***Helmet 2008*** viikko 40

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä on saanu tavalliseen maitoon tehtyjä juttuja...hmm... :whistle: :LOL: En sano :p
Juu, tulitkin just mieleeni, kun tota kysymystä rustasin. :D Mutta missäs vaiheessa voi neuvolassa möläyttää niitä antavansa, ettei täti ala paasaamaan? :whistle:
Meillä on alotettu siinä 9-10kk tienoilla ja aika nopsalla tahdilla siirrytty tavan maitoon jne =)
Siis ei neiti silleesti tavallista maitoa saa, jos joku niin käsitti huonosta sanavalinnastani :whistle:
Mutta on saanu muutamia lusikallisia jugurttia, muutaman lusikallisen vispipuuroa jossa tavallista maitoa seassa, raejuustoa pikkasen jne =)
 
Huomenta!

Kukahan oli kun sanoi että vaipat ruvennu falskaamaan, pitää siirtyä isompaan :ashamed: Niin meillä on kans nyt vaipat falskannu päivittäin ja yölläkin välillä. Paketillisen liberon 5 käyttäny ja yhtään ei falskannu, nyt toka paketti on falskannu, varmana en vielä siirry 6 :kieh: Sitte tulee vaikka pyykkiä, mut ei toi nyt niin iso ole toi jäpikkä :heart:

Takana loistoyö (edellisenä valvotti jokainen mua taas vuorotellen...), ite kyl pääsin nukkuu vast 23.30, mut ekan kerran heräsin 6.15!!! Ja oottelin et koskahan poika herää niin heräs sit vast 6.45, eli nukku heräämättä 19.30-6.45 *tuulettaa*

Pitäis lähtee sinne kelaan kävelee nyt aamusella, ei oikeen hotsita kun sataa vettä. No, katotaan innostunko vielä...
 
Yö oli heräilyjä täynnä. Heräämisiä klo0.40, 1.40, 3.15, 3.30 (imetys) ja 5.45 (imetys)sekä herättiin. klo 7.45 oli puuro sytö ja tissitelty. Tyttö nukahti uudestaa, minä siihen viereen. Herättiin klo 9.00 !! Tekipäs tuo nukkuminen hyvää. Nyt tuntuisi harjoittelevan konttausta (kun ensin on seisomaan opittu) :kieh: :LOL:

Kävin muuten eilen illalla viemässä yhden Naperon bodyn ja Tutan unihaalarin takaisin Cittariin kun toisessa ei napit pysyneet kiinni ja toisessa oli ompeluvirhe. Olin jo kumpaakin ehtinyt käyttää, mutta antoivat vaihtaa. Samoja en saanut niin valitsin toisen malliset. :D Hienoa toimintaa.

Tuota maitojuttua olen mäkin miettinyt. Varsinkin kun ostin yhden 8kk pilttipurkin ja siinä oli jo raejuustoa.

Ciba ja E 7.5kk
 
Siis 8kk ruokia tosiaan!! Tuntuupa hassulta pelkkä ajatuskin, että sitä alkais tytölle semmosia antamaan, vaikka voishan niitä kohta jo. Se vaan että tuo syö kaiken edelleen niin sileenä soossina, että eihän se niitä siltään söis, vaan eittämättä pitäis haarukoida. Mut wau, ei sitä oo jotenki aatellu että toinen on niiiin iso jo, että vois niitä syödä. Apua.. mun vauva!!

Joo ja siis huomenta vaan kaikille!! :wave: ;)
 
Pitkästä aikaa... Taustailen kyllä välillä!
Maidosta tuli mieleen että luin kerran jostakin tutkimuksesta jossa olis todettu että liian aikainen maitotuotteiden aloitus olis yhteydessä diabetekseen! Onko kukaan kuullut vastaavaa? En nyt muista mitä siinä muuta oli, pitänee tutkailla asiaa kun ehtii. Meillä on saanut niitä jugurtisoseita mutta ei vielä muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nti Tinttura:
Maidosta tuli mieleen että luin kerran jostakin tutkimuksesta jossa olis todettu että liian aikainen maitotuotteiden aloitus olis yhteydessä diabetekseen! Onko kukaan kuullut vastaavaa?
En ole kuullut tuollaisesta, mutta olen lukenut että tavis maidossa on niin paljon proteiinia että käy vauvan munuaisten päälle.

Eilen kyllä mummulassa poika sai pienen pienen nokareen maistaa mustikkajäätelöä... kyllä alkoi suu aukeamaan. :D Ja suuttui kun ei annettu lisää. :LOL:

Yö meni yllättävän hyvin, räkäinen on poika vielä ja yskä on alkanut vaivaamaan. :( Aamulla yritti kovasti päästä lattialla istualleen, ei oikein ottanut onnistuakseen. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nti Tinttura:
Maidosta tuli mieleen että luin kerran jostakin tutkimuksesta jossa olis todettu että liian aikainen maitotuotteiden aloitus olis yhteydessä diabetekseen! Onko kukaan kuullut vastaavaa?
Eiköhän ne kaikki ruoat jotain tautia aiheuta, jos sillä silmällä alkaa tiiraamaan ;) Jos kuukauden etuajassa alottaa niin tuskin sillä on mitään merkitystä. Oon kyllä kuullu tuosta tutkimuksesta :wave:

Meillä poika on saanu tavan maitoa lähinnä lusikan kärjellä maistaa: jogurttia, suklaamoussea :whistle: , maitoon leivottua pullaa pieniä palasia... Lasten jogurteilla (Danonino tms.) ajattelin alottaa tän kuun lopussa varsinaisen totuttelun :) Piimää vois kans antaa lusikalla.
 
Kiin Joo niinhän se tahtoo olla että ei elämästä selviä hengissä, mutta ainahan sitä voi yrittää! =) Tämä tutkimus vaan tuli mieleen kun maito hommista olitte jutelleet. Meillä ei aloittelu ole vielä ajankohtaista mutta eiköhän sitä sitten jugurtilla aloiteta niinkuin muidenkin lasten kohdalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nti Tinttura:
Maidosta tuli mieleen että luin kerran jostakin tutkimuksesta jossa olis todettu että liian aikainen maitotuotteiden aloitus olis yhteydessä diabetekseen! Onko kukaan kuullut vastaavaa?
Meillä on esikoinen mukana juuri tässä kyseisessä tutkimuksessa, jossa tätä yhteyttä selvitetään. Siinä siis selvitetään lehmänmaidon proteiinin osuutta diabeteksen puhkeamiseen tietyn diabetekselle altistavan geenin omaavilla lapsilla. Alustavassa tutkimuksessa löytyi viitteitä siitä, että yhteys voisi löytyä ja sen takia aloitettiin tarkempi, kansainvälinen tutkimus, TRIGR nimeltään, asian selvittämiseksi. Kyseessä on melko laaja ja pitkä tutkimus, otos on joku kolmisen tuhatta lasta ympäri maailmaa ja seuranta-aika tällä tietoa kymmenen vuotta, tarvittaessa pidempikin-lopullisia johtopäätöksiä saadaan siis vielä odottaa. =)

Soseista meillä tyty, kohta 7½kk on saanut noita 8kk-soseita jo kuukauden päivät silloin kun on valmissosetta annettu. Ne pienemmille tarkoitetut on niin lirua, että tulivat aika herkästi pihalle ja kun tuo neiti ei mikään sihtikurkku ole, eikä allergioitakaan ole ilmennyt, niin aloitettiin tosiaan nuo ja hyvin ovat maistuneet ja alas menneet. =) Aika karkeiksi olen jättänyt nuo itse tehdytkin, joten siinäkään mielessä ei ole ollut hankalaa siirtyä noihin.

Muuten vauhtia riittää, tyty konttaa, seisoo ja kävelee tukea vasten, hihkuu ja nauraa kovasti. Vaatteissakin ollaan siirrytty aika pitkälti jo 80-senttisiin :whistle: ja talvipukukin hommattiin 86-senttinen kun ei tuo nyt käytössä oleva 80-senttinen vk-puku mitenkään mene talven yli, saati ensi keväänä.

 
TRIGR eli lapsuusiän diabeteksen ravintoperäisen ehkäisytutkimuksen tavoitteena on selvittää, vähentääkö täydellinen lehmämaidon proteiinien poistaminen ruokavaliosta ensimmäisen 6-8 kuukauden aikana tyypin 1 diabeteksen esiintymistä perinnöllisen riskin omaailla lapsilla.

Meillä ei ole onneks tätä riskitekijää, sehän tutkittiin siitä napanuoran näytteestä. Eikös kyseeesä ole sama riskitekijä?

Muoks liian varhainen tarkoittanee siis ennen 9 kk ikää??
Ja pienet maistelut tuskin haitannee? Nuolaisu jäätelö jne..
 
Meillä ollaan oltu nenä meno suuntaan päin.
Tyttömme leikkii meillä pääsääntöisesti olohuoneessa,kun muuta paikkaa ei ole.
Anno: Onnea Odotuksesi johdosta ! :flower: oikeen käteeks käy :ashamed:
Myöhästyneet onnittelut IEVAN 8kk tytölle ! :flower:
Meillä ollaan vielä tutilla.
Onnittelut kaikille hampaita saaneille. :flower:
 
Oli taas kiva nähdä mammoja! Kivointa oli huomata että ei se mein tyty nyt niin aktiivinen olekaan, muutkin muksut olivat liikekannalla :D
Meidän lähin leikkikaveri tässä naapurikadulla on vaan silleen huono vertailukohde koska on hitaasti kehittynyt.

Mä laitan vielä tännekin sen piirakan ohjeen kun muutamat pyysivät..

piirakkataikina kaupan pakastehyllystä :D
Täyte:
150-200g (1pss) pinaattia
1dl ruokakermaa
3 munaa
225g (1pkt) halloumijuustoa
juustokuminaa (jeera) maustehyllystä
currya
pippuria

Kuutioi halloumi ja paista hetki pannulla
Mausta jeeralla, currylla ja pippurilla
Sekoita pinaatti, ruokakerma ja munat keskenään
Heitä halloumikuutiot taikinan pohjalle ja pinaattisekoitus päälle
Paista noin 225 asteessa kunnes pinta on hyytynyt (noin 20min)

Tyty on vähän känkkis. Levähtää ei nyt oikein ehtis, koko ajan ponkaisee johonkin josta vois ottaa tukea ja nousee pystyyn. Ihan huomaa, että itekin on kypsä hommaan mutta joku nyt sanelee tekemisiä. Aamullakin nousi pinniksessä polvilleen, mikä on ihan uutta.
Yökin oli levottomampi mutta sen nyt osasi veikata etukäteenkin..

Joops, mä hilppaisen koirien kanssa ulos. Päästiin muuten toisen koiran kans agiliitotreeneihin talveksi. Siitä onkin pitkä aika ku viimeksi.. kaiken lisäksi ei nyt mennä oma seuran treeneihin (kun unohdin ilmoittautua..). Onneksi päästiin toisen pikkuseuran treeneihin vähän niinku suhteilla..



 
M on käkätelly kokopäivän, hyvän tuulinen napukka :heart:

viimeyönä 4 maissa kuulu pinnojen välistä että äittä äittä...tokasin pojulle että ei vielä herätä niin alko käkättää mulle ja heitti tutin lattialle että kolahti. onneks sain kuitenkin hetken vielä nukahtaa kunnes herätyskello pirahti viiden jälkeen... |O

Neuvolas käytiin pääymp. mittuuttaan ja samaa käyrää porskutellaan edelleen. kasvua on nyt tullut jonkin verran mutta normaalissa mitoissa. :) :heart:

Mulla taas dokka voudaa...toivottavasti ei tuu flunssaa...

nyt meen laittaa aamuks valmiiks eväät töihin...

 

Yhteistyössä