***HELMET 2008*** viikko 44

Kananmunan tarjoilu allergian kokeilemiseksi on mun mielestäni turhaa. Jostain luin että osa vasta-aineista joita lapsi saa äidinmaidosta ovat samoja vasta-aineita kuin kananmunalle eli allergiaa voi olla alle vuoden ikäisenä muttei enää siitä eteenpäin. Kananmunaa ei kai suositella annettavaksi alle 1-vuotiaille varmasti jo kolesterolin vuoksi? En tiedä tuosta varmasti tosin. Kananmuna-allergian huomaa kyllä sitten jos sitä on ruoassa, jota lapselle tarjotaan ja allergiaoireita tulee.

Anna mainitsi tuosta tiukasta dietistä ja sen kestosta jos jättää samalla paljon pois. Se on totta, voi joutua diettaamaan pitkäänkin. Tosin maidoton ja munaton dietti ei varsinaisesti poistanut mun ruokavaliostani kuin jogurtin ja juustot. Maitoa kun en käyttänyt päivittäin enkä pähkinäallergian takia syönyt juuri herkkujakaan. Kananmunan tilalle en ole vielä joutunut keksimään mitään, eikä sitä ole ollut missään tuotteessa, jonka olen ollut ostamassa. Dietti ei siis mulle ole ollut tiukka ensinkään. Tietysti meillä tuoteselosteita kytätään jo muutenkin, hiilareita ja proteiineja ja pähkinää tarkkaillaan ihan jo luonnostaankin eli ollaan varmaan vähän huono esimerkki tähän. Itse en suosi kovin tiukkoja diettejä allergioiden toteamiseksi sillä kuten sanoin jo aiemmin mä itse olen loisto esimerkki siitä miten tiukka dietti herätti piileviä allergioita, joille en ilman tätä olisi herkistynyt. Päättelin sen johtuvan siitä että maitoproteiini kestää sulaa suolistossa sen verran kauan että jatkuvasti maitotuotteita syövällä sitä on suoliston seinämissä vähän koko ajan. Tämä taas saattaa hidastaa muiden ruoka-aineiden imeytymistä jonkin verran ja samalla ikäänkuin myös suodattaa. Jotkut ruoka-aineet eivät siis pääse kokonaisuudessan suoliston limakalvolle ja allergiaoireita ei ilmene. Soijaproteiini oli siis mun tapauksessani tälläinen soijan osa. Soijaproteiineista kolme aiheuttaa allergioita ja varmasti niistä jos vielä osa suodattuu pois ei allergia puhkea oireilevaksi asti. Mitään muuta selitystä mä en keksinyt... En siis kovin tiukalle dietille poikaakaan laita jos suht hyvänä pysyy ihonsa. Kokonaan oireettomaksi pikkuinen tuskin koskaan tulee, eikä tarvitsekaan jos ei elämänlaatu kärsi oireista. Tapauksia on tietenkin yhtä monta kuin on ihmisiäkin eikä yksi neuvo voi riittää kaikille ja siks jokainen vanhempi itse tietää mikä keino on paras heidän kohdallaan. Meillä tämä sujuu näin, voimakkaalla intuitiolla ja osittaisella tiedolla.

Joo, hyvää yötä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Meillä kyllä neuvolassa suositeltiin munaa ihan jo muistaakseni 5kk--> :eek:
Mun mielestä meil oli kans... Vai olikohan siinä jotain että valkuaista saa antaa mut keltuaista ei... Mun on pakko alkaa painaa mieleeni noita juttuja :LOL: Sen mä muistan että täti sano neuvolassa että se on hyvää sormiruokaa kun pistää kananmunaa pieniks paloiks.
 
No niin, esikoiselle ei suositeltu... vaihtelee lapsi kohtaisesti kun ovat eri ikäisiä. :) Ei sitä välttääkään kannata mutta pelkän allergiakokeilun vuoksi ei ole järkeä antaa. Miksi antaisi? Mitä tekee tiedolla että lapsi on allerginen kananmunalle jos ei se muutenkaan kuulu ruokavalioon varsinaisesti? Ja kun sitä on antamassa esim. makaronilaatikossa myöhemmin, ei tässä iässä saatu "tulos" varmaankaan enää tyydytä ja sit kananmunaa annetaan uudestaan ruoassa ja katsotaan tuleeko oireita. En tiedä tajuaako tosta nyt mitä mä ajoin takaa... B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Vai olikohan siinä jotain että valkuaista saa antaa mut keltuaista ei
Toi kuulostaa siltä että olis voitu sanoa, keltuaisessa on se kaikki kolesteroli ja eniten allergeenejä myös. Valkuainen on vain se "kuori" kaiken ravinnon ympärillä.
--mun mielestä meidän terkkatäti vol yks sano että munaa kehiin vaan kun kertosin sille että en sitä oo uskaltanu viel antaa kun mies on ollu lapsena allerginen munalle :whistle: .
Noh, mut en kuitenkaan antanu, pelkkää munaa en oo antanu lainkaan, enkä hirveesti ruuissakaan.
Mut siis tää terkka oli sitä mieltä että ihan niinkos kalaa niin munakaan ei tule välttää vaan siltä varalta että jos ehkä onkin allerginen *silmien pyöräytys hymiö ois hyvä tässä*
 
Meillä on valvottu viidestä asti. |O velli juotu ja nyt mennään matoilemalla lattialla ja leikitään siskon pikkuautolla kun ei oo sisko ottamassa sitä heti pois. Isosysteri on yökylässä. :heart:

Mä oon miettinyt kans et pitäsköhän mun laittaa poju tonne omaan huoneeseen nukkumaan niin rauhottuskohan meidän yöt. Joku kirjotti tuolla et lapsi heräs heidän ääniin ja he lapsen ääniin tms. niin mä mietin et oiskohan meillä sama. :|

Katon samal tässä bb:tä nauhalta niin toi Tuuli nauraa ihan samalla lailla kun mun serkku.

Pikkumees mönki taas tytön huoneeseen leikkimään. Kävin kattomas niin siellä se "luki" kirjaa. (äidin kanssa-kirjaa)

Hmm...tekis mieli leipoo...pyykkikone jo pyörii. laitoin heti ylösnoustuani niin sain hyväksikäytettyä yösähköä :LOL:

Jepsu

*lähtee tarkistaan mitä se vaavi puuhaa...*
 
Jos on menossa influenssarokotukseen kannattaa kanamunaa etukäteen testata, sitä ei anneta jos on kanamunalle allerginen :wave: Selittikin se täti mulle asian, tarkkaan en muista mutta oli jotenkin niin että ne rokotteet kasvatetaan kananmunassa tai jotain sinnepäin :ashamed:
 
Rokotteista jep,jep,Vinjaoikeassa olet tuossa rokotehommassa ja toinen on MPR rokote :(

Kananmuna-allergia älkää nyt alkako vaan testailun vuoksi antaamaan.Meillä tuo tuli ilmi ihan puuntaakaa,meinaan kun imetän.Pojalle en ole antanut.Täytyykin nyt pähkäillä aloitanko munattoman linjan rinnalle vain maidottoman vai viljattoman myös heti.Mulla tuo maidoton ei auheuta kauheita pois jättöjä,lähinnä juusto ja jätski ovat ne isoimmat kulutuskohteet,toisaalta onhan sitä maitoproteiinia monissa paikoissa eri nimillä.Viljoja tuleekin sitten käytettyä tosi paljon,joten se voi vähän kirpaista,mutta mitäpä ei tekisi lapsen hyvinvoinnin eteen.No kananmunaton dieetti alkoikin jo.

Nipsuli tota kakkaepisodia mä odottelen tapahtuvan myös meille,pisuja jo tulee minne sattuukun ei poika pysyy paikoillaan tuuletuksessa :D
 
Ylläripylläri meilläkin oli levoton yö. Ekaks perinteisesti klo 01 aikaan, silloin tosin maitoa ei halunnutkaan.. Ja sit yllättävästi klo 05 jolloin lykkäsin pulloa suuhun, sillä sit nukkuikin seiskaan :eek:. Mä oon kans alkanu harkitsemaan omaa huonetta tytölle. Meildän pitäis vaan tehä aika iso muutos, nyt tää "tytön huone" on työhuone/vierashuone/romuhuone. Pitäis myydä/hävittää mm tv-taso, pikkutv,kirjahylly sekä vuodesohva vaihtaa. Ja kaikki nää tavarat :headwall: Niin ja läppäri&monitoimiprintterikin täällä on.. Kunnollinen iso työpöytä nyt voi jäädä odottamaan tytön tarpeita.

Siis tolla tytöllä taitaa olla koko ajan jotain suussa, aukoo suutaan ku mikäkin hauki.. Se imuroi alta aikayksikön lattialta ties mitä hiekan jyväsiä tms. |O

Kananmunaa ei olla muuten mekään kokeiltu. Taas sarjassa "mekään ei sitä syödä" niin ei ole tullut ees mieleen antaa tytölle.. :ashamed:

Meillä on noi illat tulleet taas itkuisammiksi. Olikos muita? Tyttö torkahtaa ja jonkun ajan kuluttua herää isosti itkemään eikä meinaa rauhoittua millään..
 
Meillevauva Täällä sama juttu pikku-ukkelilla. Aukoo suutaan kuin kala ryömiessään ja välillä sitten lättää naamansa lattiaan ja nuolee sieltä jotain ja sitten on tyytyväinen virnistys, kun on saanut jotakin suuhunsa.
Aina kun kuuluu yskintä, juoksen kattomaan mitä on taas löytänyt suuhunsa.
 
Huomentapäivää :wave:

Meillä oli hiukan rauhallisempi yö edellisiin verrattuna, kahdeksan tutitusta vain yön aikana eli reilun tunninkin antoi välillä torkkua ;) Olen kuitenkin tyytyväinen, josko se tästä paranee :whistle: Itsellä ainakin paljon parempi olo, kun sai edes pikkasen unta =) Tein sitten aamulla 23 annosta soseita ja pesin pari koneellista pyykkiä ja miehen laitoin imuroimaan ennen kuin se lähti kouluun :D

Meillä alkaa aamut myös viideltä, mutta tänään tissitainnutuksella saatiin armonaikaa kuuteen =) Mies nousi pojun kanssa ja mä löhösin vielä lähes seiskaan, vaikken osannut nukkua enää. Nyt saakin sitten ottaa iisimmin loppupäivän. Voisin vaikka jotain leipoa, antakaas jotain vinkkiä...
 
Huomenta :wave:

Meillä nyt toinen yö perä jälkeen kun nukuttiin heräämättä..uskon kyllä vakaasti että noi nukkumiset liittyy myös tohon kasvamiseen, koska meilläkin noi yöt on niiiiiiiiiiiiiiiin erillaisia, joinain öinä tartee maitoo kahesti ja jotkut menee sit ihan ilmankin :eek:

Mä en käsitä miten saatte aikaseks tommosia määriä soseita, mä kun luulun et tein eilen ison satsin ruokaa ( pari perunaa, 6 bataattia, kukkakaali, riisiä, makaroonia, jauhelihaa) niin sain saaliksi noin 6 annosta ruokaa ( minigrip pussillisia) okei, jauhelihat pakastin suurimmalta osin jääpaloina..mut kuitenkin |O |O ,

jaahans..neiti sit heräs nukuttuaan 45 min normaalin 2h sijaan |O
 
Kananmuna on terveellistä! Ja sen sisältämä kolesteroli on haitaks vaan niille, joilla kolesteroliarvot nousee herkästi. Ja hekin savat syödä sitä muutaman viikossa, siis aikuiset ja kyllähän tän ikäisille voi jo kokeilla ihan kuten mitä tahansa muutakin.
 
Äippä70, paljon paljon onnea lisävuosien johdosta :flower:

Nipsuli, mä keitin 7 jätti-isoa perunaa, 6 isoa porkkanaa, puolikkaan sipulin. Sit eri kattilassa lohikuutioita, toisessa naudan jauhelihaa (reilut 200g). Lisäksi keitin levyjen vapautuessa vielä riisiä ja makaronia. Niistä sitten sekoittelin ja maustoin erilaisia versioita. Mä en jätä edes yhtään lientä niihin, vaan tönkköinä soseina pistän purkkeihin ja vasta sulatettuani lantraan vedellä hiukan, jolloin myös annoskoko hiukan kasvaa. Semmosia satseja tällä kertaa =) Lohiateria maistui pojalle tosi hyvin, suu napsasi vielä kun lautanen oli tyhjä, joten sai jälkkäriksi marjasosettakin :p
 
Munasta ja allergioista lyhkäisesti... Me olemme saaneet ohjeeksi kokeilla munaa luonnollisesti ruoan seassa n. vuoden ikäisenä. Ohjattu on myös, että muna, kuten kalakaan, ei ole tämänikäiselle siinä määrin tärkeä ruoka-aines, että pitäisi kiirehtiä kokeilussa. Kuitenkin, olen ymmärtänyt kuin myös nipsuli, että mitään (paitsi niitä ei-suositeltavia) ruoka-aineita ei kannata suotta lähteä välttämään, jos kyse on perusterveestä, allergiattomasta lapsesta. Kun taas meillä, joiden lapsilla noita allergioita on, tilanne on toinen; kuten Vanamokin jo totesi, ei ole syytä testailla, onko allerginen munalle tms. vai ei. Intuitiopohjalta itse ajattelen, että mikä kiirus on kokeilla kaikenlaista, kun ehtiihän sitä myöhemminkin. :) Ja allergia-asioissa tosiaan, maltti on enemmän kuin valttia, kun oireiden tulkitseminen on jo muutenkin hepreaa... :/

Liinikselle siis iso :hug: ja tsemppiä munattomuuteen. Mä varmaankin etenisin niin, että olisin ihan rauhassa ensin tuon viikon tai kaksi munattomalla ja sen jälkeen, jos tarvis, jättäisin sekä maidon että kotimaiset viljat (siinä lasten ruoka-ainepaketissa ei muuten testata kuin vehnä! :attn: ) ja siitä lähtisin sitten kokeilemaan oireettomalle lapselle vähitellen esim. kauraa jne. :/
 
Äippä70 onnittelut :flower:

Ieva Kiitokset,en tiennytkään,että paketissa on vain vehnä.Munattomana nyt menen ensi alkuun,hitsi tuo kuulosti härskiltä :LOL:

Meillevauva täällä on kans kalaefektiä :D mies ihmetteli yks päivä mitä ihmettä poika jauhaa..... purkkaahan se suussaan pyöritteli,siis jo kertaalleen syöty :eek: yöööök,joten nyt on saanut kaikki hammasbakteerit reikineen päivineen

Kristelle on taas ahkeroinut :flower: mun soseilut on kans Samaa kuin Nipsulilla.Luulen tekeväni paljon....
 

Yhteistyössä