Helmivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salama83

Vieras
Doddi, aloittakaamme nyt sitten tällä puolella ja tehkäämme tilaa odotuspalstalta heille, ketkä vielä odottavat uusia ihania ihmisiä. Toivottavasti kaikki odotuspuolella ketjussa jutelleet löytävät myös tänne :)

Ja sit heti juhlimaan: meidän viime yö oli onnistunut! Tai siis tehtiin yksi ennätys, sillä Sofia nukkua 4 tuntia ja vartin. Tästä suurkiitos kuuluu mun ihanalle anopille, joka vinkkasi, että rytmejä voisi yrittää rakentaa laittamalla tyttö päikkäreille pihalle siinä aamuysin ja iltapäiväkolmen hujakoilla. Noh, näin tehtiin ja suureksi ihmeekseni tyttö nukahti kärryihin tosi nopeasti (en siis edes käynyt missään kävelemässä). Eilen hän veti aamupäivällä 3,5 h tirsat (iltapäivällä ei enää nukuttanutkaan sitten) ja nytkin hän on nukkunut ulkona jo kolmisen tuntia. Ihanaa! Sen Varkaudessa sattuneen kammottavan lapsenpöllimistragedian takia jätän koirat vahtimaan vaunuja tuohon, ne kun ilmoittavat aina, jos joku tulee lähellekään meidän pihaa. Nukutatteko muut ulkona? Jos ette, suosittelen lämpimästi.

Salama83 ja Sofia reilu 7 vkoa

Heippa!

Me asutaan kerrostalossa, 3krs, joten voidaan ihan hyvin nukuttaa parvekkeella. Ei olla sitä vielä kokeiltu, mutta just eilen käytiin hakemassa sedältä serkku-poikien vanhat vaunut, joita käytetään vaan parvekkeella. Nyt on kaikki osat pesussa, mutta kunhan ne kuivuu niin päästään kokeilemaan tuota ulkona nukuttamista.

Jes, mulle pärähti sitten eilen aamupäivällä kiva kuume. Ja vasen rinta on todella kipeä eli rintatulehdushan se sitten on. Kävin jo lääkärissä hakemassa antibioottikuurin, jotta pääsisi mahdollisimman pian eroon tästä karmeesta kolotuksesta ja päänsärystä. Onneksi mies on vielä kotona ja voin keskittyä peiton alla lämpösessä makailuun!

Sain lainaan myös hug a bub -kantoliinan..sedän vaimo puki sen mulle päälle ja tuntui kyllä todella kätevältä. Sitten kun vielä oppisi itse käärimään itsensä ja pojan siihen niin helpottuisi varmasti tämä arki, kun on kädet vapaana ja pystyy esim syömään samalla :D Manducasta haaveilen, mutta jos tuo kantoliinailu lähtee sujumaan niin unohdan sen manducan oston..rahat on sen verran vähissä. (tai sitten pitää ehdottaa että joku ostaisi sen pojalle ristiäislahjaks..hahahah)

no niin nyt poika heräilee..toki onhan se nukkunut jo muutaman tunnin. Ai niin ja piti kehuskella että poika teki tuossa muutama yö sitten ennätyksen ja nukkui 7,5 tuntia putkeen! ja mulla meinasi tissit räjähtää!

haidiina ja poika 1kk ja muutaman päivän

Heissan!

Meillä myös neiti on nukkunut ekat unet pihalla ja hyvin tuntuu kärryihin nukahtavan. Ihanaa kun saa esikoisen kanssa touhuilla samalla ulkona auringonpaisteessa! Nyt on auringossa niin lämmin, että olen ottanut vähän vapauksia vauvan ulkoilun suhteen.. meillähän 2 viikkoa tulee vasta huomenna täyteen.

Tyttö nukkuu aivan ihanan hyvin yöt. Nukahtaa siinä klo 23 ja herää 2-3 aikaan, ja sitten päästeleekin jo aamuun. Herätyskin on nopea syöttö vaan ja ilman käninää nukahtaa kyllä uudelleen. Vastaavasti päivällä nukkuu yleensä vain yhden pidemmän pätkän ja muuten syö ja torkkuu ja syö ja syö ja syö ja torkahtaa taas pikku hetkeksi. Koko päivä ja varsinkin illat menee siinä kun vuoroin imetän ja vaihdan vaippaa ja sit koitan tyhjentää pyykkikoneen ja sama alusta. Ihmettelisin melkein, että miten se VOI syödä koko ajan, mutta onneksi sain naapurilta lainaan Anna Wahlgrenin Lapsikirjan.. ottamatta siihen muuten kantaa, mutta kirjankin perusteella 2-viikkoinen tosiaankin VOI olla koko ajan tissillä =)

Meillä on kantovälineistä käytössä kans Hug-a-Bub sekä pikaversiona Hotsling. Nyt koitin eka kertaa pystyasentoa, joka on enemmän mun makuun kuin kehtoasento.. mutta on toi hottis myös ihan kätevä kun vauva alkaa känistä usein just kesken perunankuorimisen tai vastaavan toiminnan.

Näillä keleillä liina on ihana kun ei ole pakko tonne loskaan lähteä vaunujen kanssa.. rasittavaa lykkiä niitä kun renkaisiin tulee jättimäiset lumipallot. Esikoisen vein yks päivä kerhoon vaunuilla ja yöllä oli tullut taas se vakio 5-10 cm uutta lunta, niin koetuksella oli sekä hermot että hauikset..

Jee! Vaaka sanoo, että melkein kaikki raskauskilot on lähteneet. Ei kyllä ihme, kun vauva herää aina just kun saan ruokalautasen eteen :D Joo ja maha ei ole kyllä lähtenyt.. vanhoista farkuista on vielä turha haaveilla. Mutta on sekin jotain, että paino tippuu ja saa kengännauhat solmittua.

Äh, nyt taas kuuluu kutsu eli jatkampa toisella kertaa.

Noelia ja neiti kevät 13 pv

Nyt tää yks ois loppu, kiitoksia vaan viime yön. Tyttö ei jostain syystä suostunut nukkumaan kuin vajaa 3 tuntia alkuyöstä, sen jälkeen ei antanut kummankaan nukkua. Niinpä valvoimme klo 01-5.30 suunnilleen. Oletan, että nukkui liikaa päivällä, kun simahti vielä reilun 3 tunnin päikkäreiden jälkeen kauppareissulla ja jatkoi tuhinaa vielä kotonakin, + illallakin oli mahdoton tehtävä pitää häntä hereillä. Voi KUNPA ensi yö olisi mukavampi, ne 2 h syöttövälitkin ovat yhtä juhlaa verrattuna viime yöhön. Viideltä mä olin jo niin loppu, että vaan makasin vauva kitisemässä vierellä ja kyyneleet valui omista silmistä. Olisin vaan niin kovasti tahtonut nukkua. Nyt on jo onneksi parempi fiilis. :) Miehen tultua töistä aion vetää itse päikkärit, hän saa olla vauvavahtina silloin.

Mäkin siis tilaisin tuommoisen Haidiinan perheessä vietetyn yön tänne, mieluiten useamman :) Tai ehkä 7,5 h ilman syöttöä ois jo liioittelua näiden suihkusadetintissien kanssa, 4 h ois oikein hyvä.

Meiltäkin löytyy Hug a bub, saatiin se miehen siskolta lahjaksi. On tosin käytetty enkä tiedä, onko se kangas löystynyt ajan kanssa vai onko mun sidontataidoissa hiomisen varaa (veikkaan jälkimmäistä), sillä en saa liinaa sidottua siten, että se tukisi vauvan päätä tarpeeksi. Kannan mieluiten pystyasennossa. Solmin liinan siten, että pidän ensin siitä taskuosasta hampailla kiinni ja vedän liinan ristiin selän takaa. Sen jälkeen vedän päät ristiin myös edessä ja vedän ne taskuosan alta, minkä jälkeen sidon liinan päät vyötärölle. Sen jälkeen laitan vauvan olkapäälle, löystytän liinaa vähän ja liu'utan tytön kyytiin. Kuinka te muut sidotte liinan?

Salama, voi onps teillä unirytmi kiepsahtanut..

voi fak, älä yritä kirjoittaa vauva sylissä..... Niin Salama, miten tyttö syö tuon valvomisen yhteydessä? Ootko tyrkyttänyt maitoa, vai onko valvominen vaan jo seurustelua? Kyllähän parikuiselle jotain rytmiä voisi hiljalleen alkaa muodostua ja yö olla yöllä..

Ajattelin, kun meillä molemmat muksut on nukkuneet yöllä hyvin sillä, että illalla tankkaavat maitoa ihan hulluna tuonne 23-24 saakka. Siis hyvinkin 3-4 tuntia on yhtä syömistä, niin että joka tissillisen jälkeen sanon että likka ei VOI syödä enää enempää - jonka jälkeen menee vielä pari tuntia imetellessä?!? Ehkä vielä tuttelia päälle (uskomatonta).

En kyllä sano, että 2-kuiseen ja 2-viikkoiseen toimii sama, mutta järjellä ajatellen jos illan syö ja on hereillä (vaikka vähän väkisin), niin yöllä tulee uni kun on kylläinen ja väsynyt? Onkos tuossa 2kk kieppeillä myös yksi tiheän imun kausi.. No joka tapauksessa, toivottavasti saatte rytmin siirrettyä vähän inhimillisemmäksi!

Toi sun sidonta on varmasti ihan oikea. Mun hugga on nyt käytössä kuudennella lapsella, joten en usko että se venyy ainakaan paljon.. No ehkä tuosta terävin elastisuus voi kadota pesujen myötä. En tiedä missä huuhteluaineissa lie liotettu.. Mutta kireys on sopiva kun vedät ihan reilusti sitä tiukalle siinä sitoessa. Pienelle vauvalle ei tarvitse sidontavaiheessa jättää yhtään tilaa, vaan hänet saa sinne kyllä ujutettua vaikka kiskot liinan sitoessa niin tiukalle kuin sielu sietää. No ainakin melkein.. mutta luultavasti tästä on kyse jos pääntukea ei tule tarpeeksi?

Nyt valmistautumaan esikoisen kaverisynttäreihin.. wish me luck!

Noelia ja neiti tasan 2vko

Viimeksi muokattu:
Noelia, mä jo ajattelin, että olipas ytimekäs postaus :) Mut kiva, että sille tuli jatkoakin :D

Viime yö oli onneksi taas mitä parhain. Oon siitä kyllä kovinkovin iloinen, sillä olin tuon edellisyön jälkeen ihan raato. Viime yönä ruokin tytön kolme kertaa, mikä on mun mielestä kovinkin inhimillistä, etenkin kun suostui ruokakertojen jälkeen nukkumaan pinnasänkyynsä. Yritetään kyllä pitää tyttöä hereillä loppuillasta, mutta se on yllättävän vaikea tehtävä. Oisko jotain kikkakolmosia siihen?

Eilen illalla tyttö söi, söi ja söi pitkän tovin. Sit alkoi itkeä rinnalla, mutta kuitenkin yritti syödä lisääkin. Kunnes yllättäen puklasi komealla kaarella itsensä, mun ja sohvan päälle VALTAISASTI maitoa. Oijoijoi. Tuli ihan surkufiilis toisen takia :I Onneksi ei kovin pitkään tuntunut tyttöä häiritsevän ja sit sapuska taas maistui. Ei nyt sentään usein puklaile, tämä oli vasta kolmas kerta, mutta tuo rajuus yllättää kyllä joka kerta. Onko muilla vastaavaa?

Nyt on niin hyvä fiilis, kun sain nukkua viime yönä. Sofia uinuu pihalla tyytyväisenä ja mäkin ehdin puuhastella omiani sillä aikaa. Jahka neiti herää, lähdetään kauppaan hetken pysyteltyämme hereillä.

Moikka.
Meillä Salama kans tytöt puklailee aika tavalla. Välillä lentää sellaiessa kaaressa ja tuntuu et sieltä tulee kaikki ulos, mitä ovat syöneet. Muutama kerta,kun nukkuvat päät vieretysten ovat puklailleet toisiaan päin. Ei se tunnu heitä pahemmin haittaavan. Puklaamisen jälkeen jatketaan taas syömistä. Meillä huomaa kyl, jos itketään tissillä tai pullo suussa, niin silloin on ilmakupla tiellä ja jos siinä vaiheessa antaa vaan maitoa, niin ylös tulee. Kannattaa siis röyhtäyttää siinä vaiheessa,kun alkaa ährää ja kitisee tissi suussa. Oliskohan Salama teillä sama juttu? Meillä kans tankataan nykyään iltaisin. Iltaisin torkutaan ja syödään vuoron perään. Loppu illasta yleensä itkeskellään ja odotellaan kakan tuloa. Eilen illalla oli kakat niin tiukassa, et sain avittaa heitä kuumemittarilla. Molemmilta tuli sellaiset satsit, et voi huh..sain sitä kakkia paidallekin,kun oikein lensi pepusta ulos. Olin kuullut vinkin, et jos kakka ei meinaa tulla, niin voi laittaa kuumemittarin peppuun ja se kuulemma auttaa ja niin siis myös teki.
Yöllä sitten onneksi vielkin nukutaan hyvin. Viime yönä heräsivät kaksi kertaa syömään, mut sit jos eivät illalla kaki, niin yöllä on yhtä äheltämistä.
Meillä oli ma neuvolalääkäri. Nyt olivat molemmat yli nelikilosia. Henni: 4270g ja n.53cm ja Venla:4025g ja n.53cm. Kovin ovat siis saman kokoisia. Lääkärin mielestä myös ihan saman näköisiä. Yritti kovasti katsella heissä eroavaisuuksia. Itse erotan heidät viimestään siitä, kun Hennille on tullut rintaan mansikkaluomi. Myös iskä eli tyttöjen vaari meni tytöissä eilen sekaisin. Lääkäristä saatiin vain hyvää palautetta,kuin ovat terhakkaita ja seurustelevia tyttöjä :) Mullakin kaikki oli ok, et jos sitä seksiäkin uskaltais alkaa pikku hiljaa harrastamaan.
No nyt tuolla jompi kumpi huutaa vaunuissa joten tarttee mennä. Moi
Jenni

Pikana tuosta kakan avittamisesta kuumemittarilla... Eli se on toimiva konsti, mutta siitä ei saisi tulla tapaa. Se siis ärsyttää peräsuolta ja sen vuoksi kuulemma ei enää kuumettakaan mitata vauvoilla pyllystä, vain se eka lämmönmittaus kun vauva syntyy (näin ainakin nykyään TAYSissa). Vauvan lämpö mittattiin muuten siellä kainalosta ja kehotettiin kotona tekemään samoin. Kainalosta mitattaessa normilämpö on 36-37 kuten aikuisellakin, pyllystä tulee aina vähän korkeampi arvo. Eli kannattaa kanniskella ja jumpauttaa ne pierut ja kakat jos mahdollista. Se on selvää että siinä ähinässä ei nuku kukaan. Meillä toi ähinä alkaa aamulla siinä klo 5, muuten nukutaan 1-2 3-3,5 tunnin pätkää...

Meidän jäpikkä oli 2kk neuvolassa yli 6kg, pituutta oli yli 61cm. Esikoinen oli siinä kohtaa jo lähes kilon painavampi (vaikka oli syntyessään yli 400g kevyempi) eli en sitten tiedä onko vaan ero yksilössä vai onko maitoni nyt jotenkin litkumpaa? No, onhan toi paino silti ihan hyvä, täysimetyksellä mennään.

Ristiäiset tulossa, siivous menossa...

Kiitos Köppänä vastauksesta. Mietinkin silloin, et teenkö ihan väärin, mut hyvä jos yhdestä kerrasta ei ole haittaa.
Liityin tänään napero ja libero kerhoihin. Nyt tulee kaiken maailman vauvapostia joka päivä. Noihin ilmaisiin kerhoihin ajattelin nyt sit liittyä :)
Voi harmi Haidiina, kun oot saanut rintatulehduksen. Toivottavasti olet jo paranemaan päin. Mulla oli kans pari päivää toi toinen tissi niin kipeä, etten saanut kättä kunnolla ylös. Oli ilmeisesti tiehyetukos, josta voi kehittyä rintatulehdus. Auttoi silloin, kun pidin siinä lämmintä jyväpussia ja lypsäsin tissin aina tyhjäksi. Nyt oon sen jälkeen kietonut rinnan ympärille kaulaliinan ulos lähtiessä.
Piti tänään siivoilla, kun neidit nukkuu, mut iski kauhea laiskuus ja väsy, joten en jaksa.
Ihanaa.. päästään miehen kans huomen lautailee, kun isovanhemmat tulee hoitaa tyttöjä. Pääsee vähän nauttimaan tästä runsaasta lumimäärästä ja ihanasta talvikelistä :)
Käytiin eilen kattelee tonttia, et jos alettais rakentaa..mut saapi nyt nähdä.
No nyt noi tytöt tuolla taas heräilevät, joten tarttee mennä.
Köppänälle mukavia ristiäisiä. Kaikille mukavaa ja aurinkoista viikonloppua.
-Jenni, Henni ja Venla n. 2½ kk-

Jee, kiva Salama kun korkkasit meille uuden ketjun tänne puolelle :) Mulla tää kirjoitteleminen tosin on nyt vähän vähäisempää, kun tää meidän Oiva on kyllä ihan kokopäivä työllistäjä. Mies kyllä hoitelee ja palluttaa vähintään yhtä paljon kuin mä, mutta jotenkin tulee sitten huono omatunto roikkua netissä, kun toinen hikoilee itkevän vauvan kanssa. No,nyt on Oiva mulla liinassa nukkumassa (jo oli lähes vuorokauden valvomisen jälkeen aikakin), joten pääsen kirjoittelemaan...

Mäkin ajattelin siihen Napero kerhoon liittyä, Libero kerhoon vissiin kuulunkin jo. Kaiken maailman kirjakerhoistakin puskee koko ajan postia, mut kirjat ostan mielumin kirppiksilta, divareista ja aleista. Ja itse asiassa niitä onkin jo melkoinen läjä. Rupeen niitä varmaan heti lukeen,kun oivan huudot lakkaa,nyt kun ei oikein saa suun vuoroa ;)

Jenni oli perheineen katsellut tonttia... Me taas puolestaan jotain vanhaa puutaloa, pikku hiljaa vois tästä yksiöstä muuttaa :p. Ihan kiva löydettiinkin (ilmoituksen perusteella) ja sunnuntaina mennään sitten sitä katsomaan. Kyllähän sitä sitten melkoiseen valkavankeuteen joutuu, mut toisaalta maksaapa sitten sitä itselleen. Ja ennen kaikkea saisi juuri sellaisen kodin kuin itse haluaa.

Salamalta on pitänyt kysyä, että kun oot käyttänyt manducaa ulkoillessa, niin ootko siis pukenut vauvan talvivermeisiin vai kantanut jotenkin oman takin alla vai miten? Me kun ollaan käytetty reppua vaan sisällä. On kyllä joka pennin arvoinen kapistus se.

Pistäisin melkein koko omaisuuteni likoon tuollaisesta Haidiinan yöstä! Aivan luksusta. Rintatulehdus taasen ei kuullosta lainkaan hyvältä, toivottavasti paranee pian.

Meillä oli viime viikolla lääkärin 2kk tarkastus. Pituutta oli 56cm ja painoa 4680g. Lääkärin mielestä poika on terve ja koliikiksi kuittasi oireet. Todellakin toivon nyt että on sitä koliikkia (eikä mitään "pahempaa") ja vielä enemmän toivon, että loppuu viimeistää sillon 3kk iässä. Siihen kun olis "enään" kuukausi. Maitoproteiinittomalla dieetilläkin olin, mutta ei ollut vaikutusta (toisaalta tietty hyvä ettei oo maitoallergiaa ainakaan).

Köppänälle ja perheelle kivoja ristiäisiä ja Jennille rentouttavaa laskettelureissua :)!

Kappe & Oiva n.8vkoa

Kappe, mä oon pukenut vauvan ulkoiluvaatteisiin ja laittanut Manducaan oman takin päälle. Säätöjä on pitänyt vähän löystyttää eikä tyttö mahdu talvitamineissaan siihen vauvatukeenkaan, mutta hyvin toimii noin. Jos oon käynyt nopeasti postilaatikolla tms, niin sitten olen pukenut raskausaikana käyttämäni ulkoilutakin vauvan päälle.
Mites teillä sujuu itkuilun kanssa, sama meininki vissiin edelleen? Itkeekö vauva ihan jatkuvasti hereillä ollessaan vai onko mukana niitä hyviäkin hetkiä? Voi kunpa loppuisi pian tuo, ei varmasti ole helppoa (Sofia on nyt alkanut itkeskellä iltaisin, oletan johtuvan väsymyksestä ja liian lyhyiksi jääneistä päiväunista, ja jo se itkeskely tuntuu rankalta).

Jennillä sitä riittää tarmoa, jos aiotte vielä rakentaakin alkaa. Toisia ihmisiä ei voi kuin ihailla :) Musta ei olisi rakentamaan, vaikka toki oma uusi talo olisi mitä ihanin. Talopaketin voisin tilata, mutta siinäkin on sen verran sitä paperisotkua ja selvitettävää, että tarvitsisin kyllä jonkun jonkun viisaamman (ja kärsivällisemmän) neuvoja varmaan. ;)

Köppänä, hyvinhän teidän jäpikkä on painoa saanut lisää. Ei sun maito mitään litkua varmasti ole! :) Yksilökohtaisia eroja nuo selvästi ovat.

Kysyisin teidän aamurutiineista, eli herätättekö vauvan suunnilleen samaan aikaan vai annatteko nukkua niin pitkään kuin tykkää? Mä olen tähän asti viimeistään kasilta pöyhinyt tytön ylös, että säilyis rutiini. Mutta sitten rupesin pohtimaan, että miksen antaisi nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, kun en kerran päikkäreiltäkään ala herätellä omien aikataulujeni mukaan. Noh, nyt koisii edelleen pinnasängyssään ja mä odotan jännityksellä, kuinka se vaikuttaa päivän kulkuun. Yö meni kyllä kivasti, eka unipätkä oli NELJÄ tuntia ja sit oli maksimissaan kahden tunnin syöttövälejä. Mut aika luksusta, etten sanois.

Salama83 ja Sofia 8 vkoa ja 1 pv

Meillä oli eilen ristiäiset ja mukavasti meni. Nukutin vauvaa sitä ennen kantoliinassa vajaan tunnin ja sitten kastejuhlan alku oli vähän itkuinen, mutta lopputoimitus meni kummin sylissä nukkuessa ja kahvittelun ajan hymyili sitterissään tyytyväisenä.

Herättämisestä sanoisin Salama, että älä herätä aamulla tai päivälläkään muun syyn takia ainakaan kuin sen, että syötöstä on mielestäsi jo liikaa aikaa. Ongelma nimittäin on se, että pienen vauvan niin sanottu rytmi muuttuu koko ajan. Fakta on kuitenkin se, että unta pitää saada paljon tai vauvasta tulee itkuinen ja kun vauva menee yliväsymystilaan, ei sitä saa millään nukahtamaan ja siitä tulee vain isompi itku ja kiva pikku kierre.

Esikoisen kohdalla huomasin muutaman kuukauden iässä, että hän tarvitsi tuolloin unta 14 tuntia vuorokaudessa tai muuten tuli iltahuutoa yms. Unien kirjaaminen ylös voi auttaa. Kyllä päivissä on hyvä joku rytmi olla (toisilla se on minuutintarkka), mutta kyllä tuo rytmi näillä muutaman kuukauden ikäisillä on vielä aika vaihtuvaa. Meillä selkeästi tämä poika herää aamulla, valvoo, nukkuu taas klo 10-11 alkaen pitkän siivun ja aika pian toisen siivun perään, sitten valvoo pitkään ja menee yöunille... mutta annan siis rytmin muuttua vauvan mukaan ja saa nukkua aina ja niin pitkään kuin nukuttaa. Kolmevuotiaan esikoisen herättelin joskus päiväuniltaan, ettei ilta mene liian myöhään, mutta olen luopunut siitäkin, saavat aivot virtaa kun nukkuu! Eikä se meillä enää yöuniin vaikutakaan, samalla lailla nukahtaa illalla oli nukkunut päivällä tunnin tai kolme tuntia. Eikös sitä sanota, että lapsena/nuorena nukkuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!

Meillä ei enää itketä nimeksikään, silloin kun on nälkä tulee kova huuto ja joskus jos pääsee yliväsyneeksi, mutta eipä muuten. Mukavasti menee ja yölläkin voi tulla jo viidenkin tunnin pätkä, yleensä kolmen tunnin kyllä...

Moikka.
Ei mentykään silloin lautailee, kun mulle iski paniikki, et jos meneekin käsi tai jalka poikki, niin milläs sit noiden pikkuneitien kans pärjäilee. Mentiinkin Flamingon kylpylään lillumaan :) Oli kyl renteuttavaa uiskennella, laskea vesiliukua ja lillua erilaisissa altaissa :)
Mä en myöskään herätä tyttöjä aamulla vaan saavat nukkua niin pitkään, kun nukkuvat. Mä herätän ainoastaan toisen neideistä silloin, jos toinen nukkuu ja toinen hereillä, jotta pysyvät samassa rytmissä. Välillä ovat kyl päivisin jonkun verran eri aikoihin hereillä, mut yritään pitää heidät suunnilleen samassa rytmissä.
Ovat kyl nykyään hauskoja neitejä, kun viihtyvät kahdestaan lattialla jokellellen toisilleen :) Ovat alkaneet pyöriä napansa ympäri, kuin kellon viisarit. Jos vaik köllivät peput paljaana alustan päällä, niin menee hetki ja ovat pois alustalta.. Kyl he vaan äkkiä kasvavat... nähtiin flamingossa puoli vuotias poika, niin tuli ihmeellinen tunne, et ei APUA meidän neidit ovat kesällä jo sitten tuon kokoisia. Ihanaa, että kasvavat kehittyvät, mut toisaaltaan haikea ajatella, että heistä ei enää koskaan tuu sellaisia minivauvoja, kuin olivat. Sitten kun ei tiiä, et tehdäänkö enää lisää lapsia, et onko koskaan enää tuollaista pikkuista..pitää varmaan jossain vaiheessa viel kolmas tehdä ;)
No mut nyt tarttee lähtee koiran kans lenkille.
Mukavaa virpomispäivän jatkoa :)
T:Jenni ja tytöt n. 2½kk

Voi että toi rentoutuminen kylpylässä kuulostaa ihanalta, pitääpä itsekin jossain vaiheessa tehdä vastaava irtiotto. (Tosin miten sitä malttaisi olla vauvasta erossa, uaaaaah!). Pakko se kai jossain vaiheessa on opetella :)

Mä oon saanut nauttia muutamana viime yönä yhdestä neljän tunnin unijaksosta, mikä on kyllä ihan luksusta. Sen jälkeen tosin nukkuukin maksimissaan enää kaks tuntia kerrallaan, mut yks neljätuntinen pätkä tekee kyllä kovin gutaa. Usko on vahva, että tulevaisuudessa saan nukkua kokonaisiakin öitä.

Mahtia, että Köppänän perheen ristiäiset sujuivat mallikkaasti ja nimikin tuli sitten varmaan annettua :)

Uhh, nyt oon sen verran poikki (en ole ehtinyt päikkäreille tänään, kun oon kyläillyt Sofian kanssa kaverin luona ja käynyt kauppakeskuksessa ostamassa KORVATULPPIA). :D

Salama83 ja Sofia 8 vkoa ja 2 pv

Nyt on 2 kk neuvola takana ja jäi vähän kurja fiilis. Tai ei itse neuvolakerrasta, vaan tytön päänympäryksestä. Menee yläkäyrällä ja lähettävät johonkin jatkotutkimuksiin. Terkkari ja lääkäri tosin sanoivat, että osalla lapsista vaan on isompi pää, mutta silti on hyvä tsekata. Noh, minäpä sitten tietty heti googlailin ja löysin vaikka mitä vesipäästä aivokasvaimiin. Oon huolesta soikeana ja nyt tarttis vaan rauhassa odottaa kutsua sairaalaan. Noh, koitan nyt psyykata itseäni rauhallisuuteen ja siihen, että me nyt vaan ollaan eri mallisia jokainen ja ettei toi ole vakavaa. (Silti on vähän tippa linssissä -olo).

2 kk -mitat:
6005 g ja pituutta 57,5 cm, päänympärys 41,5 cm

Eilinen loppuilta oli kyllä todellista kaaosta, huh. Sofia vaan itki, itki ja itki, sai ihan järjettömiä raivareita eikä rauhoittunut yhtään mihinkään. Mä yritin pari tuntia saada häntä nukkumaan, sit väsyin itse ja mies astui puikkoihin. Häneltä meni reilu puolisen tuntia. Tais neiti olla yliväsynyt, mut hitto kun oli rankkaa (ainakin mulle). Onneksi oli tuo toinen kotona auttamassa ja voitiin vaihtaa yrittäjää. Toivottavasti Sofia on tänään nukkumaan mentäessä paremmalla päällä, kun olen yksinäni kotosalla koko illan. Yritän myös laittaa vähän aikasemmin nukkumaan, jos alkaa näyttää väsymisen merkkejä.

Salama83 ja Sofia reilu 8 vkoa

Salama: Meillä pojan mitat 2kk neuvolassa siis 61,3cm, 6140g, py 40,5cm, esikoisen vastaavat on ollu 62cm, 7090g ja py 42cm. Hänellä siis pää meni kanssa yläkäyrällä, mutta tasoittui siitä myöhemmin eikä ole mikään isopäinen. Pään kasvu laski jossain välissä jopa niin paljon, että neuvolan täti alkoi sitä pähkiä, mutta silloin oli just lääkärineuvola, olisko ollut se 1,5v tarkistus ja lääkäri sanoi, että kaikki ok, koska pään malli on hyvä. Luulisi, että jos pää kasvaa ns. liikaa, niin sekin näkyisi pään muodossa jos jotain häikkää olisi. Toivottavasti Salaman Sofialla kaikki on ok ja luultavasti onkin, kasvu on hyvin yksilöllistä. Jos vain löydät oman ja/tai miehesi neuvolakortin käsiisi, niin katso miten teidän päät on kasvaneet, vai mitattiinko silloin vain pituus ja paino, en muista (oma korttini on niin varmassa tallessa ettei sitä ole kukaan nähnyt vuosiin tai pariin vuosikymmeneen). No, asia on hyvä kuitenkin tutkia niin ei tarvitse asiaa sitten turhaan miettiä, mutta älä tutki itse netissä, säästä sen verran päätäsi.

Täällä on itsellä nyt hermot niin kireällä esikoisen temppujen kanssa, että ei mitään rajaa :(

Joo, vauva tosiaan sai viikonloppuna nimenkin, mutta jätän sen nyt kertomatta, hyvä nimi tuli, mutta sen verran harvinainen, etten viitsi tänne laittaa... sorppa.

Viime yönä tuli taas unta viisi tuntia + kolme tuntia, olen ihan tyytyväinen. Muutenkin menee mukavasti vauvan kanssa, mutta tosiaan esikoisen törttöilyyn ei meinaa riittää itsellä energiaa kuten ennen, suutun esikoiselle nyt tosi helposti ja se harmittaa itseänikin...

Kiitti Köppänä lohdun sanoista, teki kyllä hyvää kuulla. Voi kunpa olisin pysytellyt googlesta kaukana neuvolan jälkeen, kun nyt mielessä kummittelevat kaikki vesipäät, aivokasvaimet ja muut hirvitykset. Mutta sun viesti toi lohtua tähän, tuskinpa kyse on mistään vakavasta. Tytöllä nyt vaan sattuu olemaan iso pää. (Humoristisesti koitan suhtautua asiaan mahdollisuuksien mukaan ja ajatella, että jospa Sofialla on vaan niin isot aivot, kun jostain luin voimakkaan raskauspahoinvoinnin lisäävän vauvan älykkyyttä). Nojoo, leikit sikseen. Tsemppiä sulle esikoisen temppujen kestämiseen, vaatii varmasti kyllä pitkää pinnaa. Jo noin muutenkin, saati sitten univelkaisena (vaikka teillä suht hyvin nukutaankin, niin ei sentään mitään 10 tuntia putkeen).

Sofia on vedellyt tänään tosi paljon päikkäreitä, saapi nähdä, mitä yöstä tulee. Ehkä sillä neuvolassa annetulla (suun kautta "nautitulla") rokotteella on jotain tekemistä asian kanssa?

Moi! Salama, toivottavasti pääsette pian niihin tutkimuksiin niin saat mielenrauhan. Musta tuntuu, että neuvolasta ei enää sen ekan kerran jälkeen koskaan pääse rauhallisena pois.. aina on jotain, mikä poikkeaa "keskiarvosta". Ja tosiaan, aniharvoin mitään niin vakavaa oikeasti löytyy kuin netistä saa diagnosoitua.

Köppänä, mitä temppuja teidän esikoinen tekee? Mä voin tulla soutamaan toista airoa.. järki lähtee kun toi esikoinen ei millään malta pysyä erossa pikkusiskosta, vaan palluttaa sitä 5-vuotiaan varovaisuudella IHAN koko ajan.. ja kun imetän, niin hyppii ja nyppii ja söheltää siinä vieressä. Jatkuvasti saa huomauttaa silmien ja pään aukileen räpläämisestä ym. AARGGH. Tuntuu, että päivät on sitten yhtä nalkuttamista jo sen takia, ja sitten on vielä nämä 5-v pojan "normaalit" konnuudet ja sotkemiset...... harmittaa olla "huono äiti" kun ei oikein jaksa osallistua kaikkeen muutenkaan, ja sit tota huutoa piisaa kun samoista asioista täytyy koko ajan jankuttaa.

Meidän neitin unirytmi kiepsahti kans huonoon suuntaan.. on nyt vähentänyt iltatankkausta, mutta yöunille meno tahtoo venyä. Eilen nukahdettiin vahingossa illalla koko perhe liian pitkille päiväunille ja sitten kukuttiin yötä myöten. Yöllä ja päivällä riittää kyllä unta sitten senkin eestä. Mulla on tämän tästä maidot pitkin vaatteita kun unet venyy yli 3 tuntiin. Miehen töissäkäynnin takia ois kyllä kiva jos illalla tulisi hiljaisuus vähän aikaisemmin. Esikoisen aikaan mies oli viikot poissa kotoa eikä ikinä joutunut valvomaan vauvan takia, nytpä saa kokea senkin.

Ai kun pääsiskin Flamingoon parantelemaan vihuloivaa selkää.. oottelen vaan nyt vielä uimalupaa. Suunnitelmissa on sekä perhereissua, että kotiäitien rentoutumissessio aikuispuolella. Se on kerrassaan niin ihana paikka, mä rakastan sitä lämmintä vettä ja ilmaa.

Mutta nyt on pakko herättää toi neitokainen, että se nukkuu taas yölläkin.. Aurinkoista pääsiäistä,

Noelia + tyttö 3vko

Moikka!

Salama mä niiin tiedän ton fiiliksen, kun pelkää pahinta. Mä oikeesti uskon vaan, että kun on kyseessä pieni uusi elämä niin lääkärit ym. haluu vaan varmistaa ihan kaikki pienetkin ns. "poikkeavuudet"! Eräs neuvolalääkäri totesi kerran, että nuo kaikenmaailman käyrät ja käppyrät, joiden mukaan lapsen pitäisi kasvaa, ovat vanhoja (ennen ihmiset ovat olleet yleisesti pienempiä) eikä niitä tule tuijottaa tarkasti. Ja mun yhden kaverin vauvan pää oli mahassa kuulemma aivan liian pieni ja se saattoi tarkoittaa taas vaikka mitä kauheuksia, kunnes sitten tutkittiin ja todettiin, että vauvalla nyt sattuu vaan olemaan pieni pää..joten älä huoli! Kaikki on varmasti hyvin :)

Meillä arki on ollut nyt todella ihanteellista. Poika heräilee aamuisin siinä 7-9 välillä, sitten seurustellaan iloisesti ja naureskellaan (samalla kerkiän itse syömään aamiaista ja juomaan rauhassa aamukahvin), sitten poika nukkuu syömisen jälkeen tunnin tai pari, jonka aikana mä voin tehdä omia juttujani. Sitten taas syödään ja iltapäivällä käydään kunnon lenkillä. Poika on sitten hereillä kolmesta neljästä eteenpäin ilta kahdeksaan yhdeksään. Välillä toki saattaa torkahtaa, mutta pääasiassa chillailee rauhassa sitterissään. Ja yöt menee myös kivasti. 21-01 unta ja sitten heräilee syömään noin parin tunnin välein. Eilen tosin tuli taas aikamoinen väli kun poika nukahti 21.15 ja heräsi seuraavan kerran syömään 03.09. Siinä rupesi tissit jo näyttämään ja tuntumaan keilapalloilta :) Pitää koputtaa puuta, koska toivon niiiiiiin että tämä ihanne tilanne jatkuisi.

Käytiin tänään myös kokeilemassa shoppailua..kierreltiin pojan ja miehen kanssa Jumbossa ja noh olisihan se kivemminkin voinut mennä. Puolen tunnin shoppailun jälkeen poika heräsi ja oli vaihdettava vaippa ja saatava ruokaa. No sitten poika ei enää vaunuissa suostunutkaan nukkumaan vaan jouduttiin vuorotellen kanniskelemaan pientä. Onneksi syli sentään kelpasi ja shoppailu sujui rauhallisissa merkeissä...kantoreppu ei olisi ollut pahitteeksi. (hih..laitoin manducan sittenkin tilaukseen). Miten teillä on sujunut shoppailureissut vauvojen kanssa? Me tehtiin nyt niin että otettiin vaunut mukaan vaikka autolla ostoskeskukseen mentiinkin. Sitten vaan siirrettiin parkkihallissa poika turvaistuimesta vaunuihin..aikamoista säätöä, mutta ei meillä ole muitakaan kärryjä. Ja tuota Emmaljungan turvaistuinta ei taida saada kiinni mihinkään käteviin matkarattaisiin. Ärsyttää kun kaikilla muilla mammoilla oli just kivoja systeemejä, joissa turvaistuin oli laitettu kätevästi kiinni matkarattaisiin. hieman helpompaa kuskata autolla matkarattaita kuin isoja vaunuja :O Ja hei kehtaatteko te imettää esim. penkillä, jossain ostoskeskuksen käytävällä tai vaikka kahvilassa? vai menettekö aina johonkin hoitohuoneeseen tai sovituskoppiin imettämään?

Mua jotenkin jännittää ihan kauheesti tuo vauvan kanssa liikkuminen. Bussit varsinkin pelottaa. Kuvittelen vaan tilanteen, että poika rupee rääkymään enkä saa häntä hiljaiseksi ja sitten kaikki vaan tuijottaa mua vihasesti, että miksi en hiljennä sitä penskaa!! Ulkona vaunujen liikkuessa poika nukkuu ihan hyvin, mutta jos vaunut pysähtyy pidemmäksi aikaa, hän herää. Eikä bussissa oikein voi alkaa nostelemaan poikaa syliin tai mikä pahempaa, että sylikään ei auttaisi vaan poika haluisi syödä just sillon! mitä siinä sitten tekee? Ja kun tuo meidän poika ei tuttia suostu syömään

tulipahan nyt taas kirjoteltua. niin ja piti siihen vauvojen puklailuun vielä sanoa, että meidän poika ei ole puklannut vielä kertaakaan..kai se on vaan ihan hyvä..?

Moi!
Pikaiseen toivottelen hyvää pääsiäistä täältä pakkailujen lomasta! Ollaan lähdössä pääsiäiseksi toiselle puolen Suomea ja neidin iltarytmi on vielä sellainen, että ilta viiden ja puolen yön välillä mammalla eiiiiii ole vapaata hetkeä..

Haidiinalle piti vain sanomani, että me oltiin viime viikolla stadissa pienellä retkellä julkisilla. Ihmeen kivasti saatiin nostoapua megakorkealattia-junassa ja yllättäen paluumatkan bussissakaan ei ollut niitä kaksia vaunuja. Mä imetin Kampin kauppakeskuksen keskeisimmällä penkillä, kun ei löydetty muita lastenhoitohuoneita kuin invawc.. ja sekin oli maksullinen. Jumbossa on edes vähän paremmat lastenhoitohuoneet tai ainakaan ei tarvi metsästää kolikoita. Mulla on huivi tai harso näkösuojaksi mukana ja sen alla pystyy hyvin imettämään vähän yleisemmälläkin paikalla.

Jumbossa, jos on tarkoitus käydä muuta kuin marketeissa, niin tykkään käyttää liinaa.. meillä on sellaiset vaunut että pyörät tarttuu aina kiinni hyllyihin, roikkuviin vaatteisiin jne. Matkarattaat on sen sijaan näpsät pelit. Ja itse asiassa sattumalta toi Britaxin kaukalo sopii Peg Peregon rattaisiin. Ei kiinni, mutta istuu siihen tiiviisti. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos joku malli sattuis käymään.

Pitäis kyllä kartoittaa keskustan hoitopaikat ennen seuraavaa reissua.. Niin, aina joskus bussissa näkee itkeviä lapsia, mutta ei kai se niin vakavaa ole. Oon sitä mieltä, että vauvojen itku on aivan ok vrt. kaiken maailman örvelö hiippareihin. Jos on pitkä matka ja pääsee istumaan, niin kyllä vauvan voi hetkeksi nostaa syliinkin.

Tosin en mä muista, että esikoinen ois vauvana koskaan herännyt bussissa kun se liikkuva auto taitaa vähän rauhoittaa. Esikoisen kanssa tuli liikuttua paljon repun kera busseilla, mutta olen ollut ymmärtävinäni ettei sitä enää katsota oikein hyvällä. Ja matkasta joutuu tietty maksamaan, mutta pääsee ainakin kotiin sillä linjurilla millä oli suunnitelma.

Kiitti tsempityksestä jälleen. Kaikki vaikuttais olevan kunnossa, eli eivät (ONNEKSI) keksineet muuta syytä kuin geenit. Ultrattiinkin ja kaikki oli kuten pitää, IHANAA. Olinkin niin kovin huolissani. Vielä mennään myöhemmin jonkun kirurgin juttusille, joka tunnustelee aukileet varmuuden vuoksi. Lisksi tossa parin kk:n päästä Sofia pääsee vielä fysioterapeutin vastaanotolle, joka tarkastaa, onko kehitys jatkunut normaalina. Kehuivat kyllä, että on mainiosti kehittynyt tyttö ja että "on ihanaa nähdä terve lapsi". <3

Salama83 ja Sofia 9 vkoa

Kuinkas ovat teidän pääsiäiset sujuneet? Toivottavasti mainiosti ja olette saaneet maistella suklaamunia :)

Mä imetin torstaina Cittarin sovituskopissa, kun Sofialle tuli nälkä. Hedelmäosastolla en sentään alkanut itseäni riisua, vaan piti mennä vähän sivummalle :D Hyvin se siellä sujui ja ostostenteko voi jatkua. Jotenkin sitä on saanut ihan hurjasti varmuutta niistä alkuajoista, mähän jännitin ihan kamalasti kauppakeskukseen menoa. Nyt tiedän selviäni monesta paikasta oikein hyvin, vaikka Sofia alkaisikin itkeä. Tosin ravintolaa vielä jännitän, kun ruokaa ei oikein malttaisi siihen jättää ja siirtyä ruokkimaan vauvaa sivummalle, mutten mä nyt sentään missään raflassakaan voi varmaan imettää. Tai sit pitää katsoa pöytä mahdollisimman sivusta ja istua selkä päin ihmisiin. Kaipa sekin onnistuisi. Lisäksi piti ryhtyä imetyspuuhiin sairaalan lastenpolin odotustilassa (en mihinkään vessaan halunnut lähteä). Sujui vaivatta, mitä nyt kaks teinipoikaa tuli istumaan vastapäätä ja mulle tuli vähän vaivantunut olo.

Haidiina, varmasti saat lisää varmuutta julkisissakin liikkumiseen ja muuhun, kun vaan haastat itsesi ja lähdet liikkeelle. Ei se tosiaan niin vakavaa ole, vaikka vauva alkaisikin itkeä. Sitenhän he "puhuvat". Tärkeintä on kai itse olla hermostumatta, niin ei tartuta sitä vauvaan.

Meillä viime yö oli ihan superinhottava. Tyttö heräili noin 0,5-1,5 h välein. Edellisyö sen sijaan oli tosi kiva, sain ensin nukkua 4 h pätkän ja sit vielä 3 h pätkän. Saapi nähdä, mitä ens yö tuo tullessaan.

Salama83 ja Sofia reilu 9 vkoa

Pikana Salamalle, pidä aina joku rätti (itselläni autokuvin varustettu harso) mukana, se on helppo laittaa sillain kun imettää että kukaan ei näe mitään ja siihen voi myös pyyhkiä puklut yms. Ei tarvi kenenkään sitten vetää hernettä nenään julkisesta imettämisestä! Eli ravintolaankin vaan rohkeasti, toki kannattaa pöytä ottaa vähän sivusta (ja vedon vuoksi kaukana ulko-ovesta yms.).

Meillä pääsiäinen ok, hyvin menee ja vauva on helppo.

Yhteistyössä