Heitteleekö "normaali" ihminen suuttuessaan tavaroita tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko teidän mielestä ok suuttuessa heitellä tavaroita? Heittelettekö itse tai puolisonne tavaroita?

Meillä mies suuttuessaan heittelee mm. ruokaa pitkin seiniä, tavaroita (on mennyt rikki mukia, vaasia jne.), kasveja. Osa näistä heittelyistä on kohdistunut minuun, osaa olen onnistunut väistää, osa mennyt hipoen ohi ja osa tullut päälle. Itse ei siivoa jälkiään, vaan jälkipyykin siivoaminen jää minulle. Ei halua juurikaan keskustella asiasta jälkeenpäin. Jos nyt jotain sanoo niin vierittää syyn minulle, koska olen kuulemma ärsyttävä. Nämä tilanteet tulee äkki arvaamatta ja nyt minusta on alkanut tulla arka ja en tahdo uskaltaa sanoa mistään etenkään silloin jos mies on juonut, pelkään että alkaa heittelemään tavaroita. Viimeksi meni sohvalle syömään ruokaa ja meillä on ruokailu sohvalla kielletty. Joten oletan että mies yritti ärsyttää ja odotti varmaan että sanoisin jotain, mutta en uskaltanut vain sanoa mitään, sillä pelkäsin että heittää ruoat sohvalle.

Sen tiedän että miehen lapsuudessa hänen toinen vanhempi on heitellyt tavaroita, mies kertonut joskus.

• Surullinen
Reactions: Elena777
Ei heittele toistuvasti.

Mä oon 2-3 kertaa tän yli 15 v.avioliiton aikana paiskannu kiukkuisena maahan jotain ei-särkyvää, vaatteita tms., toisella kerralla läsnä tais olla mun mies, toisella kohdalla teini läsnä.
Teinille vaahtoamisesta vaatteiden heittelyn kera en ole ylpeä. Kyse taisi olla muksun pyykkihuollosta ja lojuvista vaatteista jonka se pitäisi hoitaa jo itse...

Viimeksi muokattu:
En muista ikinä heitelleeni mitään..ei kuulu tapoihini.
Lapset heitteli pieninä tavaroita ja ruokailuvälineitä lattialle, varsinkin kun suuttuivat, mutta se jäi pois kun ikää tuli.

Miehellä on impulssi kontrolli häiriö joka luokitellaan psykiatriseksi häiriötilaksi. Hän ei pysty hallitsemaan tunteitaan, vaan tekee kaiken mielijohteesta, on kuitenkin aikuinen ihminen. Hänet pitää saada lääkäriin.
Mitä muuta mies tekee hetken mielijohteesta? Ota yhteyttä psykiatrian poliklinikkaan
Olet kirjoittanut tänne aikaisemminkin. Et saa oikeita vastauksia täältä. Tilanne on vakavasti otettava häiriö. Mies pitää saada hoitoon ja sinun pitää ottaa vastuu itsestäsi! Mitä jos hän heitää sinutkin pitkin seiniä?

• Tykkää
Joskus voi pinna palaa kumpaiseltakin ja tavara saada kyytiä, mutta silloin on kyllä kyseessä pinnan palaminen siihen esineeseen, joku ei vaan onnistu sen kanssa, mitä on tekemässä.

Kerran olen heittänyt pleikkarin muistikortin kaaressa menemään, kun pelaaja ei suostunut lopettamaan pelaamistaan. Totesin, että jos se ei lopu, niin kortti lähtee... Uhkaus, minkä toimeenpanin.

Kerran heitin astian seinään, kun kyse oli äärimmäisestä, pitkään jatkuneesta stressitilanteesta ja olin parikytä vuotta nuorempi. En siivonnut jälkiäni, koska lähdin toisesta ovesta ulos.
Toisen kerran paiskasin jonkin tavaran lattialle (en muista, kauan siitä on), edelleen pitkään jatkuneen stessin jälkeen. Siivosin jälkeni, kun olin saanut itseni rauhoitettua.

En usko, että eläisin suhteessa, jossa toinen heittelee tavaroita. Ja itseä päin? Tekisi sen kerran.
Tuskin eläisin sellaisessakaan suhteessa, jossa oma suuttuminen vieritetään täysin toisen syyksi. Toisen käytös voi olla suuttumisen laukaiseva tekijä, mutta kyllä se suuttuminen silti on aina omaa ja se oma suhtautuminen siihen toisen käytökseen on se juttu, ratkaiseva tekijä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Miehellä on impulssi kontrolli häiriö joka luokitellaan psykiatriseksi häiriötilaksi. Hän ei pysty hallitsemaan tunteitaan, vaan tekee kaiken mielijohteesta, on kuitenkin aikuinen ihminen. Hänet pitää saada lääkäriin.
Mitä muuta mies tekee hetken mielijohteesta? Ota yhteyttä psykiatrian poliklinikkaan
Olet kirjoittanut tänne aikaisemminkin. Et saa oikeita vastauksia täältä. Tilanne on vakavasti otettava häiriö. Mies pitää saada hoitoon ja sinun pitää ottaa vastuu itsestäsi! Mitä jos hän heitää sinutkin pitkin seiniä?
Juuri näin. Toimi.

Miksi siivoat hänen jälkensä? Mun mies heittää myös tavaroita, mutta itse saa sitten kontata kaukosäätimen patterit sohvan alta, jos ei heti niin seuraavana päivänä

JOSKUS voi suuttua ja vaikka heittää jonkun kupin tai taisin lattialle tuhannen sirpaleiksi. Mutta siihen on olemassa syy: esim miehen jatkuva juopottelu ( minun tapauksessa). En yleensä heittele mitään tavaroita rikkoakseni, mutta kun mitta tulee tarpeeksi täyteen, niinon jopa tervettä saada pikku raivari. Mutta jatkuva tavaroiden rikkominen ja ruuan heittäminen joka päivä seinille on jo Sairaus.

Jossain määrin joo on normaalia, mutta sinun kuvaama tilanne ei enää. Varsinkin kun heittely kohdistuu sinuun, ja etkö jossain toisessa viestissä sanonut että miehen vihanpurkaukset kohdistuu sinun tavaroihin? Ehkä jättäisin ainakin joksikin aikaa jäljet siivoamatta, ellei ole lasten takia pakko ruveta sirpaleita imuroimaan, jotta näkee mitä on tehnyt.

• Tykkää
Reactions: Echo
Miksi siivoat hänen jälkensä? Mun mies heittää myös tavaroita, mutta itse saa sitten kontata kaukosäätimen patterit sohvan alta, jos ei heti niin seuraavana päivänä

Mies ei välitä. Ei siivoa jälkiä ja en vain voi antaa olla ja odottaa sitä ihmettä että mies tajuaisi siivota. Toki jos kyse olisi kaukosäätimestä ja pattereista niin varmasti antaisin olla, mutta kun yleensä se mikä lentelee on ruoka. Joten en halua sen kuivuvan seiniin/kattoon/kankaisiin joten sillai on vähän pakko toimia jos haluaa saada jäljet pois.

Olemme ihan eri maata siisteyden kanssa muutenkin.
Häntä ei siis kiinnosta muutenkaan siisteys, joten keräilen hänen jälkiään muutenkin. Kertaakaan hän ei ole siivonnut yhteiselomme aikana, joskus harvoin saattaa täyttää tiskikonetta.
Olen joskus antanut viikon verran hänen elää sillai et etten korjaa hänen normaalin elämän jättämiä jälkiä (jättää tavaroita sinne tänne lojumaan, ei korjaa astioita yms.) mut ei häntä vaivannut sekasotku joten siivosin lopulta.

Tämä varmaan totta, mutta mies ei mielestään tee väärin vaan minä aiheutan kaiken. Mihinkään tai kenellekkään juttelemaan en häntä saa, hän on mielestään täysin ok. Ja siis hyvin miellyttävä ja pidetty, hauska ihminen hän onkin esim.työyhteisössä, harva tietää että millainen on kotona. En siltikään usko että hän minulle tekee pahaa, toki on heitellyt minua päin tavaroita/ruokaa yms, lyönyt ja töninyt mutta silti uskon ettei hän minua vahingoita (toki noikin em. on liikaa ja enkä hyväksy fyysistä enkä henkistä väkivaltaa).

Olen miettinyt asioita ja päättänyt että haluan erota. En jaksa sitä että omassa kodissa joudun varomaan sanoja. Nytkin töistä kotia tullessani hän oli juonut, kämppä kaaos ja voin vain sanoa että tuntui niin pahalta. Join hissukseen iltateet ja yritin olla hyvin näkymätön etten ärsyttäisi häntä. En ansaitse tälläistä.

Join hissukseen iltateet ja yritin olla hyvin näkymätön etten ärsyttäisi häntä.
Oikein kouras syvältä kun luin tämän ja aloin miettimään miten hirveän väärin tuo on, että ihminen joutuu varomaan kotonaan noin paljon.

Kaikki tuo mitä kirjoitit saa voimaan pahoin sun puolesta ja toivon, että olet vahva ja periksiantamaton kun toinen ei kerta näe syytä itsessään ja lähdet. Sä et todellakaan ansaitse mitään tuosta miten sua kohdellaan.
Ajattele miten ihanaa on tulla kotiin kun siellä ei kukaan huuda, ei hauku, ei heittele tavaroita/astioita/ruokia pitkin seiniä, ei töni, ei lyö, eikä edes uhkaa tehdä jotakin noista ed.mainituista asioista.

En siltikään usko että hän minulle tekee pahaa
Hän on jo tehnyt sinulle pahaa ja mielestäni nyt sais jo riittää, sinä ansaitset niin paljon parempaa kohtelua itsellesi, että ei oikein sanat riitä kertomaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Miehesi toimii impulssiivisesti ja hänellä on vihanhallintaongelma.

Nämä asiat tuskin korjaantuvat itsestään - voivat vielä pahentua!

Ansaitset parempaa! Jos mies ei hae itselleen apua niin kannattaa erota ja mahdollisesti hakea itselle apua: olet kirjoittamasi mukaan kokenut sekä fyysistä, että henkistä väkivaltaa ja vaikutat nujerretulta. :(

Tuo miehen käytös EI OLE SINUN SYYTÄ!

• Tykkää
Vajaa kuukausi kulunut ja voin sanoa ettei minusta ollut siihen, ei minusta ollut lähtemään. Sitä luottaa parempaan huomiseen.

Mut ei, menee päiviä ok tai tyydyttävästi ja hyvässä lykyssä viikko kaksikin kunnes tulee taas se päivä kun kaikki menee pirstaleiksi. Tulin töistä, riitaa tuli maksuista (vuokra yms.) kunnes mies päätti riidan siihen että heitti kokonaisen nestemäisen pyykinpesuaineen pitkin kylpyhuonetta ja puhtaisiin vaatteisiin yms ja veti jääkaapin sisällön lattialle, nappas minua hiuksista. Ja nämä ei olleet vahinkoja, vaan ihan tietoisesti teki kaiken. Tässä nyt oon siivonnut ettei lattioihin liukastuisi tms. ja pyykännyt ja pohtinut ettei tää enää voi jatkua näin. Ei vaan voi.

Hävettää ja itkettää ku oon niin heikko ettei musta ole lähtee, aina uskon parempaan huomiseen. Hetkeksi sitä unohtaa kaikki ikävyydet ja miettii ettei se ehkä niin ikävää/pahaa ollutkaan kunnes taas sukelletaan syvälle.

Hirveää sanoa mutta toivoisin etten olisi ikinä lähtenyt tähän suhteeseen. Enemmän sitä on joutunut kärsimään.

Vajaa kuukausi kulunut ja voin sanoa ettei minusta ollut siihen, ei minusta ollut lähtemään. Sitä luottaa parempaan huomiseen.

Mut ei, menee päiviä ok tai tyydyttävästi ja hyvässä lykyssä viikko kaksikin kunnes tulee taas se päivä kun kaikki menee pirstaleiksi. Tulin töistä, riitaa tuli maksuista (vuokra yms.) kunnes mies päätti riidan siihen että heitti kokonaisen nestemäisen pyykinpesuaineen pitkin kylpyhuonetta ja puhtaisiin vaatteisiin yms ja veti jääkaapin sisällön lattialle, nappas minua hiuksista. Ja nämä ei olleet vahinkoja, vaan ihan tietoisesti teki kaiken. Tässä nyt oon siivonnut ettei lattioihin liukastuisi tms. ja pyykännyt ja pohtinut ettei tää enää voi jatkua näin. Ei vaan voi.

Hävettää ja itkettää ku oon niin heikko ettei musta ole lähtee, aina uskon parempaan huomiseen. Hetkeksi sitä unohtaa kaikki ikävyydet ja miettii ettei se ehkä niin ikävää/pahaa ollutkaan kunnes taas sukelletaan syvälle.

Hirveää sanoa mutta toivoisin etten olisi ikinä lähtenyt tähän suhteeseen. Enemmän sitä on joutunut kärsimään.
Miksi ihmeessä sinä siivosit? Olisit sanonut, että jollei tunnin kuluttua ole siistiä, sinä lähdet. Ja tehnyt myös niin.
Ja jos mies olisi tärvellyt jotakin ostamaasi, hän tietenkin samana päivänä hankkii vastaavan tilalle.

Tyypillistä narsistisen persoonallisuus häiriöisen ihmisen käyttäytymistä.
Se on sairaus, vieläpä parantumaton. Näihin ei auta lääkkeet eikä terapiat. Sinä olet läheisriippuvainen nainen sekin on eräänlainen sairaus mutta parannettavissa. Läheisriippuvainen jää roikkumaan suhteeseen, vaikka väkivalta vaan jatkuu ja jatkuu. Mieti näitä!

Tyypillistä narsistisen persoonallisuus häiriöisen ihmisen käyttäytymistä.
Se on sairaus, vieläpä parantumaton. Näihin ei auta lääkkeet eikä terapiat. Sinä olet läheisriippuvainen nainen sekin on eräänlainen sairaus mutta parannettavissa. Läheisriippuvainen jää roikkumaan suhteeseen, vaikka väkivalta vaan jatkuu ja jatkuu. Mieti näitä!
Kun lähdet, niin älä ilmoita mitään etukäteen, valmistaudu etukäteen pakkaamalla tavaroita. Suunnittele lähtöäsi. Lähde vaikka hotelliin kun mies alkaa riehumaan. Äläkä jää sotkun keskelle siivoamaan.

Yhteistyössä