Minäkin ehdin vasta nyt lukemaan noita elokuun juttuja loppuun.
Siniraidalle isot tsemppi- ja onnitteluhalit, olet käynyt melkoisen helvetin läpi ja selvinnyt sieltä entistä voimakkaampana :hug: Tiedätkö, olen miettinyt sinua koko kevään, käynyt FB:ssäkin aina kurkkimassa, että mitä kuuluu, jotenkin minua "huolestutti", vaikkemme tunnekaan kuin netissä... En mitään tuollaista osannut tietenkään kuvitellakaan enkä uskaltanut "tunkeilla", kun emme sen paremmin tunne, mutta kovasti olen:heart: sinua ajatellut ja olin niin iloinen, kun sitten luin se hääpäiväviestin...:heart: Eihän tästä viestistäni nyt mitään iloa ole, mutta tiedä, että olet ollut ainakin yhden palstalaisen ajatuksissa ja joskus olisi tarvetta puhua/kirjoittaa tällaisen puolituntemattoman kanssa,
niin minuun voitte ottaa aina yhteyttä, tämä siis kaikille pinon mammoille,:attn:
Glow Sinulle myös hirmuisesti tsemppiä! Minä luin kaiken mahdollisen uniongelmista, kysyin neuvoa tsiljoonalta eri mammalta ja useammalta lääkäriltä, mutta meillä ei tuohon nukkumiseen auttanut kuin aika. Ekojen 15kk aikana voi sanoa, että valvoin kokonaan, kun nukuin kerran 5 tuntia putkeen, muuten heräilin 20 minsan. puolentoista tunnin välein. Mutta nyt on alkanut helpottamaan, ja 18kk eteenpäin on nukuttu jo useampana yönä myös 9 tuntia putkeen. Niin meillähän tuo heräilyn syy oli aika selvästi se refluksi, ja niin kuin usein tapahtuu, se rengas tiukkenee iän myötä ja niin meilläkin, nyt on jätetty lääkityskin pois ja syö ihan normaalisti.
Syöminen: meillä ei kyllä syö samaa ruokaa kuin me muut, tai siis maistelee kyllä melkein kaikkea meidän syömäämme, mutta omat ruoat teen yhä. Vähäsuolaisempia vaihtoehtoja ja lihaisampia, me ei syödä kyllä tarpeeksi usein lihaa, että oisin varma siitä, että typy saa kaiken tarvitsemansa ruoasta ilman lihaa. Ja nyt sitten on alkanut syödä itse, ollaan varmaan ryhmän viimeisiä moisessa taidossa, mutta en olisi jaksanut vaihtaa vaatteita joka aterian jälkeen ja nyt sitten alkoi syödä suoraan sotkematta, niin että en nyt tiedä oliko se niin kauheaa, vaikka ootettiinkin näin kauan, ennen kuin annettiin lusikka ja haarukka omaan käteen
Portaiden nousu: nouseeko kaikki muut jo portaat ottamatta tukea? Kun meillä on kuukauden verran noussut ilman tukea, mutta vain pari askelmaa kerrallaan. Pidemmissä rappusissa ottaa tukea ja alas tulee yhä joko käsi kädessä tai sitten takaperin konttien. Missä iässä yleensä noi rappuset pitäis handlata?
Mulla on nimittäin kauhea stressi tytön kehityksestä, kun ostin duplotkin vasta viime viikolla :ashamed: Mitä
leikkeihin tulee, niin ei noi duplot vielä oikein iskekään, nukkea sen sijaan riisutaan ja syötetään ja tutkitaan anatomiaa.
Muutenkin on anatomiasta kovin kiinnostunut, sekä omastaan, että muiden
Hiukan noloa, kun rannalla menee tökkäämään muitakin, onneksi italialaiset ei tiedä, että mitä tarkoittaa pimppi, sen sijaan tissi eli tetta tulee yleensä italiaksi, ja niitähän sitten osoitellaan ja tökitään muillakin, samoin napaa, jonka tosin sanoo suomeksi. Tettaa lukuunottamatta muut ruumiinosat onkin suomeksi, mutta oppiihan ne sitten ajallaan myös italiaksi.
Kaksikielisyys onkin jännä juttu ja mietin sitten, että hidastaakohan se kuitenkin puheen kehitystä. Meinaan sanavarasto on tämän ikäiselle aika huikea, ihan varmasti suomeksi reilusti yli 50 sanaa ja italiaksikin useampi kymmenen, mútta lauseita ei vielä tule. On sanonut joskus, että mennään autolla ja Mikki tanssii, mutta harvoin sanoo useampaa sanaa peräkkäin, sanoo joko mennään tai kauppaan, mutta ei sano, että mennään kauppaan. No, eihän tässä mitään kiirettä ole, mutta kun alkoi nuo sanat niin varhain ja niitä on niin paljon, niin oon miettinyt, että sekottaako kuitenkin kahden kieli täysin erilaiset rakenteet tuota lauseenmuodostusta. Kun suomessa on vielä nuo sijamuodot, niitä on alkanut oppia parin viime kuukauden aikana, eli sanoo kyllä autoa, autolla ja auto, mutta ei tosiaan kaikkia, vain muutamista sanoista tulee ylipäätään monikkomuotoja, eli sanoo tyyliin puu ja puita, muttei esim. puissa. Eikä kyllä kaikkia sanoja äännä mitenkään täydellisesti, esim. nalle on välillä nalle ja välillä alle.
Sen sijaan on ihan mahdoton
apinoimaan kaikkea, oli kyse sitten joogaliikkeistä tai sanonnoista, meillä kuuluu aina sopivassa tilanteessa että hoplallalaa tai no niin!
Ja yksi kylässä ollut tuttukin räjähti nauramaan, kun tulin just kotiin lenkiltä ja venyttelin sitten lihaksia ja tyttö ihan samaan asentoon venyttelemään ja nostamaan jalkaa. On muuten synnynnäisiä joogeja nää taaperot...
Raivareita tulee joo, mutta ne menee toistaiseksi nopsaa ohi. Ja jos tekee jotain tuhmasti, niin kauhea morkkis ja silittää minua ja sanoo vienosti hymyille, että mamma, tyyliin varmistaa, että enhän ole vihainen. Ja antaa aina pusun päälle, niin että kuinka sitä voisi olla vihainen? Antaa pusuja mielellään myös muille, sekä lapsille että aikuisille, jos niistä sattuu tykkäämään.
Onko kaikki muut jo aloittaneet pottailun? Pikku hiljaa voisi sitäkin kokeilla, kakkaa sanookin joskus jo punnaavansa ja nyt viimeaikoina on kuulemma myös pissha tulossa
Mitäs muuta? Vieläkään ei ole päästy 18kk tarkastukseen, mutta mennään sitten 19kk tarkastukseen=) Näyttääpä tuo kasvavan ilman tarkastustakin...
Niin joo,
laiskotellaanko muilla? Täällä hoetaan mm. että kiinni, kiinni, kun ovi tai joku loota tai muu on kiinni, ja vaikka itsekin saisi kyllä auki, niin mamman pitäisi vain avata... Onko tämä nyt sitten pilalle hemmottelua vai olisko liian ankaraa olla avaamatta, jos ei itse suostu avaamaan. Toistaiseksi olen kaiken sitten avannut, mutta en halua, että tytöstä tulee yksi niistä, jotka pitää äitiään palvelijana:kieh:
Ihanaa alkusyksyä Suomeen, me ollaan vielä viikko täällä Rooman seudulla nauttimassa meren ja järven rannasta ja molskimisesta ennen kuin palataan takaisin pohjoiseen.
Tv. Lentis ja Greta pian 19kk:heart: