*Helmikuun hurmaajat heinäkuussa*

Helinä28 kyseli tuosta kuplimisesta ja kutittelusta mahassa... Itse olen kans ihmetelly voiko jo näillä viikoilla tuntu liikettä.. Jotain sen kaltaista se nimittäin on! Mut toisaalta, taitaa kohtu olla aika edessä kun mahan päältä jo ultras tällä viikolla nt-ultrassa ja sai paremmin mitat silleen.
Ja maha on iso :LOL: Kuinkahan kauan tätä voi enää salata?? Toisaalta kun on jo ultrassa nähnyt et vauva siellä tosiaan on niin eipä sitä enää tarvi sen takia salailla. ;)
Monena päivänä on ollut ihan hyvä olo jo, mut eilen sit taas olikin ihan surkea olo :$ Tomaattia meni kilo kaupalla, autto vähän.. Ja ois pitänyt pakkaillakin. Jospa tänään onnistus paremmin, mut nukkuminen oli vähän huonoa kun mies ei ollu kotona. Lähti veneilemään vielä ennen kuin lähetään reissuun. Ja jos löytys niitä mustikoita.. :heart:

Ai niin miulle vois päivittää neuvolan la-ajan 5.2.2010.
Kiitos!


 
Uusi ilmoittautuu! :wave:

Täällä olis 24v jo yhden lapsen äippä Tampereelta. :) Perheeseemme kuuluu 1v7kk tyttö, mies 26v ja kaksi koiraa 1 ja 5v ja tietty tämä uusi tulokas rv 11+7 vai onko se sit jo 12? :LOL: Eilen käytiin niskapoimu ultrassa ja kaikki oli hyvin :heart: Mä niin pelkäsin mennä sinne kun on ollu 3 km aikasemmin...

Kovin paljoa en varmaan kerkeä kirjotteleen kun oon 10-18 töissä ja likka ja koirat vie sitten sen iltavapaan ihan täysin. Mutta välillä koitan täällä käydä. :) Lueskelen teidän jutut vielä myöhemmin paremmin. Niin ja ainuttakaan raskausoiretta ei ole ollu. :D

Niin ja la. on 5.2.10 ja paikkana Tays
 
Täällä kaikki ennallaan... ekaan ultraan vielä 10 päivää :/ *odottavan aika ON pitkä*

Tuosta sairaalasta olosta oli puhetta niin täällä on yksi sairaalakammoinen. Viimeksi kun olin synnyttämässä tuota kuopusta niin sain olla yksin ensin odottelemassa mahdollista käynnistystä ja sitten vielä synnytyksenkin jälkeen olin yksin huoneessa. Mulla on pelko on niin voimakas, että sain paniikkikohtauksia (siis ennen tätä ns. viimeistä reissua, kun jouduin olemaan pari kertaa osastolla). JOS kaikki menee hyvin niin toivon nopeaa kotiutumista synnytyksen jälkeen tai sitten mua joudutaan taas lääkitsemään... :whistle:

Mä siis vihaan sairaalaa ihan yli kaiken. Olen lisäksi emetofoobikko ja pöpökammoinen, joten tuo on minulle pahin mahdollinen paikka.


Develly ja Sintti (nimi muuttui - ystävä piti tätä parempana) 10+2 :heart:
 
Zuh
Tervetulemasta uusille odottajille! Pino senkuin kasvaa mahojen mukana :LOL:

Helinä28: Mulla oli myös tupla-ajatus takaraivossa pitkään. Tietynlainen helpostushan se oli että onkin vain yksi tulollaan, on siinä varmasti ihan riittävästi tekemistä. Meidän pinossa ei vielä olekaan yhtään tuplaa!

Tänään kävin Radielin tapaamisessa. Tutkimukseen kuuluu sokerirasitustesti jo ennen raskautta, ja sanoivat että paastoarvo olisi ollut liian korkea jos olisin ollut raskaana. Kiva tietää tässä vaiheessa! Nyt sitten jännään uutta testiä, toivottavasti olisi vähän alempana niin en joutuisi mittailemaan.. Ja arvaatte varmaan antaako mies enää ostaa yhtään karkkia jos on riskirajoillakaan.. kärpänen sentään!

Zuh & Naatti 12+6
 
Täällä taas! En ole pitkään aikaan päässyt koneelle, ja tännehän oli tullu aivan älyttömän monta sivua tekstiä (en ehtinyt vielä lukemaan niitä )

Eilen oli mulla eka neuvola ja suureksi yllätykseksi kuului sydänäänet :heart: :heart: :heart: Syke oli huimat 170. Ei tarvinnut yhtään etsiä, kuului heti.

Kakkosta odottaessa eka neuvola oli 11+0 ja silloin ei vielä kuulunut mitään :eek: Kätilö epäilikin, että olisin hieman pidemmällä, tai että siellä olisi tuplat :whistle: Sanoi vain sitten, että jännitetään ultraan asti.

Eka ultra pitäisi olla kahden viikon sisällä, aika tulee postitse.

Pahoinvointi ei ole juurikaan hellittänyt, nyt olen oksentanut jo 4 viikkoa :x

Tervetuloa kaikille uusille!

 
Tervetuloa uudet! :heart: :wave:

Ekat liikkeet eli kutittelut olen aiemmissa raskauksissa tuntenut n.rv16-17. Nyt kyllä vatsa kutisee muuten vaan.

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti ja kaikki oli hyvin. Uusi täti oli oikein mukava ja tarkkaan pisti korttiin kaikki ylös mitä mulla on aikaisemmissa raskauksissa ja synnytyksissä käynyt. Luuli mua hoitoalan ihmiseksi kun olin niin perillä tapahtumista, syistä ja seurauksista, mutta minä olen kyllä se mahdollinen viimeinen hoitsu maan päällä. :D

(.) olo on vaihteleva. Väsymys on helpottanut mutta huonoa oloa on usein ja närästys on niin inhottavaa! Kovasti on repäisykipuja vaihtaessa asentoa tai korkeasta autosta alas tullessa. Nyt sitten odotellaan KOKS:sta tietoja koska on ensimmäinen ultra ja seulonnat. =) Lääkärikin on jo 13.8. Viime raskaudessa lääkärinä oli ulkolaissyntyinen mies ja ei aina oikein tuo ymmärrys pelannut puolin taikka toisin. Onneksi silloin oli jo toinen tulossa enkä ollut ihan äimänä siitä mitä milloinkin tapahtuu. :whistle:

Alina ja 8+5 :heart: =)
 
Zuh
Alina 78: Ota toki närästykseen lääkettä, normaalitapauksissa apu löytyy helposti ihan apteekin hyllylääkkeillä. Mulla ainakin oksentaminen johtuu 90% jo vaan närästyksestä, on tosi inhottavaa kun ollaan siinä pisteessä että närästää jo kurkussa asti ja ainoa nopea hoito on oksentaminen.. Mulla on myös ollut työterveydessä ulkomaalaistaustainen lääkäri, joka ymmärsi kaiken mitä sanoin täysin väärinpäin. Voisi olla kyllä aika paniikki päällä jos sellainen tapaus sattuisi ensimmäiseen lapsentekoon! Hui..

~Zuh
 
Mukavaa, kun tulee uusia odottajia mukaan! :wave:

Täällä ei vielä tunnu minkään sortin kuplintaa tai kutittelua. Toisaalta enää noin 6 -7 viikkoa, niin eiköhän sitten tunnu. :heart: Yyh, on kyllä pitkä aika, kun tuo kaveri tuolla vatsassa alkaa tuntumaan todelliselta.

Muutenkin olen huomannut, että olen tosi kärsimätön tämän raskauden suhteen. Toisaalta haluan päästä nauttimaan siitä raskausajasta, kun on se sopivan kokoinen vauvamasu ja yökkimiset on historiaa. Mutta kovasti kyllä odotan tuota tammi-helmikuuta, että tämä pieni olisi jo maailmassa. :heart:

-mervi-elina ja pieni rv 9 + 2
 
Neuvolaterveisiä! Ei mitään uutta tai ihmeellistä, paitsi iso kasa luettavaa ja pari dvd:tä. Mies ainakin alkaa niitä varmaan tutkia, kun nyt sanoi, että alkaa jännittämään... Alkaa kai jollain tasolla paremmin konkretisoitua koko juttu.

Paino oli ehkä noussut vähän, alkupaino 62 kg oli kyllä arvaus, kun mulla ei ole vaakaa. =) Sokerirasitukseen joudun, kun viimeksi paino nousi aikalailla (n. 25 kg) ja vauva oli iso 4210g. Verinäytteet yms. pitää käydä eri reissulla antamassa tk:n labrassa, kun neuvolan labra on lomalla. Ja ultriin pitää varata aika TYKS:istä, tämä oli mulle uutta, kun on asuinkunta vaihtunut sitten viime kerran. Soittelen sinne huomenna, toivottavasti pääsee pian. Ultran lisäksi saan verinäytteestä tehtävän seulontatutkimuksen. Neuvolalääkäri on 6.8. ja siellä sitten kuullaan sydänäänet.



 
Nyt on sitten iskälle kerrottu tulokkaasta.. oltiin miehen kanssa niin ilkeitä että lähetettiin kirjattuna kirjeenä ultrakuva :LOL:
On joutunut kokopäivän miettimään mitä siellä on, kun kotiin tuli saapumisilmoitus :p
Kiusa se on pienikin kiusa!

Nyt odotetaan sitä yötä kun maha pullahtaa esiin.. kuulemma tapahtuu yhdessä yössä, sillai karrikoidusti, niin se kätilö veikkaili ;)
 
Voi tätä nuupumusta! Jos jotain huhkii puoli tuntia, täytyy levätä ainakin tunti. Turhauttaa. Muistelen että muissa raskauksissa ollu sama juttu.

piiuli82, mehän mennää ihan samoissa. Mullakin tänään tasan 13 viikkoa. Mun maha on jo ihan selkeä vauvamasu. Odottelen milloin naapurin mummot alkaa utelemaan. Huomena on onneksi se np-ultra ja jos sielä kaikki ok, niin voin vastailla ihan rauhassa uteluihin.


Avilla jännittyneenä odottaa huomista ultraa 13+0
 
Täältä ilmoittaudutaan taas pitkän tauon jälkeen...

Viikkoja kasassa 10+2, ja nt-ultra vasta 4.8., kun viikkoja tasan 12. Pahin öllötys jo ehkä ohi, mutta kyllä vaan väsyttää niin julmetusti koko ajan. Ja heikottaa, ja hiukan öllöttääkin. Mutta muuten kai kaikki hyvin.

Mites muuten, kun otetaan nuo veriseulat, niin tarviiko ennen niitä olla syömättä tai juomatta tai jotain?

Pikkuronsu 10+2
 
Tänään kävin äitiysneuvolassa lääkärin luona löytyihän sieltä pieni elämän alku =)
Pientä vuotoa oli havaittavissa kohdunsuulla muttei kuulemma mitään vakavaa :/ fiilikset ovat kyllä nyt vähän sekaisin.Kävin varmuuden vuoksi labrassa joten tuloksia odotellessa.
Niin ja rv kuulema 8+4
 
Närästyksestä vielä.. oletteko mistä lääkkeestä löytäneet avun? Rennie ei täällä ainakaan tehoa ja tänään kävin sitten hakemassa Gaviscon-nimistä lääkettä. Siitä en vielä osaa sanoa tepsiikö. Otin purutabletteina eikä ole hirveän mukavan tuntuista kun alkaa vaahtoamaan suussa. :|

Iltaa kohden taas olo huononee, johtuuko sitten osittain siitä että väsymys tulee mukaan kuvioihin. Kohta kun sais vielä esikoisen nukkumaan niin sitten vedän peiton korviin ja hautaudun sohvan uumeniin.

Ihana tuo 4-vuotias tyttömme kun niin tohkeissaan katselee vauvakuvia neuvolasta saamistani lehtisistä ja selittää sitten että tuosta tulee sormet ja jalat ja napanuoran kautta vauva saa ruokaa. Meni tänään tyttö mietteliään näköiseksi ruokapöydässä kun sanoin että nyt vauvakin saa lihapullia ja kanttarellikastiketta syödäkseen. :D Ja olipa muuten hyvää ensimmäinen tämän kesän sadosta tehty sienisoossi. :p
 
Pikkuronsu Mä kävin tänään antamassa sen seerumiseulontanäytteen, eikä siihen pitänyt varautua millään lailla. Sai syödä ja juoda ihan normaalisti. Tulokset menevät kuulema suoraan neuvolaan, joka mulla onkin kahden viikon päästä 5.8. Silloin onkin jo 12+3, tuntuu ihan hullulta ajatella, että jos kahden viikon päästä kaikki on hyvin, niin sitten voisikin jo hieman huokaista helpotuksesta.

7.8. onkin sitten se np-ultra, sitä saa jännäillä toki seuraavaksi, suurempi huoli kuitenkin kahden km:n jälkeen on, että löytyykö se syke silloin 5. pv neuvolassa.

Närästyksestä:
Mulla normaalistikin närästää aika lailla ja taustalla onkin lievä refluksi. Aamuisin närästää ja sen vuoksi olo on kaamea, mutta menee ohi heti, kun syö jotain. Neuvolassa kylläkin laitettiin äitipolille viestiä, että kirjoittavat mulle valmiiksi ne nestemäiset närästyslääkkeet, joten niiden kanssa luultavammin tullaan elämään tässä seuraavat 6 kk (hope so!!!).

Kaksi viikkoa....KAKSI VIIKKOA!!!!
 
neuvolassa käyty, ja ikivanhalla laitteella ultrattiin ja siellä se vaavi kelli. heilutteli käsiä ja jalkoja äitille. viikkoja olis tasan 10, mutta meinasi täti et olisko enemmän oikeesti ku noin heilutteli ja liikkui jo. :heart:
olokin on ollu jo aamusta tänään pärempi, kuin pitkään aikaan. nooh huomenna taas oksettaa :x saapa nähä koska sinne np-ultraan pääsee ku tänään vasta tehtiin lähete... on niin pitkis kantismis täällä neuvolassa kaikki. tämä oli tosiaan vasta eka neuvola käynti ja viikkoja on jo tuo 10... :/
 
Oon alkanut huolestua omasta makeanhimostani. Syön päivittäin karkkia, jäätelöä, pullaa. Useina päivinä pariinkin kertaa jotain tällaisia herkkuja. En edes muista, milloin olisi viimeksi ollut päivä ilman herkkuja. Nyt päätin, että loppuviikkoon en salli itselleni mitään tällaisia herkkuja, että edes osoitan itselleni, että pystyn olemaan muutaman päivän ilman. Addiktio se on kai tämäkin. :ashamed:

Mä en ole ollut koskaan sairaalassa yötä, niin en tiedä, miten siellä saan nukuttua. Olen siis töissä kuitenkin sairaalassa, että sinänsä sairaalamaailma on melko tuttu.

Olen kamalan malttamaton. Haluaisin vaan, että maha jo kasvaa, ja että 8 päivää menisi nopeasti ja olisi np-ultra. :heart:

ikuisuus ja asukki 10+6
 
ikuisuus, täällä ihan sama juttu. Tuntuu, että syön enemmän herkkuja, kuin "oikeaa" ruokaa. Joka päivä mössötän jätskiä, karkkia, suklaata, keksejä..hirveää! Paino ei jostain syystä ole kyllä noussut, mutta tuskin sama linja ikuisesti jatkuu, ellei syömistottumukset muutu.
Normaalisti voin olla ilman makeaa suht´koht helposti, mutta nyt raskausaikana tuntuu, etten voi itselleni mitään (tekosyitä :) ).
Minäkin mahan kasvua odottelen, kuin myös ultraa, johon on vielä 12 päivää..

temple ja vaava 9+5 (10+6))
 
Mä olen taas miettinyt asioita vähän liikaa... :ashamed:

Olen huomannut, että tämä jo ennen raskautta ollut ylipaino ja nyt tän alkuraskauden aikana tullut ylipaino (turvotus!!!) on alkanut vaikuttamaan mun normaalielämään aika rankasti. Ei enää tee mieli mennä mihinkään, kun olen kohta kaikkia isompi :'( Ja vielä, kun olen ihan tosissani yrittänyt laihduttaa jo pidempään, mutta mun aineenvaihdunta ei vaan toimi (siis ihan lääkärin valvonnassa olen kokeillut yhtä ja toista keinoa - paitsi en lääkkeitä, koska ehdin juuri ennen niiden kokeilua tulla raskaaksi...) :headwall:

Ja lisää tätä soppaa keittää vielä mun ystävä, joka ei ole ollut tästä raskaudesta kovin iloinen ja lisäksi hän on nyt sitten laihduttanut ihan törkeästi... Ennen hänen kanssa pystyi olemaan ns. normaalisti ja syötiin yhdessä herkkuja, mutta nyt ei enää mikään kelpaa vaan hän syö pelkkää salaattia ja lenkkeilee... :headwall: :headwall: Voi vaan kuvitella miten mäkin haluaisin, mutta... eipä auta. Seuraava vuosi menee sotanorsuna ja piste. Ja miten vaikeaa sitä onkaan hyväksyä? Ihan käsittämättömän vaikea.

Saa nähdä mitä tästä tulee kun töihin pitäis mennä... :ashamed: :ashamed:
 
Heipä hei pitkästä aikaa
Tarkoituksella olen pitänyt vähän taukoa palstasta kun tuntuu, että paniikki lisääntyy mitä enemmän palstailee.
Ensimmäinen neuvola takana ja kaikki ok, paitsi neuvolan tädillä on aika kunnianhimoiset suunnitelmat mun painon suhteen. Hänen mielestään painoa ei saa tulla ollenkaan lisää. Hyvä suunnitelma joo mutta aika vaikea toteuttaa kun nälkä painaa päälle kokoajan. Mutta yritetään.
Maanantaina on NP-ultra seerumiseulaan en halunnut mennä, tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että se on ihan turha tieto meille, olisi ne riski luvut sitten millaiset tahansa. Ultrasta saa kuitenkin aika hyvän käsityksen onko jotain poikkeavaa vai ei. Meillä on takana kuitenkin yksi raskaus jossa vauva diagnosoitiin vaikeasti kehitysvammaiseksi helsingin sikiötutkimuskeskuksessa ( tai jotain), mutta olikin aivan terve lapsi.
Develly :hug: mulla on niin samanlainen fiilis ton painon kanssa ja nyt vielä kun neuvolantäti odottaa, että paino pysyy koko raskauden ajan samassa, niin mä en oikeasti kehtaa mennä sinne neuvolaan jos paino nousee. :ashamed:

[/url]
 
Lilo ja Develly Saanko udella onko teillä paljon ylipainoa? Mulla on painoindeksi nyt 29,5 ja kanssa itse ahdistun kovasti tuosta painoasiasta (En ole ikinä ollut näin painava ilman raskautta, aiemissa raskauksissa olen ollut normaalipainoinen kun olen alkanut odottaa, mutta kiloja onkin tullut sitten reippaasti; esikoiselta 25kg ja kakkosesta 16kg, kummankin jälkeen olen päässyt lähes alkulukemiin kyllä, nyt olen tänä vuonna muuten vain lihonnut :ashamed: ). Neuvolassa sanoi, että hyvä painonnousu olisi koko raskauden aikana nyt n.10kg, mutta ei haittaa jos ei nouse yhtään.

Ahdistaa :headwall:

 
Mä en meinaa kehtaa kirjoittaa mun painoindeksiä edes näin nimimerkin turvin :LOL: Mutta kyllä se siellä 40 pintaan on :ashamed: Tosi noloa. Mä en kans oo ikinä ollut näin painava ja mua ahdistaa ihan kympillä. Tuntuu että on hypännyt jonkun muun kroppaan. Mut yrittän nyt ettei paino nouse ja sit synnytyksen jälkeen alkaa sellanen vaunuralli pitkin mäkiä, että varmasti kilot karisee
 
Zuh
Huomenia naikkoset, kaiken kokoiset :D

Alina78: Mulla paras apu löytyy Nexium-nimisestä närätyslääkkestä, on tosin reseptilääke ja ns. "ei suositella raskaana oleville, vaikkei kielletäkään"-listalla. Olen itse testannut myös Rennien ja Gavisconin, molemmat toimivat pieneen tuskaan. Gaviscon ehkä paremmin, mutta sisko pelotteli että se on sitten maailman hirveintä oksennettavaa, tulee vaan vaahtoa suusta ja nenästä.. en onneksi ole itse joutunut sitä kokemaan. Myös Link on sallittu, mutta siitä sain itse vain julmetut vatsanväänteet.

Ihania neuvolauutisia monella! Mukava kuulla että kaikki on kunnossa ja massut kasvaa!

Makenhimosta: Minä olen aikamoinen karkkihiiri ollut aina, ylipainokin on oikeasti hankittu pääsääntöisesti namilla. Nyt olen vähentänyt karkin syöntiä, ei tee mieli ja kun nuo sokeriarvot alkoi eilen mietityttämään niin ajattelin vähentää edelleen. Lisäksi karkit tuntuu närästävän (kuten 90% tämän maailman ruoka-aineista) niin ei tee senkään takia mieli. Mutta ah että vaniljajäätelö maistuu niiiiin hyvälle, varsinkin tuoreiden mustikoiden kera :p

Ylipainon kanssa kamppaileville: Itselläni on painoindeksi n. 30, tosin en ilmeisesti näytä siltä kun labran tätikin vaan päivitteli että miten mun kokoinen joutuu sokerirasituksiin muka painon takia. Noh, näytän mä kyllä ihan sen kokoiselta kuin olen :) Itselläni oli eilen ketutuspäivä sokeriarvojen takia, eivät voineet aiemmin kertoa että on siinä hilkulla tulokset jos pysyy samana raskausaikana, olisin ehkä jopa saanut tehtyä asialle jotain jo ENNEN raskautta.. Omasta terveydestä "viis", mutta en minä syömällä lastani vaaranna! Minullakin suositellaan ettei paino nousisi yhtään kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana, vasta sitten viimeisessä. Vielä ainakin ollaan hyvillä linjoilla kun lähtöpainosta ollaan tilanteessa -4kg. Mutta tilanne voi muuttua jos pystyy syömään taas jossain vaiheessa kuin ihmiset..

Ja poksuntaa taas täällä, enää kuukausi niin voi ehkä tunteakin jotain jo ?!?

Zuh & Naatti 13+0 POKSISTAPOKS!
 

Yhteistyössä