Meillä ei maidosta ollut oikeastaan puhetta muuten kuin ekalla äitiysneuvolakäynnillä, jossa puhuttiin lähinnä maitotuotteiden määrästä. Syön maitotuotteita jonkun verran, mutta en juo maitoa tai syö jogurttia tms.
Toki suositteli rasvatonta/vähärasvaista jogurttia/maitoa, mutta enemmän oli puhetta siitä, että minun pitäisi syödä vähemmän juustoa ja enemmän juurikin maitoa/jogurttia/piimää/vastaavaa. En kuitenkaan näin aio tehdä, juustot on oikeastaan ainoita maitotuotteita, jotka maistuu. Muut on pahoja, etenkin jogurttia inhoan (paitsi turkkilainen jogurtti, mutta se vasta rasvaista onkin), se on maustamattomanakin liian makeaa välipalaksi, mutta ei taas tarpeeksi maukasta jälkiruuaksi.
Mutta juustoissakin oli ongelmana juuri kovat rasvat. Raejuustoa kyllä syön, mutta rasvaton raejuusto on pahaa ja sitä en saa alas. Juuston määrä on aika suuri, koska tykkään syödä paljon leipää ja leivästä en tykkää ilman juustoa.
En myöskään usko, että olisi erityisen terveellistä syödä rasvattomia versioita tavallisten versioiden sijaan.
Alussa söin usein ja pieniä annoksia, kun oli pahoinvointia ja sen jälkeen närästystä. Nyt ei moneen viikkoon ole ollut mitään ongelmia ja syön 3-5krt päivässä aika isoja annoksia, riippuu miten on nälkä. Olen aina tottunut syömään vastaavasti eli syön silloin kun on nälkä ja sen verran, että tulee täyteen. Nyt olen miettinyt, alkaako paino nousta liikaa näin, kun tuntuu että tarvii syödä paljon enemmän tullakseen kylläiseksi ja nälkä tulee useammin kuin ennen. Ehkä ne neuvolassa sanoo, jos paino näyttää nousevan liikaa? 16 viikolle mennessä oli tullut +3kg, en tiedä paljon nyt on noussut kun on rv18+5.
Herkutkin on taas alkaneet maistua tauon jälkeen, kun aluksi ei tehnyt mitään makeaa mieli. Yritän kuitenkin herkutella mieluummin kaikella suolaisella, että olisi terveellisempää. Muutenkin nyt maistuu oikeastaan samat ruuat kuin ennenkin, kun alussa olisin mielelläni syönyt pelkkää makaronia juustolla ja ketsupilla (+lihaa teki mieli tosi paljon, mutta ei yhdessä makaronin kanssa vaan kermakastikkeen).