** HELMIKUUN HURMAAJAT ** helmikuussa (PÄIVITYSPYYNNÖT YV:NÄ -kiitos)

Neuvolassa käyty tänään,
kaikki ok,paino laskenu -500g,sf mitta lyhentynyt 2cm ja pojan pää todella alhaalla ja täysin kiinnittynyt,terveydenhoitajan mielestä poika on täysin valmis syntymään että nyt vaan odottelemaan.

Huomenna mun täytyy soittaa kuulema kättärille ja varata tiistaiksi yliaikaiskontrolli jolloin on 41+5 ne joko käynnistää silloin taikka 42+0 eli viimeistään viikon päästä torstaina.

Toivottavasti synnytys nyt käynnistyisi itsestään ennen ensi viikkoa,ei se varmasti kaukana ole,mutta sitä ei tiedä kuinka kaukana.nyt on jo todella vaikeeta ja kivuliasta kävellä kun pää on ihan alhaalla,suppareita tullu eilen sekä tänään,mutta ei kivuliaita oikeestaan,menkkamaista kipuilua ja vihlontaa alapäässä sekä kohdunkaulassa vaiko missä lie tuntuu välillä kun poika poraa päätänsä.

Meitä ei enää ihan hirveen montaa taida olla jotka eivät ole vielä synnyttäneet,tsemppejä viimesille hetkille ja jaksamisia,myös pienten vauvojen äideille.

Jontsulii 41+0 POOOKS
 
Pumppasin äsken maitoa, kun yhtäkkiä huomasin että onpas punertavaa maitoa... Multa oli alkanut nänni ja nännipiha vuotaa verta! :x :eek: Jo entuudestaan on ollut ongelmia nännien kanssa ja rintakumia joutunut käyttämään nyt jonkin verran, jotta ei olisi niin kipeät (vereslihalla jonkin verran). Onko muille käynyt vastaavaa? Toivottavasti paranee nopeasti, sillä tissit on pinkeenä maidosta parin tunnin välein. :(

Jadel84 & Jamppa 5 vrk
 
nina1 noo kaikki muut paitsi me on vauvantuoksuisessa arjessa ;) :heart:

Hiukan aikaa sitten tuli vessassa käydessä hiukan verta.. ei muuta uutta täällä.. Aamulla neuvola, toivottavasti viimeinen!

nemu ja tyttö joka sais tulla jo ulooooos!! 40+3
 
Malinda
40+0 :heart:

Mä oon nyt lähdössä äippäpolille kontrolliin. Jäi vähän epäselväksi, että yritetäänkö käynnistystä tänään uudelleen vai ei. Riippuu varmaan kohdunsuun tilanteesta. Jokatapauksessa kamat mukaan :) Jännittää :/

Tsemppiä kaikille muille vatsakkaille viimeisiin päiviin! Ei meitä tosiaan taida enää montaa olla...
 
Hienoo Nemu et joku muukin on paikalla et mä en oo ainoo :wave:

Malinda: Tsemppiä :hug: toivotaan et yrittäisivät käynnistystä uudelleen!!

Mulla taas rikkonainen yö, moneskohan jo :| alakerrassa vähän väliä ihmeellistä jomotusta, ihan ku joku puukolla tökkis.. välillä tuntuu alaselässä/ perspuolella. No, saanpahan harjotusta si tuleviin yövalvomisiin :LOL:
Mä en tajua et jos kerran kaula hävinny kokonaan, pari cm auki, lapsi laskeutunu todella alas, niin kypsä tilanne ku voi olla niin miksei siltikään tapahdu yhtään mitään?? :|
Anteex valitus, rupee nyppiin ku mitään ei tapahdu ja siltikin on koko ajan kamala olo :ashamed:

Tsemppiä täältä muille!!

Nina ja Oskari 40+4
 
Täällä sitä ollaan vielä paikalla yhtenä kappaleena :wave:

Eilen alkoi supistelee jo klo 6 aamulla, jatkui koko päivän hyvinkin säännöllisenä, mut ei kovin voimakkaana. Soitin kolmen maissa kättärille, johon lähdinkin sit näytille kaiken varalta. Tossa vaiheessa olin reilusti sormelle auki, mut kanavaa vielä kaikki 3cm jäljellä. Käyrillä pötköteltiin useampi tunti ja sain myös akupunktiota, jonka olis pitänyt vauhdittaa tapahtumia. Klo 20 jälkeen tehtiin uusi sisätutkimus vähän ronskimmalla kädellä ja tuloksena oli 4cm auki, mut kanavaa edelleen 2cm jäljellä. Eli ei muuta kuin kotiin :/ Jos olis ollut tuo kanava kokonaan pois, olis päästy jo tositoimiin, mut ei. Kätilö sanoikin, et voi olla että käytte vaan vähän ajelulla ja tuutte piankin takaisin, mut voi olla että menee vielä parikin päivää ennen kuin homma taas etenee. Voihan ärsytys! |O Kaikki ne vähäisetkin supparit sit lakkas kun pääsin kotiin ja nukkumaan. Missään nimessä ei saa kuitenkaan odotella kotona edes tuntia sit kun supparit tulee taas säännöllisesti.
Esikoinen vietiin tietty jo mummille hoitoon ja olikin siellä yön. Nyt pähkäilen, et pitäiskö hakea kotiin vai vieläkö odotellaan miten homma kehittyy. Tänään ei yhtään mitään tuntemuksia. Otinkin kovat otteet käyttöön ja olen jo aamusta aloittanut pesemällä saunan ja pesuhuoneen, imuroimalla ja saunomalla reilun tunnin! Epätoivoista meininkiä siis :LOL:

Noista vauvan tarvikkeista kommenttia sen verran, et sitteri oli mulla ahkerassa käytössä esikoisen kanssa. Meillä myös sellainen malli, jonka saa ihan makuuasentoon. Kantoliinaan en oikein lämmennyt silloin, mut nyt sain liinan ystävältäni lainaksi, joka myös näytti pari sidontatapaa ja homma jotenkin aukesi mulle. Eli ehdottomasti aion nyt käyttää liinaa, kun tarvii varmasti olla vielä tuota taaperoakin nostelemassa ja muuta, et tarvii kaksi kättä käyttöön. Rintareppu meillä oli muuten myös esikolla käytössä. Oli enempikin sellanen isin oma juttu. Tosi kätevä ainakin viime kesänä, kun esikoinen ei vielä kävellyt ja kun asutaan omakotitalossa, niin oli helppo touhuta mm. kaikkia pihahommia niin, et poika oli repussa iskän kanssa.

Nyt kuulostelemaan josko aamun touhut tuottais jotain tulosta ja vähän lepäämään.

Tsemppiä muillekin kärsimättömille ja jo vauvautuneille!

Zucchero + masukki 41+1
 
Täällä kaksi aivan älytöntä yötä takana ilmeisesti mahavaivojen vuoksi. Tyttö valvottaa aamuviiteen ja kitisee. Nälkäkin on välillä, mutta on niin levoton, että hakkaa päätään tissiä vasten eikä malta ottaa tissiä kunnolla suuhun ja hörppii samalla ilmaa mahaan. :ashamed: Olo on voimaton ja väsynyt. Täytyy lähettää mies apteekkiin jos näin pienelle voi jotain antaa.

Vieraita käy paljon ja tyttö on ihana, äidillä vaan voimat vähissä.

Piti muuten sanoa, että iskiaskivut jäi synnytyssaliin! Ihana olo ilman seläkipuja. :)

Sitteri on vielä kokeilematta samoin kantoliina.

Ikuisuus ja tyttö illalla 7vrk :heart:
 
Poika syntyi 26tunnin työlään uurastuksen jälkeen 23.2.2010 klo 8.09!
Painoa oli kertynyt hurjat 4508g ja pituutta ainakin 53cm, päänympärys 37cm.

Poika syntyi 40+5.
Terveisin onnellinen kotiutunut Äpyli

ps. tuun lukemaan juttujanne paremmalla ajalla. Nyt kutsuu syöttö, päiväunet.
 
Äpyli Onnea isosta pojasta! :) :heart:


Neuvolassa käyty, paineet hiukan koholla ja painoa tullu 100g. Varattiin neuvola viel ens viikon torstaiks ja sitte laittaa sillon sen lähetteen tyksiin maanantaiksi.

Nemu ja tyttö 40+4
 
ikuisuus kurjalta kuulostaa. :hug: Meillä vatsavaivoihin toi helpotusta disflatyl ja maitohappobakteeri-kuuri. Meillä poju teki "pienempänä" tuota tikkaliikettä tissillä. Oli usein silloin liian nälkäinen imeäkseen tissistä. Itse turvauduin tuolloin tuttipulloon ja annoin pienen huikan pullosta ja sitten vasta tissiä.
 
Malinda
Passittivat kotiin jatkamaan odotusta :headwall: Lääkäri oli sitä mieltä, että kun vauva ei kerta viikko sitten halunnut käynnistelystä huolimatta syntyä, niin ei ehkä halua nytkään. Ja kun painoa tulee kuulemma tässä vaiheessa enää noin 100g/viikko niin jos se sopis nyt tulemaan niin sopii viikonkin päästä. Eli tässä nyt sitten vain odotellaan luonnollista käynnistymistä ja toivotaan sormet ristissä, ettei sektioon jouduta. Painoarvio oli nyt jo 3500g... Vähän itteä jo hirvittää :x Lääkäri sanoi myös, että tavallaan ikävä juttu, että mun lantio on aikoinaan kuvattu, koska nyt joutuu sitten stressaamaan sen asian kanssa ja lopulta voi kuitenkin olla niin, että vauva mahtuukin ihan hyvin. Eli olis parempi olla tietämättä noita mittoja. Oon oikeastaan ihan tyytyväinen, ettei enää käynnistetä, koska olisin ollu tosi pettynyt jos ei taaskaan olis tapahtunu mitään. Tulkoon vauva sitten kun on tullakseen, kylläpä se sitten synnytyssalissa selviää, että mahtuuko vai ei ja jos mulle siinä vaiheessa sanotaan, että täytyy leikata niin voi olla että niissä synnytystuskissa mun leikkauspelko unohtuu kokonaan ja oon vaan, että okei leikatkaa sitte vaan kunhan tää on pian ohi! :LOL: Saapa nähä kauanko vauva vielä haluaa masussa kölliä. Kiirettä pitää, jos haluaa vielä helmikuun puolella syntyä! Esikoisesta lähettiin sairaalaan rv 40+1 ja seuraavana aamuna syntyi... Voi kun menis samalla kaavalla!

Onnea kovasti Äpylille potrasta pojasta! :flower:

Ja nina1:lle ja Zuccherolle lähetän myötätuntoisia ajatuksia :)

Meillä on kans sellanen sitteri, joka menee melkein makuuasentoon, mutta saa nyt nähdä voiko sitä käyttää, että antaako esikoinen vauvan olla rauhassa siinä. Se kun ei aina halua ymmärtää komentoja kuten "ei saa lyödä"... Oon hankkinut kirpparilta käyttämättömän kantoliinan ja yritän opetella sitä käyttämään. Samat aatokset kuin Zuccherolla, että tarvii saada varmaan molemmat kädet käyttöön kun on tuo taaperokin hoidettava ja hellittävä, niin vauva menee varmaan helpoimmin liinassa. Toivottavasti se vaan viihtyy siinä.
 
POIKA 20.02.2010 4048 g, 52,5 cm ja pipo 37 cm :heart:

Vedet meni perjantaina 19.2. päivällä klo 14.00. Sairaalaan näytille, mutta sain kotiutua yöksi kotiin, kun supistukset eivät vielä kovinkaan säännöllisiä. La aamulla käynnistykseen ja ensimmäinen 1/2 nappi naamaan klo 8.00. Siitä se sitten alkoi...

Käynnistystabletit mulle liian rajuja, sillä jo puolikkaasta alkoi tunnin päästä todella kivuliaat supistukset, jotka kestivät pahimmillaan 2,5 minuuttia. Paikat eivät kuitenkaan lähteneet aukeamaan, mutta uutta tablettia ei uskallettu antaa. Noin klo 14.00 pyysin päästä kylpyyn, joten kätilö teki sisätutkimuksen ja olinkin reilut 4 cm auki. Samantien sisätutkimuksen jälkeen supistuksia alkoi tulemaan 1-2 min välein, joten puolijuoksua saliin. Siellä ilokaasua niin kauan, kunnes kätilö sai kaikki valmiiksi ja lääkäri tuli antamaan epiduraalin. Se auttoi täydellisesti!

Kello oli tässä jotain...veikkaisi, että 16-17.00. Klo 20.00 tunsin tarvetta ponnistaa ja kätilö neuvoi, miten ponnistaa "harkkaponnistuksia" yksin ja ajattelin jo, että on helppoa kuin heinänteko. Hieman ennen yhdeksää alettiin ponnistamaan täysillä, vauva oli ihan alhaalla ja pää kävi "luukulla" koko ajan, mutta kohtu ei enää oikein meinannut jaksaa...syynä lienee se, ettei niitä käynnistystabletteja sitten oltu annettu aamun jälkeen, joten "kemiallinen" käynnistys oli jäänyt hieman kesken. Tunsin kyllä supistuksen, mutta se oli niin vaimea, että itse sain tehdä käytännössä kaiken. Oksitosiinia lisättiin useaan otteeseen, mutta siitä ei ollut enää apua. Tässä vaiheessa aktiivista ponnistusta takana 60 minuuttia. Vauvan sykkeet laskivat ja mä olin ihan puhki. Kätilö kutsui lastenlääkärin ja yhtäkkiä sali olikin täynnä porukkaa. Yksi makasi mun mahan päällä, kaksi jaloissa ja jokunen alapäässä. Kohdunkaulanpuudutetta laitettaessa piikki hajosi tuhannen p***un päreiksi, mutta kuulin vain, että "riittävästi saatiin sisään". Vasta kolmannella imukuppi-irroituksella poika oli maailmassa, vain hetkeä ennen oli lastenlääkäri käskenyt mennä laittamaan leikkauspöydän valmiiksi.

Minä huusin kuin syötävä siinä lopussa ja pelkäsin kuollakseni, ettei poika selviä. Oma mies oli maailman mahtavin koko pitkän synnytyksen ajan ja vasta kun hän huusi minulle, että "vauva on kunnossa", saatoin lopettaaa huutamisen ja itkemisen. Sykkeet eivät olleet onneksi laskeneet missään vaiheessa liian alas, eikä näin ollen minkäänlaista hapenpuutetta ollut tullut!

Vauvan piti siis olla pieni, vielä edellinen kätilö (mulla ehti olla 3 eri kätilöä) sanoi, että pieni vauva, ihan maksimissaan 3500 g. Vasta ihan loppuvaiheessa sain kuulla, ettei tämä kyllä mikään pieni olekaan. Olin siis ollut kolme viikkoa aiemmin painoarviossa, jossa sanottiin, että max. 3600 g(tosin meni 5 pv yli la:n).

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mulla tikit, mutta voin todella hyvin. Ainut vaan, että huippaa todella helposti ja koko ajan saakin syödä. Poika on maailman ihanin ja kaikki on mennyt toistaiseksi loistavasti! Öisin herää kaksi kertaa, aamuvaipan vaihto siinä 7-8 maissa ja taas pari tuntia unta.

Vastasyntynee unenaikainen vapina:
Tässä ainoa todellinen huolenaiheemme. Poika vapisee usein nukkuessaan. Kestää useita sekunteja eikä lopu, vaikka ottaa esim vapisevasta kädestä kiinni. Sairaalassa tehtiin vielä uudet labrat ja sydämen ekg, ne olivat ihan normaaleja, mutta käskivät seurata tilannetta. Useinhan on ns. normaalia hermoston kehittymättömyyttä, mutta lastenlääkäri sanoi, että raajasta kiinni ottamisen pitäisi yleensä lopettaa vapina kyseisestä raajasta, mutta poika pistää kyllä silti hanttiin. Mies oli jo eilen viemässä poikaa takaisin sairaalaan, mutta päätimme seurata tilannetta. Onko teillä muilla tullut vastaavaa vastaan???

Nimbe ja poika 6 vrk :heart:
 
Tuhannesti onnea Äpyli ja nimbe! :heart: :flower:

Olipa sulla nimbe rajunkuuloinen synnytys ja painoarvio mennyt ketuilleen. Onneksi koko rytäkkä päättyi hyvin! :hug:

Mies lähtee kohta apteekkiin hakemaan vauvalle helpotusta. Kateellisena luen, miten helposti toisilla menee yöt.
:ashamed:

Imetän noin puolet kerroista rintakumin kanssa ja puolet ilman. Vauva osaa ottaa hyvän imuotteen molemmilla, mutta viimeisen vuorokauden aikana ollut melkoista hakemista. Onko vauva liian hätäinen, nälkäinen vai kipeä, sitä en tiedä. Tuntuu kauhealta katsoa kun vauvalla on paha olla ja mitään ei voi tehdä. Pelkään, että rintamaito vaan pahentaa tilannetta ja vauvalla on maitoallergia. Kovin vääntelehtii ja piereskelee pitkin päivää ja yötä. Toivovaan, että apteekista saadaan helpotusta. Onneksi mies on vielä viikon kotona ja auttaa minkä pystyy.

Netti edelleen rikki ja puhelimella kirjoitan, joten enpidempiä tarinoi. Jaksamista kaikille! :hug:
 
ikuisuus Täällä kärsitään täysin samanlaisista vaivoista :wave: Ja vielä ihan samaan aikaankin - meillä alkaa puolenyön jälkeen (viimeistään kahdelta) ja jatkuu noin viiteen. Juuri tänään kävin neuvolassa ja puhuin tästä asiasta ja terkka ei ollut mitenkään normaalia huolestuneempi eikä uskonut kyseessä olevan maitoallergia :/ Noita Cuplaton tai Disflatyl- tippoja kannattaa kokeilla ja meillä on nyt käytössä myös RelaDrops. Eilen annoin ekan annoksen ja ainakaan nyt tytön maha ei kurise niin paljon kun edellisinä päivinä - tämä tosin voi olla ihan sattumaakin :ashamed:

Sain ohjeet jumppaan ja sitten ne perinteiset ohjeet päälle... Vatsallaan kannattaa pitää napakalla alustalla ja ne röyhtäytykset jne...

Mä annan maitoa pullosta (omaa maitoani siis pumpattuna), koska rinnoista tulee NIIN älyttömästi maitoa, että tyttö ei saa lähellekään tyhjäksi tuota rintaa ja saa näin vaan sen ei-rasvaisen etumaidon... Eli tuohon imettämisasiaan en osaa sanoa mitään sen enempää :(

Tyttö on nyt nukkunut kohta 3,5 tuntia putkeen - otti vaan maitoa välissä... Yö menikin valvoessa, joten ei sinäänsä ihme.


Develly ja Nöpö 15 vrk :heart: :heart:
 
Synnytyskertomusta...
supisteli taas yöllä 22.2, yöllä heräsin 3 aikaan ja kun nousin sägystä, vedet meni, tai vielä ei tullut paljoa, menin vessaan ja sit lorahti kunnolla pönttöön, lähettiin heti sairaalaan, pappa soitettiin esikoista hoitamaan ennen sitä, sairaalassa johtoviivalle, kovia supistuksia, sisätutkimuksen tulos, 3 cm auki, heti synntyssaliin kerta vedet oli menny, sain ilokaasua ottaa tarpeen mukaan, supistukset oli vielä siedettäviä, mies oli vieressä koko ajab ja hieroi selkää. sit aloin olla tosi kipeä, ja olinkin jo 5 cm auki, kysyin saisiko kohdunkaulan puudutteen, lääkäri tuli laittamaan. tuntui auttavan, sitten pitkään paikallaan junnaamista ainakin tunti, sain oksitosiinitipan vauhdittamaan, samalla puudutteen teho heikkeni, lääkäri tuli laittamaan lisää. olin 6 cm auki, se auttoi ehkä 30 min, sit kamala kipu ja voimakkaat supparit, olin jotain 8 cm auki, sit yhtäkkiä 10, puudutetta ei voinu enää laittaa, ponnistusvaihe oli todella tuskaa ja kivulias :eek: huusin kivusta, ja sanoin tehkää nyt jotain, ilokaasua vedin kuin viimeistä päivää, sit kätilö sanoi nyt keskity, kohta vauva tulee, sitten rupes ponnistuttamaan, huusin ja 6 min kesti ponnistusvaihe, ja niin tyttö oli maailmassa :D syntyi käsi poskella, napanuora löysästi kaulan ympäri, syntymämitat 3650g, 50 cm, pipo 35,5. nyt tyttö tässä mulla sylissä, vähän hankalaa kirjottaa yhdellä kädellä :kieh:
nanna ja tyttö 4 vrk :heart:
 
Nyt kotona...kirjoittelen myöhemmin paremmalla ajalla ja tuonne kerhon puolelle, mutta meille syntyi poikavauva 23.2 klo 13.09. Painoa oli 3860g, pituutta 51cm ja päänympärys 35cm. Eli ei todellakaan pitänyt koko ja painoarviot paikkaansa.
Synnytys kesti kaiken kaikkiaan melkein 12h ensimmäisistä supistuksista, pojan syntymään.
Tänään kotiuduttu
 
Hei kaikille

Olisiko mahdollista päästä mukaan juttuhin? Meillä esikoinen nyt 11 päivän ikäinen ja olisi enemmän kuin mukavaa päästä jakamaan arjen asioita. Paljon on ihmeteltävää ja joka päivä tässä oppii jotain uutta. Kerhoon pääsy kiinnostaa myös, voisi kirjoitella avoimemmin. Aina tulee mieleen jos kuitenkin joku tuttu tunnistaa :LOL:
 
Meillä on nyt sitten tytöllä ensimmäinen flunssa :headwall: :headwall: Me ollaan kaikki sairastettu joten sinäänsä ei ihme, että tarttui vauvaan, mutta olis kyllä voinut olla tarttumatta |O

Valvoin koko viimeyön ja kuuntelin sitä aivan kamalaa rohinaa ja yskimistä peläten kokoajan sitä, että neiti tukehtuu tuohon räkään :ashamed: Kohta on mitattava kuume tuolta ja jos vielä kuumettakin on niin sitten se on lähdettävä päivystykseen... Tosin tuo yskiminen kuulostaa siltä, että sinne on mentävä kuitenkin, jos tuo ei yhtään helpota tässä päivänmittaan.

Todella kurjaa, että edes noin pieni ei välty näiltä pöpöiltä... :x Kierre alkaa heti synnäriltä :(


Develly ja Nöpö 16 vrk :heart: :heart:

 
Täällä vieläkin yhdessä koossa :headwall: Jotain edistystä sentään on että limatulppaa irtoo,mutta eikai se mitään sinäänsä meinaa koska jollainhan synnytys vasta käynnistyy pari viikkoakin sen irtoamisen jälkeen,mulla nyt ei onneksi enää niin kauaa mene :D

Huomenna tuleekin sitten jo lapset kotiin että eipä tässä saanukkaan sitten rauhassa tutustua uuteen vauvaan ym.


Soitin eilen kättärille että olisin varannut aikaa tiistaille siihen yliaikaiskontrolliin,mutta kätilö sanoi siellä että maanantaina vasta voin varata tiistaille ajan ettei tule sitten sitä aikaa turhaa annettua kun on hyvä mahollisuus että synnytys käynnistyy ennen sitä itsestään ja sanoi vielä lopuksi että koita nyt tedä kaikki vanhanaikaset temput siellä kotona että synnytys käynnistyisi,mutta eipä niistä ole ollut apua.

Elikkäs tiistaina sitten kättärille ja ne katsoo kohdunsuun tilanteen ym,käynnistää silloin ilmeisesti jos on kypsä,jos ei niin sitten kuulema torstaina käynnistävät.Toivottavasti nyt ei ainakaan mene sinne torstaille asti että vauva ei ehi hirveen suureksi kasvaa ja istukkakaan ei varmaan enää ole parhaimmassa kunnossa.

develly todella harmi että pikkunen saanu flunssan,toivottavasti ei äidy kauhean pahaksi,se on jotenkin niin pelottavaa kun noin pienen on vaikea hengittää ym.

jontsulii pallomaha 41+2
 

Yhteistyössä