali laitetaan kuitenkin. No niin tehtiin ja taas alkoi ponnistuttamaan kylkimakuulla. Tällä kertaa olin ihan "hiljaa". Puudute vei jatkuvan kivun pois, mutta supistuksiin tarvitsin edelleen ilokaasua. Välillä jopa torkahdin supistusten välillä. Tutkimuksessa olin jossain vaiheessa kokonaan auki ( ja kätilökin vaihtui välissä). Ponnistusta yritettiin puoli-istuvassa asennossa, ei tuntunut edes tarvetta ponnistaa. Kovasti puhuivat jalkatukien puolesta, en suostunut, kun jäi niihin suuri inhotus ekasta synnytyksestä. Siirryin kylkimakuulle ja siinä olikin vähän jo ponnistuksen tarvetta. Mutta en itse osannut kunnolla sanoa, milloin supistaa ja milloin ei, kun koko ajan teki kipeää. (aqua-rakkuloitakin muuten sain jossain vaiheessa ja niistä pieni apu olikin). Pikku hiljaa alkoi tulla itsellekin tunne, että tietää mitä tekee. Ponnistaminen auttoi kipuun (kunnes alkoi vauvan pää tulla jo ulos. :kieh
. Monta supistusta tuntui menevän ihan siinä rajoilla, että kohta syntyy, ihan hirvee tunne. Pää jäi vielä parin supistuksen ajaksi "jumiin ja hartioitakin piti avittaa ulos, mutta itse sain vauvan ulos ähistyä klo 15! Mahtava fiilis, eka kun tuli väkivalloin imukupilla, enkä itse tajunnut tilanteesta mitään... Tyttö vähän sinersi, mutta huutaa osasi heti ja lujaa joten ei ollut hätää sen kanssa. Kokoa tytöllä siis 3940g ja 53,5cm, päänympärys 36,5cm. Tyttö syntyi lakitarjonnassa, joka kätilön mukaan aiheuttikin pitkän ja vaihkeahkon ponnistusvaiheen. Koko synnytyksen pituus n. 15 tuntia, josta ponnistusvaihe oli merkitty 50min. Toisen asteen repeämän sain taas muistoksi, tällä kertaa vain vähän edellestä pienemmän ja pinnallisemman. Turvotus alakerrassa oli ihan jäätävä ja turvottaa kyllä edelleenkin...
Kotiin päästiin maanantaina ja tässä on ollut arjen opettelua kahden lapsen kanssa. Vielä itse toipilaana, joten rytmit jne. ihan hukassa, mutta pikku hiljaa.
Vauvapuolelle tulen myös mukaan ainakin ajoittain, kunhan aikaa ja energiaa riittää kirjoitteluun. Lukeminen hoituu vähän helpommin.
Kiitos vertaistuesta raskausaikana ja onnea kaikille vauvoista!
Pihlja15 ja tyttönen 5vrk. :heart: