Helmikuun helmet 2014

Meillä yöt menossa parempaan suuntaan. Herää kerran tai kaksi ja tutilla/maitotilkalla saa unen päästä kiinni uudelleen. Passaa mulle. :)

Seisomaan nousee ihan kaikkea mahdollista vasten! Konttausasentoon nousee joskus, mutta ryömimällä liikkuu. Vähän veikkaisin että konttaaminen jää välistä kokonaan ja jätkä lähtee kävelemään suoraan.

Täällä on muutto meneillään. Ei oo hirveen helppoa kun termiitti purkaa tavaroita samaan tahtiin kun mä pakkaan.. :D

Mua on hieman alkanut epäilyttää kun menkat ei oo vieläkään alkaneet. Synnytyksestä tosiaan 7,5kk ja imettänyt oon vain ekat 3vko.. Pitää kysellä nlasta seuraavalla kerralla..

Oletteko ajatelleet ostaa vauvoille kengät vai töppöset talveksi? Mä oon jonkun verran asiaa tässä pyöritellyt mielessä ja tulin siihen tulokseen, et ostan stonz töppöset arkikäyttöön ja uggit tilasin ns paremmiksi kengiksi. Jossain vaiheessa tarvii ne kunnon kengät ostaa kun poika alkaa oikeasti seisoskella ulkonakin. Tepsuja ajattelin, ne on niin älyttömän söpöjäkin :D
 
miss_piggy
Mulla nyt ei ole tänne oikein mitään kirjoitettavaa kun tuntuu että kaikkien muiden vauvat on jo niin paljon kehityksessä edellä ettei tunnu olevan mitään yhteistä. Iltatissi täällä on nyt maistunut parina iltana ja eka syöttö yöllä 03:30 mutta muuten ei mitään uutta..
 
Ei sitä piggy tiedä koska teilläkin poika yhtäkkiä vaan päättää lähteä liikkeelle ryömien tai kontaten. Meillä jäbä on nyt unohtanut vähän kaiken muun uuden oppimisen kun viipottaa ympäri huushollia ryömien ihan tohkeissaan. :D

Meillä ei taas soseet kelpaa oikeastaan ollenkaan. Lusikallisen-pari saattaa syödä ja sitten tulee stoppi. Iltapuuro on ainoa jota saattaa syödä jopa puoli desiä. Onneksi maitoa riittää...

Tilasin poitsulle läjän vaatteita ja odottelen, että tulisivat pian perille. Alkaa käydä vaatevarasto pieneksi ihan yllättäen. Hirveät kasat piti vasta pientä vaatetta karsia pois ja nyt _taas_ olisi sama homma edessä. Koon 74 vaatteita ei edes montaa ehditty hankkia kun huomasin, että aika alkaa ostaa kokoa 80. :O

Pinnasängyn pohja laskettiin eilen alemmas (saa kolmeen eri korkeuteen ja nyt siirryttiin siis siihen keskimmäiseen) kun jäbä niin ahkerasti siinä laidassa alkoi roikkua ja pusata itseään ylös.
 
Koitetaan muistaa, että jokainen vauva on yksilö :) Ei ole mitään järkeä vertailla muihin omaa vaavia <3 Jokainen kehittyy omaa tahtia ja varmasti sieltä pian piggyn vaaviki temmeltää menemään. Meilläkään ei liikuta. Pyörii sivuttain ja siinä se. Enkä jaksa murehtia asiaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Just hain kaverilta omenoita jonka poika syntynyt 9.2 (meidän poika syntynyt 10.2). Kysyi että joko Leevi liikkuu, heidän Eino oli lähtenyt vissiin eilen ryömimään / konttaamaan. Hauskaahan tässä on se, että Eino on kaiken lisäksi keskonen jonka olisi kuulunut syntyä vasta 20.3 :D Ja Einolla on jo 2 hammastakin, Leevillä vasta tulossa.
 
Älä veikkosten miss_piggy hätäile pojan liikkeelle lähdön kanssa. Kyllä se aika vielä koittaa! :) Kaikki on yksilöitä, vauvat kehittyy siinä tahdissa kun itselle parhaalta tuntuu. Eikä siihen vaikuta mikään, milloin kukanenkin on liikkeelle lähtenyt. Ei vanhempien aktiivisuus, vaan vauvan oma valmius :) Ja hei, eipä meistä aikuisistakaan huomaa kuka on lähtenyt konttaamaan 6kk iässä tai kuka vuoden iässä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Muistan kyl itsekkin, miten turhauttavaa oli ku meidän neiti ei vaivautunu ees kääntymään mahalleen kun toisilla lapset jo liikkuivat kierimällä, osa ryömien. Ryömimisenkin hoksas 7kk täyttäessään ihan vaan yhtäkkiä. Kyllä miss_piggy Leevinkin aika koittaa vielä. Konttaamista sun muita edistysaskeleita en jotenki nyt oota, tuo kerkee ryömienkin löytämään kaiken mahdollisen.. Mitä myöhemmin nii sen enempi on järkee päässään.. Kunhan kaikki tapahtuu "normaaliuden" rajoissa, jos näin voi sanoa :D

Meillä oli aikaistettu 8kk neuvola tänään, tyttö täyttää siis vasta 11.10. Viime viikolla tytön erittäin ärtyneestä vaippaihottumasta soittelin sinne, tuli puhe syömättömyydestä (taas) ja tosta kakkarallista. Antoivat siis ajan, tähän päivään mennessä kyllä kaikki ongelmat oli ohi, loppuviikosta alkoi ruoka maistua, kakkaaminen normalisioitu ja neuvolan vinkeillä saatiin vaippa-aluekin rauhoittumaan. Oli kuitenkin hyvä, et näki et tytön paino on noussu, 400g mutta kuitenkin.. Todella tasaisesti meni omilla käyrillään, pituus kaikenkaikkien yläkäyrällä. Mitat 8615g ja 71.4 cm. Ei kyllä juurikaan lääkärille suostunut esittelemään pinsettiotettaan, kun lääkäri sitä ennen vei helistimen pois niin suuttumus oli suuri ;)) Kuuloa tutki jollain ihme härvelillä (...) tyttö oli niin kovasti keskittynyt siihen pöydällä näkyvään helistimeen että eipä juuri reagoinu, sai tuo kuitenkin vissiin jonkun käsityksen siitä, että kaks tervettä korvaa tytöllä on, kun terveenpaperit kuitenkin sai :D

Vauvauinnissa on käyty jo useempaan otteeseen, tosi positiivisia kokemuksia sieltä ! Tyttö on päässyt jo vähäm sukeltamaan, tai enemminkin käymään vedenpinnan alapuolella, hui!

Hambuja ei tuosta syömättömyydestä ja kakkaamisesta huolimatta ole tullut yhtään lisää.

*muoks* Sitähän mun vielä piti, et mekin ollaan käyty muskarissa.. Sellaisessa seurakunnan järjestämässä, maksuttomassa. Meillä on kiva ryhmä, on muutamia tyttöä nuorempia, ihan 3kk ikäisestä lähtien ja sitten on taas ihan 1-3 vuotiaitakin.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Mun äiti katsoi neuvolakortista, niin minulle vissiin eka hammas tullut 8kk iässä, ryömimisestä tai konttaamisesta ei ollut silloin vuonna -81 laitettu mitään merkintää :D Kaiketi Leevilläkin kohta ne alahampaat puhkeaa, ien on aika valkoinen.
 
lulina- osataanko teillä pinsettiote??!! Ei meijän jäbän kordinaatiokyvyllä kyllä pystyisi...

Kohta lähdetään ruotsiin, tavaraa on niin paljon että varmaan voisi olla matkoilla 3vk.

Tänään oli 2 krt muskarissa, oli paljon kivempaa! :)

Piggy- ei ressiä oppimisista!
 
Margareta, huomasin tytön pinsettiotteen n. kuukausi sitten, vähän ennen 7kk syndejä. näytin 2 euron kolikkoa ja otti sit sen etusormen ja peukalon väliin. Nyt osaa ottaa aika pieniäkin esineitä pinsettiotteessa, ei onneksi vielä leivänmuruja tjsp epäpuhtauksia mitä lattialla sillon tällön on... :D Niitä pukkii epätoivoisesti etusormellaan, ei vissiin niin pitkälle oo vielä käden ja silmien yhteistyö edennyt :D
 
Me käytiin tänään 7kk neuvolassa. Painoa 9200 g (8880 g) ja pituutta 71,4 cm (69,2 cm).
Keskusteltiin tuosta huonosta syömisestä ja neuvolantäti sanoi, ettei mitään syytä paniikkiin, rauhassa vaan kokeillaan josko jollain keinolla alkaisi soseet maistumaan ennemmin tai myöhemmin.
Pinsettiotteesta oli myös puhetta ja Aatuhan sitä jo kovasti treenailee, muutenkin tutkii ja katselee sormiaan paljon. :)
 
Just huomasin, että lulinan tyttö on nyt millilleen saman mittainen kuin meidän sälli. Meillä on vaan pojalla tuota pehmustetta vähän enemmän ympärillään, vaikkei hänkään mikään pullukka toki ole. :D

Meillä on noi alkuyöt vähän levottomia, jäbä "heräilee" vähän huutamaan ja nukahtaa kyllä onneksi hetikohta uudelleen kevyellä silittelyllä. Ei siis taida oikeasti edes herätä kunnolla, mutta univaiheesta toiseen siirtyminen on kai vähän hankalaa. Sinällään kyllä nukkuu yöt hyvin noin muuten.

Meillä taitaa kiinteiden syöntiä parantaa se, että annan jäbälle ensin rinnasta pienen määrän maitoa jotta nälkä herää ja siitä sitten äkisti syömään sosetta/puuroa. Ainakin eilen tuntui toimivan tuo taktiikka. Katsotaan miten tänään toimii...
 
Meillä täällä ensimmäinen flunssa :( Alkoi toissa yönä räkäisenä. Eilen oli ehkä vähän kuumettakin, mutta yö sujui silti tosi hyvin. Nukkui 10h heräämättä ja jatkoi siitä vielä reilu tunnin unia :) Tänään ei enään niin räkäisen oloinen. Nenästä valuu kirkasta räkää. Suolatippoja laitoin eilen pari kertaa ja tänään kokeilin imeä nenäfriidalla, mutta ei oikein antanut kokeilla :D Ruoka maistuu ja muuten pirteä onneksi. Toivottavasti tämä ei pahene tästä.
 
Täällä ollaan _taas_ flunssassa. Siis minä, poika onneksi on ainakin vielä säästynyt tältä räkätaudilta. Ei mullakaan onneksi ole kuin kamala nuha vaivana (ja tukkoisuuden vuoksi sitten päätä meinaa särkeä ja korvatkin on lukossa).
Mulla ja pojalla oli kunnon flunssa tuossa kuukausi takaperin ja nyt onnistuin sitten mieheltä saamaan räkätaudin. Tylsää, mutta minkäs teet. Enpä muista milloin olisin näin tiheästi flunssaa sairastellut, mutta josko tämä tästä... Ennemmin otan itse nämä taudit vastaan kuin, että poika olisi jatkuvasti kipeänä.
 
Hortensia, niimpä näkyy yhtä pitkiä olevan ! Edellisessä neuvolassa tyttö on ollu 2 milliä teiän poikaa lyhempi, eli tasan 69 cm !

Meillä olin minä kuukauden taudissa, 2 kertaa tuli takaisin sen aikana.. Tiesin jo, et poskiontelontulehdushan se on, nyt tytön lääkärineuvolassa sain sit antibiootit ja vihdoin alkaa helpottamaan.. Tyttö ei onneksi oo sairastanu, toivottavasti ei tuliskaan !

Meillä on nyt siis alettu yrittämään pikkukakkosta.. Torstaina pitäis alkaa menkat, toivotaan ettei alkais ;) En kyllä usko et ihan ekasta kierrosta vielä nappais.. Kirjoittelen nykyään myös siis tuolla haaveilijoiden puolella :)
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Tukholmasta kotiuduttu hyvillä mielin, oli tosi mukavaa! Pojat kiukuttelivat toisinaan mutta onneksi vuorotellen.

Uutena taitona opittu vilkuttamaan! heiluttaa kättään ja sekös vasta on mukavaa jos omalle peilikvalleen pääsee vilkuttamaan. Sormet ei kuitenkaan mene vielä kämmeneen vaan sillee kuninkaallisesti ;)

Jaaha, nyt sohval istuessa huomaan et oppinut kävelemään tuen kanssa, siistiä -.- sohvapöydältä siirtyi diivaaniosaan ja siitä sohvalle. Polvea koasti nostelee, yritää ilmeisesti kiivetä sohvalle, hyvin onnettoman näköistä.

Laivalla käytiin leikkihuoneessa leikkimässä, hyvin pärjättiin siellä. Oli useita 11-12kk ikäisiä.

Hortensia- oisko synnytyksen rasituksesta voinut tulla heikentynyt vastustuskyky? Niin kova rasite keholle...
 
margareta, hyvinkin mahdollista. Plus sitten vähät unet ja muu stressi siihen päälle. Onneksi tää flunssa ei ole kovin paha, lähinnä vaan nenä tukkeessa, mutta muuten vointi ollut ihan ok. Eilen jätin ulkoilut väliin, mutta tänään on jo pakko päästä hissuksiin käveleskelemään raittiiseen ulkoilmaan, tekee vaan hyvää.

Meillä herätään nykyään joka aamu 05.30. Hohhoijaa! Ei passaa meikäläiselle ollenkaan. Tarvis sen tunnin lisää uniaikaa itselle aamuisin, mutta Aatu on sitä mieltä, että päivä alkaa puoli kuudelta ja sehän sitten on niin. :D

Kova meno päällä aamusta iltaan ja välillä on päikkäreille käyminen kovan taistelun takana, kun millään ei malttais. Koko huusholli on lähestulkoon valloitettu (paitsi alakerta). Kovasti treenaa konttausasentoa ja yrittää nousta tukea vasten polvilleen, mutta vielä ei onnistu.

Eilen laitoin turvaistuimen tilaukseen (Cybex Juno 2-fix), koska alkaa turvakaukalon vöissä loppua pituus kesken ja ihan yhtäkkiä vielä. Tuo turvaistuin menee 9 kg eteenpäin ja meillähän jäbä on jo sen 9,2 kg joten ihan ajankohtaista siirtyä kaukalosta istuimeen (vaikka mä luulin, että tuo kaukalo menisi kevyesti ensi vuoden puolelle!). Ollaan jouluksi lähdössä Ouluun ja siitä sitten jatketaan matkaa vielä Tromssaan, joten sitäkin silmälläpitäen on sitten mukavampi istuin jäbällä jo peppunsa alla. :)
 
Täälläkin haaveillaan pikkukakkosesta, haluaisin 1,5v ikäerolla joten kohta sais pistää menemään ku toimitusaika vauvoissa on aika pitkä. Mies on vaan eri mieltä, tai ei se tiedä oikein et mitä mieltä ois mutta tietää ettei vielä joten haaveilua. Kuka sen sanoo et jos eka tuli ekasta kunnon kierrosta et seuraavaki tulis? Kun en haluaisi laittaa lyhyeksi ajaksi hoitoonkaan.

Mites muiden töihinpaluut? Onko kohta p.kodin alottavia? Itse olen ilmottanu et aloitan työt aikasintaan 2.8.2015
 
miss_piggy
Ei oo työpaikkaa mihin palata mutta työnhakijaksi joudun ilmoittautua heti 13.11 kun vanhempainraha loppuu, muutoin en saa työttömyyskassasta ansiosidonnaista. Siihen lisäksi sitten hain kotihoidontukea josta päätös jo tulikin. Jos alkavat jotain töitä tyrkyttämään niin siitä vaan, tulkoot sitten karenssi. Meinaan olla pojan kanssa vielä kotona kun ei oo mitään hoitopaikkaakaan eikä mulla haluja mennä töihin.

Poika täällä mölisee lattialla ihan ihme ääniä. Meni eilen nukkumaan vähän jälkeen 19:30 ja nukkui tänään onneksi kuitenkin 07 asti.
 
Töihin pitäisi ilmoittaa, että palaan aikaisintaan kun poika täyttää vuoden. Toisaalta, olen myös hakenut opiskelupaikkaa joten vähän opiskelupaikan saannista riippuen voi olla, etten mene töihin enää hetkeen vaan sanon itseni irti. Opinnot alkaisi ensi vuoden alussa ja silloin sitten pitäisi poikakin laittaa hoitoon... Vähän vaiheessa ja sekavia on siis suunnitelmat. :D

Niin ja unohtui mainita, että olen tässä varovasti ryhtynyt haaveilemaan myös toisesta lapsesta. Mies vaan on täysin eri kannalla, joten toistaiseksi ei luvassa edes yritystä. Itsekään en ihan suinpäin halua alkaa toista yrittämään vaan tarvii antaa ajan kulua ja katsoa josko mieli vielä muuttuu tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa kirjottelen, teidän juttuja lukenut kuitenkin paljon! :)

7kk kuulumisia; öisin ei enää syödä, mutta välillä yöt ollut levottomia, mistä lie johtuu. Hampaita ei vielä oo. Mahalleen kääntyy, navan ympäri pyörii ja istuen harjoitellaan tasapainoa, mutta ei vielä itse nousta. Kiire ei siis ole liikkeelle :D

Kiinteitä menee hyvin 5 krt päivässä + tissi. Oon toivonu vähän imetyksen lopettamista, mutta en saa neitiä juomaan korviketta oikeen mitenkään :( tuttipulloa ei ota, nokkamukista "hörpyttäen" maitoa menee suuhun, mut kaikki valuu ulos kun tyttö ei sitä niele.. vinkkejä tähän? Paljonko maitoa 7kk pitäis päivässä juoda? Vaikee arvioida määriä kun tissistä juo..

Hurjan paljon eroja lähes samanikäisissä vauvoissa! Ja hurjaa vauhtia kehittyvät. Nyt on äänenkäyttö selkeesti in, kun hetkeäkään ei olla hiljaa tai anneta muiden keskustella :D

Piggy- saitko myöntävän päätöksen kotihoidontuelle kun jäät työttömäksi?
 
minea, miksi toivot imettämisen lopettamista?
En siis kritisoidakseni kysy, mutta mielenkiinnosta. Itse kun toivon, että imetys onnistuisi sinne lähemmäs vuoden ikää, kunnes saisi suoraan siirtyä normaaliin maitoon. Kauhistuttaa ajatuskin korvikkeiden kanssa "pelaamisesta". :)

Meillä nyt pari yötä nukuttu taas hyvin. Illalla nukkumaan klo 21, syö n. klo 02 ja herää kuuden aikoihin (tänään 06.20 ja se on myöhään, kun pitkään heräsi aamulla jo 05.30).

Ylös pukkaa hammasta nyt ilmeisesti tosissaan ja sehän tekee pienestä pojasta vähän kiukkuisen välillä. Eilinen oli vähän känkkäränkkäpäivä eikä päikkärit oikein ottanut onnistuakseen. Muuten on nukkunut kolmet päikkärit per päivä, yhdet lyhyemmät ja parit tunnin-kahden unet.
Soseet ja puurot alkoi jo maistua paremmin, kunnes nyt sitten taas suu pysyy tiukasti kiinni noiden hampaiden vuoksi.

Meillä poika oppi perjantaina sanomaan "ÄITI"! :D
Tokkopa ymmärtää sanan merkitystä, mutta yhtäkkiä vaan toisti sanan perässä ja nyt sitä sitten hoetaan jatkuvasti. Jotenkin ihan käsittämätöntä miten oma pikkuinen vauva yhtäkkiä jo matkii sanoja. :D
 
Toivon lopettamista "jo" nyt koska alan tekemään töitä pari iltaa viikossa, jolloin tyttö on isänsä kanssa. Lisäksi mulla on tulossa polttarit ja häät vielä tälle vuodelle, jolloin tyttö on isänsä kanssa ja hääyön mummolassa. Haluaisin vieroittaa rinnasta jotta tyttö ei hämmentyisi siitä kun joskus sitä tissiä ei saakkan ja silti pitää käydä nukkumaan, kun taas seuraavana iltana se taas on saatavilla. :)
 

Yhteistyössä