**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Minäkin nyt vähän tulen mukaan keskusteluun kun vaavi on miehen sylissä tyytyväisenä nukkumassa :)

Vaippa vaihdetaan meillä vain kun siinä on kakat, sillä en huomaa pissoja ja poika kakkaa viisi kertaa päivässä. Tosin useammat kakat ovat ihan minimaaliset, muutama iso plöräys löytyy kuitenkin päivittäin. Hoitopöydällä ei ole pissattu kuin kerran (sekin sattui miehelle joka juuri ja juuri ehti heittää harson päälle :D ). Meillä kun poitsu ilmoittaa heti jos on vähänkin kakkaa vaipassa, ei tykkää yhtään :D Öisin vaippa täytyy vaihtaa kerran, jos aamulla jatketaan unia pidempään niin sitten kanssa.

Mies osallistuu mahtavasti arjen pyörittämiseen. Ensimmäiset päivät toi mulle ruokaa sohvalle ja huolehti tiskeistä yms. Nyt alan itsekin vähän pystyä puuhailemaan, mutta pyydän kyllä herkästi miestä tekemään jos en itse jaksa ja ilman mutinoita hän kaiken hoitaa. Vauvankin hoitaa, suureksi yllätykseksemme kakkavaipan vaihtokaan ei tee pahaa, paitsi aamuisin jos mies ei ole vielä syönyt :D Hoitaa navan ja pukee, ainoa mitä ei tee on tissiruokinta!

Mullakin leikattiin väliliha ja se haava on mullakin vähän vinossa. Kuinkas se on muilla lähtenyt parantumaan? Mulla oli niin kamala turvotus siinä eka, etten edes tuntenut koko haavaa, mutta sitten kun turvotus laski, alkoi haavaakin särkeä. Nyt kärsin jo istuakin vaikkakin jos liikaa ahnehdin pystyssäoloa, alkaa jalkoväliä taas särkeä. Mutat särkylääkettä olen ottanut kotona ollessa vain kerran, että ei se niin kipeä ole. Ja kylmäpakkauksia käytän edelleen pari kertaa päivässä.

Napatynkä on vielä tallella, tosin ei enää kovin monella millillä kiinni :)

Meillä saadaan nukuttua kolmisen tuntia putkeen yöllä ja nukunkin tehokkaasti tissittelyvälit. Olen myös päivisin nukkunut yhdet päikkärit, en ole väsynyt mutta en ihan kamalasti jaksa vielä rehkiäkään.

Raskauskilot, vielä on puolet jäljellä, puolet jäi sairaalalle :) Koitan malttaa mieleni enkä käy vaa'alla vielä hetkeen, ehkä viikon välein voisi tarkastaa missä mennään. Vaikka hinku olisi kova saada oma paino takaisin mutta en ota paineita, kyllä tässä ehtii. Sitten on kiva kun pääsee ulkoilemaankin :)

Mutta nyt baby vaatii päästä mun syliin. Hetken aikaa viihtyy isän sylissä mutta vielä ottaa symbioosi vallan. Onneksi mies ei loukkaannu :)

pokemoni & myttynen 8 vrk
 
Pullomaidon säilyvyydestä: sairaalassa muistaakseni sanottiin,että säilyy tunnin verran pullossa, joten oon käyttäny samaa maitoa, jos on ollu kysyntää tunnin sisällä. en oo lämmittäny uudelleen. minä sekä imetän että annan pulloa. oon huomannu että maidon riittävyyteen vaikuttaa se että tosiaan rauhottuu imettään ja ajattelee vauvaa hellästi. väsyneenä ei oikein tahdo maito nousta.

Sektiohaava tuntu mullaki kipeältä jostain tuolta sisältä reilu kuukaus sektiosta.

Vaipan vaihdan kerran yössä. me kestoillaan päivisin, mutta öisin on ollu toistaiseksi kertikset. kestoja tulee vaihdettua ehkä tiheemmin kuin mitä kertsejä vaihtais.

meillä vauva nukkuu vaunuissa ja usein aamusta vieressä. oon tykästyny imettään makuultaan ku silloin vauvan varpaat kivasti kutittelee mun vatsaa ja saa aikaan ison hellyydenpuuskan ja sitte maito heruu paremmin.

sori nää pienet kirjaimet. näpyttelen vauva sylissä.

nimeksi tuli minea leea linnea. mentiin kans kaikkien yllätykseksi naimisiin =)
 
Moikka Moi!

Ehtii taas tännekkin kirjoittamaan, kun tyttö nukkuu ja mies varpajaisissaan. Ollaan oltu ihan vauhdissaan tämän viikkoa, kun kelit ovat sallineet liikkua ulkona ja mies ollut hiihtolomalla. Olemme jopa vaunuilleet koirien kera ja ensimmäinen kerta meni todella hyvin, vaikka yksi meidän koirista pelkää polkupyöriä ja ohi ajavia autoja, mutta rattaista ei sanonut mitään. Vaunuissa tyttö nukkuu kuin unelma, ei pahemmin heräile.

Meillä loppui vatsanväänteet kuin seinään kun vaihdettiin d-vitskut. Nyt menee niitä gefiluksen 3d-tippoja. Neiti on itse aurinkoinen kun ei vatsaa väännä. Ainoa on että tyttö päästelee sellaisia pieruja et huh heijakkaa.

Tyttö nukkuu joskus 7h yöunia, mutta joskus 3h:n pätkiä.Meidän neiti on keksinyt nyt miten taistellaan unta vastaan, öisin aika homma, kun näyttää siltä että nukahtaa, kömpii itse sänkyyn niin eiikös kohta sängystä löydy aivan pirteä tyttönen. Maitokin riittää nyt mulla, jos vain saa pidettyä tytöllä 3h:n syöttö välit. Yli 5h jos menee syöttöväli, niin sitten on tulva tiedossa ja maitoa tulee niin paljon, että tyttö tulee vain toisesta rinnasta täyteen ja toisen saa käsin lypsää pulloon.

Mutta muuten meillä rauhallista arkea: syömistä, nukkumista ja vaipanvaihtoa.. Välillä totta kai vähän raivopeikko kyläilee, mutta kuulunee asiaan.

Devilii ja Limppu 23vrk
 
Sektiohaava ei oo enää juurikaan kipee. Pari viikkoa sektion jälkeen itse haava oli jo ok, mutta jossain alemmassa kerroksessa tuntu sellasta viiltävää kipua jos teki äkkinäisiä liikkeitä tai kiersi ylävartaloa paljon. Nyt ei oo viikkoon enää niitäkään tuntunut.

Meillä on rytmi vakiintunut aika hyvin. Yöllä Nuutti nukkuu ensin 4-5h pätkän ja sitten pari 3h pätkää. Eli saan myös ite ihan hyvin nukuttua. Päivisinkin on jo melko hyvin hereillä, nukkuu pari pidempää pätkää (reilu 2h) ja sit pienempiä tirsoja.

Paljoa ei hereillä ollessaan yksin viihdy, vaan aika pian leikkimatolla tms ollessaan alkaa kitinä ja syliin on päästävä.

Ja meilläkin se äitin syli on paras paikka. Mies siitä on vähän harmissaan, mutta ymmärtää kuitenkin miksi mun sylissä poika viihtyy paremmin.

Happihypylle onnea avioitumisesta!

nelli & Nuutti huomena 5vko
 
Onnea happihypylle avioitumisesta!

Vauvauinnista: Kävin sekä esikoisen että keskimmäisen kanssa ja ei pidetty uimavaippoja. Ohjaajan mielestä ne on ihan turhia, koska jos iso vahinko vauvalle sattuu, pitää allas kuitenkin puhdistaa, oli vaippa tai ei. En tiedä, onko ohjeet sen jälkeen muuttuneet, kannattaa kysyä uinnin järjestäjältä. Joku mietti ettei pääse vauvauintiin arkisin; meillä niitä ainakin on vain lauantaiaamuisin, 8-11 välillä eri ryhmille. Meille ongelmia tuotti se, että ne oli niin aikaisin. Oltiin keskimmäisen kanssa 9 ryhmässä ja vauva nukkui muina aamuina 9-10, joten piti herättää uintiin kesken unien (puoli kasilta, että ehti syöttää, syödä itse, ajaa hallille ja suihkuilla. Jätettiinkin homma sitten parin kuukauden jälkeen kokonaan, kun kaikki oli niin kiukkuisia aikaisen herätyksen takia. Nyt en tiedä, mennäänkö ollenkaan, kun taidot on jo uittaa itsekin niinä aikoina kun meille paremmin sopii.

Sektiohaava mulla ei ole ollut missään vaiheessa kipeä, eikä ole edelleenkään. Ainut ongelma on, että mä en tunnista pissahätää :confused: Huomaan aina jossain vaiheessa, että mahaan koskee ja sitten tajuan, että en ole muistanut käydä pissalla.

Äiti on meilläkin se paras rauhoittaja, mutta aika luonnollistahan se tässä vaiheessa on. Mutta iskä saa aina makeimmat hymyt :) Nooa rupesi hymyilemään jo reilun kahden viikon ikäisenä (muutakin kuin uni/vatsanväännehymyjä) ja nyt "naureskelee" jo useamman kerran päivässä.

Nyt pitää mennä, ei tunnu jätkä iskän luo rauhoittuvan...

Commander
 
heips!

Nyt sit meillä tökkäsi imeminen oikein olan takaa. Ollaan ihan jumissa imemisen suhteen ja korviketta joutuu antamaan. Noh, tyttö ei paljoa ime multa, kun nukahtaa tissille, saa olla koko ajan herättelemässä (olemme kokeilleet imemistä vaipasilleen eikä auta). Nukkuu ehkä tunnin kunnes uudestaan nälkä ja taas olemme lähtöpisteessä, syö hetken, nukahtaa, herättelyn jälkeen imasee muutaman kerran ja nukahtaa uudestaan.. Tätä kun mennään päivä, niin aivot eivät saa käskyä tilata lisää maitoa ja sitten iltasella saadaan rintaraivareita kun maito ei vain riitä ja täytyy antaa korviketta.

Onko muilla tälläisiä ongelmia vai olemmeko ainoata sarjassa? Alkaa olemaan aika epätoivoinen olo ja neuvola on vasta keskiviikkona.

Devilii ja Limppu
 
Devilii tse nukahtamisongelmaan en osaa kyllä sanoa mitään, mutta maidon tuloahan voit itse ylläpitää lypsämällä/pumppaamalla tissejä tyhjemmäksi. Ja huomenahan voit neuvolaan soittaa ja kysyä neuvoa, vaikka käynti onkin vasta keskiviikkona. Jaksamista ja toivottavasti on vaan jokin ohimenevä kausi!
 
Devilii, meillä myös nukahdellaan tissille välllä, muutaman minuutin imemisen jälkeen. Välillä saa heräämään samantien laskemalla pois sylistä, välillä sitten nukutaan se tunti ja taas vailla lisää...tosin en oo huomannut vaikutusta maidontuloon(koputtaa puuta), mutta huolettaahan tuo välillä. Samaa sanoisin kuin Nelli ja neuvolanhan voi aina soittaa jos huolettaa, ei kannata odottaa sitä seuraavaa aikaa!

Onko teille muuten annettu minkälaisia ohjeita saunomisen suhteen? Esikoisen ajalta kun käskettiin odottaa jälkivuodon loppumista mutta nyt kätilö sanoi että saa mennä vaikka heti, sitä kuulemma aina kysytään :D Vai vaikuttaako asiaan se ettei nyt tullut repeämiä/tikkejä?

Mies palaa huomenna töihin ja mua jännittää valtavasti miten onnistuu elo tuon vaativan esikoisen ja sylivauvan kanssa...onneksi ulkoilla saa jo, vaikka kovin pitkät ajat ei vielä taida tulla kyseeseen. Ehkä huolettaa eniten tuon esikoisen arvaamattomuus ja sellainen nollasta sataan hetkessä kiihtyminen..jos ottaa vauvanhoitoon mukaan niin johan mennään, hyppii ja nauraa ääliömäisesti(anteeksi :ashamed: )suunnilleen kieli ulkona roikkuen ja sekö sitten alkaa hermostuttamaan sekä mua että vauvaa. Olisiko kellään vinkkejä ylikierroksilla käyvän 5veen rauhoittamiseen? Rakas on tietysti, mutta jostain syystä tuntuu kauhean hermostuttavalta käytöksensä kanssa...

-Ankka & Bebecita 1 vko 6 pv-
 
Ei meilläkään tuo imetys ihan ongelmitta ole käyntiin lähtenyt, kotiin tultua vauvan paino lähti laskuun ja ollaan nyt annettu lisämaitoa rintamaidon lisäksi. Lisämaitoa menee 2-3 kertaa vuorokaudessa 30-60ml kerrallaan. Meilläkin on vähän samaa ongelmaa kuin Deviliillä että vauva on taipuvainen nukahtamaan tissille, varsinkin kun olen nyt pyrkinyt herättämään pojan sen 3 tunnin välein syömään, niin ei se kyllä paljon ehdi syödä kun meinaa uni jo tulla. Ei mullakaan mitään ratkaisua tuohon nukahtamisongelmaan ole, parhaani nyt yritän että saatais tuo poiskun paino noususuuntaan ja jos se tarkoittaa lisämaidon antamista niin olkoon se niin. Ensin meinasin siitä kriisin vetää kun ei oma maito riitäkään, mutta lohduttaudun sillä että pääosin vauva kuitenkin saa tissiä, ehkä me vielä tuosta lisämaidostakin päästään. Ja jos ei päästä, niin jatkan kuitenkin osittaista imetystä niin pitkään kun se pikkumiehelle kelpaa.

Muuten vauva-arki on ihanaa, oon saanut kaikessa rauhassa keskittyä poikaan nyt kun mies on ollut kotona. Vajaan kahden viikon päästä se totuus sitten paljastuu, kun jään kaksosten ja vauvan kanssa kotiin yksin miehen palatessa töihin, jotta miten sitten pärjäillään.. Ristiäisiä pitäisi ruveta miettimään, ainoa pikku ongelma on vaan löytää kummit pojalle.. Jollain muullakin oli muistaakseni vähän samoja hankaluuksia?

Raskauskiloja
jäi laitokselle 6, eli kertyneistä 10 kilosta on vielä se 4kg jäljellä. Maha tosin näyttää vielä siltä kuin olisi kuudennella kuulla raskaana, muistaakseni sen pari kuukautta ottaa ennen kuin vetäytyy edes johonkin kuosiin :whistle: Mutta ei toivoakaan että omat housut menisi vielä päälle..

Keskiviikkona on neuvolassa pojan painokontrolli, kun nyt olisi saatu se paino nousuun..

neitiniisku ja poika 12pv :heart:
 
Poika nukkuu ja mamma ehtii tulla hetkeksi koneelle. :)

Kauanko teidän vauvat syö kerralla? Ja kuinka usein? Minusta tuntuu, että poika on tissillä koko ajan ja syö vielä ihan hirmu kauan kerralla! Yleensä syö molemmat rinnat kerralla, välissä pitää vähän taukoa, esim. 5-10 min. Ja molemmista rinnoista syö about 30 min-1 h eli imettämiseen voi usein mennä se 2 h kerralla. Ja sit saattaa olla tunti tai kaks välissä ja poika haluaa taas syödä! Maitoa mulla tulee kunnolla ja painonnousukin kertoo, että poika saa tarpeeksi maitoa. Perjantaina kävi neuvolantäti kotona ja pojalla paino noussut puolessatoista viikossa melkein 400 g! :D Voiko vauva olla tissillä liikaa?! Öisinkin nämä pojan ruokailuhetket venyy yhtä pitkiksi kuin päivällä ja silloin kyllä äitiä väsyttää ja nukahdan usein kun poika imee... sitten herään ja poika on nukahtanut viereen tissi suussa. Mahtaakohan olla vain joku tiheän imemisen kausi tämä tms? Lisämaitoa olen antanut parina iltana tuttipullosta, mutta poitsu ei oikein osaa siitä pullosta imeä. Tuttiakaan ei huoli.

Raskauskiloja on jäljellä enää 4 kg eli 10 kg on jo lähtenyt pois! :) Jee! Tänään kävin siis puntarilla ekaa kertaa synnytyksen jälkeen.

Mullakin leikattiin episiotomia. Mutta se on aika pieni, eikä ole juurikaan ollut kipeä. Vain pari ekaa päivää synnytyksen jälkeen vähän aristi niin että oli hankala istua. Nyt koko alapää tuntuu samalta kuin ennen synnytystä eli ei mitään ongelmia... Ainoastaan kun käy vessassa isommalla hädällä, on vähän vaikeuksia punnata. Pitäis olla vatsa ihan löysällä, ettei tarvis ollenkaan punnata.

Saunominen: Mä olin eilen ekaa kertaa saunassa synnytyksen jälkeen. :) Mullekin sanottiin sairaalassa, että saunaan saa mennä vaikka jälkivuotoa on, kunhan ei vain kauhean isoja löylyjä ota tai istu siellä kovin kauaa.

Mulla on sellainen olo, että mun aika ei riitä enää mihinkään. Omaa aikaa ei ole, ja silloin kun sitä on vähän vauvan nukkuessa, en kuitenkaan osaa tehdä mitään "järkevää", melkein vain odotan että koska vauva herää. Ja kun tuo meidän poika on sellainen sylivauva, ettei sen hereillä ollessa saa tehtyä juuri mitään. Hyvä että ehdin syödä ja vessassa käydä! Olen miettinyt kantoliinan tai manducan hommaamista, että sais edes jotain kotihommia tehdyksi! Mutta, äkkiähän tää aika menee, kohta varmaan jo muodostuu jotain rytmiä vaaville pikku hiljaa. :) Nyt pitäis vaan nauttia tästä ajasta kun hän on niin kovin vähän aikaa tuollainen pieni :heart:

~ Merve ja pikkumies 2 vkoa 5 pvää
 
Commander,niin kaikillahan niitä refluksioireita jossain määrin on,eli puklailua jne. mutta jos se on erityisen voimakasta se ei oo normia,sitä on olemassa myös silent tyyppiä,eli ei tuu ulos asti,mut nieleskely on kuuluvaa ja sitä on usein yms. meillä maito kurlaa kurkussa jos ei pidä pystyssä. Kai se raja menee siinä et kärsiikö vauva silmin nähden... meillä on toistaseks kotikonstit auttaneet vaivaan. Niin ja pahasti kärsivät ei viihy yleensä selällään jne.

Meil poika syö koko ajan kun ei nuku,ainakin tuntuu siltä:D Neuvolassa perjantaina painoo tullu melkein kilo ja pituutta 3 senttiä 2 viikossa.

Ristiäiset oli tänään,nimeksi tuli Aksel Joonatan<3

Mulla vauva sylissä,joten palaan asiaan paremmalla ajalla..

Repa ja Aksel 1kk ja risat...
 
Ompas paljon tekstiä!! kaikkia en ihan kerennu lukemaan..

Onnea kaikille tälle puolelle päässeille:)

Episiotomia tehtiin mullekkin ja sen menee vinoon oikealla puolella ja aika paljon emättimen puolelle jänskästi. Se on nyt ihan parantunut ja on tosi siistin näkönen. Lääkäri ompeli tikit haavan sisälle ettei näkynyt kun tikin päät, ni sillä kuulemma tulee paljon siistimpää jälkee :)

Vaipat vaihdan aina ennen syöttöä, paitsi jos syö ihan pienellä välillä.. Eli siis öisinkin käyn ensin vaipan vaihdossa. En halua raasua pitää pissassissa vaipoissa. Ja aina kun poju paukuttelee niin sen jälkeen käyn heti katsomassa vaipan.

Vauvauintiin ajateltiin mekin mennä. Tampereella on joku pieni paikka (ei uimahalli) missä järjestetään vauvauinti lauantaisin päivällä, mikä onkin ainut vaihtoehto meille että päästään miehen kanssa sinne molemmat :)

Meillä vaavi nukkuu aina yöt omassa sängyssään ja herää sen kerran syömään joskus 4-5 välillä. Päivät nukkuu olohuoneessa sitterissä tai sylissä ja vaunuissa, ollaan käyty joka pv n.1-2 tunnin lenkeillä :) paitsi eilen tuli sellanen reilu 3 tunnin lenkki kun käytiin abc:llä lounaalla :D

Mies on aivan mahtava apu :) on nyt tähän asti hoitanut jokaisen imuroinnin ja vaippoja vaihtelee vauvalle varmaan enemmän kun minä. Jos vauva heräilee niin menee heti katsomaan ja ottaa sylkkyyn ja käy vaihteleen vaipat yms :)

Imetys sujuu hyvin. Rintakumia tosin käytän aina. Poju ei saa mun pienistä nänneistä millään kiinni, paitsi välillä vahingossa mutta ei saa otetta millään pidettyä. Mutta eipä mua haittaa kumeilla imetellä. Tosin sotkusta puuhaa se on jos "kuppiin" jää maitoo kun jäppinen lopettaa imuttelun :D Korviketta ei tarvii antaa, mutta ollaan annettu jos joku on ollut kylässä kun en oikein tykkää imetellä yleisön edessä. Ja jos ollaan oltu jossain missä en pääse tissiä antaan niin sillon on kans saanu nannia, mutta kumpaakin ottaa ihan mielellään :)

mutta nyt iltavalmistelut ja sänkyyn!! :) taas meni 1,5h kun kävi äkkiä täällä lukasemassa :D

jane&kirppu 2vk6pv:heart:
 
Saunomisesta mulle synnärillä sanottiin, että kun sektiohaavan tikit on otettu pois niin saa mennä, jälkivuoto ei haittaa kunhan ottaa puhtaan pefletin itselleen. Saunassa sitten kävin 3 tai 4 päivää tikkien poiston jälkeen, kauaa en jaksanut olla mutta kyllä oli ihanaa!

Imemisestä: Meidän poika syö päivällä 20-40min kerrallaan noin 2-3h välein ja yöllä suunnilleen saman ajan mutta välissä nukkuu 3-5h.

Oon nyt perehtynyt tähän meidän kunnan vauvauintihommaan ja , jonka löysin on sunnuntaiaamuna klo 8-10. Eli me ei sinne mennä, kun usein heräillään vasta 9 maissa, en kuitenkaan ton takia viitti alkaa herätä joskus 6. Harmillista, mutta minkäs sille mahtaa.

Mulla on yhä raskauskiloja jäljellä joku 8kg. Ei meinaa lähteä alun huiman tippumisen jälkeen sitten millään (Mullahan niitä tuli melkein 20kg), mutta oon aatellut että lähtee sitten kun lähtee. En niistä mitään kamalaa stressiä ota, ulkoilen päivittäin vaunujen ja koirien kanssa ja pikkuhiljaa alan taas agilityssä vähän käydä. Ärsyttää kyllä se, että omat housut ei mitenkään päin mahdu jalkaan ja toistaseksi oon mammahousuissa yhä kulkenut (kääntänyt vaan sen resorin alas), pitäis saada ittestä irti ja käydä ostamassa muutamat päälle mahtuvat housut kun ei jaksais noissa mammavaatteissakaan kulkea enää.

Onnea Repan pojalle myös hienosta nimestä :)

Tänään mennään treffaamaan neuvolantätiä, näkee taas paljonko on painoa tullut lisää :) Pituuttahan ei tosta lonkkalastasta johtuen voi mitata. Ja keskiviikkona on sitten eka kontrolli tosta lastasta, sillon ei tosin vielä pois saada kun on ollut vasta 2,5viikkoa ja minimihoitoaika on 1kk.

nelli & Nuutti 5vko 1pvä
 
Mä olen kyllä niin laiska, etten ala vaippaa vaihtamaan öisin. Ellei siellä sitä kakkaa ole. Neuvolasta sain sellaset ohjeet, ettei yöllä kannata tehdä mitään ylimääräistä, ettei vauva piristy liikaa. Nuo ohjeet sain siis esikoisen aikaan. :)

Voi väsymys. Vauva se nukkua posottaisi vaikka miten kauan...Mutta tuo esikoinen on tänäaamunakin päättänyt herätä klo. 5.30. Ja on siis niin pieni vielä, ettei tosiaankaan voi olla yksin hereillä. :)
Eilen oli luksusta, kun sain nukkua jopa 8.30 asti, kun mies nousi tuon esikoisen kanssa ylös aamulla.

Miten kauan mahtaa mennä, että tikit sulavatpois?? Mulle laitettiin siis 2 tikkiä ja mietin että jokohan ne ovat sulaneet pois? Vielä en ole kurkkinut tuonne alakertaan, että miltä siellä näyttää.

Merve: Meillä syödään 3 tunnin välein, joskus useamminkin. Kerralla syönti kestää 20-40 min. Riippuu siitä, syökö molemmat rinnat, vai ei.
Mun elämästä ei tulisi mitään, jos vauva olisi 2 tuntia kerralla rinnalla! Siis kun on tuo toinenkin ipana hoidettavana.

Rakauskiloja on jäljellä enää 4-5 kg! Eli siis 10 on lähtenyt nyt viikossa. Sais noi loputkin lähteä, niin sitten pääsisin sulattelemaan esikoisesta jääneitä lähes kymmentä kiloa pois...:ashamed:

May & tyttö 1vk 2 pv
 
Semmosta mun piti vielä kysyä, että ootteko muut ajatellut hommata välikausihaalaria nyt keväälle? Kun muutaman viikon päästä ainakin automatkoille yms on toppahaalari aika paksu ja sitten taas en tiedä uskaltaako pelkässä fleece/villahaalarissa kuitenkaan kuskata, kun ulkona saattaa tuulla jonkin verran ja niistä menee kyllä tuuli läpi. Vaunuissahan noikin menee kun on siellä muuten tuulensuojassa. Vai ylireagoinkohan mä taas??? Esikoinen kun on kyseessä niin on noi pukemishommat muutenkin vähän hakusessa kun hirvittää, että toinen paleltuu.
 
Meillä syödään 2-4 h välein, vain toisesta tissistä kerrallaan (öisin kahdesti samasta tissistä peräkkäin jos en muista unenpöpperössä vaihtaa vauvan puolta :D ) ja tissillä vietetään aikaa sellainen 20-40 min, päivällä enemmän ja yöllä vähemmän.

Mullekin sanottiin saunomisesta että saa mennä heti kun siltä tuntuu, mutta kovia löylyjä ei kannata ottaa. Itse en oo vielä mennyt, nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua että voisi mennäkin kun istuminen alkaa onnistua.

Välikausihaalaria en ajatellut ostaa, tosin meillä on turvakaukalossa (joka kuuluu myös vaunuihin) lämpöpussi, joten sinne alle voi laittaa kevyemmin päälle. Ainakin näin nyt ajattelen :D Muuten mä murehdin nyt jo ton lapsen pukemista, että sitten kun mekin päästään ulkoilemaan, niin miten osaan laittaa sille vaatteet päälle! :ashamed:

Mäkin oon miettinyt tota tikkien sulamista... kipeää tekee vielä mutta nyt haavaa kärsii vähän koskettaa. Kurkata en kuitenkaan ole uskaltanut.

pokemoni & myttynen 11 vrk
 
nelli-86: Mä niin komppaan sun pukemis ongelmia. Mä oon itseasias joka kerta ku lähden ovesta ulos ihmeissäni mitä puen. Jotainhan aina olen päälle saanut vedettyä, mutta hyvin usein on ollut toisella hikipäässä, kylmä ei sentään kertaakaan.:D Sit on jotenki vaikee hahmottaa, et jos meen junalla jonnekki missä meen sisätiloihin ja ulkona oloa on ehkä 15min kerrallaan ni että mitä sinne sitten laittais. Tulis kesä! :)

Oon lukenut näitä juttusia täällä säännöllisesti, mut en oo saanu kirjoitetuks, ku jotenkin ne mitä nyt täällä on pinnalla ei oo meillä.. Monella on menossa tutustumiskausi vauvaan (vaikka tavallaanhan se tutustuminen kestää koko elämän ;) ), mut meillä se on tapahtunut jo sairaalassa. En oikeastaan tiedä mitä juttuja mulla olis pinnalla.. Ehkä toi ruokailu edelleen ja siinä juuriki soseet. Meillä on lääke refluksiin, jonka tarkoitus on edistää ruoan kulkeutumista masusta eteenpäin, ja sen pitää vaikuttaa 15-30min. Noh, välillä sit menee niin että se minikuutti karjuu et on ihan hirvee nälkä mut sit ku päästää siihen vaiheeseen et alkaisin sitä sosetta lappamaan sisään se ekan lusikan jälkee alkaa nukkua. Se ärsyttää mua niin paljon, vaikka ymmärrän että se on vauva ja tekee asioita siinä järjestyksessä ku on itselleen tarpeellista. Muuten antaisin nukkua siihen kunnes taas herää syömään, mut silloin menee lääke harakoille. On erittäin miellyttäviä meidän ruokailuhetket kuulkaa välillä. Ja sit on ihan huono omatunto että on ärsyyntynyt vaikka toinenhan on vauva. Mut en voi sille mitään. Yritän tietty pysyä rauhallisena mut kaipa vauva sen kuitenki aistii että äitiä potuttaa.:) Sit tulee tunne et se ei varmaan pidä musta ku niinki tärkeä asia kuin ruokailu ei ole kivaa. Tosin en ole ihan varma miten hän sen kokee, koska ei se nyt itke tai vaikuta ahdistuneelta, voi olla että peilaan vaan omat tunteeni hänen tunteiksi.. Vaikea syöttää kuin 4kuista ku se käyttäytyy ku kuukauden vanha. Sitä odotellessa että kasvaa..:) Soseita syödään klo 12 ja 20, hedelmäsoseet sekoitan toistaiseks maitoon ku ei se premilon edelleenkää uppoa, joten nyt olen jo valmiiksi ahdistunut seuraavasta ruokailusta. Joskus neki menee tosin hienosti, ei koskaan voi etukäteen tietää.:)

Että semmosta.. meillä syödään about 4h välein joten vaihdan vaipat ennen syömistä, aamu neljän syötöllä en vaihda ellei oo kakkelssonit. Neiti pieree kyllä niin antaumuksella et jos sinne kurkkailisin joka pierun päälle ni eipä paljon muuta ehtis. ;) Jos on kakka ni sen kyllä huomaa, ei meinaan ruusulle tuoksu tuon neidin kakat. :D

Ei kyllä mä nyt taidan mennä kans nukkumaan. Mulla on paha tapa kukkua sinne puolen yön syötölle ja sitte ku neljältä syödään ja siihen menee röyhtäyksinee ja odotteluineen about tunti ja sit taas kahdeksalta syödään. Refluksin takia pitää pidellä pystyasennossa ainaki 15min tai on tyynyllä osa ateriasta. Usein miten ei tuu paljon ulos asti mut nieleskelyä ja tuskaista ähinää/kitinää on tiedossa jos ei anna ruoan laskeutua. Yleensä sitä "jukurttia" kuten mies sitä kutsuu valuu joka tapauksessa vähän suupielestä vaikka tekis mitkä kommervenkit. Varmasti tuntuu pienestä inhottavalta, mut toivon mukaan menee ohi iän myötä! Joo.. Nukkumaan siis.:)
 
Nelli: Ei varmaankaan kannata hankkia välikausihaalaria. Vauva on kuitenkin pääosin vaunuissa tuulensuojassa, joten fleecehaalari riittää vallan mainiosti. Meillä on kevääksi vuorellinen fleecemäinen haalari, sillä mennään sekä kaukalossa että vaunuissa. Kaukalossa voi päälle heittää vaikka pienen vauvaviltin tms. jos on kovin tuulista. Mulla on syksyksi kosteussuojattu välikausihaalari, koska silloin jo keinutaan puistossa ja istuskellaan hiekkiksellä yms.

Repa: Kiitos vastauksesta! Meillä on just tuota puklun nieleskelyä koko ajan ja siihen liittyy välillä myös sukellusrefleksi, eli lopettaa hetkeksi hengittämisen. Ja viime yönä veti kaksi kertaa puklut henkeen, jonka seurauksena ääni on meni käheäksi ja nukkumaan suostui vaan mahallaan. Syöksypukluja tulee edelleen välillä, jolloin puklua tulee myös nenästä ihan suihkuamalla. Me mennään tänään ylimääräiseen neuvolaan asiasta juttelemaan ja tarkistetaan painonnousua. Hyvin vähän hän selällään viihtyy, kyljellään nukkuu vaunuissakin. Mutta pääosin on kuitenkin aika tyytyväinen vauva, joten vaikea sanoa onko kyse refluksista.

Saunomisesta mulle sanottiin, että heti tikkien poiston jälkeen saa saunoa, mutta jos jälkivuoto on runsasta, ei kannata ottaa kovia löylyjä. Ne voi lisätä vuodon määrää. Mulla sitä ei onneksi ole, joten olen saunonut kyllä ihan urakalla :) Millon muuten viette vauvat saunaan? Me ollaan lämmitelty jälkilämmössä kylvyn jälkeen ja varmaan aletaan kohta alalauteilla pikkuhiljaa saunomaan, että päästään yhdessä koko perheen kanssa.

Imettämisen ihanuudesta ja vaikeudesta: Joku kyseli, voiko lapsi olla rinnalla liikaa. Ei minun mielestä. Jotkut on vaan nautiskelijoita, jotka viihtyy tissillä ikuisuuksia, toiset taas ahmatteja, jotka imaisee tarvitsemansa ja on sillä tyytyväisiä :) Hyviä vinkkejä imetysongelmiin ja maidon riittävyyteen löytyy imetystukiryhmän nettisivuilta. Tuo rinnalle nukahtaminen voi kertoa väärästä/tehottomasta imuotteesta, jolloin vauva ei jaksa imeä pitkään. Imetysotteen korjaamiseen ja tarkistamiseen löytyy noilta sivuilta hyviä ohjeita. Itse sain korjattua sillä pois kivuliaan imuotteen parissa päivässä, tosin meillä on vielä ongelmia otteen irtoamisen kanssa. Sitäkin katellaan tänään neuvolassa. Tosi outoa, kun kahden aiemman kanssa ei ole ollut mitään ongelmia otteen kanssa, mutta piti tääkin vielä viimeisen kanssa sitten kokea :)

Raskauskiloista en tiedä, koska en uskalla mennä vaa'alle. Olen syönyt niin kamalasti :( Mutta viikko synnytyksen jälkeen oli tippunut 9 kiloa, eli jos ei ole paino lähtenyt nousuun, niin enää olisi sellainen 5 kiloa jäljellä.Tosin toivoisin pudottavani pari lisäkiloa sen päälle, eli 6-8 kiloa yhteensä.

Ankka: Mulla kanssa hermot kireällä meidän 5 v:n kanssa. Vauvaan suhtautuu ihanasti ja tulee mukaan vaipanvaihtoihin yms. mutta hänellä on vaikeuksia siirtymistilanteiden kanssa, mikä tarkoittaa tappelua jokaisen uloslähdön, sisääntulon, syömisen aloittamisen yms. kanssa. Eilen oli yhtä kiukkua ja huutamista, kun käytiin 3 kertaa ulkona ja kerran kaupassa ja ruokailut sitten vielä kaupan päälle. Hänellä on siis aina joku "tärkeä" leikki tms. kesken, ja saa raivarit, kun komennetaan lopettamaan. Se tekee kaikesta jotenkin hirveän raskasta, kun ei jaksaisi samoja taisteluita monta kertaa päivässä...Välillä jätän yhden ulkoilukerran väliin, kun en vaan jaksa aloittaa sitä taistelua :(

Mulle tulee tänään iltapäiväksi ja illaksi äiti kaveriksi, lupasi tulla siivoilemaan ja auttamaan isompien kanssa. Ihanaa! Ja huomenna isot lähtee mummolaan 4 päiväksi, eli ihanan rauhallinen viikko edessä. Nukun vähän univelkoja pois ja teen jotain hommia, jotka on jääny roikkumaan.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Commander ja Nooa 1 kk
 
Moikka!

Pikaisesti ilmoittelen , että linjoilla ollaan vielä vaikkei ole tullut kirjoiteltua :) Tänään mies meni takaisin töihin ja minä jännitin turhaan arjen sujumista kolmen neidin kanssa. Aamu meni varsin sujuvasti hyvin nukutun yön jälkeen. Esikoinen ehti eskariin ajoissa ja nyt ollaan kotosalla juniorin tuhistessa sängyssä ja keskimmäisen kanssa pelaillaan. Viime yönä neiti nukkui ensin 5h pätkän, sitten 3h ja sen jälkeen 2,5h. Neiti menee aina ruokailun jälkeen omaan sänkyyn nukkumaan, kun ensin olen röyhtäyttänyt tytsyn. Röyhtäytättekö te muuten vauvan joka ruokailun jälkeen?

Eilen neiti alkoi nukkumaan päivälläkin pidempiä pätkiä, joten ruokailuväli on muuttunut 2h -> 3h väleihin päivälläkin. Hereillä jaksaa olla pisimmillään suunnilleen tunnin verran.

meidän pitäisi aloittaa vitskujen antamiset. Tarkoituksella venytin aloittamista, jotta näen alkaako neidin vatsa oireilemaan ilman niitä. Hyvin on kuitenkin mennyt ja nyt olisi tarkoitus käydä ostamassa niitä gefilus-tippoja. Ne vaikuttaa mielestäni "turvallisimmalta" vaihtoehdolta :D

Imetys sujuu nyt hyvin. Alussa oli hankaluuksia otteen kanssa enkä osannut oikein tarjota rintaa kunnolla, mutta nyt neidillä on jo homma hallussa :) Painoa on tullut jo n. 200g syntymäpainon lisäksi, joten ei ole ainakaan maidon tulon kanssa ongelmia.Nyt on alkanut pientä pulauttelua ilmenemään, joten siitä tiedän ainakin ettei neiti tarvitse enempää ruokaa :)

Oli puhetta siitä, voiko vauva olla liikaa rinnalla: Mun mielestä ei, mutta nyt kun maito on noussut niin neiti ei enää halua olla niin paljoa tissillä kuin alussa, jolloin saattoi olla monta tuntia peräkkäin. Ensimmäisen lapsen kanssa luulin ettei lapsen kuulu olla koko ajan rinnalla, mutta myöhemmin tajusin, että ei siitä mitään haittaa olisi ollut; seurauksena oli vain turhia itkuja ennen kuin tajusin neidin tahtovan takaisin rinnalle vaikka juuri oli ollut siinä. Vauva tahtoo vain olla lähellä ja ja kenties tilailla ruokaa lisää :)

Sisarukset on ottaneet vauvan hyvin vastaan. Alussa oli ennemminkin kahinoita niillä keskenään, mutta nyt sekin on loppunut ja ovat taas sovussa keskenään auttaen samalla vauvan hoidossa :)

Jaahas, nyt neiti heräsi !

Mami ja Neiti 2,5 vk
 
Tervehdys taasen!

Olipas huvittava aamu, neiti heräili jo tuossa kahdeksan jälestä kertaalleen ja mä läksin vessaan ja pukemaan että nappaan sen jälestä pikku-akan syömään, vaan kun menin takas makkariin, toinen olikin unten mailla. Sainkin sitten hoidella melkein tunnin aamuaskareita ihan rauhassa. Normaalisti meillä aamulla tissitellään melkein pari tuntia ja sen jälkeen on vasta mulla aikaa ruveta omiin touhuihin.

Meillä tyttö syö yöllä 15-20min ja vain toisen tissin, aamulla pari tuntia, molemmat tissit ja päivällä 20min per tissi. Päivällä syötössä voi olla väliä 3-4h tai sitten 5min. Viiden aikaan meillä alkaa lähestulkoon jatkuva rinnalla olo, ja neiti myös valvoo siitä viidestä kymmeneen, saattaa ottaa parit 15min tirsat. Mutta yöt meneekin sitten hyvin nukkuessa. Imetys tapahtuu rintakumin kanssa kun mun nännit on niin onnettomat ettei niistä saa kukaan imuotetta... Sotkusta puuhaa se kumin kanssa imetys kyllä on, mutta pakkohan se jotenkin on vaan hoitaa.

Yöt on vaan siinä mielessä hankalia että tuo ääntää ihan hirveesti unissaan, ja mä en sitten osaa nukkua. Sängystä kuuluu vaikka mitä ääniä mutta silmät on kiinni. Varsinkin yösyötön jälkeen tuo metelöi ihan hurjana enkä mä nuku sen jälkeen juurikaan. Oon jopa miettiny että nukkuisin eri huoneessa sen syötön jälkeen mutta en oo vielä sitä toteuttanu. Päivisin en sitten osaa nukkua kun vauva nukkuu, vaan touhuan kaikkia kotihommia ja kun mies tulee töistä kotiin, meillä alkaa se iltatissittely, joten silloinkaan ei pääse unille. Joten täällä on hieman univajetta havaittavissa....

Ristiäiset on meillä 9.4, ei aiemmin niitä ehditä pitää. Melkonen farssi on toisen kummin kanssa, se välttämättä haluaa olla kummi mutta ei kuulu kirkkoon ja ei ole käynyt rippikoulua.... Nyt se sitten aikuisiällä suorittaa sen konfirmaation, mutta pappi ei ehdi sitä konfirmoimaan ennen ristiäisiä, joten se pitää kirkkoherran kanssa erikseen sopia että saa sitten väliaikaisen kummitodistuksen. Sanottiin tälle kyseiselle henkilölle kyllä että ei tätä ole pakko näin tehdä, voidaan hommata joku muukin viralliseksi kummiksi ja hän voi olla haltijakummi, mutta itse nyt haluaa asian näin hoitaa niin hoitakoon.

Raskauskilot (n.10kg) lähti noin parissa viikossa synnytyksestä ja samalla on lähteny 4 ylimääräistäkin kiloa. Vielä olis pudotettavaa, mutta ospa ne tästä ajan kanssa lähtis. Näkyy tuo imetys vievän kilot kyllä ihan tehokkaasti, tosin mulla on kyllä ihan hervoton ruokahalu, joten saattaa jossain vaiheessa kääntyä tilanne päälaelleen...

Maitoa tulee vaikka muille jakaa, eilen heräsin aamulla siihen että peitto oli ihan litimärkä kuuden aikaan aamulla joten ei muuta kuin pumppaamaan. Pakkasessa alkaakin olla jo litratolkulla omaan käyttöön maitoa ja sairaalakin saa osansa.

Nyt tarttis tupata tytölle ulkovaatteet päälle ja lähteä viemään koiruudet pissille. Täällä oli aamulla -15 astetta pakkasta, kyllä tuntuu kylmälle kun on jo tottunu niihin muutaman asteen pakkasiin...

Amos ja pissamarsu 1kk ja risat
 
Meillä ei röyhtäytetä joka kerta syönnin jälkeen, päivällä kylläkin mutta yöllä ei. Tosin eipä tuo poikanen muutenkaan röyhtäile joka kerta vaikka kuinka koittaa keikuttaa :)

Mietin tässä tänään maitoa pumppaillessani että kuinka suuria annoksia pumppaatte pakkaseen? Kun kyllä sitä tavaraa sinne tulisi mutta en ole ihan kamalan paljoa pumpannut yhteen pussiin kun en tiedä kuinka paljon sitä tarvitsee tulevaisuudessa, ja se ei kait säily enää sulattamisen jälkeen? Vielä meillä kun ei lisämaitoa tarvita... Vaikka kasvaahan se tarve sitten kun mukelo kasvaa. Tosin mulla myös menee nopeasti hermo ton pumpun kanssa kun se alkaa falskaamaan 5 min pumppauksen jälkeen |O Samalla siitä alkaa hävitä imuteho... Sain pumpun käytettynä, täytyy koittaa purkaa se ja koota uudestaan, josko sillä vika korjaantuisi. On tosi hyvä pumppu muuten kyllä (aventin käsikäyttöinen). Mietin myös tota Ainun "maitopussipulloa", että pitääkö sen kyljen asteikko paikkaansa jos sen pussin reunan taittaa siihen katkoviivaan asti?
 
Pokemoni: Mulla tuo aventin käsikäyttöinen pumppu myös, ja mulla se on hieman asentorajoitteinen tissin tyhjentyessä. Kun muutan nännin asentoa udestaan keskemmälle, se toimii hyvin. En tiedä auttaako sua, mutta jos se kerran aluksi toimii hyvin, niin tuskin ongelma silloin kokoamisessa?

ON: Käväistiin neuvolassa ja painoa herralla nyt huimat 5,4 kiloa! Ei ihme, että jää vaatteet pieniksi. Kuukaudessa painoa siis tullut 1 600 g!! Terkka oli sitä mieltä, että ongelma ei luultavasti ole refluksissa, vaan mun liiallisessa maidontuotannossa ja koska poika syö hurjasti tuon kasvutahdin takia, niin takaisinvirtausta vaan tulee toistaiseksi. Lääkärineuvola on ensi viikolla, silloin katsotaan asiaa vielä uudestaan. Imetysotetta ois myös katottu, mutta poikaa ei rinta kiinnostanut pätkääkään, tillotteli vaan tätiä ja kaikkia värikkäitä julisteita ihmeissään. Sitäkin siis kokeillaan ensi viikolla uudestaan.

Meillä ristiäiset vahvistui pidettäväksi 2.4. Päädyttiin pyytämään kummiksi yksi yli 60 v. pariskunta ja lisäksi yhdet kaverit, ketä nähdään suht harvoin. Pappi pitää varata huomenna. Pidetään ihan pienet juhlat tässä kotona, mun äiti ja isä lupasi tehdä täytekakun ja voileipäkakun. Ajattelin itse kokeilla Meidän perhe-lehdessä ollutta maitosuklaakakkua ja lisäksi sitten vaan jotain pikkuleipiä, niin eiköhän sillä pärjätä. Vähän tekisi mieli pyytää yhtä entistä työkaveria laulamaan juhlaan, mutta en tiedä kehtaanko, kun ihan kotiristiäiset on kyseessä. Pitää sitä vielä pähkätä...

Commander
 
Iltaa mammoille! Mukava, että täällä alkaa keskustelu lisääntyä :)
Hienoa on myös kuulla, että kaikilla menee suht hyvin vauvojen kanssa :)

Meillä yritetään aina röyhtäyttää, mutta aina se ei onnistu ja sen takia en uskalla selälle laittaa nukkumaan :/ Poika siis nukkuu vuorotellen molemmilla kyljillä. Ja vattallaan en myöskään ole uskaltanut laittaa nukkumaan kun olen lukenut liikaa kätkykuolemista. Tyhmää on kyllä lukea tollasia juttuja, kun niitä alkaa sitte pelkäämään.

Nyt se napatynkäkin vihdoin irtosi eilen ja siisti napa jäi tilalle :) Ja yritänkin nyt, että mies innostuisi hieman enemmän vaippojen vaihtoon ja pesuja tekemään :/

Pokemoni sanon samaa commanderin kanssa, että koita vaihtaa nänni takaisin keskelle, kun tissi alkaa tyhjentyä. Itselläni on sama pumppu ja hyvin toimii, mutta tosiaan itse joudun myös jossain vaiheessa pumppaamisen keskeyttää ja asetella tissin paremmin.

Amos mulla sama juttu maidon kanssa. Herään siis yöllä siihen, että paita ja sänky on ihan märkinä, joten nukun melkein pyyhkeeseen kääriytyneenä :)

Saunomisesta mulle sanottiin, että viisi päivää on se pahin tulehdusriski. Mulla on siis myös sulavia tikkejä ties kuin paljon. En tosiaan tiedä montako ne sinne laittoi. Antoivat siis luvan saunoa viisi päivää synnytyksestä ja olekin jo 2 kertaa saunonut, en kylläkään niin kovia löylyjä ole ottanut kuin aiemmin. Minuakin kiinnostaa koska vauvan kanssa voi mennä saunaan?

Keskiviikkona meidän poika on 2viikkoa vanha ja saadaan aloittaa ulkoilu!!! Toivottavasti vaan olisi hyvä ilma :)

Minä en aluksi kurkkinu koko ajan pierujen jälkeen onko kakka vaipassa, mutta nyt melko usein joudun kurkkaamaan kun meidän pojan kakan haju ei tule housujen läpi :D Eilenkin ihmettelin kun ei sitterissä viihtynyt pyllyllään vaan koko ajan piti olla sylissä ja hirveet kakat oli housussa. Raasu ei tietenkään halua kakkojen päällä istua.
 
Huomenta! Täällä aamu alkanut rauhallisesti...kaksi vanhinta neitiä on eskarissa/kerhossa ja juniori nukkuu :)

Vauvan kanssa saunomisesta: Muistaakseni mulle sanottiin ettei ennen yhtä ikävuotta pitäisi saunoa lapsen kanssa, mutta meillä kyllä käytiin sitä ennen todella miedoissa lämmöissä. Taisi tuo ikäraja liittyä siihen lämmönsäätelykykyyn.

Saunominen: Mulle sanottiin ettei saa saunoa ennen kuin jälkitarkastus on tehty ja nyt olenkin kärvistellyt ilman lämpöä vaikka olen muuten kova saunomaan. Ja sain siis vain yhden tikin, mikä sekin on jo sulanut...Kovin erilaisia ohjeita ilmeisesti annetaan tämän asian suhteen?! :O

Mulla ei ole jälkivuotoa tullut nyt pariin päivään, joten elättelen toiveita ettei sitä enää tuliskaan :D Mutta saa nähdä.

Meillä ristiäiset pidetään jo 20.3. ja ne saadaan järjestää anopin luona, joka leipoo sinne kaikki. Helpottaa omaa urakkaa. Saatiin tuttu pappi, joka on kastanut miehen puolelta todella monta ja meidän aiemmat lapset. Oikeastaan olisin halunnut pitää ristiäisiset vasta huhtikuussa, mutta esikoisella on silloin synttärit ja hän haluaa pitää ihan erikseen omat synttärit, mikä on ymmärrettävää. Eikä sukulaisia viitsi joka viikko juoksuttaa meidän kekkereissä, joten pidetään ne sit reippaasti ennen synttäreitä.

Röyhtäytys: Meillä neiti on kova röyhtäilemään, joten yölläkin on röyhtäytettävä. Mutta en koe sitä hankalaksi, koska siirrän neidin samalla omaan sänkyyn niin se menee siinä samalla nostolla :)

TÄnään kutsuu sisko ja hänen naistenpäiväkahvit, pääsee vähän herkuttelemaan :D

Oikein hehkeää naistenpäivää siis kaikille!! :flower:
 

Yhteistyössä