Hei vaan pulleamahaiset mammaksi tulevat ja onnea kaikille nyytin saaneille! Vitsi mikä tunteiden vyöry tuli, kun selailin näitä tekstejä täällä! En tietenkään lukenut kuin murto-osan, mullahan menisi viikko seurata teidän juttuja!
Mutta on se ihanaa, kun kuulee "tuttujen" naisten saaneen lapsia!
Pakko kommentoida tuohon
laihdutuskeskusteluun, että minäpä olen ollut jo lähes kaksi kuukautta ennen raskautta -kiloissani.
(vähän räkäposkella kehun, mullahan oli valmiina ylipainoa eikä sitä ehtinyt tulla kuin se 8 kiloa lisää. Herkkuja olen vetänyt kaksin käsin naamaan, jos maidontulo ei kompensoisi sitä, olisin saanut jo raskauskilotkin takaisin!)
Meidän poika on kasvanut hurjaa vauhtia, kaksi viikkoa sitten (eli viikko ennen laskettua aikaa) painoi 3,2 kiloa ja oli 51 senttiä pitkä, eli on saanut kaiken kiinni. Tehon hoitajat nauroivatkin, että kun poika syntyi ja huusi, niin varmaan nälkäänsä huusi silloinkin! Meillä on siis samankokoinen lapsi kuin teilläkin, tosin tämä jo hymyilee ja kannattelee päätään, onhan se vähän hullunkurisen näköistä! Kaikki on muuten mennyt hyvin, paitsi on
anemiaa, hemppa viimeksi 89 (vaikka rautaa saa toki, kuten kaikki keskoset) ja
refluksia (pulauttelee/oksentelee melkoisen paljon ja kiljuu, kun ilmeiseti hapot tuntuu ruokatorvessa pahalta. Pyydetään ensi viikolla lääkäriltä lääkkeitä siihen (eilen juteltiin hoitajan kanssa, joka näin suositteli).
Iloisena kerron, että olen pystynyt itse ruokkimaan lapsen! Sairaalassa sai ensimmäisinä päivinä jonkin toisen äidin
luovutettua maitoa, joten minä -ihan kyyneleet silmissä- kiitän kaikkia teitä, jotka jaksatte/pystytte maitoa luovuttaa! Sitten minä lypsin. Tuossa muutama viikko sitten vaan meinasi käydä niin, että poika vaan söi enemmän ja enemmän ja en vaan saanut lypsettyä maitoa riittävästi (sitä ei missään vaiheessa ole tullut paljoa). Lisäksi ei suostunut syömään rinnalta yhtä hyvin kuin ennen. Jouduttiin koko ajan käyttämään pakastetun maidon varastoja ja yhtenä päivänä sanoin pojalle, että maitoa on enää yksi 200 millin rasia joten jos et nyt ala syödä tissiä, saat korviketta. (Eikös se lapsen kasvatus mene näin. Ensin uhkaus, seuraavana varmaan kiristys ja lahjonta!) Lypsin yhden viikonlopun 7 tuntia päivässä tissin mustelmille ja tyrkytin tissiä suuhun koko ajan, soitin imetystukiohjaajalle, kävin imetyspolilla. Nukuin, join, söin herkkuja ja pötköttelin vauvan kanssa. Kokeilin kaikki kikkakolmoset ja keksin omia lisää. Siellä pakastimessa on nyt varmaan 600-700 milliä maitoa varastossa ja vauva syö osan aterioista rinnalta. Parin viikon päästä voidaan lopettaa proteiinijauheet (jonka jälkeen ei olisi pakko antaa enää yhtään maitoa pullosta) ja minä uskon, että sitten mennää lähes kokonaan tissillä (ihan kokonaan pullosta en enää luovu, sen kanssa saan nukkua öisin yhden syötön yli, kun iskä hoitaa). Ja vielä me opetellaan se syöminen ilman rintakumiakin, hienosti haukkaa tissiä vieläkin, vaikka on kaksi kuukautta pullosta/rintakumilla syönyt. Tämän tarkoitus ei ollut siis kehua itseäni, vaan kannustaa sellaista, jolle tulee ongelmia imettämisessä (niitähän valitettavasti tulee). Tsemppaan jo valmiiksi, että voit ajatella, että hitto jos tuokin on onnistunut, niin yritän minäkin vielä kerran ja onnistun! (Ainahan se ei ole tietenkään itsestä kiinni ja sitten pitää olla armoollinen itselleen, vaikka olisi kuinka kovin halunnut imettää!)
Kestovaipat vilahtivat täällä keskusteluissa ja kerron meidän ensikertalaisten kokemuksia. Alkuunhan se oli aika säätämistä, kun kaikki vaipat oli meidän kaksikiloiselle (sen siis painoi kotiin päästyään) liian isoja, haalittiin kaikki baby born nuken kokoiset vaipat, mitä löydettiin. Ensimmäisen viikon aikana pissaa oli sängyssä, kun kaikki falskasi tikkureisien kohdalta. Nyt kun vähän lihaa luiden ympärillä ja muutenkin voidaan käyttää "normaaleja" vastasyntyneen vaippoja. Pissaa ei ole ollut lakanoilla kuukauteen (oksennusta kyllä senkin edestä). Mieskin on ollut positiivisen yllättynyt siitä, miten helppoa ja yksinkertaista on ollut. Just juteltiin toisen pariskunnan kanssa ja kävi ilmi, että heillä on silloin tällöin pissavahinkoja öisin kertisvaipan kanssa (älkää kysykö miten) ja suositeltiin kyllä heti kestovaippoja villahousujen kanssa. (Jos jotakuta kiinnostaa, niin meillä paras yhdistelmä on villahousut, ystäväni tekemät sisävaipat, jotka ovat suunnilleen samanlaiset kuin imsevimsen, kauniimman väriset vain =) ja siihen sisään pestävä kuivaliina (cool-max on paras!). Kertakäyttöisistä kuivaliinoista ei tykätty, kun piti niin kuivana, että tarttuis ihoon kiinni ja kerran tuli verinaarmukin). Kertisvaippoja on saatu lahjaksi yksi paketti ja sitten se liberokassin paketti ja niitä ollaan käytetty pari kertaa neuvolassa käydessä. (Tulipas pitkä kestovaippamainos!)
Tuuliannalle iso hätä on kuulemma arkipäivää kätilöille, mutta mun elimistö ainakin toimi niin, että kävin päivän mittaan varmaan 3-4 kertaa kakkosella, kun oli hätä. Synnytyksessä ei ollut sitten mitään, mitä tulla ulos.
MrsR:n kanssahan me oltiin niitä sairaalan vihaajia. Minähän olin nyt sitten vain vuorokauden sairaalassa synnytyksen jälkeen (ja senkin teholla vauvan luona). Olisin kai päässyt "kotiin" jo suoraan synnytyksestä.
Onnea vielä kaikille!
/P-L